دلایل ناباروری مردان | درمان ناباروری مردان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دلایل ناباروری مردان به چند دسته تقسیم می‌شود.ناباروری یعنی عدم توانایی باروری پس از یک سال تلاش و رابطه جنسی محافظت نشده به قصد باردار شدن؛ امروزه حدود 10 تا 15 درصد زوج‌ها دچار ناباروری‌هستند. دلیل ناباروری می‌تواند مربوط به مرد، زن یا هردو باشد. از آنجایی که ناباروری دغدغه بسیاری از زوج‌هاست، در سال‌های اخیر درمان‌های مختلفی برای این مشکل به وجود آمده‌اند.

طبق نظر متخصصان اولین قدم در درمان ناباروری شناخت و کشف عوامل آن است. معمولا در مردان‌مشکل ساخت و انتقال اسپرم سبب ناباروری می‌شود و درزنان مشکلات مربوط به رحم و تخمک گذاری. در یک سری موارد مشکلات عصب شناختی و روانی مانند استرس نیز در ناباروری دخیل‌اند. اگر ناباروری دغدغه شما و همسرتان است به دنبال بالا بردن اطلاعات خود در این خصوص باشید چرا که آگاهی اولین قدم درمان است. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

دلایل ناباروری مردان

ناباروری-مردان چیست

احتمالا در اطراف خود دیده‌اید که زوجین به دلیل ناباروری بچه دار نمی‌شوند. عوامل مختلفی در ناباروری نقش دارد. گاهی مشکلات در‌مردان است و گاهی در خانم ها مشکلات‌ناباروری نمایان می‌شود. اما طبق بررسی ها سهم مرد و زن در ناباروری به طور قابل توجهی یکسان است. ناباروری‌مردان به دلایل مختلفی از جمله مشکلات اسپرم، عفونت و عوامل محیطی بستگی دارد. با حفظ آرامش و مراجعه به پزشک احتمالا بتوانید با درصد بالایی ناباروری خود را درمان کنید. در ادامه در رابطه با دلایل ناباروری مردان صحبت کرده‌ایم.

بررسی آمار و دلایل ناباروری میان مردان

بررسی ها و دلایل ناباروری مردان طبق آمار به دست آمده اینگونه است که در 40درصد موارد مشکل ناباروری از مرد است و در 40درصد دیگر مشکل ناباروی اززن است یعنی احتمال ناباروری میان زنان‌و مردان متاهل مساوی است. در حدود 20 درصد زوج‌ها هر دو طرف به مشکلات ناباروری دچارند. مشکلات ناباروری به مشکلاتی اطلاق می‌شوند که در عدم شروع و تداوم بارداری موثرند. معمولا برای ناباروری مدت یک سال مبنا قرار می‌گیرد یعنی اگر زوجی به مدت یک سال بدون وسایل پیشگیری کننده نظیر قرص و کاندوم رابطه جنسی برقرار کند و بارداری اتفاق نیفتد پس احتمالا مشکلی وجود دارد.

فروشگاه آرامیس

درزنان بالای 35 سال این مدت، شش ماهه است یعنی اگر زنی که بیش از 35 سال سن دارد، به مدت 6 ماه رابطه جنسی بدون پیشگیری داشته باشد و باردار نشود باید برای درمان اقدام کند. درمان به موقع باروری در بیشتر موارد موفقیت آمیز است. تا جایی که از نظر بیشتر متخصصان دیگر ناباروری وجود ندارد مگر این که در زمان مناسب اقدام نشده باشد.

برای آشنایی با نحوه برنامه ریزی برای بچه دار شدن کلیک کنید.

عوامل موثر در ناباروری مردان

 

ناباروری-مردان-و-اسپرم

ناباروری مردان زمانی مشخص می‌شود که زوجین پس از رابطه جنسی بدون مراقبت از 6 ماه تا 1 سال بارداری را مشاهده نکنند. در ادامه به برخی از دلایل ناباروری مردان اشاره کرده ایم.

  • تیروئید
  • دخانیات
  • چاقی بیش از حد
  • مصرف برخی داروها مانند استروئیدهای آنابوتیک
  • سرطان
  • داروهای حاوی استروژن
  • سبک زندگی ناسالم
  • عارضه بیضه نهفته
  • بیماری فتق بیضه

دلایل ناباروری میان مردان

در مردان مشکلات تولید و انتقال اسپرم و همچنین مشکلات جنسی و هورمونی از دلایل شایع ناباوری می‌شود. برخی عوامل محیطی و برخی بیماری‌ها نیز از دلایل ناباروری مردان هستند. از نشانه های‌ناباروری در مردان می‌توان به تورم، کوچکی، درد و سفتی بیضه‌ها اشاره کرد. تغییر در رشد موها و کاهش شدید میل جنسی نیز می توانند از نشانگان وجود مشکل ناباروری میان مردان باشند. در ادامه به بررسی دلایل و عوامل ناباروری مردان می‌پردازیم. برای آشنایی با میزان تاثیر سن در قدرت باروری مردان کلیک کنید.

1. مشکلات مربوط به اسپرم

یکی از دلایل ناباروری مردان مشکلات مربوط به اسپرم است. مشکلات مربوط به اسپرم چند دسته می‌شود که در ادامه شرح داده‌ایم.

  • اختلال در تولید اسپرم: پایین بودن تعداد اسپرم، کم تحرکی اسپرم‌ها، شکل غیرطبیعی اسپرم‌ها، نابالغ بودن اسپرم
  • اختلال در انتقال اسپرم: انسداد مسیر اسپرم (اسپرم به آب منی نمی‌رسد)، مشکلات جنسی مانند زودانزالی یا انزال برگشت دهنده
  • وجود مشکلی در ناحیه بیضه‌ها: واریکوسل (اتساع و پیچ خوردگی سیاهرگ‌های اطراف بیضه)، خارج شدن کامل بیضه‌ها از شکم، رشد نامناسب بیضه، جراحی بیضه، بیضه نزول نکرده، بسته شدن و انسداد مجاری بیضه ها، فتق بیضه و… .
  • پادتن های ضد اسپرم: زمانی که در تعداد و کیفیت اسپرم ها خللی وجود نداشته باشد. شاید بتوان به وجود پادتن های ضد اسپرم شک کرد. این اختلال را مردانی دچار می‌شوند که با انسداد لوله عبور اسپرم مواجه اند یا از وازکتومی استفاده کرده اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با عوارض وازکتومی کلیک کنید.

2. عفونت، اختلالات و بیماری ها از دلایل ناباروری مردان

عفونت و بیماری ها از دلایل ناباروری مردان محسوب می‌شوند.

  • اختلالات هورمونی:  اختلال در هورمون‌های جنسی یا هورمون‌های هیپوفیز
  • مشکلات ساختاری: ناهنجاری مادرزادی در شکل دستگاه تناسلی، کوچک بودن بیضه
  • عفونت: اوریون، سل، عفونت‌های جنسی و مقاربتی مانند سوزاک
  • بیماری: سرطان و شیمی درمانی، دیابت، اضافه وزن، تیروئید، فیبروز سیستیک اختلال در هورمون‌های هیپوفیز یا هورمون‌های جنسی بیماری‌های تب دار زولانی یا بیماری‌هایی که سبب ترشحات غلیط می‌شوند.
  • اعتیاد و سو مصرف مواد: مصرف سیگار، الکل، ماری جوانا، تریاک، کوکائین، حشیش، شیشه و …
  • مصرف برخی داروها و انجام برخی درمان‌ها مانند پرتودرمانی

3. عوامل محیطی

سومین دلایل ناباروری مردان ، عوامل محیطی است که در ادامه به آن اشاره کرده‌ایم.

  • وارد شدن ضربه به اندام تناسلی
  • مواجهه مداوم با آفت کش‌ها، ترکیبات شیمایی رادیواکتیو
  • تماس مداوم با مواد مخربی مانند مس، کادمیوم و جیوه، اکسید اتیلن، کلرید وینیل و …
  • قرار گرفتن مداوم در معرض گرما و حرارت

4. سبک زندگی ناسالم از دلایل ناباروری مردان

 

سبک زندگی ناسالم یکی از دلایل ناباروری مردان است. مصرف مواد اعتیاد آور مانند کوکائین، مشروبات الکلی، ماری جوانا، تنباکو، چاقی بیش از حد و استرس مداوم سبک زندگی ناسالمی است که در ناباروری مردان نقش دارد.

 

شایع ترین دلیل ناباروری مردان چیست؟

واریکوسل شایع ترین دلیل ناباروری مردان است. خوشبختانه این بیماری قابل درمان است و آقایانی که مبتلا هستند می‌توانند با پیگیری درمان این عارضه را از بین ببرند. بیماری شایع واریکوسل را اینگونه می‌توان تعبیر کرد که از واریس عروق بیضه برخوردارند و خون در بیضه ها به خوبی گردش ندارد. خون زمانی که در بیضه ها گردش ندارد باعث می‌شود تا درجه حرارت بالا برود و اختلالات هورمونی به دنبال داشته باشد.

واریکوسل باعث می‌شود که اسپرم سازی به خوبی صورت نگیرد و فرد را به ناباروری دچار کند. زمانی که درمان به موقع صورت بگیرد و اقدامات لازم انجام شود، واریکوسل به خوبی درمان می‌شود.

کلام آخر

ناباروری مردان یا زنان یکی از اتفاقاتی است که بسیاری ز زوجین را درگیر خود کرده است. زوجین باید با استفاده از روش های مناسب جهت درمان اقدام کنند. اولین مرحله برای درمان ناباروری مردان، حفظ آرامش زوجین است. برای کنترل استرس و آرامش نیاز به روانشناس و مشاوره در این زمینه دارید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دلایل ناباروری مردان در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

ناباروری موقتی چیست؟

گاهی زنان یا مردان به خاطر مصرف برخی داروها یا درمان‌های خاص دچار ناباروری موقتی می‌شوند. این مشکل معمولا با قطع دارو و یا درمان حل می‌شود.

آیا فشار روانی بر روی ناباروری مردان تاثیر گذار است؟

بله. هرگونه فشار روانی و استرس می‌تواند اندام‌های داخلی بدن از جمله دستگاه تولید مثل را دچار مشکل کند.

بین افزایش سن و ناباروی مردان چه رابطه ای وجود دارد؟

هرقدر سن بالاتر برود ناباروری بیشتر می‌شود. مردان هرچقدر پیرتر می‌شوند، تعداد و کیفیت اسپرم‌های‌شان پایین می‌آید و زنان هرچقدر بیشتر پیر می‌شوند بیشتر به یائسگی و از کار افتادن سیستم تولید مثل نزدیک می‌شوند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره