وابستگی کودک به شیشه شیر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

وابستگی کودک به شیشه شیر زمانی که می‌خواهید او را با غذای سفره آشنا کنید می‌تواند به یک چالش بزرگ تبدیل شود. کودکان به مرور زمان یاد می‌گیرند که علاوه بر تغذیه می‌توانند با شیشه شیر یا پستانک خود را آرام کنند. همین مسئله باعث می‌شود که برخی بچه‌ها از نظر عاطفی به شیشه شیر خود وابسته شده و در نبود آن احساس بی‌قراری و اضطراب بکنند. این مسئله می‌تواند خواب و خوراک کودک را تا حد زیادی تحت تأثیر خود قرار دهد. ما در ادامه این مقاله به توضیحات بیشتری در مورد وابستگی کودک به شیشه شیر و راهکارهای مقابله با آن پرداخته‌ایم. برای دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وابستگی کودک به شیشه شیر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

علل وابستگی کودک به شیشه شیر

شیشه شیر تنها منبع برای تغذیه کودک نیست چرا که به مرور زمان این وسیله به ابزاری برای آرام کردن فرزند شما تبدیل می‌شود. در واقع در اکثر مواقعی که کودک گریه و بی قراری می‌کند. والدین از طریق شیشه شیر سعی در آرام کردن او دارند.

پس نوزاد برای تجربه احساس آرامش و رضایت خاطر به شیشه شیر وابسته می‌شود. و در نبود آن احساس ناراحتی می‌کند. این وابستگی در کودکان دارای استرس و یا اضطراب جدایی بیشتر دیده می‌شود

همچنین هرچقدر شما بیشتر از شیشه شیر برای آرام کردن نوزاد کمک گرفته باشید میزان این وابستگی بیشتر خواهد بود. در نتیجه بسیار اهمیت دارد زمانی که فرزندتان به دلایلی غیر از گرسنگی احساس ناآرامی می‌کند تلاش کنید علت این موضوع را دریابید و با برطرف کردن آن از ایجاد وابستگی مفرط به شیشه شیر پیشگیری کنید. برای شناخت بیشتر درباره نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

وابستگی کودک به شیشه شیر | راهکارهایی برای والدین

بسیاری از پدر و مادرها پس از گذشت 2 سالگی و درست زمانی که می‌خواهند فرزند خود را از شیر بگیرند متوجه وابستگی زیاد کودک به شیشه شیر می‌شوند. در این شرایط اکثر آن‌ها به دنبال راهی می‌گردند تا بتوانند به کمک آن بدون اینکه به کودک آسیب بزنند عادت خوردن شیشه شیر را از سر او بیاندازند. توجه به برخی راهکارهایی که متخصصین در زمینه روانشناسی کودک پیشنهاد می‌دهند می‌تواند تا حد زیادی در این زمینه به شما کمک نماید. ما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- برای کودک یک فنجان مخصوص تهیه کنید

قبل از اینکه بخواهید چیزی را از کودک بگیرید لازم است یک جایگزین مناسب برای آن پیدا کنید. برای مثال یک فنجان کودکانه برای فرزند خود تهیه کنید. و به او بگویید آنقدر رشد کرده است که می‌تواند همانند بزرگ‌ترها از فنجان یا لیوان برای خوردن نوشیدنی‌ها استفاده کند. هرچقدر بتوانید علاقه‌مندی بیشتری در فرزند خود در این زمینه ایجاد کنید او راحت‌تر می‌تواند شرایط جدید را بپذیرد.

2- به یک باره شیشه شیر را حذف نکنید

اگر فرزند شما وابستگی شدیدی به شیشه شیر دارد سعی کنید به یک باره آن را از او نگیرید. تلاش کنید یک برنامه تدریجی برای کنار گذاشتن شیشه ترتیب دهید و به مرور زمان از ساعات استفاده از آن کم کنید. برای مثال شما می‌توانید دادن شیشه شیر را تنها به زمان و مکان خاصی نظیر موقع خوابیدن محدود کنید. به تدریج این زمان را نیز کم‌تر کنید. با ادامه این روند فرزندتان به طور کامل برای خداحافظی با شیشه شیر آماده شود. برای آگاهی بیشتر درباره آموزش نحوه شیر دادن به نوزاد کلیک کنید.

3- فضای آرامی برای کودک ایجاد کنید

حضور در محیطی پرتنش ظرفیت روانی کودک را برای کنارگذاشتن شیشه شیر تحت تأثیر قرار می‌دهد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که در دورانی که می‌خواهید شیشه شیر را از فرزند خود بگیرید محیط آرامی را برای او فراهم کنید. در همین راستا به فرزندتان نشان دهید که همواره در کنار او هستید و می‌توانید در همه شرایط از او مراقبت کنید. کودک نیاز دارد تا بداند گرفتن شیشه از او به معنای دریغ کردن محبت از جانب شما نیست و پدر و مادر همواره او را دوست خواهند داشت.

4- از کتاب‌ها ویدیوهای آموزشی کمک بگیرید

امروزه کتاب‌ها و ویدیوهای آموزشی متنوعی وجود دارند که به پدر و مادرها کمک می‌کنند چگونه وابستگی کودک به شیشه شیر را مدیریت نمایند. بسیاری از این ویدیوها به زبانی کودکانه تهیه شده‌اند و می‌توانند به فرزند شما کمک کنند تا راحت‌تر با شرایط جدید سازگار شود.

حتما مقاله تربیت کودک سه ساله را هم بخوانید.

5- با یک روانشناس کودک مشورت نمایید

اگر فرزند شما وابستگی بسیار شدیدی به شیشه شیر دارد و انجام راهکارهای فوق نمی‌تواند کمک زیادی به او بکند لازم است از یک متخصص در زمینه روانشناسی کودک برای بررسی بیشتر اوضاع کمک بگیرید. روانشناس به شما کمک خواهد کرد تا اضطراب‌های فرزندتان را بهتر بشناسید و به شیوه مؤثرتری اوضاع را مدیریت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وابستگی کودک به شیشه شیر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول درباره وابستگی کودک به شیشه شیر

آیا استفاده از شیشه شیر برای آرام کردن کودک کار اشتباهی است؟

لازم است شیشه شیر را تنها زمانی برای آرام کردن فرزندتان استفاده کنید که احساس می‌کنید امکان دارد او گرسنه باشد. اما در سایر مواقع استفاده مفرط از شیشه شیر می‌تواند به بروز وابستگی زیاد در فرزندتان منجر شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره