سیلی زدن کودک | عوارض سیلی زدن به صورت کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سیلی زدن کودک از طرف تمام متخصصان و مشاوران نفی شده است. به والدین توصیه می‌کنند در عوض از راهبردهای انضباطی سالم، مانند تمجید از رفتارهای خوب و الگوی رفتاری مناسب استفاده کنند. والدین باید این موضوع را درک کنند که اگر حتی یکبار به کودک از روی خشم سیلی بزنند، تأثیر منفی عمیقی روی آن ها خواهد داشت. برخی از والدین بر این باورند که تنبیه بدنی رفتار کودکان را تغییر می‌دهد.

اما علم این تفکر را هرگز تأیید نکرده است. درواقع باید گفت که این نوع تنبیهات بیشتر اثرات خورنده و طولانی مدت بر رفتار دارد تا اصلاحی. در ادامه بیشتر به تأثیرات منفی که سیلی به کودکان وارد می کند می پردازیم. اگر خود یا همسرتان از این روش استفاده می‌کنید، حتما برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

سیلی زدن کودک

درحالی که سیلی زدن کودک ممکن است در نتیجه یک عصبانیت لحظه ای اتفاق بیفتد، اما می تواند به چیزی بیش از درد موضعی برای کودک شما منجر شود. از طرفی، کودکانی که به عنوان تنبیه سیلی می‌خورند، فورا مرزهای والدینشان را آزمایش می کنند. به عبارتی، سعی می کنند دوباره رفتارشان را تکرار کنند تا مطمئن شوند آیا بازهم سیلی می خورند یا خیر. به جای اینکه به کودکان سیلی بزنید، تکنیک های انضباطی زیادی وجود دارد که تأثیر زیادی بر رفتار کودکان می گذارد. در ادامه، رایج ترین تأثیرات منفی که تنبیه با سیلی در کودکان ایجاد می کند را بررسی کرده ایم.

برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

1️⃣  کودک را بیشتر در معرض پرخاشگری فیزیکی قرار می دهد

کودکان اغلب بر اساس رفتار بزرگسالان می آموزند که چه برخوردی با دیگران داشته باشند. اگر سیلی بخورند، یاد می گیرند که زدن اشکالی ندارد. برای مثال، اگر در هنگام عصبانیت والدین به کودک سیلی بزند، کودک می آموزد که این روشی قابل قبول برای مقابله با عصبانیت می باشد. وقتی بچه ها کوچک تر هستند، معتقدند که اتفاقاتی که در خانه رخ می دهد طبیعی است. بنابراین اگر این کار مدام تکرار شود، برخوردی طبیعی برای آن ها محسوب می شود.

2️⃣ سیلی زدن کودک به رابطه بین والدین و کودک آسیب می رساند

برای کودکان آسان است که کوچکترین روش های تربیتی را برای خود، با مفهومی عمیق تفسیر کنند. کودکان ممکن است وقتی سیلی می خورند احساس کنند والدینشان آن ها را دوست ندارند. حتی اگر بچه ها بدانند که والدینشان آن ها را دوست دارند، بازهم تأثیر منفی بر روی روابطشان خواهد داشت. طبق بررسی های متخصصان، با سیلی زدن کودک و نوجوانان او را از والدین دور و منزوی می کنید.

فروشگاه آرامیس

3️⃣ باعث کاهش عزت نفس می شود

تنبیه با سیلی می تواند به طرق مختلف موجب کاهش عزت نفس بشود. به خصوص اگر کودکان در حضور دیگران مورد تنبیه والدین قرار بگیرند. پس از بارها تحقیر شدن، کودکان کم کم عزت نفس خود را از دست می دهند و والدین می توانند به وضوح این اتفاق را در کودک خود مشاهده کنند.

4️⃣ با سیلی زدن کودک به او مهارت مقابله ناسالم را یاد می دهید

کودکان نه تنها یاد می گیرند که این روش مناسبی برای رفتار و ضربه به کودکان دیگر است، بلکه یاد می گیرند که پاسخ مناسبی برای بیان احساسات منفی مثل خشم است. در دراز مدت، این به کودک می آموزد که به همه احساسات قوی با خشونت واکنش نشان دهد.

5️⃣ پارادوکس بیولوژیکی مضر ایجاد می کند

وقتی کودکان توسط والدین یا کسانی که دوستشان دارند سیلی می خورند، مغزشان به آن ها می گوید که از چیزی که ممکن است به آن ها آسیب برساند فرار کنند، اما همچنین به آن ها می گوید بر خلاف این کار عمل کنند. به عبارت دیگر، با سیلی زدن کودک خود می آموزید که همچنان به دنبال عشق از افرادی باشند که به آن ها صدمه می زنند. چیزی که هرگز برای هیچ انسانی، چه بزرگسال چه کودک خوب نیست.

برای آشنایی با سایر پیامدهای تنبیه بدنی کودکان کلیک کنید.

چگونه از سیلی زدن به کودک جلوگیری کنیم؟

راه هایی وجود دارد که والدین می توانند با شناخت آن ها، از وضعیتی که ممکن است منجر به سیلی زدن کودک شود جلوگیری کنند. آن ها یاد می گیرند که چگونه احساسات خود را کنترل کنند تا از بروز هرگونه تنبیه نامناسب پیشگیری شود. در ادامه به برخی از مهم ترین تکنیک هایی که می توان با رعایت آن ها از برخورد فیزیکی با کودکان جلوگیری کنید اشاره کرده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

?عصبانیت خود را درک کنید

وقتی عصبانی می شوید، مغزتان بین 1 تا 3 دقیقه بسیار فعال است. ساده ترین کاری که یک فرد باید انجام دهد این است که وقتی عصبانی می شود کمی صبر کند. باید اجازه دهید تا آن لحظه سخت و خشمتان بگذرد، سپس عمل کنید.

?قبل سیلی زدن کودک محرک های خود را شناسایی کنید

درک اینکه چه چیزی باعث واکنش شما می شود بسیار مهم است. هنگامی که والدین عصبانی می شوند، ممکن است ناخواسته بر اساس تجربیات گذشته خود واکنش نشان می دهند. مهم است که بدانید چه چیزی شما را عصبانی کرده است و سعی کنید آن را حل کنید.

?به جای سیلی زدن کودک راهی برای حفظ آرامش خود پیدا کنید

یافتن راه هایی برای آرام کردن خودتان هنگام عصبانیت ایده بسیار خوبی است. بسیاری از متخصصان تأکید می کنند که در لحظه خشم، به هر چیزی که شما را آرام می کند فکر کنید. بنابراین قبل از اینکه به خاطر عصبانیتتان دست به عملی نا مناسب بزنید، سعی کنید به یک طریقی خود را آرام کنید.

برای اطلاع از پیامدهای ناگوار کتک زدن فرزندان کلیک کنید.

سخن آخر

کودکانی که سیلی می خورند، بیشتر از سایرین در بزرگسالی از اختلالات روانی منند افسردگی رنج می برند. همچنین اعتماد به نفس پایین تری خواهند داشت و مشکلات رفتاری و پرخاشگری از خود بروز می دهند. در عوض، والدین می توانند روش های غیر خشونت آمیز تربیت را انتخاب کنند تا به کودکان خود بیاموزند چگونه رفتار مناسب داشته باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه سیلی زدن کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره