احتمال بارداری در چه روزهایی صفر است

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

همانطور که می‌دانید احتمال بارداری در برخی روزهای ماه بیشتر است. بارداری ازجمله بخش‌های مهم زندگی زنان به‌حساب می‌آید، به همین منظور هر خانمی با توجه به دوره قاعدگی خود باید روزهایی که احتمال بیشتری برای بارداری دارد را بداند و با توجه به آن جهت اقدام برای بارداری یا جلوگیری از آن رفتار کند. علاوه بر چرخه طبیعی قاعدگی عوامل خارجی نیز می‌توانند بر احتمال‌بارداری زنان تاثیر بگذارند. در ادامه تمامی عوامل و نحوه سنجش روزهای پرخطر و کم خطر را آورده‌ایم. به منظور دریافت اطلاعات در این موارد می‌توانید ازخدمات مشاوره بارداری نی نی مایند استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه احتمال بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

احتمال بارداری

متخصصین برای برآورد احتمال بارداری عوامل مختلفی را مد نظر قرار می‌دهند. اگر قصد بارداری دارید، به عوامل زیر توجه کنید. در صورتی که موفق به بارداری نشده‌اید، حتما از مشاور خدمات دریافت کنید.

سن مادر، زنان زیر 35 سال راحت تر باردار می‌شوند.

تعداد دفعات رابطه در طول ماه

مدت زمانی که برای بارداری تلاش می‌کنید

فروشگاه آرامیس

دوری از کارهای سخت و بدنی

کنترل و کاهش مصرف کافئین

دوری از استرس

اجتناب از مصرف دخانیات، موادمخدر و الکل

و…

همانطور که می‌بینید برخی از عوامل خارج از کنترل شما هستند. اما با در نظرگرفتن سایر عوامل می‌توانید شانس خود را برای بالا بردن احتمال بارداری بیشتر کنید.

احتمال بارداری بر اساس زمان‌های مختلف دوره ماهانه زنان

رخ دادن حاملگی بیشتر از هر چیز به دوره قاعدگی زنان و تنظیمات سیستم هورمونی و بدنی آنان مربوط است. بر این اساس، احتمال بارور شدن و حاملگی در زمان‌های مختلف دوره‌های ماهانه بانوان متفاوت است. همچنین پیشنهاد می‌شود که مقاله بارداری از طریق مقعد را هم بخوانید.

روزهای قبل از قاعدگی

احتمال بارداری در چند روز قبل از دوران قاعدگی و پریود بسیار کم است. به‌طورمعمول چرخه‌های قاعدگی اکثر زنان بین 28 تا 30 روز طول می‌کشد. در هر یک از دوره‌ها، تخمک‌گذاری حدوداً در روزهای 11 تا 21 اتفاق می‌افتد. هر چه رابطه جنسی به این زمان نزدیک‌تر باشد، احتمال حاملگی بیشتر است؛ بنابراین طبیعی است که در روزهای آخر دوره‌های ماهانه، حاملگی صورت نگیرد.

بااین‌حال گاهی به عللی همچون تجربه زیاد استرس و یا بروز مشکلات و ضعف جسمانی، تخمک‌گذاری به‌روزهای پایانی چرخه منتقل می‌شود. دراین حالت احتمال بارور شدن افزایش می‌یابد.

در طول قاعدگی

در مورد زنانی که چرخه قاعدگی آن‌ها تقریباً یک ماه ادامه دارد، احتمال تخمک‌گذاری برای بارداری در دوران قاعدگی خیلی پایین است؛ زیرا دوره آن‌ها به‌اندازه کافی زمان در اختیار تخمدان‌ها قرار می‌دهد که می‌تواند در همان زمان مقرر تخمک‌گذاری، این کار را انجام دهد.

اما در مورد کسانی که دوره ماهانه 20 تا 24 روزه دارند، تخمدان‌ها ممکن است زودتر اقدام به آزاد کردن تخمک کنند. در این حالت حاملگی ممکن است حتی در زمان قاعدگی نیز رخ دهد.

درصورتی‌که دوران پریود فرد کمتر از 5 روز طول بکشد، ممکن است پس از اتمام این دوران تخمک‌گذاری رخ بدهد. در این حالت، در صورت داشتن رابطه جنسی بارداری اتفاق می‌افتد. برای آشنایی بیشتر با بایدها و نبایدهای دوران بارداری کلیک کنید.

بعد از دوران قاعدگی

بهترین زمان برای حاملگی و باردارشدن، بلافاصله بعد پایان دوره پریود است. البته می‌توان احتمال بارداری را با چند روز صبر کردن و نزدیک‌تر شدن به دوران تخمک‌گذاری، افزایش داد.

غالباً در چرخه‌های طولانی، امکان بارداری بلافاصله پس از اتمام دوران قاعدگی کم است؛ اما در چرخه‌های کوتاه، بعد از پریود بهترین زمان برای بارداری خواهد بود. پیشنهاد می‌شود مقاله بارداری در زمان پریود را بخوانید.

در دوران شیردهی

طبق باور اکثر مردم جامعه، در زمان شیردهی امکان باروری وجود ندارد. زیرا تخمک‌گذاری اتفاق نمی‌افتد؛ درحالی‌که برای همه خانم‌ها این‌طور نیست. آنچه در دوران شیردهی مانع از تخمک‌گذاری شده و احتمال بارداری را کاهش می‌دهد، ترشح هورمون‌های شیر ساز ازجمله هورمون پرولاکتین در بدن مادر است.

درصورتی‌که مادر کمتر از یک ماه به نوزاد خود شیر دهد، تخمک‌گذاری او به‌سرعت به حالت عادی می‌گردد. درصد کمی از بانوان نیز که به‌طور مرتب به فرزند خود شیر می‌دهند، حدود 10 هفته بعد از زایمان به حالت طبیعی تخمک‌گذاری خود برمی‌گردند. همچنین نیمی دیگر از این بانوان نیز ظرف مدت 6 ماه از زایمان روال طبیعی تخمک‌گذاری را شروع می‌کنند.

درصورتی‌که مادر به‌طور مرتب به کودک خود شیر نمی‌دهد، غالباً ظرف مدت 3 تا 4 ماه قاعدگی برای او دوباره رخ می‌دهد و در پی آن احتمال بارداری مجدد به وجود می‌آید.

در مواردی نیز ممکن است تخمک‌گذاری بدون شروع دوران قاعدگی از سر گرفته شود. در این مواقع احتمال بارداری‌های ناخواسته بسیار افزایش پیدا می‌کند. برای آشنایی بیشتر با امکان و نحوه بارداری در دوران شیردهی کلیک کنید.

عوامل کاهش دهنده احتمال بارداری

رابطه در زمان هایی که تخمک آزاد نمی شود

زمان‌هایی که احتمال وجود تخمک برای بارور شدن توسط اسپرم کم است، اغلب موقع مناسبی برای رابطه جنسی با هدف بارداری نیست.

به کارگیری ژل لوبریکانت در رابطه

فضای اسیدی واژن باعث از بین رفتن اسپرم‌ها می‌شود اما گردنه مخاطی از آن‌ها محافظت می‌کند. ژل لوبریکانت از رسیدن سریع اسپرم به مخاط‌های گردنه رحم جلوگیری کرده و باعث از بین رفتن آن می‌شود.

عوارض برخی داروهای مصرفی

استفاده از بعضی داروها مانند داروی راکوتان، داروهای جلوگیری از انعقاد خون، داروی تتراسایکلین، داروهای ضد صرع، داروهای مرتبط با فشارخون، میگرن و همچنین داروهای مربوط به دوزهای بالای استروئید احتمال حاملگی را کاهش می‌دهند.

استرس کاهنده احتمال بارداری

استرس زیاد باعث می‌گردد تا هیپوتالاموس و هورمون‌های تحریک‌کننده تخمدان برای آزاد کردن تخمک تحت تأثیر قرار گیرند و امکان بارداری به نحو چشمگیری کاهش پیدا کند.

مصرف کافئین زیاد

نوشیدنی های حاوی کافئین مانع از رشد کامل تخمک می‌شوند. پس خانم هایی که بیش از حد از نوشیدنی های کافئین دار مصرف می‌کنند، به احتمال کمتری باردار خواهند شد.

عوامل افزایش‌دهنده احتمال بارداری

برقراری رابطه در زمان مناسب

زمانی که تخمک‌ آزادشده و آمادگی ادغام با اسپرم را دارد می‌تواند زمان مناسبی برای اقدام به بارداری زوجین باشد. برای آشنایی با علائم اولیه بارداری کلیک کنید.

ارزیابی و نظر پزشک

از اقدامات لازم برای داشتن بارداری راحت و زایمان موفق، استفاده از راهنمایی‌های پزشک و زیر نظر بودن متخصص‌های مربوطه است.

افزایش احتمال بارداری با مراقبت از سلامت مادر

برای افزایش احتمال حاملگی و همچنین داشتن فرزندی سالم، لازم است مادران ازنظر سلامت جسمی و روانی کنترل شوند. اقدامات مراقبتی قبل از بارداری کمک می‌کنند تا با آمادگی بهتری برای بارداری اقدام کنید. در صورتی که بارداری رخ داد، قبل از هر چیز مقاله خبر بارداری به همسر را بخوانید.

بالا بردن قدرت اسپرم‌ها

برای بارداری و تولد فرزند سالم، بهتر است که کیفیت اسپرم برای بارور کردن تخمک افزایش یابد. پس باید از مصرف مواد مخدر و الکل توسط مرد جلوگیری کرد، به تغذیه زوجین توجه کرد، به متناسب بودن اندام‌های مرد توجه کرد و از حمام با آب داغ جلوگیری کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه احتمال بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

احتمال بارداری در چه روزهایی صفر است؟

تقریبا هیچ روزی احتمال بارداری را نمی‌توانیم بگوییم صفر است. بلکه در روزهایی این احتمال زیاد و در روزهایی به کمترین احتمال خود می‌رسند. که در متن مقاله به طور کامل شرح داده ایم.

احتمال بارداری 20 ، 21 روز بعد از پریود چقدر است؟

اگر چرخه‌پریود را 28 روز در نظر بگیریم، پس روزهای 20 و 21 ام بعد از قاعدگی بعد شش الی هفت روز بعد از آزاد شدن تخمک هستند. بنابراین احتمال بارداری در این روزها بسیار پایین است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫12 دیدگاه ها

  1. سلام. من دوره نامزدی هستم ولی نوعش ارتجاعی و رابطه کامل دارم. من کیست دارم براهمین دوره پریدم نامنظم. احتمال میدم چنروزقبل ازقاعدگی بود ک من رابطه بدون جلوگیری داشتم احتما بارداری چقدر؟

    1. سلام در روزهای نزدیک به خون ریزی کمترین احتمال بارداری وجود داره ولی خوب صفر نیست و باید از روش های جلوگیری از بارداری استفاده بشه

    1. سلام این موضوع بستگی به طول دوره قاعدگی شما داره و اگر طول دوره شما 28 روز باشد در روز های 11 تا 15 ام بیشترین احتمال بارداری را دارید و هر چی از زمان آزاد شدن تخمک شما بگذرد احتمال بارداری کمتر می شود.

  2. سلام ، من با همسرم رابطه داشتم و دخول هم صورت نگرفت و دقیقا چند دقیقه بعد از رابطمون پریود شدم ، احتمال بارداری وجود داره یا نه ؟

    1. سلام احتمال بارداری در روزهای آخر دوره به کمترین حد خود میرسه. با توجه به این که میفرمایید خونریزی قاعدگی شروع شده احتمال حاملگی رد می شود. اما اگر از روشی برای جلوگیری از بارداری استفاده نمی کنید و این مساله استرس شما را به حدی رسانده که روی رابطه تان تاثیر منفی دارد، حتما با متخصصین مشاوره بارداری و جنسی دریافت کنید. برای اینکار کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید.

  3. سلام
    من از قرص ال دی برای پیشگیری استفاده میکنم .تنها دو قرص رو نخوردم و دو سه روز به پریود مانده نزدیکی داشتم که ۴ ال دی و ۱۲ ساعت بعد ۴ تای دیگه رو خوردم چقدر احتمال بارداری هست

    1. سلام قرص های ضد بارداری فقط باید طبق دستور متخصص زنان مصرف شوند. مصرف دوز بیشتر تاثیری در کاهش احتمال بارداری نداره و تنها موجب بروز عوارض ناخواسته میشه. لطفا در چنین مواردی با متخصص خودتان مشورت نمایید.

  4. سلام من دقیق زمان تخمک گذاری خودم میدونم آیا با رعایت ۴و یا ۵روز قبل از تخم گذاری و یک روز بعد از تخمک گذاری بقیه ایام نزدیکی داشته باشم احتمال حاملگی وجود دارد؟

    1. سلام دو هفته (یعنی 14 روز) قبل خونریزی تخمک آزاد میشه. این تخمک بین سه تا پنج روز میتونه در محیط رحم زنده بمونه و در صورت وجود اسپرم بارور بشه. در این بازه زمانی احتمال بارداری بسیار زیاده. اما هر چه به روز تخمک گذاری نزدیک بشه احتمال باردرای بیشتره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره