شستن کهنه بچه | نحوه ضد عفونی کردن کهنه و محافظ

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

شستن کهنه بچه باید بر اساس اصولی باشد که سلامت و بهداشت کودک را با خطری روبرو نکند. کهنه بچه گاهی با محافظ‌های ضد آب است. برای شستن کهنه بچه لازم است تا درجه حرارت، مواد شوینده، دفعات شستشوی کهنه و … را بررسی کنید. برخی از والدین با استفاده از سطل آب مرطوب به مدت چند ساعت کهنه ها را داخل سطل قرار می‌دهند. اما این روش توصیه نمی‌شود؛ زیرا محل جمع آوری باکتری ها و لک روی کهنه می‌شود. در ادامه در رابطه با تمامی موارد لازم برای شستن کهنه بچه توضیح داده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نیازهای اولیه کودک کلیک کنید.

شستن کهنه بچه

شستن کهنه بچه و توجه به بهداشت و سلامت نوزاد از اهمیت بالایی برخوردار است. اینکه کهنه کودک از چه جنس و الیافی باشد برای بدن بچه پر اهمیت است. در وهله اول بهداشت کودک را در نظر بگیرید و شستشوی کهنه بچه را به صورت اصولی انجام دهید. دفعات شستشوی کهنه به تعداد ادرار و خراب کاری های کودک بستگی دارد.

سعی کنید از مواد شوینده مناسب لباس و ضد حساسیت به پوست کودک استفاده کنید تا تحریکات پوستی بروز نکند. برای بهداشت بهتر سعی کنید تا همیشه کهنه را خشک کنید و قبل از استفاده اتو کنید تا عاری از میکروب و باکتری شود. جدا از بهداشت کودک، شما باید به سایر نیازهای کودکتان نیز توجه کنید. برای آشنایی با نیازهای نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

نحوه شستن کهنه بچه

نحوه شستن کهنه بچه را همه مادران باید به طور کامل بدانند. قبل از شستن کهنه بچه به طور کامل ابتدا به مدت چند دقیقه آن را داخل تشت آب بگذارید. اما هرگز برای مدت طولانی این کار را نکنید. مخصوصا برخی از محافظ ها که رویه بیرونی ضد آب دارند به هیچ وجه نباید زیاد داخل آب باشند.

برخی از والدین برای شستن کهنه بچه از سطل پر از آب با جوش شیرین استفاده می‌کنند. اما این کار توصیه نمی‌شود. نگه داشتن کهنه در طولانی مدت در مکانی مرطوب باعث رشد باکتری می‌شود. این موضوع را نیز در نظر بگیرید که شاید کودک به سطل پر از آب دسترسی پیدا کند که خطرناک است.

فروشگاه آرامیس

حتی این روش باعث ماندگاری لک ها خواهد شد. برای بهداشت و سلامت اعضای خانواده بهتر است از این روش استفاده نکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب پارچه مناسب برای کهنه بچه کلیک کنید.

مواد شوینده جهت شستن کهنه بچه

  • برای شستن کهنه بچه باید از مواد شوینده بی بو، بدون آنزیم و فاقد افزودنی مانند سفید کننده و براق کننده استفاده کنید. زیرا باعث خرابی الیاف کهنه می‌شود.
  • از نرم کننده لباس و مواد ضد الکتریسیته اجتناب کنید، زیرا باعث حساسیت پوستی کودک می‌شود.
  • از پودر یا صابون های مناسب شستشوی لباس و کهنه بچه استفاده کنید.
  • برای از بین بردن بو به مقدار نصف فنجان از جوش شیرین استفاده کنید.
  • در جهت از بین بردن بو از سرکه سفید نیز می‌توانید استفاده کنید. این کار علاوه بر از بین بردن بو باعث نرم شدن کهنه می‌شود.
  • بیش از حد از مواد شوینده استفاده نکنید تا لکه های ماده روی کهنه باقی نماند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

دفعات شستن کهنه بچه

با شستشوی مکرر به مرور دست‌تان خواهد آمد که دفعات شستن کهنه بچه به چه صورت می‌باشد. اینکه دفعات شستشوی کهنه به چه صورت باشد بسته به خراب کاری های کودک دارد. اما برای آسودگی خاطر شما برنامه ای برای شستن کهنه بچه در نظر گرفته ایم که در ادامه شرح داده ایم.

نوزادان تا کودک 6 ماهه

برای شستن کهنه نوزادان تا 6 ماهگی، تقریبا 12 تا 18 کهنه در روز نیاز دارند. پس بهتر است به صورت یک روز در میان، 1 تا 2 دور ماشین لباس شویی را روشن کنید.

کودک 6 ماهه تا 18 ماهه

برای شستن کهنه کودک 6 ماهه تا 18 ماهه، 12 کهنه در روز نیاز دارند. بهتر است به صورت یک روز در میان، 1 دور ماشین لباس‌شویی را روشن کنید.

کودک 18 ماهه و بزرگ تر

برای شستن کهنه کودک 18 ماهه و بزرگ‌تر، 3 تا 6 کهنه در روز نیاز دارند. بهتر است به صورت یک روز در میان، 1 دور ماشین لباس شویی را روشن کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زمان و نحوه تعویض پوشک کودک کلیک کنید.

نکاتی برای شستن کهنه بچه

برای شستن کهنه بچه سعی کنید تا از کهنه شور استفاده کنید. این وسیله جهت شستن کهنه و محافظ های کهنه است. که باعث حساسیت در بدن کودک نمی‌شود. در ادامه در رابطه با شستن کهنه بچه به نکاتی اشاره کرده‌ایم.

1. شستن کهنه

برای شستن کهنه بچه آن را از لباس های دیگر جدا بشورید. برای شستن محافظ می‌توانید همراه با کهنه بشورید. قبل از شستن کهنه بچه چسب های محافظ را ببندید تا از خرابی آنها جلوگیری کنید. برای شست و شوی دقیق تر به دستورات کارخانه تولیدی توجه کنید.

2. درجه آب

برای میزان حرارت درجه آب در جهت شستن کهنه بچه، از دستورات یادداشت شده استفاده کنید. برخی از کهنه های پنبه ای باید با آب داغ شسته شود اما برخی از کهنه ها دارای محافظ که رویه ضد آب دارند با داغی آب خراب می‌شوند.

3. شستشوی ماشین لباس شویی

برای شستن کهنه بچه در لباس‌شویی باید تنظیمات را دقت کنید. دور اول شستشو با آب سرد، سپس شستشو با آب داغ و در نهایت آبکشی را انجام دهید.

4. آبکشی مناسب

شستن کهنه بچه باید با آب کشی مناسب صورت بگیرد. برای شستشوی دقیق باید به آبکشی دقت داشته باشید. آب کشی در دور آخر لباس شویی باید عاری از کف و مواد شوینده باشد. اگر آب کشی هم چنان با کف همراه بود آنقد تکرار کنید تا کهنه به خوبی پاک شود.

5. بوی بد کهنه

کهنه تمیز باید کاملا بوی خوب بدهد. اگر با شستن کهنه بچه باز هم بوی بد آمد، حتی به مقدار اندکی، باید دوباره شستشو شود. بوی بد کهنه نشان از باکتری های موجود در کهنه است که باعث تحریک پوست کودک می‌شود. این تحریکات موحب التهاب ناحیه زیر کهنه می‌شود. پس با مشاهده لکه و بوی بد سهل انگاری نکنید.

6. خشک کردن کهنه

پس از شستن کهنه بچه باید به فکر خشک کردن باشید. روش ارزان و مناسب برای خشک کردن کهنه کودک، آویزان کردن در معرض نور خورشید است که به سفید ماندن کهنه نیز کمک می‌کند. اما یکی از ایرادات خشک کردن کهنه در معرض آفتاب، خشکی بیش از حد است. اما اگر کهنه طولانی مدت جلوی آفتاب خشک شد، دوباره داخل ماشین لباسشویی بی اندازید و در مرحله خشک کن قرار دهید تا اندکی نرم شود.

کهنه و محافظ را داخل حمام و دستشویی خشک نکنید. این مکان ها سرشار از میکروب است و باعث بروز مشکلات بعدی می‌شود. بهتر است قبل از استفاده از کهنه، آن را اتو کنید و پس از خنک شدن به پای کودک بکنید.

توصیه می شود حتما مقاله مراقبت از نوزاد را بخوانید.

کلام آخر

برای سلامت و بهداشت کودک لازم است تا از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید تا از نحوه درست رفتار با کودک آگاه بشوید. مرکز مشاوره نی‌نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. شما در مورد نوزاد و کودک تان هر سوال و مساله ای که داشته باشید می توانید با شماره های درج شده تماس گرفته و با متخصصین کودک صحبت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شستن کهنه بچه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره