رابطه ناسالم | علت شروع ، ویژگی ها و عاقبت روابط ناسالم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رابطه ناسالم عاطفی می‌تواند حجم زیادی از انرژی روانی شما را درگیر خود کرده و مشکلات روحی بسیاری را برایتان ایحاد کند. رابطه عاطفی برای همه ما محلی است که می‌خواهیم آرامش را در آن تجربه کنیم و به عبارتی آن را منبع انرژی برای سایر چالش‌ها و برنامه‌هایی که در زندگی داریم می‌دانیم این درحالیست که روابط ناسالم نه‌تنها این نیاز شما را برآورده نمی‌کنند بلکه تبدیل به وزنه‌ای می‌شوند که انرژی‌تان را درگیر کرده و حتی مانع انجام صحیح سایر فعالیت‌ها در زندگی‌تان می‌شود. در ادامه با عواقب و ویژگی‌های رابطه ناسالم آشنا می‌شویم.

علل وارد شدن در رابطه ناسالم

مشکلات شخصیتی، تفاوت در اعتقادات و باورها و یا تفاوت در هدفی که از یک رابطه وجود دارد ازجمله دلایلی هستند که باعث می‌شوند شما یک رابطه ناسالم را تجربه کنید. بااین‌حال به خاطر داشته باشید که روابط ناسالم نیز درصورتی‌که موردتوجه قرار بگیرند می‌توانند اصلاح شوند. برای این کار شما می‌بایست با همکاری طرف مقابل خود سعی کنید تا مشکلات را در رابطه از بین ببرید. کمک گرفتن از مشاورین نیز می‌تواند تا حد زیادی در این شرایط کمک‌کننده باشد. اما اگر به هر دلیلی امکان اصلاح رابطه وجود ندارد بهتر است برای جلوگیری از آسیب بیشتر روحی که در این رابطه متحمل می‌شوید ارتباط خود را قطع کنید.

نشانه‌های یک رابطه ناسالم

1- نبود احساس آرامش و رضایت‌خاطر

حضور در رابطه‌ای که به نیازهای عاطفی و روحی شما پاسخ دهد، یکی از نیازهای مشترک میان همه انسان‌هاست و مهم‌ترین نشانه اینکه شما در رابطه مناسبی قرارگرفته‌اید این است که احساس آرامش و رضایت را از بودن در کنار شریک عاطفی‌تان تجربه کنید. به همین خاطر اگر احساسات منفی نظیر غم، خشم، ناامیدی یا شک و تردید را در رابطه‌تان تجربه می‌کنید می‌بایست به این موضوع به‌عنوان یک زنگ خطر مهم توجه کنید.

2- بی‌توجهی به نیازهای یکدیگر در رابطه ناسالم

در یک رابطه عاطفی مطلوب طرفین به نیازها و خواسته‌های یکدیگر توجه دارند و برای برطرف کردن آن‌ها به یکدیگر کمک می‌کنند. پس یکی از نشانه‌های روابط ناسالم بی‌توجهی طرفین به نیازهای یکدیگر است. این حالت ممکن است خیلی موقع‌ها خود را به‌صورت رابطه یک‌طرفه نشان دهد. در این شرایط صرفاً یکی از اعضا به خواسته‌های دیگری توجه داشته و برای آرامش وی تلاش می‌کند.

فروشگاه آرامیس

3- نداشتن تعهد و خیانت

خیانت به این معناست که مرد یا زن آنچه را که باید صرفاً در انحصار شریک عاطفی‌اش نگه دارد با دیگران تقسیم کند. برخلاف تصور خیلی‌ از ما، خیانت تنها به رابطه جنسی محدود نمی‌شود و حتی وقت گذراندن با سایر افراد یا توجه و محبت به آن‌ها نیز می‌توانند مصادیقی از خیانت باشند. اگر طرف مقابل شما در روابط خود با دیگران آزادانه برخورد می‌کند؛ به‌ویژه در شرایطی که این ارتباطات شما را ناراحت کرده اما به خاطر ترس از دست دادن‌اش توان بازگو کردن آن را ندارید و یا اگر علی‌رغم صحبت‌هایتان او توجهی به این موضوع ندارد، بهتر است در تصمیمتان برای ادامه رابطه با این وضعیت تجدیدنظر کنید.

4- بی‌توجهی به حضور یکدیگر

وقتی دو نفر به یکدیگر علاقه دارند، ساعاتی از روزشان را به بودن در کنار یکدیگر اختصاص می‌دهند و به عبارتی در کنار تمامی مشغله‌هایی که دارند صحبت کردن یا دیدار یکدیگر را نیز در اولویت قرار می‌دهند. در مقابل این مسئله یکی از نشانه‌های روابط ناسالم این است که هردو طرف یا یکی از آن‌ها اشتیاقی به برقراری رابطه با دیگری ندارد و سایر برنامه‌های خود را به وی ترجیح می‌دهد.

5- مقاومت در برابر تغییر

اگر از شریک احساسی‌تان می‌خواهید رفتاری را به خاطر شما تغییر دهد، اما با مخالفت جدی او مواجه می‌شوید؛ بهتر است با دقت بیشتری رابطه خود را بازنگری کنید. به‌طور معمول کسانی که به یکدیگر علاقه دارند برای خواسته‌های یکدیگر ارزش قائل می‌شوند و سعی می‌کنند رفتارهایی که شریک احساسی‌شان نمی‌پسندد را کنار بگذارند.

یکی از نکاتی که می‌بایست در این زمینه به آن توجه داشته باشید نوع اخلاقیاتی است که از طرف مقابل می‌خواهید آن‌ها را تغییر دهد. به خاطر داشته باشید ویژگی‌های شخصیتی و اعتقادات هر فرد ازجمله موضوعاتی است که امکان تغییر دادن آن‌ها وجود ندارد و این شما هستید که می‌بایست شریک عاطفی‌تان را به همان شکلی که هست بپذیرید. تمایل به تغییر رفتار معمولاً زمانی مطرح می‌شود که رفتار وی در حال آسیب به کیفیت رابطه یا سلامت روحی و جسمی طرف مقابل باشد.

6- دعواهای بیش‌ازحد یا قهرهای طولانی‌مدت

هنگامی‌که بحث یا ناراحتی در رابطه پیش می‌آید، بهترین راه این است که با او صحبت کنید و سعی کنید برای مشکلات پیش‌آمده راهکاری پیدا کنید. واکنش به مشکلات پیش‌آمده با قهر و یا دعوا و درگیری ازجمله مسائلی هستند که می‌توانند کیفیت رابطه شما را تحت تأثیر قرار دهند. به همین خاطر اگر می‌خواهید سلامت رابطه خود را بررسی کنید، یکی از معیارهایی که باید به آن توجه داشته باشید این است که قهر و دلخوری و یا کدورت برای طولانی‌مدت میان شما باقی می‌ماند یا خیر؟ اگر شریک احساسی‌تان به ناراحتی‌های شما توجهی ندارد و تلاشی برای رفع آن‌ها نمی‌کند بهتر است با احتیاط بیشتری رابطه خود را ادامه دهید.

7- نبود همدلی و محبت

به‌طور معمول ما از شریک عاطفی‌مان انتظار داریم که در شرایط سخت همراه و کمک‌حالمان باشد. به همین خاطر نبود حمایت و همدلی میان دو نفر را می‌توان زنگ خطری برای رابطه دانست. اگر چنین شرایطی میان شما و شریک احساسی‌تان وجود دارد، سعی کنید با صحبت کردن از این موضوع راهکاری برای آن پیدا کنید.

8- محدود کردن آزادی‌های فردی

افرادی که حضور در یک رابطه مطلوب را تجربه می‌کنند معمولاً زمانی را نیز به برنامه‌های شخصی، توجه به علاقه‌مندی‌ها و همین‌طور تلاش برای پیشرفت اختصاص می‌دهند. می‌توان گفت در یک رابطه سالم هریک از اعضا نسبت به پیشرفت دیگری حساس است و به آن علاقه نشان می‌دهد. با توجه به این موضوع از میان رفتن حریم شخصی یا ایجاد محدودیت برای یک نفر را می‌توان از نشانه‌های روابط ناسالم دانست. در این‌گونه ارتباطات یکی از طرفین سعی می‌کند فعالیت‌های مستقل دیگری را سرکوب کرده و او را وابسته به خود نگه دارد.

9- چسبندگی بیش‌ازحد

بسیاری از افراد تصور می‌کنند رابطه‌هایی که در آن زوجین همیشه باهم هستند بسیار عاشقانه بوده و درواقع توجه بیش‌ازحد را به معنای عشق بیش‌ازحد در نظر می‌گیرند. این درحالیست که این قبیل روابط می‌تواند زنگ خطری برای وجود اختلالاتی نظیر ترس از تنهایی و طرد شدن یا شخصیت وابسته در یکی از طرفین باشد و همچنین به‌مرور باعث خستگی زوجین از یکدیگر خواهد شد. به همین خاطر اگر چنین ویژگی در رابطه‌تان وجود داشت بهتر است با دقت بیشتری به خودتان نگاه کنید.

10- رابطه ناسالم | پنهان‌کاری

آیا تابه‌حال برای‌تان پیش آمده که کاری انجام دهید و به خاطر ترس از خشمگین شدن همسرتان (شریک عاطفی‌تان)، موضوع را از او پنهان کنید؟ یا بالعکس تابه‌حال متوجه این موضوع شده‌اید که شریک احساسی‌تان چیزی را از شما پنهان می‌کند؟ اگر پاسختان به هریک از این سؤالات مثبت است بهتر است کمی بیشتر به سلامت رابطه خود فکر کنید. در یک رابطه سالم اگرچه هریک از طرفین نظر خود را راجع به مسائل مختلف بیان می‌کند، بااین‌حال احساس امنیت و صداقت در رابطه به میزانی است که نیازی برای پنهان‌کاری یا دروغ‌گویی وجود ندارد. اگر ترس از پایان رابطه باعث می‌شود چیزی را از طرف مقابل پنهان کنید و احساس می‌کنید او شما و دلایلتان را درک نمی‌کند این موضوع می‌تواند در آینده رابطه شما را با مشکلات بسیاری مواجه کند.

11- روابط مثلثی

شاید حضور شخص سوم در یک رابطه را بتوان از مهم‌ترین نشانه‌های یک رابطه نامناسب دانست. اگر شما با فردی متأهل در ارتباط هستید و یا از وجود روابط عاطفی یا جنسی دیگر او خبر دارید؛ بهتر است هرچه سریع‌تر برای این وضعیت فکری بکنید. به خاطر داشته باشید که در بسیاری از مواقع شما نمی‌توانید سایر اطرافیان شریک احساسی‌تان را به‌طور کامل از بین ببرید. چنین ارتباطی می‌تواند آسیب‌های جدی برای عزت‌نفس شما به همراه داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با آسیب ها و پیامدهای رابطه با زن شوهردار یا رابطه با مرد متاهل کلیک کنید.

12- رابطه‌های تک‌بعدی

ما معمولاً در یک رابطه به دنبال ارضا چند بعد از نیازهایمان هستیم و بی‌توجهی به هریک از آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی یا کدورت میان طرفین باشد. اما برخی مواقع نیز افراد صرفاً برای توجه به یک نیاز خاص نظیر برقراری رابطه جنسی، استفاده از مواد مخدر، تأمین نیازهای مالی و یا حتی حضور در مهمانی‌ها با یکدیگر وارد رابطه می‌شوند. اگرچه این شکل از رابطه معمولاً برای طرفین مطلوب و لذت بخش است، اما در بلندمدت باعث ایجاد مشکلات روحی بسیاری خواهد شد. به همین خاطر روانشناسان معتقدند درصورتی‌که هر موضوعی به‌غیراز علاقه و احساس متقابل تبدیل به انگیزه‌ای برای شروع رابطه باشد می‌بایست نسبت به سلامت ارتباط احساس خطر کرد.

عواقب روابط ناسالم | عاقبت ماندن در رابطه ناسالم

زمان بیش از هر چیز برای انسان ارزشمند است، بنابراین هر مرد و زنی هر چقدر با هم زمان بیشتری را گذرانده باشند، نسبت به آن رابطه تعهد بیشتری داشته و برای حفظ آن تلاش می‌کنند. روابط‌ناسالم موجب اتلاف وقت و درجا زدن شما برای مدت طولانی شده و حس بی‌ارزشی القا می‌کند. فرصت‌های ارتباط با فردی مناسب را از شما می‌گیرد، مشکلات پیچیده‌ای ایجاد می‌کند، موجب درگیری‌های خانوادگی و گاه قانونی می‌شود.

چرا در یک رابطه ناسالم می مانیم؟

اولین پارامتر برای بررسی کیفیت رابطه سنجش اندازه احساس خوشحالی است؟ پس خود شما زودتر از هر کسی می‌توانید متوجه درست یا غلط بودن رابطه‌تان بشوید. یعنی اگر این مقاله را دارید می‌خوانید و خیلی از ویژگی‌های ناسالم را در رابطه خود می‌بینید اما تلاش می‌کنید که آن‌ها را طور دیگری حتی برای خود جلوه دهید، یعنی به طور نامحسوسی ناخودآگاه شما در تلاش است که برای جلوگیری از جدایی منطق شما را قانع کند.

از دیگر بازی‌های که ذهن برای ماندن در چنین رابطه‌ای ایجاد می‌کند می‌توان به داشتن علاقه (هر چند کاذب)، ترس از تنهایی یا امید به تغییر دادن طرف مقابل، فرار از ترس‌های شخصی، پر کردن خلاهای شخصیتی، فرار از یک درد یا رنج دوران کودکی، ارضای آرزوهای ناکام مانده، انتقام از خود یا دیگری و سایر دلایلی که تنها با ارزیابی روانی می‌توان پی برد، اشاره کرد. اکثریت کسانی که در چنین روابطی قرار دارند با این سؤال مواجه می‌شوند که پس از قرار گرفتن در یک رابطه ناسالم چطور باید آسیب‌های پیش آمده را درمان کرد و یا چگونه از این همه راه اشتباهی که پیش رفتیم برگشت و طوری زندگی کنیم که بتوانیم سرمان را بالا بگیریم؟ برای تمام کردن و کات کردن رابطه کلیک کنید.

رهایی از رابطه ناسالم | ترک شریک آسیب زا

در اولین قدم سعی کنید تا با بررسی دقیق رابطه مشکلات اصلی را شناسایی کرده و پس‌ازآن با همفکری شریک احساسی‌تان برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. کمک گرفتن از مشاورین خانواده یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌توانید در این شرایط از آن استفاده کنید. مشاورین با توجه به تخصص و همین‌طور تجربه‌ای که در زمینهٔ حل اختلافات میان زوجین دارند، می‌توانند تا حد زیادی در این شرایط به شما کمک کنند.

بیشتر بخوانید : قطع ناگهانی رابطه

در کنار تلاشی که برای بهبود اوضاع رابطه انجام می‌دهید این موضوع را به خاطر داشته باشید که شما نمی‌توانید بدون کمک و همکاری طرف مقابل‌تان شرایط را به‌طورکلی تغییر دهید. اگر شریک احساسی‌تان هیچ همکاری برای بهبود شرایط انجام نمی‌دهد و حتی استفاده از راهکارهای مختلف یا مشاوره خانواده نیز نتوانسته مشکلات میان شما را حل کند، بهتر است برای پایان دادن به این رابطه یک تصمیم جدی بگیرید. برای دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

 اگرچه ممکن است پایان دادن به چنین رابطه‌ای برایتان دردناک باشد بااین‌حال سعی کنید تا جایی ممکن نگاه منطقی به رابطه عاطفی خود داشته باشید. باقی ماندن در چنین روابطی می‌تواند باعث بروز مشکلات روحی بسیاری برای شما شود و یا شانس تجربه یک رابطه واقعی را از شما بگیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق و رابطه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

نشانه‌های رابطه ناسالم چیست؟

نبود احساس رضایت و خوشحالی از حضور در رابطه، قهر و کدورت‌های طولانی‌مدت، پنهان‌کاری یا بی‌توجهی به آزادی‌های شخصی ازجمله نشانه‌های این روابط هستند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره