واکنش مردان بعد از جدایی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

واکنش مردان بعد از جدایی چیست؟ آیا مردان جدایی را راحت‌تر تحمل می‌کنند و کمتر دست خوش هیجانات منفی می‌شوند؟ بررسی ها نشان می‌دهند که برخلاف باور عمومی مردان نسبت به جدایی بی تفاوت یا آسوده خاطر نیستند بلکه تنها نوع واکنش آن‌ها نسبت به زنان متفاوت است. در واقع عواملی نظیر انتظارات اجتماعی از مردان باعث می‌شود که آن‌ها نتوانند هیجانات خود را به راحتی بروز دهند و همین امر آنان را در برابر انواع مشکلات روانی نظیر افسردگی و اضطراب آسیب پذیرتر می‌سازد. ما در ادامه مقاله واکنش مردان به جدایی را از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. 

فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق و واکنش مردان بعد از جدایی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مردان بعد از جدایی چه بر سرشان می‌آید؟

مردان بعد از جدایی

شاید بگویید که “بله دیگر مرد است و طلاق گرفته آزاد شده و حالا براش موقعیت های بهتری پیش می‌آید”. اما شاید فراموش می‌کنید که آن ها ربات نیستند. احساس دارند و ممکن است طلاق برای آن ها ویرانگر باشد. طبق آمار تعداد زیادی از مردن بعد از جدایی دچار اعتیاد به الکل یا مواد شده و دچار مشکلات روانی و افزایش وزن می‌شوند. در ادامه رایج ترین مشکلاتی که مردان بعد از جدایی تجربه می‌کنند را آورده‌ایم.

1- از بین رفتن عزت نفس و اعتماد به نفس

2- احساس بی ارزشی

فروشگاه آرامیس

3- از دست دادن منابع مالی

4- افزایش خشم و بی حوصلگی

5- خدشه دار شدن وجهه اجتماعی

6- ناتوانی در برقراری ارتباط با خانم ها

7- ناتوانی در مدیریت جنبه های مختلف زندگی

8- ترس از انگ مطلقه بودن

9- احساس انزوا و تنهایی

10- اختلال در تامین مرتب نیازهای جنسی

واکنش مردان بعد از جدایی چرا فرق دارد؟

مردان بعد از جدایی اغلب واکنش‌های کم تری را از خود نشان می‌دهد. این امر باعث می‌شود که بسیاری از افراد به غلط احساس کنند که مردان از جدایی آسیب نمی‌بینند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهند که در دراز مدت مردان تحت تاثیر طلاق یا جدایی، آسیب‌های بیشتری می‌بینند. از جمله عواملی که باعث می‌شوند مردان نتوانند به درستی هیجانات خود را ابراز کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

برخلاف باور عموم، مردان هم از جدایی آسیب می‌بیند. دلشکستگی، افسردگی، احساس طرد شدن از جمله پیامدهای جدایی برای مردان است. اما به دلیل باورهای کلیشه ای و انتظاری که از مردان در قوی بودن و شکست ناپذیر بودن هست، از آن ها حمایت نشده و حتی گاهی مردان را به خاطر جدایی سرزنش بیشتری هم می‌کنند.

1️⃣ واکنش مردان بعد از جدایی با توجه به باورهای اجتماعی در مورد نقش های مردانه

در مورد نقش‌های جنسیتی همواره باورهای غلط و فشارهای اجتماعی بسیاری وجود دارد. برای مثال عقایدی نظیر اینکه ” مرد که گریه نمی‌کنه” یا ” ابراز احساسات نشان دهنده ضعف است” باعث می‌شود مردان پس از جدایی احساسات منفی خود را سرکوب کرده و بیش از زنان تظاهر نمایند که مشکلی با وضع موجود ندارند.

2️⃣ واکنش مردان بعد از جدایی | فقدان حمایت اجتماعی مناسب

مردان معمولا پس از جدایی حمایت اجتماعی کم‌تری دارند. برای مثال آن‌ها کم تر با دوستان خود درد و دل می‌کنند یا از دیگران برای حل و فصل اوضاع کمک می‌گیرند. این مسئله نیز تا حد زیادی از عوامل فرهنگی و باورهای غلط اجتماعی در مورد مردانگی نشات می‌گیرد. برای دریافت  مشاوره  در زمینه واکنش مردان بعد از جدایی می توانید در هر جایی که هستید با متخصصان ذهن نو تماس بگیرید.

3️⃣ الگوبرداری های غلط

نحوه ابراز هیجانات تا حد زیادی می‌تواند تحت تاثیر الگوهای مهم زندگی ما باشد؛ واکنش مردان بعد از جدایی نیز تحت تاثیر این الگوهاست. متاسفانه در بسیاری از موارد مردان برای نشان دادن ناراحتی خود شروع به پرخاشگری می‌کنند و یا در فعالیت‌های پرخطری نظیر نوشیدن الکل و کشیدن سیگار خود را درگیر می‌سازند. نشان دادن این رفتارهای غلط در  نمونه‌هایی نظیر فیلم‌های سینمایی و شخصیت پردازی‌های جذاب در این باره اغلب به ابراز نامناسب هیجان دامن زده و می‌تواند در تداوم یافتن این مشکل تاثیر بسزایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید : آثار طلاق بر مردان 

چرا واکنش مردان بعد از جدایی مانند آدم های خودخواه است؟

همانطور که گفتیم انتظارات و باورهایی که به مردان القا می‌شود، آن‌ها را مجاب می‌کند که طوری رفتار کنند که گویی مساله خاصی رخ نداده. مردان بعد از جدایی بیشتر انرژی روانی شان را صرف سرکوب احساسات شان می‌کنند. حال در ظاهر هر کدام ممکن است نقابی بر صورت بزنند. بیشتر آن ها ترجیح نقاب خودخواهی بر چهره زده چرا که اینگونه بیشتر می‌توانند در انزوای خود سوگواری بکنند.

واکنش مردان بعد از جدایی | علل آسیب پذیری مردان بعد از جدایی

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مردان در برابر جدایی آسیب پذیری بیشتری دارند و ممکن است در بلند مدت مشکلات بیشتری را تجربه نمایند. از این رو مشاوره طلاق حتما توصیه می‌گردد. از جمله عواملی که باعث می‌شوند مردان پس از جدایی در برابر مشکلات روانی و اجتماعی آسیب پذیری بیشتری پیدا کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- تجربه نشدن به موقع هیجانات

همه افراد برای اینکه بتوانند یک رویداد آسیب زا نظیر مرگ یا جدایی را به سلامت پشت سر بگذارند نیاز دارند که هیجانات خود را به موقع و به شیوه‌ای درست ابراز نمایند. سرکوب هیجانات و بروز ندادن آن‌ها در حد معقول و منطقی باعث می‌شود که در دراز مدت در برابر مشکلات بزرگ‌تری نظیر افسردگی و اختلالات اضطرابی آسیب پذیر شده و در نتیجه آثار مشکلات گذشته را تا مدت‌ها بر دوش بکشند.

واکنش مردان بعد از جدایی با توجه به عللی که بیان کردیم نمی‌تواند آزاده ابراز شود. پس از آنجایی که مردان اغلب بعد از جدایی معمولا به درستی فرایند سوگ را پشت سر نمی‌گذارند و احساسات خود را ابراز نمی‌کنند، احتمال اینکه در آینده مشکلات روان شناختی بیشتری را تجربه کنند وجود دارد.

2- واکنش مردان بعد از جدایی | انکار هیجانات

بدتر از تجربه نشدن به موقع هیجانات انکار کردن کلی آن‌هاست. برای مثال برخی از مردان دوست دارند تظاهر کنند که هرگز غمگین نمی‌شوند و از جدایی احساس خاصی پیدا نمی‌کنند. این مسئله باعث می‌شود آن‌ها از نظر روانی روز به روز از درون خود فاصله بگیرند و آسیب پذیری بالاتری را در برابر اختلالات روانشناختی نظیر افسردگی و اضطراب شکل بدهند. برای مثال ممکن است در آینده و با بروز یک رویداد آسیب‌زای کوچک فرد احساس درماندگی کرده و واکنش‌هایی نامتناسب با شدت مشکلات موجود در زندگی از خود نشان دهد.

3- درگیری در فعالیت های پرخطر

همان طور که گفته شد بسیاری از مردان ناراحتی خود را از طریق درگیری در فعالیت‌های پرخطر نظیر مصرف مواد و الکل بروز می‌دهند. این مسئله آن‌ها را در برابر آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد، درگیری با قانون و ابتلا به بیماری‌های مختلف ضعیف کرده و می‌تواند مشکلات متعددی را به زندگی آنان تحمیل نماید.

4- واکنش مردان بعد از جدایی | ناتوانی بیشتر در کنترل خشم

بروز پرخاشگری و رفتارهای خشونت آمیز معمولا از جانب مردان پذیرفته شده‌تر است. در واقع اجتماع نسبت به پرخاشگری مردان واکنش کم‌تری نشان می‌دهد و همین مسئله باعث می‌شود که مردان در مهارت کنترل خشم ضعف بیشتری داشته باشند. در همین راستا بسیاری از مردان اضطراب‌ها و ناراحتی‌های ناشی از جدایی را از طریق فرایند برونی سازی روانی به صورت خشم و پرخاشگری نشان می‌دهند و در نتیجه به احتمال بیشتری به سایر روابط خود نیز آسیب می‌رسانند. برای آشنایی بیشتر با آسیب های طلاق کلیک کنید.

جدایی برای مردان هم ضربه سختی است. متخصصان طبق تحقیقات مشخص کرده اند که این ضربه به اندازه مرگ عزیزان یا ورشکستگی کامل مالی به مردان ضربه می‌زند.

راه های کاهش آسیب با توجه به واکنش مردان بعد از جدایی چیست؟

مردان بعد از جدایی هر واکنشی هم که داشته باشند، همچنان در معرض آسیب‌ها قرار دارند. پس اگر اطرافیان متوجه حال شما نیستند، بهتر است خودتان برای این وضعیت دنبال راهی برای برگرداندن سلامت روانی و جسمانی خودتان باشید.

✔️ زمان دادن به خود

به محض جدایی انتظار نداشته باشید که حالتان مساعد باشد. واکنش مردان بعد از جدایی می‌تواند شامل بی حوصلگی، میل به تنهایی، گریه، احساس طرد شدگی و… باشد. پس به خودتان سخت نگیرید. از داشتن این احساسات شرمنده نباشید. خودتان را در آغوش بگیرید و برای گذر از این دوره زمان بدهید. زمان خیلی به بهتر شدن حالتان کمک می‎کند. اما در کنار زمان به نکات زیر هم توجه کنید.

✔️ واکنش مردان بعد از جدایی | خودتان را منزوی نکنید

شاید در روزهای اول بخواهید که تنها باشید. اما بعد از چند روز هر چقدر هم که برای‌تان سخت باشد، در کنار دوستان و دیگر اعضای خانواده وقت بگذرانید. حضور این افراد هر چند کم اما شما را از افتادن در چاه تنهایی نجات می‌دهد.

✔️ درخواست کمک از روانشناس

اگر مدت زیادی از جدایی تان می‌گذرد و یا افکار منفی زیادی را تجربه می‌کنید؛ حتما از روانشناس کمک بگیرید. مشاوره به خصوص هنگام واکنش مردان بعد از جدایی به واسطه مواد و الکل ضرورت بیشتری پیدا می‌کند.

✔️ واکنش مردان بعد از جدایی | تنظیم برنامه غذایی منظم

بخشی از واکنش مردان بعد از جدایی به جسم شان ارتباط دارد. ما آدم ها وقتی که احساس گرسنگی کنیم، میزان تاب آوری کمتری داریم. در صورت فقدان مواد لازم برای بدن، واکنش های شما نسبت به یک واقعه متزلزلانه خواهد بود. پس با یک برنامه غذایی منظم فشار جسمانی را کاهش دهید.

✔️ ورزش و تحرک را وارد زندگی تان بکنید

شرکت در ورزش های گروهی علاوه بر تحرک موجب حضور و ارتباط شما با دیگران می‌شود. اگر به ورزش های گروهی علاقه ندارید، به ورزش های انفرادی بپردازید. تحرک بدنی باعث ترشح هورمون های شادی در بدن شده و مانع از افسردگی بعد از جدایی می‌گردد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

برای تغییر زندگی مردان بعد از جدایی چه باید کرد؟

مسائل زیادی بعد از جدایی ذهن مردان را مختل می‌کند. این وضعیت مانع از چارچوب بندی مجدد و نظم دهی به افکار آن‌ها می‌شود. نشخوار فکری و افکار منفی خود به خود از بین نمی‌روند. بی توجهی به این وضعیت نه تنها آن را رفع نمی‎‌کند بلکه تمام حیطه های زندگی فرد را هم در بر می‌گیرد. بنابراین بهترین راه برای تغییر و بهبود زندگی مردان بعد از جدایی دریافت خدمات مشاوره روانشناسی است. خوشبختانه این خدمات با بهترین کیفیت به صورت تلفنی و آنلاین نیز در مجموعه ذهن نو فراهم شده است. راه های ارتباطی ما در همین صفحه درج شده است.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق و واکنش مردان بعد از جدایی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چرا مردان بعد از جدایی راحت وارد روابط عاطفی جدیدی می شوند؟

سرکوب و انکار هیجانات منفی در بسیاری از مردان باعث می‌شود که آن‌ها کمتر در وضعیت غم و اندوه ناشی از جدایی باقی بمانند. هم چنین ممکن است به روابط جدید به چشم راه فراری برای رهایی از احساسات ناخوشایند نگاه کنند. البته این مسئله در برخی زنان نیز دیده می‌شود و تنها به مردان اختصاص ندارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره