تغییرات پوستی در بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تغییرات پوستی در بارداری یکی از علائم رایجی است که بسیاری از بانوان با شروع حاملگی آن را تجربه می‌کنند. در برخی موارد این تغییرات می‌توانند مثبت باشند و برای مثال منجر به درخشان‌تر شدن پوست شما گردند. اما در بسیاری از موارد تغییرات در قالب مشکلات پوستی نمایان می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد ترک‌های پوستی و بروز تیرگی در قسمت‌های مختلف بدن اشاره کرد. در ادامه در مورد انواع مشکلات پوستی در دوران بارداری و راهکارهای مقابله با آن‌ها توضیحات بیشتری را ارائه کرده‌ایم، در صورت هر نوع سوال می‌توانید مشاوره بارداری دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تغییرات پوستی در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

زمان شروع تغییرات پوستی در بارداری

زمان شروع تغییرات پوستی در بارداری

زمان شروع تغییرات پوست در بارداری می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برای مثال برخی از بانوان در همان سه ماه اول بارداری با تغییراتی نظیر قرمزی پوست، بروز آکنه و ایجاد تیرگی در قسمت‌های مختلف بدن نظیر کشاله ران یا زیر بغل مواجه می‌شوند اما برخی دیگر تا سه ماه دوم هیچ گونه تغییری را مشاهده نمی‌کنند. با این حال بسیار بعید خواهد بود که تا انتهای بارداری هیچ تغییر پوستی اتفاق نیافتد. البته در نظر داشته باشید که پس از زایمان به مرور بسیاری از مشکلات پوستی برطرف می‌شوند. در نتیجه فقط کافی است اندکی صبور باشید و اجازه دهید فرایند بارداری با آرامش سپری شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

علل بروز تغییرات پوستی در بارداری

علل مختلفی در بروز تغییرات پوستی در بارداری نقش دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به نوسانات هورمونی، کشیده شدن رگ‌های خونی و سرکوب دستگاه ایمنی بدن مادر برای محافظت بیشتر از جنین اشاره کرد. این تغییرات، بدن را در برابر بروز انواع بثورات ناشی از گرما، تغییر رنگ صورت، پاها و کف دست آسیب پذیر می‌کند و در نتیجه این مشکلات در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری اتفاق می‌افتند.

فروشگاه آرامیس

انواع تغییرات پوستی در بارداری

تغییرات پوستی که در دوران بارداری اتفاق می‌افتند می‌توانند در اشکال مختلفی خود را نشان دهند. از جمله رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به ایجاد آکنه، چرب شدن پوست، خشکی پوست، بروز ترک‌های پوستی به خصوص در زیر بغل، قرمزی کف دست‌ها، متورم شدن رگ‌های خونی که تحت عنوان “رگ‌های عنکبوتی” شناخته می‌شوند و بروز تیرگی پوست در برخی نواحی نظیر کشاله ران اشاره کرد.

تغییرات پوستی در بارداری | توصیه هایی برای مادران در دوران حاملگی

زمان شروع تغییرات پوستی در بارداری

بروز تغییرات پوستی در بارداری برای اکثر مادران ناخوشایند است. در نتیجه ممکن است نگران باشید بعد از بارداری پوست شما به حالت عادی بر نگردد یا شدت مشکلات بیشتر شود. ما در ادامه به ارائه چند راهکار پرداخته‌ایم که به شما کمک می‌کنند تغییرات پوستی مرتبط با دوران بارداری را بهتر مدیریت کنید.

1- رژیم غذایی مناسبی را دنبال کنید

نوع رژیم غذایی می‌تواند تا حد زیادی در تغییرات پوستی در بارداری نقش داشته باشد. از همین رو سعی کنید نوعی تعادل و توازن را در برنامه غذایی خود ایجاد کرده و انواع مواد مورد نیاز بدنتان را در آن بگنجانید. توجه داشته باشید که پیروی از رژیم غذایی سالم یکی از رموز داشتن پوستی درخشان و زیبا است.

2- به اندازه کافی آب و مایعات بنوشید

خشکی پوست یکی از مشکلات بسیار رایجی است که در پی نوسانات هورمونی در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. برای پیشگیری از این مشکل لازم است که در این دوران آب و مایعات بیشتری بنوشید و همواره بدن خود را هیدراته نگه دارید. این کار به حفظ رطوبت در پوست کمک می‌کند و می‌تواند باعث طراوت هرچه بیشتر آن شود.

3- روزی دو الی سه بار صورت خود را بشویید

اگر جوش زدن صورت در دوران بارداری شما را می‌آزارد لازم است روزانه دو الی سه بار پوست خود را با یک شوینده ملایم شست و شو دهید. توجه داشته باشید که شوینده‌های قوی می‌توانند باعث تحریک هرچه بیشتر پوست شده و در نهایت به بروز جوش بیشتر بیانجامند. در نتیجه در انتخاب شوینده‌ها دقت بیشتری به خرج دهید. همچنین استفاده از کرم‌های مرطوب کننده با میزان چربی معتدل می‌تواند به زیبایی و طراوت پوست صورت شما کمک کند و تغییرات پوستی در دوران بارداری کمتر شما را آزرده خاطر کند.

4- در انتخاب داروهای پوستی دقت کنید

اگر برای درمان مشکلات پوستی به متخصص مراجعه می‌کنید در مورد بارداری خود حتما به او اطلاع دهید چرا که بسیاری از داروهایی که در درمان مشکلات پوستی به کار می‌روند نظیر ایزوتیروتینوئین در دوران بارداری نباید استفاده شوند. این داروها می‌توانند به سلامت جنین آسیب بزنند. در نتیجه در انتخاب داروها دقت بیشتری به خرج دهید و هرگز به طور خودسرانه دارویی را برای بهبود مشکلات پوستی استفاده نکنید.

5- هنگام استحمام از آب ولرم استفاده کنید

5- هنگام استحمام از آب ولرم استفاده کنید

بهتر است در دوران بارداری حمام‌های شما به صورت دوش‌های کوتاه مدت و با درجه حرارت معتدل باشد. استفاده از آب بسیار گرم باعث خشک شدن بیش از حد پوست می‌شود و در نتیجه خشکی پوست مرتبط با دوران بارداری را تشدید می‌کند. همچنین استفاده از بخور آب گرم و کمک گرفتن از مرطوب کننده‌ها پس از استحمام برای مادرانی که پوست بسیار خشکی دارند توصیه می‌شود.

سخن آخر

تغییرات پوستی دوران بارداری برای بسیاری از زنان غیرقابل تحمل است. آن ها نگرانند که مبادا بعد از زایمان نیز این عوراض برای آن ها باقی بماند. اما باید بدانید که این وضعیت به دلیل تغییرات هورمونی شماست. اما برای کاهش عوارض و بازگشت به حالت قبل باید مراقبت ها و نکات ذکر شده را رعایت کنید. با دریافت خدمات مشاوره می توانید بدون نگرانی این دوران را پشت سر بگذارید. پس همین حالا برای دریافت خدمات مشاوره بارداری با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تغییرات پوستی در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا تغییرات پوستی در دوران بارداری قابل پیشگیری هستند؟

تغییرات پوستی به طور اجتناب ناپذیر در پی تغییرات هورمونی در بارداری اتفاق می‌افتند  با این حال شما می‌توانید با استفاده از برخی راهکارها شدت این تغییرات را تا حدی مدیریت نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره