هفته سی و دوم بارداری | هفته 32 ام بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هفته سی و دوم بارداری با اینکه مادر برای زایمان آماده نیست و آن را دور از ذهن تصور می‌کند؛ اما جنین بیش از گذشته برای به دنیا آمدن آماده است. به طوری که طی این هفته جنین در داخل رحم تغییر وضعیت می‌دهد و در حالت برعکس به گونه‌ای قرار می‌گیرد که سر او به قسمت پایین رحم نزدیک است. با در نظر گرفتن تمامی این موارد مادر هنور برای زایمان، چند هفته‌ای فرصت دارد و می‌تواند برای کارهای خود برنامه ریزی کند. در ادامه با علائم مادر در هفته سی و دوم بارداری و همینطور تغییرات جنین طی این هفته بیشتر آشنا شویم. در صورت نیاز مشاوره بارداری دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی و دوم بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

هفته سی و دوم بارداری

در هفته سی و دوم بارداری نوزاد با قد 43 سانتی متری و وزن 1700 گرم تقریبا تمام فضای رحم را اشغال کرده است. به طوری که فضای خالی برای تکان های خود ندارد و فقط فضای غلط خوردن دارند. در این هفته ناخن های دست و پا شکل می‌گیرد و موهای کرکی جای خود را به موهای واقعی می‌دهد. جنین در این هفته با سر به سمت دهانه رحم حرکت می‌کند تا برای تولد آماده باشد.

اسکلت جنین به طور کامل تشکیل شده اما اسکلت هم چنان نرم و منعطف است. تقریبا بیشتر روز در حال جنب و جوش است و مدت زمان خواب در 20 تا 40 دقیقه خلاصه می‌شود. حتی بر اساس بررسی ها مطلع شده اند که جنین در این دوران خواب هم مشاهده می‌کند. برای آشنایی با دوران بارداری کلیک کنید.

علائم مادر باردار در هفته سی و دوم بارداری

علائم مادر طی هفته سی و دوم بارداری تغییر چندانی نمی‌کند؛ در واقع همان علائمی که در هفته‌های قبل وجود داشته است حالا نیز با شدت بیشتری نمایان می‌شوند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین علائم مادر در هفته سی‌و‌دوم‌بارداری اشاره کرده‌ایم. برای آشناییت با مراحل رشد جنین کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

1.افزایش انقباضات رحمی

هر چه جنین بزرگ‌تر می‌شود و برای زندگی در خارج از رحم آماده‌تر می‌گردد. رحم نیز برای به دنیا آمدن او خود را آماده می‌کند. به همین دلیل ممکن است طی هفته سی و دوم بارداری انقباضات رحمی در بانوان باردار افزایش پیدا کند.

مادران باردار ممکن است انقباضات رحمی را با دل پیچه و دل دردهای شکمی اشتباه بگیرند. این انقباضات به صورت گرفتگی‌های موقتی ظاهر می‌شوند و پس از مدت زمان کوتاهی نیز رفع می‌گردند. در صورتی که شما در هفته سی و دوم بارداری این انقباضات رحمی را در طولانی مدت و مکرر تجربه می‌کنید، بهتر است برای جلوگیری از زایمان زودرس به پزشک مراجعه نمایید. برای آشنایی با عوارض زایمان زودرس کلیک کنید.

2.تیره‌تر شدن پستان‌ها

طی هفته سی و دوم بارداری، تغییراتی در رنگ پوست و حاله اطراف پستان‌ها ایجاد می‌شود. نواحی اطراف نوک سینه زنان باردار طی این هفته تغییر رنگ می‌دهد و کم‌کم تیره می‌شود. متخصصان تاکنون دلیل این موضوع را متوجه نشده‌اند؛ اما بسیاری بر این عقیده می‌باشند که تیره شدن اطراف نوک پستان به این دلیل است که نوزاد در زمان شیرخوردن بتواند آن را راحت‌تر تشخیص دهد.

3.تنگی نفس

مشکلات تنفسی و یا به عبارت بهتر تنگی نفس از دیگر علائم شایع در هفته سی و دوم بارداری می‌باشد که طی هفته‌های آخر شدت بیشتری پیدا می‌کند. این مشکل با حرکت جنین به سمت پایین رحم، کم‌تر می‌شود.

تنگی نفس در هفته سی و دوم بارداری چندان نگران کننده نیست، چراکه دلیل اصلی این موضوع بزرگ شدن جنین و وارد کردن فشار بیشتر به ریه‌ها است. سعی کنید با انجام ورزش‌های سبک همچون پیاده‌روی و داشتن یک رژیم غذایی سالم، این مشکل را حل کنید.

4.سوزش معده

یکی از علائم مادران در هفته سی و دوم بارداری، سوزش معده است. همانطور که بزرگ‌تر شدن جنین سبب وارد شدن فشار بیشتر به ریه‌ها می‌شود، افزایش وزن او نیز باعث تحت فشار قرار گرفتن دستگاه گوارش نیز خواهد شد. به همین دلیل داشتن مشکلات گوارشی همچون سوزش معده و یا یبوست، طبیعی می‌باشد. بانوان باردار می‌توانند برای جلوگیری از ایجاد مشکلات گوارشی همچون یبوست و یا سوزش معده، از یک رژیم غذایی سالم حاوی منابع فیبر و بدون غذاهای چرب و اسیدی استفاده کنند.

5.ترشح شیر

در هفته سی و دوم بارداری، ممکن است مادران باردار ترشح کمی شیر را از سینه‌های خود مشاهده کنند که موضوعی طبیعی است. سینه‌ها طی هفته سی و دوم بارداری تا حد زیادی بزرگ می‌شوند و قبل از زایمان برای تولید شیر آماده هستند.

6.افزایش ترشحات واژن

از دیگر علائم مادر باردار طی هفته سی و دوم بارداری، افزایش ترشحات واژن می‌باشد که تا حد زیادی برای بانوان ناخوشایند است. در واقع این وضعیت نشان دهنده این است که بدن بیش از پیش برای زایمان خود را آماده می‌کند و این ترشحات می‌تواند از بروز عفونت در این ناحیه جلوگیری کند.

اما بهتر است در نظر داشته باشید که ترشحات بیش از اندازه آبکی واژن در هفته سی و دوم بارداری، می‌تواند نشانه‌ای از پاره شدن کیسه آب و زایمان زودرس باشد. بنابراین بهتر است در صورت مشاهده هر گونه علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

7. اختلالات خواب

در هفته سی و دوم بارداری مشکلات خواب به دلیل فعالیت های جنین و سنگینی وزن پدیدار می‌شود. گاهی استرس برای زایمان نیز باعث بی خوابی و بروز اختلالات خواب می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بی خوابی در بارداری کلیک کنید.

دیگر علائم در هفته سی و دوم بارداری

  • کشیدگی پوست
  • تورم لثه ها همراه با خونریزی
  • درد ناشی از برآمدگی شکم
  • سردرد و کمر درد
  • نفخ و یبوست
  • احساس گرما
  • عفونت های واژن
  • پوست چرب
  • پوست لکه دار (لکه های تیره)

خود مراقبتی در هفته سی و دوم بارداری

در هفته سی و دوم بارداری هنگام خروج از رخت خواب مراقب کمر خود باشید. به پهلو بچرخید و با کمک از دست ها سعی در نشستن کنید. عادت کنید که همیشه قبل از ایستادن به مدت 1 تا 2 دقیقه در حالت نشسته بمانید تا فشار خون تنظیم شود. از مصرف وعده های غذایی سنگین خودداری کنید تا برای هضم نیاز به زمان زیادی نداشته باشید. از میوه، سالاد، سبزیجات، غلات صبحانه، بیسکوییت، ماست و نان تست استفاده کنید.

مصرف مایعات را زیاد کنید و زمانی که دچار گرفتگی عضلات شدید مصرف لبنیات را افزایش دهید. در طول روز پیاده روی کنید و از غذاهای ادویه دار و نوشیدنی گازدار اجتناب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه در بارداری کلیک کنید.

تغییرات جنین در هفته سی و دوم بارداری

جنین در هفته سی و دوم بارداری بیشتر از گذشته به یک نوزاد شبیه است. موهای سر او به همراه مژه‌ها و ابروهایش به اندازه کافی رشد کرده‌اند و موهای کرکی موجود بر روی بدن او از بین رفته‌اند. البته برخی از نوزادان در زمان تولد بر روی بدن خود نیز مو دارند. طی هفته سی و دوم بارداری جنین داخل شکم مادر تغییر وضعیت داده و در حالت برعکس بر روی سر خود ایستاده است. دلیل این موضوع این است که او خود را برای عبور از کانال زایمان آماده می‌کند.

جنین در هفته سی و دوم بارداری دارای قدی در حدود 43 سانتی‌متر و وزنی در حدود یک کیلو و هفتصد گرم می‌باشد. او با این قد و وزن بیشتر فضای رحم را اشغال کرده است و نسبت به گذشته تحرک و حرکت‌های کمتری دارد. بد نیست بدانید طی این هفته چربی بیشتری زیر پوست جنین حمع می‌شود و باعث نرم‌تر شدن بافت پوست او می‌گردد. اسکلت جنین به طور کامل در هفته‌های آخر بارداری شکل می‌گیرد، اما هنوز تمامی استخوان‌ها به خصوص استخوان جمجمه او کامل سفت نشده است و نرم و انعطاف پذیر می‌باشد.

بایدهای هفته سی و دوم بارداری

در هفته سی و دوم بارداری جنین و در نتیجه رحم بزرگ‌تر می‌شوند. ممکن است در حالت ناشی از بزرگ شدن شکم، ناف به صورت برجسته بیرون بزند که طبیعی است و پس از زایمان به حالت اولیه خود برمی‌گردد. در صورتی که طی این هفته‌ها دچار احساس خستگی و یا دردهای عمومی در ناحیه‌های مختلف بدنتان می‌باشید؛ سعی کنید دوش آب گرم بگیرید و یا با نوشیدن آب و یک لیوان شیر گرم از میزان دردهای خود کم کنید.

توجه به حرکت‌های جنین در هفته سی و دوم بارداری بسیار مهم است. سعی کنید حرکت‌های جنین خود را بشمارید و اگر تعداد آن‌ها کمتر از حد معمول است؛ به پزشک مراجعه کنید. در برنامه غذایی خود استفاده از کلسیم را فراموش نکنید؛ چراکه جنین برای وزان گرفتن و محکم کردن استخوان‌هایش به کلیسم دریافتی شما نیاز دارد. به برخی علام زایمان زودرس شامل تجربه دردهایی همچون درد دوران قاعدگی، خونریزی واژینال، انقباضات شدید رحمی و … توجه کنید و در صورت رویت هر کدام سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

نبایدهای هفته سی و دوم بارداری

طی هفته سی و دوم بارداری از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. اگر می‌خواهید چیزی را از روی زمین بردارید؛ کمر خود را خم نکنید تا به شکم‌تان فشاری وارد نشود. بهتر است برای جلوگیری از احساس سنگینی در معده از خوردن غذاهای دیرهضم، چرب و شور جلوگیری کنید.

آزمایشات هفته سی و دوم بارداری

آزمایشات در هفته سی و دوم بارداری با توجه به تشخیص پزشک انجام می‌شود. آزمایشاتی که شاید پزشک به دلیل سابقه بیماری، سن و سلامت عمومی می‌گیرد عبارت است از.

  • تست استرس انقباض
  • تست استرپتوکوک گروه B
  • آزمایش قند خون
  • تست بدون استرس

با مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید

هفته-32-ام-حاملگی-،-نی-نی-مایند

در هفته سی و دوم بارداری با مشاهده برخی علائم، زایمان زودرس اتفاق خواهد افتاد. لازم است علائم زیر را در صورت مشاهده جدی بگیرید و فورا با پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از.

  • تاری دید
  • سر درد
  • تورم ناگهانی دست و صورت
  • تهوع
  • سرگیجه
  • خستگی و ضعف
  • تپش قلب
  • تنگی نفس
  • زردی پوست

سخن پایانی

بانوان باردار در هفته سی و دوم بارداری، مشکلات جسمی و تنش‌های روانی زیادی همچون استرس و ترس از زایمان را تجربه می‌کند. همه این موارد ممکن است منجر به افسردگی شود. چنانچه به این دسته از تنش‌های روانی در دوران بارداری، رسیدگی نشود؛ شاید منجر به ایجاد مشکلات بزرگ‌تری گردد. همین موضوع لزوم دریافت مشاوره و درمان‌های غیر دارویی را برای مادران بارداری که دچار افسردگی هستند، مشخص می‌کند. در صورتی که احساس می‌کنید در این زمینه به راهنمایی‌های بیشتری نیاز دارید؛ می‌توانید از روانشناسان مرکز مشاوره ذهن نو کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی و دوم بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

قد و وزن جنین طی هفته سی و دوم بارداری تا چه اندازه افزایش پیدا می‌کند؟

قد جنین در هفته سی و دوم بارداری تا بیش از 42 سانتی‌متر و قد او تا بیش از یک کیلو و 500 گرم افزایش پیدا می‌کند. 

کدام دسته از علائم نشان دهنده فشار خون بالا و یا پره اکلامپسی در زنان باردار است؟

افزایش وزن ناگهانی، درد در ناحیه شکم، سردرد شدید، کاهش ادرار یا قطع شدن آن، سرگیجه، حالت تهوع و یا استفراغ شدید، تغییر در بینایی و … از علائم فشار خون در بارداری و یا همان پره اکلامپسی می‌باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره