گرفتن گوشی از بچه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

گرفتن گوشی از بچه این روزها تبدیل به کابوس بسیاری از والدین شده است! اعتیاد به فضای مجازی یا بازی‌ها یکی از مشکلات خیلی جدی در سال‌های اخیر است. این شرایط زندگی همه ما را تحت تأثیر خودش قرار می‌دهد. بااین‌حال کودکان یکی از گروه‌هایی هستند که بیش از دیگران از این شرایط آسیب می‌بینند. سرگرم شدن با تلفن همراه بسیاری از مواقع آن‌ها را از درس خواندن یا هر فعالیت مفید دیگری دور می‌کند. مضرات استفاده از تلفن همراه تنها به همین‌ها محدود نمی‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده بیش‌ازحد از گوشی موبایل عوارض جسمی بسیاری هم برای کودکان خواهد داشت. به خاطر همه این دلایل است که گاهی والدین تصمیم می‌گیرند راهکارهایی را برای گرفتن گوشی از بچه امتحان کنند. اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید در این زمینه با فرزندتان به توافق برسید شاید بهتر باشد از یک مشاور کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرفتن گوشی از بچه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

راهکارهایی برای گرفتن گوشی از بچه

گاهی اوقات ممکن است به هر دلیلی تصمیم بگیرید تلفن همراه را از فرزندتان بگیرید. اگرچه ممکن است استفاده از تلفن همراه پیامدهای منفی بسیاری برای فرزندتان داشته باشد اما محروم کردن ناگهانی آن‌ها نیز گزینه مناسبی نیست. برای آشنایی با اصول و قوانین استفاده کودک از موبایل کلیک کنید.

اولاً به این موضوع دقت داشته باشید که در دنیای حاضر شما نمی‌توانید فرزندتان را به‌طورکلی از این وسیله محروم کنید. زندگی در شرایط کنونی به‌گونه‌ای است که همه ما برای انجام کارهایمان به استفاده از تلفن همراه نیاز داریم؛ به همین خاطر شما دیر یا زود مجبور می‌شوید مجدداً گوشی موبایل را به فرزندتان بدهید و این موضوع روی اقتدار شما تأثیر منفی بسیاری خواهد داشت.

به‌علاوه محروم کردن فرزندتان از تلفن همراه می‌تواند رابطه او را با شما تحت تأثیر قرار دهد. کودکان و نوجوانان معمولاً درک درستی از این موضوع که چرا شما دست به این کار می‌زنید ندارند؛ به همین خاطر احتمالاً این کار باعث دلخوری آن‌ها از شما و ایجاد پیامدهای منفی می‌شود. ازجمله راهکارهای دیگری که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از:

فروشگاه آرامیس

1- برنامه روزانه مناسب

اولین و ساده‌ترین راهکاری که می‌توانید برای کاهش استفاده کودک از تلفن همراه امتحان کنید این است که برنامه‌های مختلفی را در طول روز برای فرزندتان در نظر بگیرید. سعی کنید کارهایی مثل فعالیت‌های جسمانی یا بازی‌های فکری را در برنامه روزانه کودک قرار دهید.

مهم‌ترین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید این است که برنامه‌ها را مطابق میل فرزندتان انتخاب کنید. ماهیت بازی‌های کامپیوتری یا فضای مجازی برای کودک بسیار جذاب است. به همین خاطر اگر می‌خواهید او از تلفن همراه فاصله بگیرد و کارهای دیگری را امتحان کند باید این فعالیت‌ها هم به همان اندازه برایش جالب باشند. از این طریق به‌صورت غیرمستقیم استفاده فرزندتان از تلفن همراه را زمان‌بندی کرده‌اید و او در طول روز کارهای دیگری هم برای انجام دادن خواهد داشت.

2- گرفتن گوشی از بچه با رفتار صحیح والدین

روانشناسان معتقدند بخش عمده‌ای از رفتارهای کودک تقلیدی از رفتارهای پدر و مادر هستند. به همین خاطر اگر می‌خواهید چیزی را به آن‌ها آموزش بدهید قبل از هر چیز این شما هستید که باید آن رفتار را انجام بدهید. پس برای کاهش ارتباط کودک با تلفن همراه یکی از مهم‌ترین راهکارها این است که خودتان هم استفاده از این وسیله را محدود کنید.

3- برای فرزندتان وقت بگذارید

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده کودکان از تلفن همراه این است که والدین برای آن‌ها وقت نمی‌گذارند. برای مثال بسیاری از ما در طول روز درگیر کارهای شخصی هستیم؛ یا حتی ممکن است در یک مهمانی گرم صحبت با دوستان و اقوام باشیم. در این شرایط طبیعی است که فرزند شما احساس می‌کند حوصله‌اش سر رفته و کاری برای انجام دادن ندارد. متأسفانه بازی با تلفن همراه در این مواقع اولین راهکاری است که به ذهن بسیاری از ما می‌رسد.

این کار شما باعث می‌شود که فرزندتان به استفاده از این وسایل عادت کند. به همین خاطر در سایر مواقع نیز شما نمی‌توانید به‌راحتی آن‌ها را از تلفن همراه جدا کنید. یادتان باشد شما نمی‌توانید گاهی اوقات تلفن همراه را وسیله خوبی بدانید و از کودک بخواهید از آن استفاده کند.

درعین‌حال بعضی مواقع دیگر از او بخواهید که از این وسیله استفاده نکند. این کار شما باعث سردرگمی فرزندتان خواهد بود. به همین خاطر اگر احساس می‌کنید فرزندتان بیش‌ازحد از تلفن همراه استفاده می‌کند با خودتان به این سؤال پاسخ دهید که چقدر برای او وقت می‌گذارید؟

4- به قوانین پایبند باشید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در تربیت فرزندتان باید به آن توجه کنید این است که همیشه به قوانین پایبند باشید. وقتی شما گاهی اوقات و به هر دلیلی از قوانین خودتان کوتاه بیایید باعث می‌شوید کودک احساس کند که قوانین آن‌قدرها هم مهم نیستند. به‌علاوه آن‌ها یاد می‌گیرند که با تحت‌فشار قرار دادن شما می‌توانند به خواسته‌هایشان برسند. به همین خاطر اگر می‌خواهید فرزندتان را از تلفن همراه دور کنید یک قانون بسیار مهم این است که به حرف‌های خودتان پایبند باشید.

احتمالاً بسیاری از مواقع هنگامی‌که شما می‌خواهید تلفن همراه را از فرزندتان بگیرید آن‌ها با غر زدن یا بدرفتاری در برابر درخواست شما مقاومت می‌کنند. همان‌طور که گفتیم مهم‌ترین نکته این است که شما در این لحظات روی حرف‌های خودتان بایستید. در غیر این صورت به کودک یاد می‌دهید که می‌تواند با کمی بدرفتاری و گریه کردن خواسته‌های خودش را به کرسی بنشاند. برای آشنایی با انواع روش های تربیت کودکان کلیک کنید.

محروم کردن کودک از گوشی در سنین مختلف

اگر به هر دلیلی مجبور هستید تلفن همراه را از فرزندتان بگیرید سن او یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. معمولاً هرچه سن فرزند شما پایین‌تر باشد او راحت‌تر دستورات شما را می‌پذیرد. انعطاف‌پذیری کودکان در سنین پایین بیشتر است و به همین خاطر آن‌ها خیلی زود جریان عادی زندگی را از سر می‌گیرند. اما به میزانی که سن فرزندتان بالاتر باشد، به‌خصوص زمانی که آن‌ها در سنین نوجوانی قرار دارند احتمال اینکه خواسته شما را بپذیرند کمتر می‌شود.

این شرایط احتمال درگیری و ناراحتی میان شما و کودک را افزایش می‌دهد. به همین خاطر روانشناسان توصیه می‌کنند در این مواقع از روش‌های غیرمستقیمی که راجع به آن‌ها صحبت کردیم بیشتر استفاده کنید. یا اگر به هر دلیلی احساس می‌کنید گرفتن تلفن همراه از فرزندتان تنها راه است راجع به این موضوع با فرزندتان صحبت کنید و با کمک یکدیگر یک تصمیم منطقی بگیرید. پیشنهاد می‌شود که حتما مقاله اشتباهات تربیتی والدین را نیز بخوانید.

گرفتن گوشی از بچه و اهمیت مشاوره

گاهی اوقات می‌توانید با استفاده از راهکارهایی که گفتیم فرزندتان را از تلفن همراه جدا کنید. اما در بسیاری از مواقع هم جدا کردن فرزندان از تلفن همراه تبدیل به یک موضوع بسیار پیچیده می‌شود که به‌راحتی از پس آن برنخواهید آمد. به‌خصوص زمانی که سن فرزندتان کمی بالاتر رفته و آن‌ها در حال نزدیک شدن به سن نوجوانی هستند این مشکلات چندین برابر می‌شوند. اختلاف و درگیری در فضای خانه یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که در این شرایط پیش خواهد آمد. یک قانون روانشناسی نیز معتقد است هرچقدر بیشتر شما با فرزندتان درگیر بشوید اثربخشی حرف‌هایتان هم کاهش پیدا می‌کند.

به همین خاطر در چنین شرایطی توصیه می‌کنیم از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاورین به دلیل تخصص و تجربه‌ای که دارند به‌خوبی می‌توانند نیازهای فرزندتان و همین‌طور روش‌های صحیح صحبت کردن با آن‌ها را پیدا کنند. آن‌ها با آموزش این نکات به شما، کمکتان می‌کنند تا از دعواهای خانوادگی رها شوید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرفتن گوشی از بچه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

چطور فرزندم را از گوشی جدا کنم؟

برای این کار بهتر است از روش‌های غیرمستقیم مثل ایجاد فعالیت‌های مختلف برای طول روز استفاده کنید. پایبند بودن به قوانین و همین‌طور میزان استفاده خود شما از تلفن همراه هم بسیار مهم است.

وقتی فرزندم به خاطر محروم شدن از گوشی بداخلاقی می‌کند چطور با او رفتار کنم؟

مهم‌ترین نکته این است که هرگز به خاطر رفتار بد فرزندتان قوانین را کنار نگذارید. به‌علاوه بهتر است با فرزندتان راجع به قوانینی که برای استفاده از گوشی در نظر گرفته‌اید صحبت کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره