درمان شخصیت وابسته

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا درمان شخصیت وابسته امکان پذیر است؟ شخصیت‌های وابسته از عزت نفس بسیار پایینی برخوردارند و همواره خود را مورد انتقاد و سرزنش قرار می‌دهند. این گونه از افراد معمولا بر اساس نظر و سنجش دیگران، خوبی و بدی عملکرد خود را تعیین می‌کنند. افرادی که به این وضعیت دچار هستند، در وهله اول باید توسط مشاورین متخصص مورد ارزیابی و درمان قرار گیرند. چرا که بسیاری از افراد جامعه به دلیل عدم آگاهی کافی، ممکن است با این گونه بیماران رفتارنادرستی داشته باشند که این کار باعث شدت یافتن علائم اختلال در آن‌ها می گردد.

روش‌های درمانی متعددی برای درمان شخصیت وابسته وجود دارد که پزشک مشاور با توجه به شرایط افراد، درمان متناسب با آن را پیشنهاد می‌دهد. با درمان و اختلالات شخصیت می‌توانید کیفیت زندگی خود و اطرافیانتان را تا حد زیادی ارتقا دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان شخصیت وابسته می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

علائم افراد دارای شخصیت وابسته

زمان نیاز به درمان شخصیت وابسته

شخصیت وابسته از همه لحاظ به افراد دیگر وابسته بوده و همواره در تلاش هست تا دیگران را از خود راضی نگه دارند. افراد مبتلا به شخصیت وابسته معمولا از جدایی می‌ترسند و تصور می‌کنند تمام اعمال و رفتار آن‌ها اشتباه بوده و باید طبق نظر دیگران رفتار کنند. این عارضه به طور معمول در سن کودکی شروع به شکل گیری کرده و همزمان با رشد و پیشرفت خود در اوایل جوانی شدت می‌یابد. علائم این بیماری در افراد مختلف، متفاوت است. از جمله نشانه‌های بارز افراد مبتلا به شخصیت وابسته به شرح زیر است. تشخیص این نشانه ها برای درمان شخصیت وابسته ضروری است. برای اطلاع از انواع اختلالات شخصیتی کلیک کنید.

1. عدم توانایی در تصمیم گیری فردی و اجتماعی (چنین فردی معمولا در ساده‌ترین امور مانند انتخاب لباس وابسته به نظر دیگران است)

2. احساس درماندگی و عدم توانایی در انجام دادن امور شخصی

3. ترس و فوبیای شدید از مواردی چون جدایی و طرد شدن و فرار از تنهایی (از ضرورت‌های درمان شخصیت وابسته)

4. حساس بودن به نظرات و انتقادات دیگران و اهمیت دادن به آن‌ها

5. اعتماد به نفس بسیار پایین همراه با بدبینی

6. چنین فردی معمولا به دلیل ترس از عدم تایید و حمایت دیگران، از بیان نظر مخالف خود اجتناب می‌کند.

7. شخصیت وابسته حتی ممکن است به دلیل ترس از عدم حمایت دیگران، سوءاستفاده‌ها و رفتارهای بد آنان را تحمل کند.

8. معمولا برطرف کردن نیازها و احساسات دیگران را در اولویت قرار می‌دهد.

9. این گونه افراد دوست دارند خود را فردی ساده لوح و خیال پرداز جلوه دهند.

برای کسب اطلاع در زمینه اختلال شخصیت وابسته کلیک کنید.

دلایل بروز شخصیت وابسته

بروز شخصیت وابسته به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد. در واقع شناسایی و پیدا کردن علت بروز شخصیت وابسته می‌تواند تا حد زیادی در درمان و پیشگیری از این موضوع موثر باشد. برخی تصور می‌کنند دوران کودکی در این مورد بسیار موثر بوده و همچنین اتفاقاتی که فرد در دوره های مختلف زمانی نیز تجربه می‌کند نیز احتمالا باعث بروز چنین اختلالی می‌گردد. این موضوع تحت تاثیر ژنتیک نیز قرار دارد.

برای آشنایی با ویژگی های مشترک اختلالات شخصیت دسته c کلیک کنید.

انواع شخصیت وابسته

از طرفی شخصیت وابسته انواع مختلفی نیز دارد. در واقع افراد وابسته به شکل های مختلفی رفتار کرده و به شکل های متفاوتی وابستگی خود را بروز می‌دهند. برخی از این انواع شامل شخصیت وابسته ایثارگر، نابالغ، مطیع، عاطفی، وسواسی و همچنین قابل کنترل است.

میزان درمان پذیری اختلال شخصیت وابسته

درمان شخصیت وابسته علاوه بر پیگیری‌های مستمر پزشکی، به اراده خود فرد مبنی بر تغییر کردن نیز بستگی دارد. مراجعه به روانشناس، شرکت در جلسات روان درمانی و همچنین پیگیری روند درمان می‌تواند راهکارهای استقلال شخصیتی را به فرد آموزش دهد. همچنین فرد می‌تواند با استفاده از اداره قوی خود این راهکارها را فرا گرفته و در زندگی  شخصی و اجتماعی خود از آن استفاده کند.

برای انجام رایگان تست شخصیت شناسی کلیک کنید.

اهمیت درمان شخصیت وابسته

متأسفانه در کشور ما افراد هنوز در مورد اختلال شخصیت وابسته آگاهی کافی ندارند و مبتلایان به شخصیت وابسته معمولا مورد بی توجهی و طرد قرار می‌گیرند. به همین دلیل درمان آنان به تاخیر افتاده و فرد معمولا بعد از ظاهر شدن علائم پیشرفته مورد درمان قرار می‌گیرد. در حالی که اگر به موقع برای درمان شخصیت وابسته اقدام شود، می‌تواند درمان موفقیت آمیزتری را رقم بزند. عدم درمان شخصیت وابسته در زمان مناسب علاوه بر مشکلات ذکر شده، ممکن است عوارض دیگری نظیر افسردگی و اضطراب را نیز برای فرد به همراه داشته باشد.

برای آشنایی با روش پروتکل رفتار درمانی دیالکتیکی کلیک کنید.

تشخیص و درمان شخصیت وابسته

برای شروع فرایند درمان شخصیت وابسته، این اختلال در ابتدا باید به درستی تشخیص داده شود. این موضوع تنها با مراجعه به متخصص امکانپذیر است. همچنین روانشناس یا روانپزشک در ابتدا علائم فرد را مورد بررسی قرار داده و در قدم بعدی به فرد راه های درمانی را پیشنهاد می‌کند. بررسی سابقه خانوادگی نیز در این مورد بسیار مهم است.

روش‌های درمان شخصیت وابسته

روان‌درمانی از جمله موثرترین روش‌های درمان شخصیت وابسته محسوب می‌شود. در این روش راهکارهای مناسبی جهت استقلال شخصیتی و همچنین تشکیل روابط اجتماعی سالم به فرد ارائه می‌شود. در طی دوره درمانی، باید فرد بیمار و درمانگر از روند درمان آگاهی کافی داشته باشند تا بیمار دچار وابستگی منفعلانه نسبت به درمانگر خود نشود. مشاوره‌های روان درمانی به فرد کمک می‌کند تا اعتماد به نفس خود را تقویت نماید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

همچنین شخصیت وابسته به وسیله درمان شناختی-رفتاری، به رویکردهای جدید در مورد رفتار خود نسبت به دیگران دست پیدا می‌کند. ایجاد تغییرات بلند مدت در ساختار شخصیتی فرد، معمولا نیازمند دوره‌های بلند مدت روانکاوی است. در روانکاوی بلند مدت، درمانگر تمام اتفاقات و حوادث دوران کودکی شخصیت وابسته را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داده تا به علل و ریشه اصلی مشکل مورد نظر دست یابد. چرا که بسیاری از رفتارها و مشکلات روحی و روانی افراد از جمله اختلال شخصیتی، ریشه در تجارب و وقایع دوران اولیه زندگی دارد.

درمانگر با توجه به میزان پیشرفت بیماری روش‌های خاصی را به کار می‌گیرد. برای افرادی که در اثر عدم درمان شخصیت وابسته به بیماری‌های دیگری مانند افسردگی و اضطراب دچار شده‌اند، درمان دارویی تجویز می‌شود. اما در واقع درمان دارویی به تنهایی نمی‌تواند علائم اختلال شخصیتی را برطرف کند و برای رفع این عارضه باید از دارو درمانی و روان درمانی به صورت ترکیبی استفاده شود.

پیامدهای عدم درمان شخصیت وابسته

طبیعی است که اگر درمان شخصیت وابسته به طور کامل و یا به درستی صورت نگیرد؛ عوارض زیادی برای افراد ایجاد می‌کند. این افراد نه تنها زندگی شخصی و اجتماعی شان تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ بلکه اطرفیان نیز دچار مشکلاتی می‌کنند. اینگونه افراد همواره به فردی نیاز دارند تا از او کمک بگیرند و یا به جای آنها تصمیم بگیرد.

میزان شیوع شخصیت وابسته

به طور کلی 5 درصد از افراد به اختلال شخصیت وابسته در جهان مبتلا می‌شوند. این آمار در میان زنان، فرزندان اخر خانواده و افرادی که بیماری های جسمانی مزمن داشته اند بیشتر است. به طور کلی احتمال ابتلای سایر افراد نیز به این اختلال وجود دارد.

پیشگیری از بروز اختلال شخصیت وابسته

پیشگیری و درمان شخصیت وابسته

هیچ روش قطعی برای پیشگیری و یا درمان شخصیت وابسته وجود ندارد. اما افراد می‌توانند با استفاده از اقداماتی و همچنین کسب اطلاعات در این مورد، این موضوع را تا حد زیادی کنترل کنند. ساختار شخصیتی افراد بسیار پیچیده بوده و عوامل مختلفی بر آن موثر هستند. به همین دلیل بهتر است از سنینی که صفات شخصیتی در حال ثابت شدن هستند؛ خانواده ها از فرزندان خود حمایت بیشتری کرده و کمک کنند تا استقلال بیشتری داشته باشند.

سخن پایانی

درمان شخصیت وابسته ضروری است؛ چرا که تنها در این صورت افراد می‌توانند روابط عاطفی سالمی را تجربه کنند. این موضوع مخصوصا در دوران بزرگسالی بسیار حائز اهمیت است. چرا که افراد باید قادر باشند تا به تنهایی با دیگران ارتباط موثری برقرار کرده و زندگی مستقلی داشته باشند. این افراد در معرض خطرات و مشکلات زیادی قرار دارند؛ به همین دلیل باید با نشانه های این اختلال آشنا شده و از آن با کمک روانشناس و روانپزشک، جلوگیری نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان شخصیت وابسته می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا اختلال شخصیت وابسته قابل پیشگیری و درمان است؟

در واقع این نوع اختلال چندان قابل پیشگیری نیست. اما افرادی که مستعد هستند یا نشانه‌های ضعیف این بیماری در آن‌ها مشاهده می‌شود، می‌توانند با مراجعه روانشناس و به کار گرفتن راهکارهای مناسب، تا حدی از پیشرفت شخصیت وابسته جلوگیری کنند.

آیا درمان شخصیت وابسته امکانپذیر است؟

شکل گیری شخصیت انسان از همان دوران اولیه زندگی و از سنین بسیار پایین شروع شده و در واقع فرآیند بسیار پیچیده‌ای دارد. کمک گرفتن از روانشناس و شرکت در جلسات روان درمانی، زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود که خود فرد از اراده قوی برخوردار بوده و تمایل زیادی به تغییر کردن داشته باشد. روان درمانی به منظور اصلاح و تغییر شخصیت فردی انجام می‌شود. بنابراین فرد بیمار نیز برای کسب موفقیت در نتیجه نهایی، باید ارتباط موثری با درمانگر خود داشته باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره