آرایش کردن کودک | عوارض و جلوگیری از آرایش کردن کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اگر آرایش کردن کودک شما تبدیل به یک چالش شده حتما باید درباره آن اقدامی انجام دهید. کودکان به مرور متوجه می شوند که شما چطور از محصولات آرایشی استفاده می‌کنید و در این خصوص کنجکاو خواهند شد. بنابراین شروع به تقلید رفتار اطرافیان، به خصوص اعضای خانواده می‌کنند. اما اکثر محصولات در صنایع آرایشی و بهداشتی، از مواد شیمیایی مضر تهیه می‌شوند که استفاده کودکان از این محصولات، می تواند نگرانی بزرگی برای والدین باشد. به این خاطر که پوست کودکان، کمتر از بزرگسالان در مقابل عوامل محرک، قادر به محافظت از خود است. در ادامه بیشتر به آسیب های ناشی از آرایش کودکان و چگونگی رفتار والدین در مقابل این مشکل پرداخته ایم. اگر قادر به تغییر این رفتارهای کودکتان نیستید حتما برای مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آرایش کردن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

آرایش کردن کودک

پوست کودک بسیار نرم و حساس است. محصولات آرایشی به راحتی پوست آن‌ها را تخریب می‌کند. کودکان با مشکلاتی نظیر بثورات پوستی، خارش، سوزش و… حساسیبت به لوازم آرایشی را نشان می‌دهند. شاید آرایش کردن برای کودک شما سرگرم‌کننده باشد. اما زمانی که این موضوع تبدیل به یک عادت برای کودک شود، آن زمان برای جلوگیری از آرایش کردن کودک خود با گریه و جیغ او مواجه خواهید شد.

برخی از والدین هم به خاطر اینکه جلوی گریه کودک را بگیرند، به راحتی کودک را به حال خود رها می‌کنند. حتی گاهی خودشان کودک را آرایش می‌کنند. اما این روش ابراز محبت، بر سلامتی او تأثیر منفی می‌گذارد. بنابراین والدین باید محدودیت‌هایی تعیین کنند.

حتما درباره رفتار صحیح با کودک با توجه به سنشان بخوانید.

فروشگاه آرامیس

علت علاقه به آرایش کردن کودک

مهم‌ترین علت آرایش کردن کودکان این است که آن‌ها علاقه به تقلید از بزرگترها دارند و قادر به درک ضرر آرایش کردن برای پوست‌شان نیستند. بنابراین اگر در حضور کودک خود آرایش می‌کنید، یا او را با خود به مراکز خرید لوازم آرایشی می‌برید، از علاقه او به آرایش تعجب نکنید.

دومین دلیل، حس کنجکاوی است. به طور حتم کودکان بسیار کنجکاو هستند و تلاش می‌کنند از هرچیزی که در اطرافشان است سر در بیاورند. پس اگر لوازم آرایشی و بهداشتی خود را جایی در دسترس کودک قرار داده‌اید، حتما از سر کنجکاوی یکی از آن‌ها را استفاده خواهد کرد.

دلیل بعدی می‌تواند تشویق کودک به آرایش کردن باشد. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به آرایش کودک خود می‌خندید و از نظرتان جالب است، انتظار تکرار و عادت کودک به این رفتار را داشته باشید.

چرا آرایش صورت برای کودکان مضر است؟

طبق مطالعات کودکان به دلیل متابولیسم بالاتر و سریعتر، تا 10 درصد میزان جذب بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند. بنابراین اگر از محصولات آرایشی ترکیب شده با مواد شیمیایی استفاده کنند، پوست آن ها بلافاصله آن را جذب می‌کند و ممکن است در آینده اثرات منفی آن آشکار شود.

استفاده از محصولات آرایشی بر روی پوست کودکان، پوست آن ها را در برابر مواد سمی آسیب پذیر می‌کند. به طوری که با استفاده مداوم، محصولات آرایشی می‌توانند باعث ایجاد خشکی، خارش، قرمزی و تحریک پوست کودک بشوند. این مشکلات می تواند به طور جدی، به ساختار پوست آسیب برساند و حساسیت های بیشتری برای او ایجاد کند. آرایش کردن کودکان ممکن است بعدا باعث آکنه در نوجوانی شود. به خصوص اگر پس از استفاده کاملا پاک نشود، موجب بسته شدن منافذ و پخش باکتری خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آموزش پدر و مادر

چگونه تمایل به آرایش کردن در کودکان را کاهش دهیم

1_ تا حد امکان در مقابل کودک خود آرایش نکنید. حتی آن‌ها را تا وقتی به سن مناسبی نرسیدند با خود به آرایشگاه ها نبرید.

2_ لوازم آرایشی خود را در دسترس کودکان قرار ندهید. اگر نمی توانید آن ها را مخفی کنید، به کودک خود آموزش لازم در مورد این که نباید به لوازم شخصی دیگران دست بزند را دهید. همینطور به او در مورد رعایت حریم شخصی دیگران بیاموزید. (البته این کار برای کودکان در سنین بالاتر که قادر به درک این مسائل باشند صدق می‌کند).

3_ کودک را با خود به مراکز خرید لوازم آرایشی نبرید. حضور کودک در دنیایی از لوازم آرایشی به طور حتم او را برای استفاده هرکدام از آن محصولات کنجکاو می‌کند.

4_ در حضور کودک، در مورد لوازم آرایشی، آرایش کردن و… کمتر صحبت کنید. همینطور ویدئوهایی در خصوص آرایش کردن، آموزش آرایش و… را در دسترس کودکان قرار ندهید.

رفتار مناسب والدین هنگام آرایش کردن کودکان

تمایل به آرایش کردن در کودکان ممکن است شرایط چالش برانگیزی برای برخی والدین باشد. برای اینکه بدانید در آن شرایط چه واکنشی از خود نشان دهید به 4 مورد زیر توجه کنید. و حتما مقاله برخورد با اشتباهات کودک را بخوانید.

1_ به هیچ عنوان واکنش شدید از خود نشان ندهید. زیرا ممکن است این کار، لجبازی کودکان به استفاده از محصولات آرایشی را بیشتر کند.

2_ لازم است که با توجه به سن کودک خود، به او بفهمانید آرایش کردن برای سلامتی او مضر است.

3_ با زبانی ساده و کودکانه به او بگویید این کار برای بزرگسالان است و مناسب او نیست.

2_ اگر شما تحت هیچ شرایطی نتوانستید کودک خود را از آرایش کردن منصرف کنید، به او اجازه دهید تنها برای یکبار آن هم در مقادیر کم این کار را انجام دهد. اما باید از محصولی استفاده کند که از بی خطر بودن آن اطمینان دارید. یعنی محصولی با حداقل مواد شیمیایی.

برای دریافت مشاوره در زمینه آرایش کردن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا آرایش کردن کودکان موجب بروز آسیب های پوستی می شود؟

بله، استفاده بیش از اندازه محصولات آرایشی احتمال ابتلا به بیماری های پوستی و حساسیت های شدید در پوست کودکان را افزایش می دهد.

چگونه تمایل به آرایش کردن را در کودکان کاهش دهیم؟

یکی از روش ها این است که مادرها با کاهش خود آرایی در مقابل کودک، جلوی علاقه مندی آن ها به این کار را بگیرند. در متن مقاله بیشتر به این موضوع پرداخته ایم.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره