بارداری در سن پایین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

از جمله آسیب‌های روانی دوران نوجوانی که زمینه ساز مشکلات بسیار زیادی خواهد شد بارداری در سن پایین و درگیر شدن مسائل مرتبط با بارداری است. در شرایطی که دختران نوجوان هنوز از لحاظ جسمی و به ویژه از نظر رشد شناختی به بلوغ کامل نرسیده‌اند، بارداری و تربیت فرزند، آسیب‌های زیادی را برای خود مادر و همچنین نوزاد به همراه می‌آورد. در این شرایط لازم است که مادر در طی 9 ماه بارداری زیر نظر متخصص و روانشناس باشد تا بتواند زایمان موفقی را تجربه کند و دچار افسردگی پس از زایمان نشود. همچنین بتواند خود را برای تربیت و بزرگ کردن کودک آماده کند. در این مطلب قصد داریم شما مادران عزیز را با معایب بارداری در سنین پایین و راهکارهای لازم در راستای کاهش مشکلات آشنا سازیم پس همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری در سن پایین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

بارداری در سن پایین

احتمال افتادن و سقط در بارداری های سنین پایین بسیار زیاد است، چرا که معمولا بارداری‌ها این خانم‌ها ناخواسته بوده و اقدامات و مراقبت های لازم برای این موضوع انجام نشده است. همچنین گاه به حدی دختر جوان است که امکان رشد جنین و تولدی فرزندی سالم بسیار پایین است و پیشنهاد می‌شود که اگر قصد بارداری در این دوره سنی را دارید حتما پیش از آن با متخصص زنان و زایمان مشورت های لازم را انجام دهید.

مناسب‌ترین سن برای بارداری

متخصصان زنان و زایمان دائما از رسانه‌های جمعی و فضای مجازی به عوارض نامطلوب بارداری در سنین زیر 20 و بالای 35 سال اشاره می‌کنند و معتقد هستند در سنین پایین وضعیت بدن مادر در شرایط نرمال برای حمل جنین قرار ندارد و رحم دچار تحریک پذیری خواهد شد.

از نظر این متخصصان بهترین سن برای باردار شدن بین 24 تا 28 سالگی است چراکه در این سنین، کمتر بودن چرخه‌های بدون تخمک گذاری، قابلیت باروری خانم‌ها را افزایش می‌دهد. این در حالی است که خانم‌ها در این سنین از لحاظ روانی، عاطفی و اجتماعی هم آمادگی لازم را پیدا خواهند. برای شناخت بیشتر درباره زمان و سن مناسب برای بچه دار شدن کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

خطرات بارداری در سن پایین

خطرات و عوارض نامطلوب بارداری خانم‌ها در سنین پایین فقط متوجه مادران نمی‌شود بلکه کودک نیز در معرض پیامدهای منفی این مسئله قرار می‌گیرد. مهمترین تهدیدی که سلامت جنین را به مخاطره می‌اندازد زایمان زودرس است. به طور طبیعی بارداری طی 40 هفته طول می‌کشد اما در صورتی که عواملی از جمله بارداری در سن کم دخیل باشند، این محدوده زمانی کوتاه‌تر خواهد شد و در نتیجه رشد جنین نیز به حد کافی نخواهد رسید.

مشکلاتی که در پی بارداری مادر در سنین کم برای نوزاد اتفاق می‌افتد به دوران بعد از زایمان نیز مرتبط خواهد بود زیرا نوزادی که رشد کافی نداشته است از توانایی لازم برای گرفتن سینه مادر برخوردار نیست و نمی‌تواند به اندازه کافی شیر بخورد.

رشد کم نوزاد و عدم وزن گیری مناسب او زمینه را برای بروز اختلالات قلبی، مغزی و حتی دیابت در بزرگسالی ایجاد می‌کند. تجربه این خطرات باعث می‌گردد که مادران برای زایمان‌های بعدی نیز استرس و اضطراب را تجربه کنند و دوران سختی را سپری نمایند. از جمله دیگر خطرات بارداری در سن پایین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سقط جنین
  • وزن گیری ناقص نوزاد
  • فشار خون بالای مادر
  • رشد ناکافی جنین
  • تکامل ناکافی لگن و عدم پیشرفت زایمان
  • پارگی‌های نسج کانال زایمانی
  • خونریزی‌های حین و پس از زایمان ناشی از کم خونی مادر
  • جمع نشدن رحم
  • بروز عفونت و خونریزی پس از بارداری

برای آگاهی بیشتر درباره مراقبت های قبل از بارداری کلیک کنید.

پیامدهای اجتماعی باردار شدن در سنین کم

دختران نوجوان در دوران تحول و رشد شناختی خود نیازمند فعالیت‌های فیزیکی و پرداختن به اموری مانند تحصیل و غیره هستند. آن‌ها هنوز به رشد روانی لازم برای تحمل بار زندگی زناشویی و درگیر شدن به مسئله بارداری و تربیت فرزند نرسیده‌اند. فشارهای ناشی از این مسائل می‌تواند تا حدی مادران کم سن را تحت فشار بگذارد که ترک تحصیل نمایند و از آرزوهای خود دست بکشند.

این موضوع در سطح سواد عمومی نیز تاثیر گذار خواهد بود چرا که اگر در جامعه‌ای بارداری در سن پایین معمول و رایج شود به همان نسبت ترک تحصیل نیز افزایش خواهد یافت و جامعه از لحاظ علمی پس رفت خواهد نمود. به همین خاطر لازم است که اگر قصد بچه دار شدن را دارید برنامه ریزی‌های لازم را انجام داده و شرایط را در زمینه‌های مختلف برای 9 ماه بارداری آسوده فرآهم آورید.

برای آشنایی بیشتر درباره برنامه ریزی برای بچه دار شدن کلیک کنید.

در صورت بارداری در سن پایین چه کنیم؟

با وجود تمام مواردی که ذکر شد و با وجود اینکه امروزه اطلاع رسانی و شبکه‌های اجتماعی گسترده‌ای در این زمینه وجود دارد که علم و آگاهی افراد را در رابطه با سن مناسب برای بارداری افزایش می‌دهد باز هم گاهی خواسته یا ناخواسته بارداری در سن پایین اتفاق می‌افتد. در صورتی که شما در سنی کمتر از سن مجاز باردار شده‌اید، اولین و مهم‌ترین اقدام ارتباط مستمر با یک مشاور متخصص در این زمینه است تا راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید و از خود و فرزندتان به نحوه صحیح مراقبت به عمل آورید.

همچنین یک مشاور می‌تواند شما را از نظر روحی برای مادر شدن و پذیرفتن این مسئولیت سنگین آماده نماید. حتی اگر سن کمی دارید و به هر دلیلی می‌خواهید اقدام به بارداری نمایید حتما قبل از اقدام خودتان و همسرتان مشاوره کودک دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری در سن پایین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا فشار خون بالا به دلیل کم سن بودن مادر افزایش می‌یابد؟

معمولا اکثر خانم‌ها در زمان بارداری خود با مشکل فشار خون بالا درگیر هستند. این مسئله به ویژه در مورد خانم‌هایی که در سن مناسب بارداری قرار ندارند (سن کمتر از 20 سال و بالاتر از 35 سال) با احتمال بیشتری به وقوع می‌پیوندد.

آیا خطر سقط جنین به علت بارداری در سن کم وجود دارد؟

خطر سقط جنین و مرده زایی به دلیل بیماری‌های ناشی از بارداری در سن پایین و اختلالات کروموزومی به نسبت بارداری در سنین بالاتر افزایش خواهد داشت. کاهش کیفیت تخمک گذاری در زنان به دلیل بیماری‌هایی همچون دیابت و فشار خون بالا دلیل مهمی برای سقط جنین در سنین پایین به حساب می‌آید.

آیا خطر دیابت بارداری برای خانم‌هایی که در سن پایین باردار می‌شوند بالاتر خواهد بود؟

مادرانی که در سن پایین باردار می‌شوند باید از لحاظ دیابت مورد آزمایش قرار بگیرند و اگر مشکلی دارند، رژیم غذایی خاصی برای آن‌ها تجویز شود. گرچه در مشاوره قبل از بارداری وضعیت مادر از نظر قند، چربی و فشارخون بررسی می‌شود اما سن پایین مادر موضوع مهمی است که الزاما در طول دوران بارداری رعایت رژیم غذایی خاصی را می‌طلبد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره