شیر پاستوریزه برای کودکان | عوارض و بهترین زمان دادن شیر پاستوریزه به کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اغلب والدین در زمینه مصرف شیر پاستوریزه برای کودکان خود با سوالاتی مواجه می‌شوند. کم بودن شیر مادر از یکی مهم‌ترین دلایلی است که والدین را به سوی مصرف شیر پاستوریزه در نوزادی سوق می‌دهد. این درحالیست که نوزادان توانایی هضم این شیر را ندارند و با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند. علاوه بر این مصرف شیر پاستوریزه در کودکان فواید و مضراتی نیز دارد که آگاهی از آن‌ها به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغدیه را برای فرزند خود مهیا سازند. همچنین شما می‌توانید برای تغذیه بهتر فرزند خود از خدمات مشاوره کودک بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه استفاده از شیر پاستوریزه برای کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

شیر پاستوریزه برای نوزادان

به عقیده متخصصین سلامت، نوزاد طی شش ماه اول زندگی خود به جز شیر مادر و یا شیر خشک مجاز به دریافت هیچ ماده غذایی دیگری نیست و هر ماده غذایی دیگر به دلیل عدم آمادگی معده نوزاد برای هضم آن، برای نوزاد خطرناک است. شیر پاستوریزه نیز از این قاعده مستثنی نیست و مصرف این شیر در دوران نوزادی منجر به اسهال و استفراغ و حتی واکنش‌های آلرژیک خواهد شد.

یادآوری این نکته الزامی است که مادرانی که به هردلیل قادر به شیردهی به نوزادشان نیستند با خشک شدن شیر مادر مواجه اند. برای تغذیه فرزند خود به هیچ عنوان نباید از شیر پاستوریزه استفاده کنند و تنها جایگزین شیر مادر در این سن، شیر خشک است. توصیه می کنیم مقاله حساسیت به شیر خشک را مطالعه نمایید.

سن شروع مصرف شیر پاستوریزه برای کودک

متخصصین سلامت معتقدند که از شش ماهه دوم می‌توان برای تغذیه کودکان به مقدار بسیار کم از شیر پاستوریزه استفاده کرد. بهتر است شروع استفاده از شیر پاستوریزه در کودکان به صورت تدریجی باشد و حتی الامکان با ماده غذایی دیگری ترکیب شده باشد و به صورت نوشیدنی نباشد. غذاهایی مانند حریره بادام، فرنی و انواع پوره‌ها گزینه مناسبی برای استفاده از شیر پاستوریزه هستند.

1. شیر پاستوریزه برای کودکان یک تا دو سال

در سال دوم زندگی شیر پاستوریزه را می‌توان به عنوان نوشیدنی برای کودکان به کار برد. شیر در سال دوم زندگی کودک چه شیر مادر و چه شیر پاستوریزه تنها 30 درصد از نیاز کودک را تامین کرده و کودک 70 درصد باقی مانده را باید از غذاها و منابع دیگر بدست بیاورد. در صورتی که کودک مواد غذایی دیگر را استفاده نکند دچار سوتغذیه می‌شود.

لازم به ذکر است که غلظت پروتئین‌ها، انرژی، املاح و ویتامین شیر مادر و یا شیر پاستوریزه تامین کننده نیازهای کودک در سال دوم زندگی نیست. توصیه می‌شود در طی این بازه زمانی شیر پاستوریزه به صورت رقیق شده به کودک داده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تغذیه کودک یک یا دو ساله کلیک کنید.

2. شیر پاستوریزه برای کودکان دو سال به بالا

کودکان از دوسالگی به بعد می‌توانند روزانه مقدار نیم لیتر شیر پاستوریزه استفاده کنند. ضرورت استفاده از شیر پاستوریزه در این بازه بیشتر از قبل است؛ چون به دلیل قطع شیردهی مادر، کودک کلسیم و مواد لازم برای رشد استخوان‌هایش را از این شیر بدست می‌آورد.

بیشتر بخوانید: نیازهای اولیه و اساسی کودکان

فواید مصرف شیرپاستوریزه

شیر پاستوریزه یکی از منابع مهم ویتامین D است و به جذب بهتر کلسیم در بدن کمک می‌کند. همچنین علاوه بر دارا بودن پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌های لازم برای رشد کودک، باعث رشد عضلات شده و در فرآیند انعقاد خون هم تاثیرگذار است. مصرف شیر پاستوریزه در کودکان، میزان ابتلا به فشار خون بالا، سرطان روده و سکته مغزی در بزرگسالی را کاهش می‌دهد. هم چنین باعث استحکام بافت استخوانی شده و احتمال ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی لگن را کاهش می‌دهد.

کمک به رشد قد کودکان و استحکام دندان‌ها از دیگر فواید مصرف شیر پاستوریزه است. مصرف شیرهای پاستوریزه طعم دار باعث تشویق کودکان به مصرف شیر و دور شدن از مصرف نوشیدنی‌‌های گازدار مضر شده و در شکل دادن یک روند غذایی سالم بسیار موثر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بد غذایی کودک در سن پایین کلیک کنید. 

مضرات مصرف شیر پاستوریزه

مصرف شیر پاستوریزه قبل از شش ماهگی باعث مشکلات گوارشی و حتی واکنش‌های آلرژیک در کودک خواهد شد. هم چنین به دلیل مقادیر زیاد پروتئین در شیر گاو، عملکرد کلیه‌های نوزاد دچار مشکل خواهد شد. مشاوره کودک به شما کمک می‌کند تا اطلاع بیشتری در زمینه تغذیه صحیح کودک خود به دست آورید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استفاده از شیر پاستوریزه برای کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا می‌توان به دلیل کمبود شیر مادر از شیر پاستوریزه به نوزاد داد؟

خیر، شیر پاستوریزه برای نوزادان مضرات بسیاری به همراه دارد و آنان را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. در صورت کمبود شیر مادر تنها می‌توانید از شیر خشک استفاده کنید. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره