کمبود کلسیم در کودکان | 6 نشانه و درمان کمبود کلسیم در کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کمبود کلسیم در کودکان باعث بی خوابی، تضعیف ناخن ها، مشکلات دندان، گرفتگی عضلات، مشکل در بلوغ و تشنج می‌شود. از علل کمبود‌کلسیم در کودکان می‌توان به اختلالات هورمونی، بیماری دیابت، مشکل جذب‌کلسیم، مصرف شیر خشک، کمبود‌ویتامین D در مادر و کودک و … اشاره کرد.

کمبود‌کلسیم در کودکان باعث بروز مشکلات قلبی، راشیتیسم و مشکلات تنفسی خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل، مادران باید از زمان بارداری به فکر سلامت خود و فرزند باشند. مادر از کمبود ویتامین D و کلسیم برخوردار نباشند و از شیر خشک برای تغذیه کودک استفاده نکنند. در ادامه در رابطه با عوارض، علائم و درمان کمبود‌کلسیم در کودکان اشاره کرده ایم.

برای دریافت مشاوره در کمبود‌کلسیم در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کمبود کلسیم در کودکان

کمبود کلسیم در کودکان به دوران بارداری مادر و تغذیه نوزاد بر می‌گردد. توجه به مقدار کلسیم و ویتامین D مادر در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است.

مادرانی که در دوران بارداری از کمبود کلسیم رنج می‌بردند نوزادانی با کمبود کلسیم به دنیا خواهند آورد. مادرانی که از شیر خشک برای تغذیه کودک استفاده می‌کنند، کودک خود را از شیر مادر که سرشار از کلسیم است محروم می‌کنند. در نهایت کودکان با کمبود ویتامین رشد خواهند کرد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

در تغذیه کودکان از مواد غذایی سرشار از کلسیم استفاده کنید. تا خطر ابتلا به پوکی استخوان، مشکلات قلبی و تنفسی را کاهش دهید. اما مصرف بیش از اندازه کلسیم نیز خطراتی به دنبال دارد. مصرف کلسیم در طول روز برای کودکان به شرح زیر است.

  • کودکان 1 تا 3 سال روزانه 700 میلی گرم
  • کودکان 4 تا 8 سال روزانه 1000 میلی گرم
  • کودکان 9 تا 14 سال روزانه 1300 میلی گرم

برای آشنایی با نیازهای اولیه و اساسی کودکان کلیک کنید.

علائم کمبود کلسیم در کودکان

کمبود‌کلسیم در کودکان با علائمی همراه است که هر کدام را به اختصار در ادامه شرح داده ایم.

1. تشنج

تشنج یکی از علائم کمبود‌کلسیم در کودکان است. با کمبود کلسیم در بدن، عملکردهای مغز دچار اختلالاتی می‌شود. و زمانی که نورون های مغز به درستی عمل نمی‌کنند، شاید تشنج اتفاق بیفتد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تشنج نوزاد کلیک کنید.

2. بلوغ دیر رس

یکی از نشانه های کمبود کلسیم در کودکان، بلوغ دیر هنگام است. بدن هنگامی که با کمبود کلسیم مواجه شود مخصوصا در دختران سبب بلوغ دیر هنگام و اختلال در عملکردهای قاعدگی می‌شود.

3. بی خوابی

سومین نشانه کمبود کلسیم در کودکان، بی خوابی است. اگر در روند خواب کودک شما خللی ایجاد شده بود و خواب عمیق و رضایت بخشی نداشت، احتمالا با کمبود کلسیم مواجه است. و حتی اگر کودکتان در طول شب از خواب بیدار شود نشانه از کمبود کلسیم است.

4. ناخن های ضعیف

یکی از علائم کمبود‌کلسیم در کودکان، ناخن های ضعیف و شکننده است. عنصر کلسیم باعث تقویت ناخن ها و استحکام آن خواهد شد.

5. گرفتگی عضلات

پنجمین عامل کمبود کلسیم در کودکان، گرفتگی عضلات است. شاید بتوان گفت که خطرناک ترین و اولین نشانه از کمبود کلسیم، گرفتگی عضلات باشد. اگر کودکتان در هنگام حرکت و پیاده روی از درد عضلات در ران و بازو شکایت کردند، مسئله را جدی بگیرید.

6. مشکلات دندان

مشکلات دندان یکی از علائم مهم کمبود کلسیم در کودکان است. زمانی که بدن با کمبود کلسیم مواجه می‌شود، دندان ها خراب و پوسیده خواهند شد. و هم چنین کمبود کلسیم باعث آسیب به مینای دندان می‌شود.

حتما مقاله میان وعده سالم برای کودکان را بخوانید.

علل کمبود کلسیم در کودکان

کلسیم برای تقویت عضلات، استخوان ها و دندان ها بسیار حائز اهمیت است. حال اگر با علائم کمبود کلسیم در کودک مواجه شده‌اید، باید به دنبال علل این نشانه ها باشید تا راه درمان را پیدا کنید. در ادامه علل کمبود کلسیم در کودکان را اشاره کرده ایم.

  • بیماری دیابت
  • کمبود ویتامین D
  • اختلالات هورمونی
  • استفاده از برخی داروها
  • مشکل جذب کلسیم
  • استفاده از شیر خشک در نوزادی
  • کمبود ویتامین D یا کلسیم مادر در دوران بارداری
  • عدم مصرف خوراکی حاوی کلسیم

نحوه جلوگیری از کمبود کلسیم در کودکان

برای جلوگیری از کمبود کلسیم در کودکان، مادران در هنگام بارداری باید تحت نظر پزشک باشند و خود از کمبود کلسیم رنج نبرند. مادران باید به درستی مراقب مصرف ویتامین D باشند. مادران برای تغذیه کودک باید از شیر خود استفاده کنند. شیر مادر منبع کلسیم برای نوزادان است. طبق بررسی نوزادانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند در بزرگسالی کمتر دچار پوکی استخوان شده اند.

پس از به دنیا آمدن نوزاد، باید او را تحت نظر پزشک قرار دهید تا میزان ویتامین ها و کلسیم های کودک بررسی شود. ویتامین D نقش پر رنگی در جذب کلسیم بدن دارد. کمبود این ویتامین باعث کمبود جذب کلسیم خواهد شد.

از طریق مواد غذایی، دارو و نور خورشید ویتامین D را در بدن کودک خود ذخیره کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه سالم کودک کلیک کنید.

پیامدهای کمبود کلسیم در کودکان

از بزرگترین و خطرناک ترین پیامد کمبود کلسیم در کودکان، پوکی یا نرمی استخوان است. استخوان های قفسه سینه نیز بر اثر کمبود کلسیم نرم خواهد شد و باعث اختلال در سیستم تنفسی می‌شود.

راشیتیسم یا پوکی استخوان بدن کودک را از حالت طبیعی خارج می‌کند. و در نهایت کودک را نیازمند عمل جراحی خواهد می‌کند. و هم چنین این بیماری در بزرگسالی سراغ افرادی می‌آید که در دوره کودکی با کمبود کلسیم شدید مواجه بوده اند. هم چنین کمبود کلسیم باعث بروز مشکلات قلبی خواهد شد.

درمان کمبود کلسیم در کودکان

برای درمان کمبود کلسیم در کودکان، باید از مواد مغذی سرشار از کلسیم برای کودک استفاده کرد. در ادامه به منابع مفید برای درمان کمبود کلسیم اشاره کرده ایم.

  1. استفاده از لبنیات
  2. استفاده از بادام
  3. مصرف میوه هایی مانند انجیر
  4. قرار دادن کودک زیر نور آفتاب
  5. مصرف ماهی ساردین و سالمون

کلام آخر

برای درمان کمبود کلسیم در کودکان باید تحت نظر پزشک و روانشناس قرار بگیرید. روانشناسان نحوه تغذیه سالم کودک را به شما آموزش می‌دهند. و در رابطه با پیامدهای این بیماری اطلاعات کافی در اختیارتان قرار خواهند داد.

مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در کمبود‌کلسیم در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره