تغذیه کودک 6 تا 12 ماهه چگونه باید باشد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تغذیه کودک 6 تا 12 ماهه باید چگونه باشد؟ برای بسیاری از مادرانی که نگهداری از فرزند اول خود را تجربه می‌کنند این سوال پیش می‌آید که تغذیه کودک 6 تا 12 ماهه باید حاوی چه موادی بوده و همچنین میزان آن چقدر باشد. در واقع شیرمادر همچنان کامل‌ترین و مقوی‌ترین غذای کودک به حساب می‌آید با این حال لازم است تا مجموعه‌ای از موادمغذی کمکی برای کودک فراهم شود. این مواد مغذی در انواع غذاهای کمکی از جمله حریره بادام، پوره سیب و فرنی‌ها یافت می‌شود که می‌توانند درکنار شیر مادر مواد مورد نیاز بدن کودک برای رشد و وزن گیری هرچه بیشتر را فراهم کنند.

با افزایش سن به طور طبیعی نیاز کودک شما به دریافت مواد غذایی بیشتر خواهد شد. در این راه لازم است که مادران آگاهی کافی در این زمینه داشته باشند تا بتوانند به کودک خود برای رشد بیشتر و یادگیری مهارت‌های مختلف کمک کنند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

تغذیه کودک 6 تا 12 ماهه

اهمیت-تغذیه-کودک-شش-تا-12-ماهه

مادران برای شروع تغذیه کودک 6 تا 12 ماهه باید به مواد غذایی مورد نیاز و توانایی هضم کودک خود توجه کامل بکنند. مصرف غذاهای ممنوعه موجب بروز حساسیت ها و بیماری هایی برای فرزندتان خواهد شد. پس حتما برای تغذیه کودک 6 تا 12 ماهه خود با متخصص مشورت کرده و در این باره مطالعه کافی داشته باشید.

برای آشنایی با زمان شروع غذای کمکی نوزاد کلیک کنید.

اهمیت تغذیه کودک 6 تا 12 ماهه

از شش ماهگی به بعد بدن کودک علاوه بر شیر مادر به غذاهای کمکی نیاز دارد تا وزن گیری صورت بگیرد. درصورتی که ارائه غذاهای کمکی به کودک را از 7 الی 8 ماهگی شروع نکنید خطر مشکلات تغذیه‌ای افزایش می‌یابد. مصرف غذاهای انگشتی، ماکارانی له شده، تکه‌هایی از نان و بیسکوئیت‌های ساده، مهارت‌های تغذیه‌ای و تکاملی را در فرزند شما افزایش می‌دهد.

فروشگاه آرامیس

طی سن 8 الی 10 ماهگی ارائه غذاهای متنوع و غلیظ به کودک کمک می‌کند تا مهارت‌های جویدن در او تقویت شود. با رشد دندان‌ها و مهارت‌های ظریف حرکتی کودک می‌تواند غذا را با انگشت خود بردارد، بجود، به انتهای دهان ببرد و ببلعد. بنابراین لازم است با ارائه غذاهای کمکی این مهارت‌ها را در کودک تقویت کنید. برای آشنایی با رژیم مناسب و تغذیه سالم کودک کلیک کنید.

تغذیه مورد نیاز بدن کودک 6 تا 12 ماهه

تغذیه کودک 6 تا 12 ماهه مسلما با یک بزرگسال دارای تفاوت هایی است. هرگز بدون مشورت از غذاهای پرچرب خود به فرزندتان ندهید. در ادامه در دو قسم تغذیه کودک 6 تا 12 ماهه را شرح داده ایم.

6 تا 9 ماهگی

– ضرورت شیر مادر یا شیر خشک در تغذیه کودک 6 تا 12 ماهه

– میوه‌ها (موز، گلابی، سیب ، هلو، آووکادو) 4 وعده در روز

– سبزیجات خرد شده (هویج به خوبی پخته شده، اسکواش، سیب زمینی شیرین) 3 تا 4 وعده در روز

– گوشت خالص (مرغ، گوشت گاو)

– حبوبات له شده (لوبیا، نخود، عدس)

– غلات غنی شده با آهن (جو، بلغور) 2 تا 3 وعده در روز برای تغذیه کودک 6 تا 12 ماهه

زمان دادن غذا بازه 6 تا 9 ماه
صبح اول وقت شیر مادر یا شیر خشک به علاوه ویتامین دی قطره ای مخصوصا برای نوزادان شیرخواره (ویتامین دی باید تحت نظر متخصص داده شود)
به وقت صبحانه دادن مکمل های آهن همراه با شیر خشک یا همان شیر مادر
انواع میوه های نرم مثل گلابی یا موز مخلوط شده در شیر
ساعت دهی (میان وعده صبحگاهی) دادن شیر خشک یا شیر مادر
ناهار شیر مادر یا شیر خشک به علاوه مکمل های آهن
پوره نخود فرنگی، هویج یا سیب زمینی شیرین
عصرانه شیر مادر
شام شیرمادر یا شیر خشک همراه با مکمل های آهن
سبزیجات پخته شده مثل بروکلی، هویج، لوبیا سبز
مرغ یا بوقلمون به همراه حبوبات مولینکس شده
میوه های شیرین ترکیب شده با شیر
خوراکی های قبل خواب شیر مادر

9 تا 12 ماهگی

– مقدار کمی پنیر پاستوریزه نرم

– سبزیجات پخته شده (هویج پخته شده، اسکواش، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین)

– ضرورت استفاده از میوه‌های پخته شده (موز، هلو، گلابی، آووکادو) در تغذیه کودک 6 تا 12 ماهه

– غذاهای انگشتی (قطعات کوچک تخم مرغ، قطعات پخته شده سیب زمینی، ماکارونی پخته شده) برای تغذیه کودک 6 تا 12 ماهه

– پروتئین (قطعات کوچک گوشت، مرغ، ماهی بدون استخوان، لوبیا کامل پخته شده، عدس، نخود فرنگی، لوبیا سیاه) 3 تا 4 قاشق غذا خوری در روز

برای اطلاع بیشتر در زمینه روانشناسی کودک کلیک کنید.

زمان دادن غذا بازه 9 تا 12ماه
صبح اول وقت شیر مادر یا شیر خشک یا شیر گاو
به علاوه ویتامین دی قطره ای (ویتامین دی باید تحت نظر متخصص داده شود)
به وقت صبحانه

دادن مکمل های آهن همراه با شیر خشک یا همان شیر مادر

ماست پرچرب و پنیر

تخم مرغ آب پز شده

انواع میوه های نرم مثل گلابی، موز، هلو مخلوط شده در شیر

ساعت دهی (میان وعده صبحگاهی) دادن شیر گاو یا شیر مادر
نان تست سبوس دار
سیب
ناهار

شیر مادر یا شیر خشک

گوشت قرمز نرم (اگر هنوز نمی تواندبجود آب گوشت داده شود)

ماکارونی سبوس دار

میوه هایی مثل آواکادور و خیار

شیر گاو

عصرانه

شیر مادر

پنیر

نان تست بدون نمک

شام

شیرمادر یا شیر گاو پاستوریزه
سبزیجات پخته شده مثل بروکلی، هویج، لوبیا سبز
مرغ یا بوقلمون به همراه حبوبات مولینکس شده

ماهی پخته شده
میوه های شیرین ترکیب شده با شیر

خوراکی های قبل خواب

شیر مادر

یا شیر گاو

نان تست سبوس دار

بهترین غذاهای کمکی برای کودک 6 تا 12 ماهه

شاید برایتان سوال باشد که بهتر است با کدام غذای کمکی تغذیه کودک را شروع کنید. فرنی آرد برنج مناسب ترین غذای کمکی برای شروع تغذیه کودک است. این نوع فرنی از پودر برنج، شیر و مقداری شکر تهیه می‌شود. برای تهیه پودر برنج می‌توانید نصفه فنجان برنج را روی حرارت تفت دهید تا پف کند. بعد از آن برنج را آسیاب کنید تا پودر برنج به دست آید.

از مقوی‌ترین غذاهایی که می‌توان برای تغذیه کودک به کار برد پوره میوه (به خصوص سیب و انبه) است. پوره میوه برای معده کودک شیرخوار هضم راحتی دارد و بسیاری از ویتامین‌های بدن او را فراهم می‌کند. همچنین ترکیب برنج و میوه به میزان زیادی باعث رفع گرسنگی کودک می‌شود و مقوی است. فرنی برنج و میوه را به این صورت می‌توانید تهیه کنید که مقداری برنج را داخل آب جوش بریزید تا نرم شود سپس قطعات کوچکی از میوه را با برنج ترکیب کنید و به مدت 15 دقیقه اجازه دهید تا بپزد.

فرنی برنج و عدس قرمز به همراه سبزی معطر و ادویه زیره را نیز می‌توانید در رژیم غذایی کودک خود قرار دهید. همچنین فرنی جوی دو سر به میزان زیادی فیبر پروتئین و کلسیم مورد نیاز بدن کودک را تامین می‌کند. این غذا در بسیاری از موارد بیشتر از برنج مورد استقبال کودک قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: نیازهای اولیه کودکان

ممنوعیت‌های غذایی برای کودکان 6 تا 12 ماهه

ممنوعیت-های-غذایی-کودک-6-تا-12-ماهه

نوشابه‌های صنعتی، آب میوه صنعتی، قهوه، کاکائو، چیپس، پفک، سوسیس، کالباس و همبرگر در تغذیه کودکان جایگاهی ندارد. خوراندن عسل، سفیده تخم مرغ، شکلات، بادام زمینی، خربزه، کیوی، آلبالو، گیلاس، انواع توت (توت فرنگی، توت سفید، شاه توت، تمشک) به کودکان زیر یکسال ممنوع است. همچنین مصرف شیر گاو برای کودک زیر یکسال سنگین است اما استفاده مقدار خیلی کم از آن در تهیه فرنی حریره بادام و سوپ مانعی ندارد. برای آشنایی با انواع غذای کودک زیر یک سال کلیک کنید.

نکات تکمیلی در مورد تغذیه کودک 6 تا 12 ماهه

  • غذای کمکی کودک باید بعد از تغذیه با شیر مادر یا در فاصله تغذیه از دو پستان مادر باشد.
  • با شروع غذاهای کمکی مدفوع کودک سفت، تیره و بدبو می‌شود. اگر مدفوع کودکتان بسیار شل بود نشان از این است که دستگاه گوارش او تحریک شده است. در این شرایط باید میزان غذای کمکی را کاهش داده و آن‌ها را با فاصله زمانی بیشتری به او بخورانید. 
  • مهم است که کودک شما از این سن خوردن غذا با قاشق، فاصله بین لقمه‌ها و دست کشیدن از غذا زمانی که سیر شده است را یاد بگیرد. این تجربیات کمک می‌کنند تا فرزند شما در طول زندگی عادت‌های غذایی خوب داشته باشد. همچنین کودک باید همراه با دیگر اعضای خانواده و سر سفره غذا بخورد.
  • حتما لوبیا و حبوبات را تا چند ساعت قبل از پخت بگذارید خیس بخورند تا نفخ آن‌ها گرفته شود و معده کودک به راحتی قابلیت هضم آن‌ها را داشته باشد و دچار دل درد نشود.
  • اضافه کردن گرد نعنا، جعفری، کرفس و چاشنی‌هایی مانند آب لیمو تازه، آب نارنج تازه یا گرد لیموعمانی سبب می‌شود کودک به خوردن غذا تمایل بیشتری داشته باشد. 
  • هرگز برای ساکت شدن گریه کودک به او غذا ندهید این کار سبب خفگی او می‌شود.
  • برای صبحانه کودک می‌توانید از نان، زرده تخم مرغ، پنیر پاستوریزه و پودر گردو استفاده کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

سخن آخر

خوشبختانه والدین توجه بیشتری به تغذیه کودک 6 تا 12 ماهه خود دارند. آن ها می دانند که دادن هر غذایی برای فرزندشان مفید نیست. برخی مواد غذایی دارای آنتی بادی هایی هستند که هنوز کودک زیر یک سال شما نمی تواند آن ها را هضم کند. پس حتما به جدول مواد غذایی مجاز کودک 6 تا 12 ماهه مراجعه نمایید. در صورتی که فرزندتان علاقه ای به خوردن غذا نداشت و یا نشانه های غیر معمول حتما با متخصصین روانشناسی کودک صحبت نمایید.

مرکز مشاوره نی نی مایند به شما انواع خدمات مشاوره روانشناختی را به صورت کامل می دهد. شما برای دریافت این خدمات کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید. مشاوره به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری قابل ارائه است.

برای دریافت مشاوره در زمینه تغذیه کودک 6 تا 12 ماهه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

میزان تغذیه کودک 6 تا 12 ماهه چقدر باید باشد؟

میزان تغذیه از کودکی به کودک دیگر می‌تواند متفاوت باشد و روز به روز به میزان آن افزوده شود. آنچه که اهمیت دارد این است که به کودکان خود اطمینان دهید زمانی که گرسنه هستند تغذیه می‌شوند. در صورتی که احساس کردید که کودکتان بی اشتها شده و با کاهش وزن روبه‌رو است، لازم است که موضوع را با یک متخصص و یا روانشناس در زمینه کودک در میان بگذارید. 

در تغذیه کودک 6 تا 12 ماهه کدام مواد ممنوع هستند؟

سوسیس، نوشابه های صنعتی، کاکائو، چیپس، پفک، عسل، توت فرنگی، خربزه و….

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

  1. تشکر می کنم از مضمون پر محتوا وبا اهمیت تان. موفقیت بیشتر برای شما آرزو دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره