هفته نوزدهم بارداری | هفته 19 بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هفته نوزدهم بارداری سرشار از تغییرات و هیجانات مختلف برای مادر و جنین است. با رسیدن به هفته نوزدهم، در واقع نیمی از دوران بارداری را سپری کرده‌اید. در این هفته اندام‌های جنین در حال رشد کردن و تکامل یافتن است به طوریکه جنین شباهت زیادی به یک نوزاد پیدا می‌کند. به طور کلی علائم و تغییرات خاصی در هفته نوزدهم بارداری برای مادر رخ نمی‌دهد با این حال برخی از مادران ممکن است علائم ناخوشایندی از جمله کمردرد، یبوست، گرفتگی عضلات پا و درد باسن را تجربه کنند.

از اینرو آگاهی و کسب اطلاع بیشتر در ارتباط با تغییرات بدن و خودمراقبتی‌ها برای مادران ضروری به نظر می‌رسد و باعث کاهش نگرانی و اضطراب مادر در سه ماه دوم بارداری می‌شود. در ادامه بیشتر درباره هفته نوزدهم بارداری صحبت خواهیم کرد. اما اگر ابهامی وجود دارد حتما برای مشاوره بارداری کلیک کنید.

وضعیت جنین در هفته نوزدهم بارداری

وزن و قد جنین در این هفته افزایش پیدا می‌کند و وزنش به حدود 250 گرم و قدش به حدود 17 سانتی متر می‌رسد. حواس 5 گانه جنین از جمله چشایی، لامسه، بویایی، شنوایی و بینایی تکامل پیدا می‌کند و مسیرهای عصبی آن در مغز جنین در حال شکل گیری می‌باشد. علاوه بر این جنین می‌تواند صدای محیط بیرون از رحم و صدای مادرش را بشنود از این جهت ممکن است استرس و آرامش مادر و محیطش را ادراک کند. در این هفته چرخه خواب و بیداری جنین نیز منظم‌تر می‌شود.

اندام‌های جنسی هم در این هفته تکامل بیشتری پیدا می‌کنند به طوریکه، کیسه بیضه جنین پسر و واژن جنین دختر شکل می‌گیرد. علاوه بر این اندام‌های داخلی بدن مانند روده، معده، کبد و… در حال تکمیل شدن هستند و در حفره شکمی قرار می‌گیرند. رشد بازوها و پاها بیشتر می‌شود و به طور کلی تناسب بدن و سر جنین افزایش می‌یابد.

علاوه بر این روی پوست جنین کرک‌هایی به نام ورنیکس ایجاد می‌شود که از جنین در برابر مایع آمنیوتیک محافظت می‌کند. اگر نوزاد در زمان مقرر و صحیح به دنیا بیاید ورنیکس به طور خود به خودی از بین می‌رود اما اگر جنین نارس متولد شود مقداری از ورنیکس بر روی پوست باقی می‌ماند.

حتما درباره مراحل رشد جنین بخوانید.

فروشگاه آرامیس

وضعیت مادر در هفته نوزدهم بارداری

برخی از مادران ممکن است در سه ماهه دوم بارداری دچار مشکلاتی مانند سرگیجه بشوند. این اتفاقات معمولاً به دلیل تغییر در جریان فشار خون، کم خونی و کمبود ویتامین‌های مورد نیاز بدن رخ می‌دهد. یکی دیگر از علت‌هایی که می‌توان برای سرگیجه و ضعف مادر در نظر گرفت کمبود اکسیژن مادر به دلیل بزرگ‌تر شدن شکم و جنین است زیرا در این حالت فضای کمتری برای ریه‌های مادر وجود دارد. علاوه بر این دمای بدن مادر در این دوران بیشتر می‌شود و نسبت به گذشته بیشتر عرق می‌کند از این جهت بهتر است از پوشیدن لباس‌های نامناسب و تنگ و چسبان پرهیز گردد.

در برخی موارد مادران ممکن است دچار انقباضات رحم شوند، این انقباض‌های رحم می‌تواند برای مادران نگرانی زیادی به وجود بیاورد، اما این مسائل کاملاً طبیعی است و نشان دهنده زایمان زودرس نمی‌باشد. برخی موارد هم مادران تکان خوردن جنین را با انقباضات رحم اشتباه می‌گیرند. باید در نظر داشت که در هفته نوزدهم بارداری هر چقدر جنین بزرگ‌تر می‌شود و وزن مادر افزایش پیدا می‌کند فشار به عضلات و ماهیچه‌های شکم مادر بیشتر می‌شود این مسئله می‌تواند باعث بروز دردهای شکمی در مادر شود. اگر شدت این درد بسیار زیاد بود بهتر است حتما با پزشک خود مشورت کنید.

برای آشنایی بیشتر درباره مراقبت های سه ماه دوم بارداری کلیک کنید.

عوارض شایع مادران در هفته نوزدهم بارداری

در هفته نوزدهم بارداری و به طور کلی در سه ماهه دوم بارداری مادران معمولاً عوارضی را تجربه نمی‌کنند. با این حال ممکن است برخی از مادران دچار علائم و عوارضی نظیر کمردرد، یبوست، گرفتگی عضلات پا، درد باسن، انقباضات رحم و حساس شدن پستان‌ها شوند. درد کمر و درد سایر اعضای بدن عمدتاً به دلیل افزایش وزن مادر و جنین و کم تحرکی رخ می‌دهد. همچنین نخوابیدن به شیوه صحیح می‌تواند منجر به افزایش درد کمر شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

خودمراقبتی‌های ضروری در هفته نوزدهم بارداری

تغذیه مناسب

داشتن تغذیه مناسب و برنامه غذایی صحیح در تمام دوران بارداری ضروری است. اگر مادری کمبود وزن دارد نباید با خوردن غذاهای پرچرب دچار افزایش وزن و چاقی کاذب شود زیرا اینگونه افزایش وزن سلامت جنین و مادر را به خطر می‌اندازد. بهتر است در دوران بارداری همیشه از غذاهای فیبردار مانند میوه و سبزیجات، غلات و… استفاده کنید. خوردن غذاهای فیبردار و مایعات به اندازه کافی می‌تواند یبوست دوران بارداری را هم کاهش دهد.

مراقبت‌های پزشکی | هفته نوزدهم بارداری

اگر در سه ماهه دوم بارداری و هفته نوزدهم بارداری هستید و تا این هفته به پزشک مراجعه نکرده‌اید بهتر است برای انجام معاینات هرچه سریع‌تر با پزشک خود ملاقات داشته باشید. ممکن است با توجه به شرایط مادر و جنین انجام برخی از آزمایش‌ها و غربالگری‌‌ها در سه ماهه دوم بارداری ضروری باشد. انجام سونوگرافی آنومالی و آزمایش آمنیوسنتز جهت تشخیص اختلالات و ناهنجاری‌های ژنتیکی در سه ماهه دوم بارداری انجام می‌شود. همچنین بهتر است پزشک با ارزیابی وضعیت شکم و وزن‌گیری مادر از سلامت جنین اطمینان پیدا کند.

ورزش منظم

ورزش منظم و سبک باید در هفته نوزدهم بارداری همیشه جزئی از برنامه روزانه مادر باشد زیرا ورزش باعث تقویت عضلات مادر می‌شود و در نتیجه زایمان را برای مادر راحت‌تر می‌کند. با این حال انجام ورزش سنگین و حرفه‌ای می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. علاوه بر این انجام ورزش‌های کششی می‌تواند سبب بهبود درد کمر شود. برای دریافت برنامه ورزشی صحیح و مناسب با شرایطتان با پزشک خود مشورت کنید.

خوابیدن صحیح و کافی

هر چقدر که از دوران بارداری بیشتر می‌گذرد مادر باید به وضعیت خوابش توجه داشته باشد. بهترین روش خوابیدن در سه ماهه دوم و در هفته نوزدهم بارداری خوابیدن به سمت پهلوی چپ است. همچنین خواب کافی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن مادر می‌شود.

برقراری رابطه جنسی

در سه ماهه دوم بارداری عمدتاً میل جنسی زنان افزایش پیدا می‌کند. به طور کلی اگر پزشک، انجام رابطه جنسی را به دلیل شرایط جسمانی‌تان ممنوع نکرده باشد می‌توانید با رعایت نکات و پوزیشن صحیح دوران بارداری، رابطه جنسی را انجام دهید. در مجموع انجام رابطه جنسی برای مادر و جنین خطری به همراه ندارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته نوزدهم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا در هفته نوزدهم بارداری جنین در داخل شکم تکان می‌خورد؟

به طور طبیعی بین هفته شانزدهم تا بیستم بارداری برای اولین بار مادر تکان خوردن جنین را احساس می‌کند. با این حال برخی از مادران ممکن است به دلایلی متوجه تکان خوردن جنین نشوند. به طور کلی و در شرایط طبیعی می‌توان گفت بسیاری از مادران تا هفته نوزدهم بارداری تکان خوردن جنین را در شکمشان احساس می‌کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره