شیردهی در بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا امکان شیردهی در بارداری وجود دارد؟ در برخی موارد به دنبال زایمان قبلی و دوران شیردهی، زن دوباره باردار می‌شود. این نوع از بارداری که به فاصله کمی از زایمان قبلی رخ می‌دهد معمولا ناخواسته است. در اکثر مواقع علت این مسئله یک باور اشتباه می‌باشد چراکه افراد احساس می‌کنند در دوران شیردهی عادت ماهانه رخ نمی‌دهد پس بارداری هم اتفاق نمی‌افتد.

در برخی موارد هم زوجین به طور خود خواسته تمایل دارند که دوباره بچه‌دار شوند، در چنین شرایطی باید توجه داشت که بارداری مجدد، قبل از بهبود بدن مادر و عدم تغذیه کامل نوزاد از شیر مادر می‌تواند سلامت نوزاد و مادر را به خطر بیاندازد و باعث بروز مشکلات جسمی و روانی شود. با توجه به اهمیت موضوع در ادامه به طور کامل درباره آن صحبت خواهیم کرد. در صورت نیاز می‌توانید مشاوره بارداری دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شیردهی در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

شیردهی در بارداری

بارداری در شیردهی ممکن است به سادگی رخ ندهد اما این مسئله نشان دهنده آن نیست که شیردهی در بارداری غیر ممکن است. از آنجایی که بسیاری از خانم‌ها در دوران شیردهی عادت ماهانه نمی‌شوند، این موضوع را معادل با باردار نشدن در نظر می‌گیرند. اثرات ضد بارداری دوران شیردهی معمولا در ماه اول و دوم وجود دارد اما از ماه سوم به بعد زنان باید پیشگیری از بارداری را شروع کنند.

خانم‌هایی که به نوزاد خود شیر نمی‌دهند یا نوزادشان فقط از شیر مادر تغذیه نمی‌کند باید در هفته سوم پس از زایمان به این مسئله توجه داشته باشند چراکه در غیر این صورت احتمال بارداری برای آن‌ها نیز وجود دارد. حتی خانم‌هایی که دچار اختلالاتی در تخمک‌گذاری و چرخه‌های قاعدگی هستند هم باید در دوران شیردهی، پیشگیری از بارداری داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

به طور کلی می‌توان گفت هرچه دوران شیردهی بیشتر ادامه پیدا کند و نوزاد فقط از شیر مادر تغذیه کند احتمال بارداری در دوران شیردهی کمتر می‌شود، اما اگر نوزاد در کنار خوردن شیر مادر از شیر خشک استفاده کند، ترشح هورمون‌هایی که منجر به شروع تخمک‌گذاری می‌شوند بیشتر خواهد شد. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که تخمک‌گذاری ممکن است چندماه پس از دوران شیردهی شروع شود اما از آنجایی که خانم‌ها به واسطه عادت ماهانه از تخمک‌گذاری مطلع می‌شوند، ممکن است متوجه تخمک‌گذاری خود در این دوران نشوند.

برای اطلاع بیشتر درباره احتمال حاملگی کلیک کنید.

علائم بارداری در زمان شیردهی

تجربه علائم بارداری در دوران شیر دهی و در حالت عادی تفاوت خاصی با یکدیگر ندارد. عمدتا همان علائمی را که یک خانم باردار در حالت طبیعی تجربه می‌کند، خانم شیرده هم همان علائم را دارد. با این حال بارزترین تفاوتی که وجود دارد این است که در دوران شیردهی ممکن است سیکل قاعدگی به حالت طبیعی خود باز نگشته باشد. در این حالت ممکن است تخمک‌گذاری رخ دهد اما فرد متوجه هیچ یک از علائم پریود مانند درد و خونریزی نشود.

از جمله علائم دیگر بارداری در دوران شیردهی می‌توان به وجود زخم روی سینه، افزایش شدت حالت تهوع، شیردهی با خستگی مفرط و ضعف بدن اشاره کرد زیرا در این وضعیت، بدن مادر مجبور است هم مواد مغذی جنین و هم مواد مغذی نوزاد متولد شده را تامین کند. در مواردی ممکن است تولید شیر مادر کاهش پیدا کند. کاهش شیر مادر می‌تواند علل مختلفی داشته باشد اما علت هرچه که باشد برای تولید شیر باید به اندازه کافی از آب و نوشیدنی‌های مفید استفاده کنید.

برای شناخت بیشتر درباره علائم اولیه بارداری کلیک کنید.

موارد ممنوعیت شیر دادن به کودک در زمان بارداری

به طور کلی شیردهی در بارداری مشکلی را برای نوزاد متولد شده و مادر به وجود نمی‌آورد، با این‌حال زمان‌هایی وجود دارد که بهتر است شیردهی در بارداری انجام نشود. این زمان‌ها شامل موارد زیر است. 

  • زایمان زودرس
  • خونریزی رحم
  • درد رحم
  • عفونت پستان
  • بارداری دو قلو

چالش‌های بارداری در دوران شیردهی

بارداری در دوران شیردهی می‌تواند با چالش‌هایی از جمله تغییرات جسمانی مادر، مسائل تربیتی نوزاد، آمادگی برای داشتن فرزند دیگر و… همراه باشد. اولین چالشی که مادر با آن مواجه می‌شود تغییرات جسمانی بدنش است که این تغییرات شامل حساسیت نوک سینه، افزایش حالت تهوع، تغییر در طعم و مزه شیر، خستگی مفرط و… می‌باشد. از آنجایی که مادر در دوران حاملگی قبلی به اندازه کافی استراحت نداشته و از بسیاری از تفریحات و سرگرمی‌های خود پرهیز کرده تا بتواند یک زایمان و نوزاد سالم به دنیا بیاورد ممکن است حاملگی جدید برایش کمی دشوار باشد و مادر را دچار مشکلات روانشناختی نظیر افسردگی و ناامیدی بکند. 

همچنین از دیگر چالش‌هایی که ممکن است برای والدین پیش بیاید این است که آیا پدر و مادر آمادگی برای تربیت دو فرزند را دارند یا خیر. نوزاد متولد شده به تنهایی خودش چالش‌هایی دارد و اگر این مسئله با مشکلات بارداری همراه شود می‌تواند بر سبک فرزند پروری والدین و تربیت نوزاد تاثیر بگذارد. در چنین شرایطی همسر باید حامی مادر باشد و تحت هر شرایطی از او مراقب به عمل بیاورد. اگر همسرتان کمکی نمی‌کند بهتر است در اولین فرصت با یک روانشناس یا مشاور گفتگو کنید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک و مشاوره حضوری کلیک کنید.

ادامه شیردهی در بارداری

به طور کلی شیردهی در بارداری شما مشکلی ایجاد نمی‌کند. حتی می توانید تا نزدیکی های زمان زایمان به شیردهی خود ادامه دهید. حتی پس از زایمان فرزند دوم تان، در نوبت های مختلف به فرزند اول تان نیز شیردهی داشته باشید. اما تحت شرایطی خاص مثل مادرانی که سابقه سقط جنین داشته اند و یا نوزاد نارس به دنیا آورده اند، درمانگر دستور قطع شیردهی می‌دهد.

همچنین در نظر داشته باشید که 6 ماه اول تولد نوزاد خوردن شیر مادر ضرورت دارد، پس اگر شش ماه هم به نوزادتان از شیر خود داده‌اید و سپس مجبور به قطع آن شده‌اید، نگران نباشید و با استفاده از غذاهای کمکی و شیر خشک می‌توانید از سلامت رشد او اطمینان حاصل نمایید. اگر شیردهی در بارداری برای تان سخت بود حتما برای اطلاع از روش های جایگزین و از شیرگرفتن کودکتان مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شیردهی در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا در دوران بارداری می‌توان به کودک خود شیر دارد؟

اگر در حالیکه در دوران شیردهی هستید و دوباره باردار شدید، لزوماً نباید شیردهی را قطع کنید، می‌توانید تا پایان حاملگی و حتی بعد از تولد نوزاد بعدی شیردهی را ادامه دهید. با این حال برای اینکه توان بدنی مادر و سلامت نوزاد حفظ شود بهتر است تا چهار الی پنج ماهگی جنین به نوزادتان شیر بدهید و پس از آن می‎توانید از غذاهای کمکی هم استفاده کنید.
 

آیا بارداری بر روی شیر مادر تاثیر منفی دارد؟

هورمون‌های ترشح شده به دلیل بارداری می‌تواند مزه و طعم شیر را کمی تغییر دهد. از این جهت برخی از نوزادان به دلیل این تغییر طعم و مزه از خوردن شیر مادر اجتناب می‌کنند. همچنین گاهی حجم سینه و ضخامت نوک سینه تغییر می‌کند و نوزاد در مواردی دچار مشکلات مکیدن می‌شود. به طور کلی شیردهی در دوران بارداری برای نوزاد متولد شده خطری به همراه ندارد و معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند.

بچه ام یک سال و هشت ماه هست و باردار هستم میتونم هنوز شیر خودمو بهش بدم؟

بله شما میتونید از شیر خودتون به او بدهید اما چون نزدیک به دو سالگی اوست (یعنی نزدیک سن از شیر گرفتن او) بهتره در مورد حفظ سلامت روانی فرزند اولتان با متخصص کودک مشورت نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره