اصلاح رفتار کودک | 9 روش برای تغییر رفتار کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اصلاح رفتار کودک یا تغییر رفتار کودک برای والدین از اهمیت بالایی برخوردار است. والدین باید این موضوع را در نظر داشته باشند که تمام رفتارهای نامناسب کودکان به معنی نیاز به توجه شما است. زمانی که کودکان شروع به بد رفتاری می‌کنند، والدین با احساسات و به صورت هیجانی پاسخ می‌دهند. بنابراین کودک آموزش می‌بیند که برای جلب توجه والدین باید رفتاری ناشایست داشته باشد. اما برای اصلاح رفتار کودک باید روش هایی را با کمک روانشناس پیاده کنید. اصلاح رفتار ساده نیست. در ابتدا خودتان را اصلاح کنید و بعد به سراغ رفتار کودکان بروید. کودکان با توجه به رفتار والدین لگو برداری می‌کنند.

بنابراین برای تغییر رفتار کودک در قدم اول خودتان باید مورد بررسی قرار بگیرید. برای مثال برخورد احساسی شما با گریه هایش، به کودک یاد می دهد که چگونه باید برای جلب توجه شما رفتار اشتباه داشته باشد. بنابراین تربیت و واکنش مناسب تمامی رفتارهای کودک را اصلاح می‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

اصلاح رفتار کودک

اصلاح رفتار کودک چیست

اصلاح رفتار کودک به دلیل رفتارهای اشتباه صورت می‌گیرد. زمانی که کودکی رفتار نادرست و غیر طبیعی دارد. برای آموزش صحیح رفتار کودک، والدین در جستجوی اصلاح رفتار می‌روند. هیچ والدی دوست ندارد که فرزندش رفتار اشتباه و غیرطبیعی داشته باشد. طبعا رفتار ناشایست کودک باعث استرس و ناراحتی والدین می‌شود. والدین نیز به دلیل این شرم ساری به دنبال اصلاح رفتار کودک هستند.

جهت اصلاح رفتار کودک باید انرژی، صبر و حوصله به خرج دهید. زمانی که مدیریت داشته باشید، می‌توانید برای جلوگیری از این رفتار اقدام کنید. برای اصلاح رفتار کودک باید از روانشناس و مشاورین کودک کمک گرفت. که براساس ویژگی های شخصیتی کودک به شما روش های مناسب را ارائه دهند. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

رفتار مثبت کودک چیست؟

کودکان رفتار های مثبتی نیز دارند. که در صورت تشویق قوی تر می‌شود. رفتارهای مثبت کارهای خارق العاده نیست. بلکه فعالیت های کوچک نیز در دسته رفتارهای مثبت قرار می‌گیرد. به یاد داشته باشید که اصلاح رفتار کودک با تشویق رفتارهای مثبت قدرت می‌گیرد. این رفتارها شامل مواردی است که در ادامه شرح داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

توجه: به خاطر داشته باشید که این نمونه ها کامل نیست و از منظر هر والد به صورت دیگری است. والدین برای تشویق کودک به رفتار مثبت برای خود لیست تهیه کنند. 

? کمک در کارهای خانه

? میل شام بدون هیاهو

?آرام بازی کردن

? استفاده از رسوم و آداب

? اعتراض بدون دعوا

?استفاده تمیز از سرویس بهداشتی

? تمیز کردن اسباب بازی ها

? مرتب کردن اتاق خواب

?پیروی از قوانین منزل

? تنهایی خوابیدن

? آرام بازی کردن با دیگران

?در طول شب در رخت خواب ماندن

? خونسردی در زمان ناامیدی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار با کودک بی ادب کلیک کنید.

روش های تغییر و اصلاح رفتار کودک

روش های تغییر و اصلاح رفتار کودک

برای اصلاح رفتار کودک روش هایی وجود دارد که باعث بهبود شرایط می‌شود. در این بخش مقاله راجه به روش های اصلاح رفتار کودک صحبت کرده ایم.

? محبت جسمانی داشته باشید

یکی از روش های اصلاح رفتار کودک، محبت جسمانی است. زمانی که کودک رفتار مثبت و مناسبی داشت، او در آغوش بگیرید. بوسه بزنید، نوازش کنید و با تمجید و تحسین کارهای او را تشویق کنید.

? برای اصلاح رفتار کودک، پاداش فیزیکی فراموش نشود

از جمله روش های اصلاح رفتار کودک، پاداش فیزیکی در برابر رفتارهای مثبت است. در پاداش فیزیکی شما باید برای تشویق کودک پاداشی مانند اسباب بازی، یادداشت رفتارهای خوب روی یخچال و … در نظر بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه لوس شدن کودک کلیک کنید.

? زمان با کیفیت در اختیار کودک قرار دهید

در اختیار گذاشتن زمان باکیفیت برای کودک از جمله روش ها برای اصلاح رفتار کودک است. کودکان به شدت محتاج توجه کودکان هستند. اگر زمان مناسبی را در اختیار کودک قرار دهید، فرزندتان توجه لازم را از شما دریافت می‌کند. و برای جلب توجه به رفتارهای نامناسب دست نمی‌زند. در این شرایط باید به کودک فرصت دهید تا نیازهای خود را برآورده کند، حرف هایش را به شما بگوید و رفتارهای مناسب را از شما آموزش ببیند.

? جهت اصلاح رفتار کودک، احترام به دیگران را آموزش دهید

برای اصلاح رفتار کودک در صورتی که به دیگران بی احترامی می‌کند، باید احترام گذاشتن را به او آموزش دهید. احترام هیچ ارتباطی با سن ندارد. بنابراین برای اینکه کودک آموزش ببیند تا به دیگران احترام بگذارد، باید والدین به اطرافیان و حتی کودک احترام بگذارند. کودکان با کمک رفتارهای والدین تربیت می‌شوند.

? رفتارهای اشتباه را به کودک بگویید

یکی از روش های اصلاح رفتار کودک، بازگو کردن رفتارهای اشتباه اوست. کودکان معمولا متوجه رفتار اشتباه نمی‌شوند. بنابراین اگر در موقعیتی رفتار اشتباه از کودک سر زد، به او بگویید که رفتارش نامناسب و به دور از اخلاقیات بود. در این شرایط واکنش و ناراحتی خود را نیز اعلام کنید.

? برای اصلاح رفتار کودک، تهدید الکی نکنید

تهدید الکی یکی از اشتباهات رایج والدین در اصلاح رفتار کودک است. زمانی که کودک را برای هر رفتار اشتباه مورد تهدید قرار دهید. با اتفاقات خوشایندی روبرو نخواهید شد. در این شرایط کودک به مرور تهدید ها را جدی نمی‌گیرد و رفتار اشتباه را تکرار می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار غیر طبیعی کودکان کلیک کنید.

? استوار باشید

برای اصلاح رفتار کودک باید ثابت قدم و استوار باشید. زمانی که اشتباه رفتاری کودک را بازگو می‌کنید، پای حرف خود بمانید و با گریه کوچک نظرتان را عوض نکنید. بنابراین برای اصلاح اشتباهات کودک باید قاطعانه رفتار کنید.

برای آشنایی با چگونگی نه گفتن به کودک کلیک کنید.

⚪ جهت اصلاح رفتار کودک، مهارت های رفتاری را آموزش دهید

در این روش برای اصلاح رفتار کودک، فرزندتان آموزش می‌بیند که چه کارهایی را باید انجام دهد و چه کارهایی را نباید انجام دهد. بنابراین با آموزش اصولی جایگاه هر رفتار را به کودک آموزش دهید.

⚫ از روانشناس کمک بگیرید

بهترین روش ممکن برای اصلاح رفتار کودک، کمک از روانشناس است. روانشناسان و مشاورین کودک با توجه به توانایی ها، هوش، استعداد و ویژگی های شخصیتی کودک به والدین روش های آموزش اصلاح رفتار کودک را آموزش می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه حاضر جوابی کودک کلیک کنید.

کلام آخر

با مطالعه این مقاله متوجه شدید که والدین باید با چه روشی و چگونه اصلاح رفتار کودک را پیش ببرند. اما بسیاری از والدین توانایی اصلاح رفتار کودک خود را ندارند. و باید از کسی کمک بگیرند. در این شرایط روانشناسان متخصص در این زمینه با توجه به ویژگی های هر کودک، برای او درمان و اصلاح رفتاری را ارائه می‌دهند.

 مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت حضوری و تلفنی به مراجعین عزیز خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اصلاح رفتار کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان  کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره