بازتاب گونه نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بازتاب گونه نوزاد از جمله بازتاب‌های حیاتی برای حفظ و بقای اوست. نوزاد پس از تولد به دلیل آنکه قدرت انجام حرکات به صورت ارادی را ندارد، از بازتاب‌ها و رفلکس‌های فطری برای ادامه زندگی و حفظ بقا استفاده می‌کند. این بازتاب‌ها از سن معینی آغاز و در سن خاصی نیز خاتمه خواهند یافت و فقط برخی از بازتاب‌ها مانند بسته شدن چشم هنگام ورود یک شی خارجی به آن تا بزرگسالی نیزادامه خواهند داشت. آگاهی از انواع بازتاب‌ها و مراجعه به پزشک در صورت بروز مشکل از وظایف والدین نسبت به کودکان است. در صورتی که نوزادتان رفلکس‌های غیر معمولی نشان می‌دهد حتما مشاوره کودک دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب گونه نوزاد می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

نقش بازتاب گونه نوزاد

این بازتاب از حیاتی‌ترین بازتاب‌های دوران نوزادی است که توسط آن نوزاد سینه مادر را روی صورت خود احساس کرده و دهان‌ش را به سمت آن ببرد. نام دیگر این بازتاب، بازتاب جستجو کردن است و برای حفظ بقای نوزاد بسیار حیاتی است. این بازتاب متفاوت از بازتاب مکیدن است.

تعریف بازتاب

به پاسخ‌های غریزی، فطری و خودکار نوزاد در قبال انواع تحریکات، بازتاب گفته می‌شود. بازتاب‌ها برای نوزادان ارزش بقا دارند و در صورت نبود برخی بازتاب‌ها روند طبیعی رشد مختل خواهد شد و نوزاد قادر به تامین نیازهای اولیه خود نیست. می‌توان گفت بازتاب‌ها در تعامل نوزاد با مادر نقشی تعیین کننده ایفا می‌کنند، به گونه‌ای که مادر با دیدن واکنش نوزاد نسبت به چگونگی پاسخ به فرزند خود تشویق شده تا با مهربانی به او پاسخ دهد.

برای انواع بازتاب نوزادان کلیک کنید.

تفاوت بازتاب گونه و مکیدن

این دو بازتاب هر دو در غذا خوردن نوزاد را یاری می‌دهند. به گونه‌ای که بازتاب گونه در پیدا کردن سینه مادر، نوزاد را کمک کرده و پس از آن با تحریک شدن سقف دهان، رفلکس مکیدن فعال و نوزاد شروع به مکیدن می‌کند. به بیانی دیگر بازتاب گونه، مقدمه‌ای برای بازتاب مکیدن است.

فروشگاه آرامیس

راه تحریک و پاسخ بازتاب گونه نوزاد

برای آزمایش این بازتاب، گونه نوزاد و گوشه دهان و لب‌های او را لمس کرده، نوزاد باید توانایی پیدا کردن محرک را داشته باشد و دهانش را به آن سمت ببرد. این آزمایش راهی برای فهمیدن گرسنه بودن نوزاد است. عدم وجود این بازتاب دلیل قطعی برای وجود بیماری در نوزاد نیست ولی بهتر است برای اطمینان به پزشک مراجعه شود.

بازتاب گونه در چه سنی شروع و در چه سنی از بین خواهد رفت؟

این بازتاب مانند بسیاری از بازتاب‌ها مختص دوران نوزادی است و در زمان خاصی از بین خواهد رفت. از بین رفتن زودتر و یا دیرتر از موعد و یا عدم وجود بازتاب مشکل آفرین بوده و می‌تواند نشان از آسیب‌های جدی تری داشته باشد. بازتاب گونه تنها تا سه هفته پس از تولد وجود خواهد داشت و پس از آن از بین خواهد رفت. نوزاد در هفته چهارم توانایی این را پیدا می‌کند که به صورت ارادی سر خود را حرکت داده و به سمت سینه مادر بچرخاند.

سخن پایانی

بازتاب های دوران نوزادی علاوه بر حیاتی بودن برای بقای نوزاد، در بسیاری از موارد تعیین کننده میزان سلامت نوزاد هستند. کسب اطلاعات در زمینه سلامت فرزند در دوران نوزادی ضروری است و باید برنامه ریزی‎هایی برای آموزش والدین در نظر گرفته شود. برای آشنایی با نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب گونه نوزاد می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره