هوش کلامی و زبانی چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هوش زبانی و کلامی مفهومی است که برای اولین بار در نظریه هوش‌های چندگانه هواردگاردنر مطرح شد. در این نظریه، گاردنر به جای ارائه یک نمره تحت عنوان ضریب هوشی یا IQ ، هوش را به اجزای مختلفی تقسیم کرد. که هوش زبانی وکلامی یکی از آن‌هاست. افرادی که هوش زبانی بالایی دارند معمولا عاشق نوشتن هستند، به ادبیات علاقه مندند، بیش از دیگران از کتاب خواندن لذت می‌برند و درک بالایی از محتوای کلام دارند. شما هم در بزرگسالی و هم در کودکی می توانید با انجام تست‌های مختلف استعدادیابی شده و آموزش‌های لازم را دریافت کنید. برای شروع می‌توانید مشاوره کودک دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش کلامی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

هوش زبانی و کلامی چیست؟

هوارد گاردنر در نظریه هوش‌های چندگانه، 8 بعد (جدیدا بعد نهم اضافه‌شده) مختلف را برای هوش در نظر گرفت. که هوش زبانی و کلامی یکی از آن‌ها است. این هوش به میزان توانایی هر کس در درک کلام چه به صورت شفاهی و چه به صورت نوشتاری و توانایی او برای کاربرد زبان اشاره دارد. در نتیجه می‌توان گفت کسانی که هوش زبانی و کلامی بالایی دارند، در یادگیری زبان‌های مختلف عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند و اغب بیش از دیگران از موضوعاتی نظیر ادبیات استقبال می‌کنند. برای آشنایی با سایر انواع هوش کودکان کلیک کنید.

مولفه های هوش کلامی

هوش‌کلامی گاردند 4 مولفه اصلی دارد که عبارتند از:

  1. معناشناسی
  2. آواشناسی
  3. شناخت قواعد و دستور زبان
  4. شناخت کاربرد زبان در شرایط مختلف

تاثیر ژنتیک بر هوش کلامی-زبانی

امروزه طبق پژوهش های انجام شده می‌دانیم که ژن های خاصی به طور مستقیم بر هوش کلامی تاثیر گذار هستند. هم چنان بر سر تاثیر ژن ها بر هوش مخالفت هایی وجود دارد. اما ژن ها هرچند اندک بر هوش تاثیر می‌گذارند. ژن های دخیل در هوش کلامی 3 وظیفه اصلی دارند که به شرح زیر است.

فروشگاه آرامیس
  1. ژن اول، مسئول توانایی های عمومی کلامی است.
  2. ژن دوم، مسئول پیشرفت مهارت های کلامی است.
  3. ژن سوم، مسئول ظرفیت های زبانی است.

ویژگی ها و مشخصه های کسانی که هوش زبانی و کلامی بالایی دارند

کسانی که در تست هوش گاردنر نمرات بالایی در زمینه هوش زبانی به دست می‌آورند، اغلب مشخصه‌های به خصوصی دارند که آن‌ها را از سایر افراد جدا می‌کند. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با روش‌های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

1- گستره واژگانی بسیار بالایی دارند

داشتن گستره واژگانی بسیار بالا یکی از مشخصه‌های بارز کسانی است که نمرات خوبی در زمینه هوش کلامی و زبانی به دست می‌آورند. در حقیقت این افراد در گفتگوهای روزمره می‌توانند از طیف وسیعی از کلمات استفاده کنند که این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا همواره بتوانند راحت‌تر از دیگران مفهوم کلام خود را منتقل کرده و در مقابل کلام دیگران را نیز  راحت‌تر درک کنند.

2- در زمینه زبانی و کلامی حافظه خوبی دارند

کسانی که دارای هوش زبانی و کلامی بالایی هستند، اغلب حافظه بسیار خوبی در این زمینه دارند. برای مثال آن‌ها ساده‌تر از دیگران می‌توانند اشعار شاعران را حفظ کنند یا در صحبت‌های روزانه خود از اشعار یا نقل قول‌های نویسندگان استفاده نمایند.

3- به نویسندگی علاقه دارند

توانایی زبانی و کلامی بالا اکثرا منجر به علاقه مندی این افراد به نویسندگی می‌شود. در همین راستا شاید شما هم دیده باشید که بعضی‌ها از همان سنین کم در زمینه نوشتاری قوی‌تر از دیگران هستند. در درس انشا عملکرد بالایی دارند و در آینده برای نویسندگی یا شاعر شدن از خود تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

4- بیش از دیگران از کتاب خواندن لذت می برند

همانطور که گفته شد، کسانی که دارای هوش زبانی و کلامی بالایی هستند. درک عمیق‌تری نسبت به معنای کلام دارند. همین مسئله باعث می‌شود که بیش از سایرین از خواندن کتاب‌ها و داستان‌های مختلف لذت ببرند. این مسئله می‌تواند از آن‌ها کتاب خوان‌های حرفه‌ای بسازد. کتابخوانی نیز با افزایش گنجینه لغات باعث ارتقای هرچه بیشتر توانمندی‌های زبانی می‌شود.

5- در یادگیری زبان های جدید عملکرد بالایی دارند

یادگیری زبان‌های جدید برای کسی که دارای هوش زبانی و کلامی بالایی هست، کار چندان دشواری نیست. چرا که آن‌ها قواعد زبانی را راحت‌تر از سایر افراد درک می‌کنند. و همچنین در زبان جدید نیز می‌توانند ماهرانه‌تر عمل نمایند.

6- به دستور زبان مسلط هستند

افرادی که از هوش کلامی-زبانی خوبی برخوردارند، ویراستارهای حرفه ای هستند. به این منظور که با مطالعه متن یا کتاب سریعا متوجه غلط املایی و نگارشی آن می‌شود.

اما افرادی که از هوش کلامی-زبانی قوی برخوردار هستند چند ویژگی دیگر نیز دارند که عبارت است از.

  • سخنران های حرفه ای هستند.
  • عاشق حل جدول و متون هستند.
  • اشعار زیادی را حفظ هستند.
  • عاشق یادگیری زبان های جدید هستند.

آیا می توانیم هوش زبانی و کلامی را ارتقا دهیم؟

هوش در نظریه گاردنر مفهومی باثبات و غیرپویا نیست. بلکه عوامل محیطی و تلاش‌های فردی می‌تواند در ارتقای آن تاثیرگذار باشد و در نهایت منجر به افزایش عملکرد فرد در زمینه دلخواه شوند. اما قبل از این کار بهتر است با کمک متخصص به کشف استعداد کودک کلیک کنید. در ادامه به چند توصیه اشاره کرده‌ایم که به شما کمک می‌کنند، هوش زبانی و کلامی را در خود تقویت نمایید.

1- نوشتن را تمرین کنید

نوشتن یکی از راه‌های بسیار موثری است که به شما در ارتقای هوش زبانی و کلامی کمک می‌کنند. در هنگام نوشتن مجبور می‎‌شوید به طور درست‌تری از دستور زبان استفاده کنید و در قالب کلمات گوناگون معنای کلام خود را به مخاطب منتقل نمایید.

هرچقدر این کار را بیشتر تمرین کنید ظرفیت زبانی شما نیز به میزان بیشتری افزایش خواهد یافت. در نتیجه با فعالیت‌های ساده‌ای نظیر خاطره نویسی، بازکردن یک صفحه شخصی و ارائه محتواهای گوناگون در فضای مجازی می‌توانید این فرصت را در اختیار خود قرار دهید که مهارت‌های کلامی‌تان را بهبود ببخشید.

2- افزایش مطالعه افزایش هوش کلامی

هرچقدر که مطالعه کمتری داشته باشید، طبیعتا گنیجنه لغات شما نیز پایین‌تر خواهد بود. همین مسئله باعث می‌شود که در تست هوش گاردنر نمره پایین‌تری دریافت کنید. در نتیجه یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند تا ظرفیت هوش زبانی و کلامی خود را بالا ببرید، این است که بیش از پیش کتاب بخوانید و سعی کنید گستره واژگانی خود را افزایش دهید.

3- به دنبال یادگیری کلمات جدید باشید

همانطور که پیش‌تر تاکید کردیم، گنجینه لغات یکی از فاکتورهای بسیار تعیین کننده در میزان هوش‌زبانی و کلامی شماست. در نتیجه اگر می‌خواهید سطح هوش خود را در این زمینه بالا ببرید، باید به دنبال افزایش دایره لغات خود باشید. برای این کار از خواندن کتاب، افزایش گفتگو و معاشرت با دیگران و استفاده از بازی‌ها یا برنامه‌های طراحی شده در این زمینه کمک بگیرید.

4- هوش کلامی خود را با سخنرانی ها و ارائه های درسی محک بزنید

سخنرانی‌ها یا ارائه‌های درسی یکی از فرصت‌های مناسبی است که به شما اجازه می‌دهد تا از دانش کلامی خود استفاده کرده و به مرور زمان آن را بهبود ببخشید. در حقیقت هرچقدر تجربه شما در زمینه سخرانی بیشتر شود، خودتان هم متوجه می‌شوید که تسلط بالاتری روی کلام پیدا می‌کنید و می‌توانید ارتباط بهتری با مخاطبان خود بگیرید. از دیگر مزایای این کار این است که به بالا رفتن اعتماد به نفس‌تان کمک کرده و می‌تواند اضطراب‌های شما را کاهش دهد.

5- از بازی های کلامی کمک بگیرید

بازی‌های کلامی مختلفی وجود دارند که به افزایش مهارت‌های زبانی کمک می کنند. برای مثال حل جداول مختلف، یا بازی‌هایی که در آن افراد باید یک کلمه به خصوص را حدس بزنند و تمرین جمله سازی از دیگر روش‌هایی است که می‌تواند در ارتقای ظرفیت‌های زبانی کمک کننده باشد.

کلام آخر

افراد مشهور و موفق زیادی وجود دارد که از هوش کلامی و زبانی برخوردارند. اما افراد دیگر نیز با تقویت و تمرین می‌توانند هوش کلامی و زبانی خود را تقویت کنند. مرکز مشاوره نی نی مایند به والدین عزیز که به دنبال تقویت و تمرینات هوش کلامی و زبانی برای کودکان هستند خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر بر لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش کلامی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

کسانی که هوش زبانی و کلامی بالایی دارند معمولا به چه شغل هایی گرایش پیدا می کنند؟

نویسندگی، پرداختن به شعر، گویندگی، دوبلاژ، نمایشنامه نویسی و ویراستاری از جمله مهم‌ترین علاقه مندی‌های شغلی کسانی است که هوش زبانی و کلامی بالایی دارند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره