قرص میزوپروستول | تاثیر ، عوارض و روش استفاده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص میزوپروستول یا سایتوتک یکی از قرص‌هایی است که عمدتا برای سقط جنین و پایان دادن به حاملگی در سه ماه نخست بارداری استفاده می‌شود. علاوه بر این از قرص میزوپروستال برای کاهش خط ابتلا به بیماری زخم معده هم استفاده می‌شود. مصرف نادرست این قرص می‌تواند باعث ایجاد عوارضی مانند آسیب رساندن به رحم، سقط ناقص و… شود. از این جهت عدم آشنایی با علائم و مصرف خودسرانه این دارو می‌تواند پیامد‌های منفی جبران ناپذیری را به وجود بیارید. در ادامه به بررسی کامل قرص میزوپروستول و نحوه مصرف آن می‌پردازیم. برای دریافت خدمات مشاوره بارداری کلیک کنید.

 

قرص میزوپروستول

قرص-میزوپروستول 1

میزوپروستول علاوه بر تاثیری که برای درمان مشکلات ناشی از زخم معده دارد، می‌تواند برای انجام زایمان زودرس و سقط خود به خودی استفاده شود اما عمدتا برای سقط جنین و پایان دادن به حاملگی خصوصا در سه ماه نخست بارداری استفاده می‌شود. با این حال بهترین مدت زمان اثربخشی آن در هفته 4 تا 8 بارداری است. یکی از ویژگی‌های مطلوب میزوپروستول نسبت به سایر داروهای سقط جنین این است که عوارض جانبی و دوره نقاهت کمتری دارد. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه علائم سقط جنین کلیک کنید. 

درست است که عوارض جانبی میزوپروستول کمتر است اما باید توجه داشت که پس از مصرف آن حتما باید استراحت کافی داشته باشید و مایعات زیاد و غذای مقوی و سالم بخورید. دوره نقاهت آن پس از مصرف معمولا حدود 24 ساعت است و پس از آن افراد کم کم به حالت قبلی خود برمی‌گردند. زمانی که میزوپروستال برای سقط جنین و پایان دادن به حاملگی مصرف شود با درد شدیدی همراه می‌شود؛ در این حالت بهتر است همراه با دارو‌های مسکن مصرف شود. در برخی موارد پس از مصرف میزوپروستول، سقط به صورت ناقص اتفاق می‌افتد، در چنین شرایطی بهتر است فوراً به پزشک مراجعه کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

میزان مصرف میزوپرستول

دوز مصرفی میزوپرستول با توجه به نوع کارکرد آن متفاوت است. برای درمان علائم زخم معده معمولا دوز 200 میلی‌گرم به تعداد چهار بار در روز همراه با غذا می‌باشد. در صورتیکه دوز مصرفی دچار عوارض جانبی زیادی برای فرد شد، بهتر است این مسئله را با پزشک در میان بگذارید تا دوز مصرفی را کاهش دهد. مهم‌ترین نکته‌ای که وجود دارد این است که تحت هیچ شرایطی نباید از میزوپروستول به صورت خودسرانه استفاده کرد چراکه مصرف دوز اشتباهی این دارو می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را به وجود بیاورد. 

پیشنهاد می کنیم مقاله راه های مواجهه با شرایط بارداری ناخواسته کلیک کنید.

روش استفاده از قرص میزوپروستول

شیوه مصرف میزوپروستال برای سقط جنین نسبت به سایر کاربردهای آن متفاوت است. به طور کلی دو روش برای مصرف میزوپروستول وجود دارد. روش اول آن خوردن قرص است. برای انجام سقط جنین توسط این دارو ابتدا باید دهان خود را خیس کنید و 4 عدد قرص را همزمان در داخل دهان خود به مدت 30 دقیقه نگه دارید. در این مدت قرص‌ها ممکن است در دهانتان حل شوند و دهانتان خشک شود.

توجه داشته باشید که تحت هیچ شرایطی در این زمان نوشیدنی دیگری مصرف نکنید. پس از 30 دقیقه هر مقدار از قرص که در دهانتان حل نشده بود را قورت دهید و سپس دهان خود را به خوبی با آب بشویید. پس از گذشت 3 الی 4 ساعت یک بار دیگر این فرایند را از اول انجام دهید. به طور کلی در یک شبانه روز باید 3 بار این کار را انجام دهید. در واقع برای اینکه میزوپروستول بتواند موثر واقع شود باید 12 عدد قرص در یک روز مصرف شود.

روش دیگر برای مصرف میزوپروستول قرار دادن 4 عدد قرص در داخل واژن است. پس از اینکه قرص‌ها را درون واژن قرار دادید حدود 30 دقیقه دراز بکشید تا قرص‌ها وارد بدن شوند. مهم‌ترین نکته‌ای که در ارتباط با این روش وجود دارد این است که اگر سابقه انجام سزارین، یا جراحی رحم و تجربه بارداری طبیعی را داشته‌اید بهتر است از این روش استفاده نکنید چراکه امکان دارد منجر به آسیب رساندن و پارگی رحم شود.

عوارض جانبی میزوپروستول چیست ؟

عوارض-میزوپروستول

 

میزوپروستول به نسبت سایر داروهای سقط جنین عوارض جانبی کمتری دارد. با این حال پس از مصرف آن برخی از عوارض جانبی ممکن است برای فرد مصرف کننده رخ دهد که عبارت‌اند از:

-سردرد و سرگیجه
-مسمومیت دارویی
-خونریزی شدید
-درد شکمی
-احساس تشنگی زیاد
-لکه بینی
-گرفتگی عضلات
-تاثیر بر توانایی جنسی
-استفراغ و حالت تهوع
-تب و لرز
-اضطراب و پریشانی‌های روانی
-کاهش و افزایش وزن
– اختلال در پریود وقاعدگی
– بروز نشانه های افسردگی
– مشکلات جنسی
– مشکلات تنفسی
– مشکلات گوارشی
– خستگی و بی حالی
– کاهش شدید آب بدن
– درد و گرفتگی شکم و کمر

اگر پس از گذشت مدت زمانی عوارض جانبی برطرف نشد حتما با پزشک مشورت کنید.

موارد منع مصرف میزوپروستول

همانند هر داروی دیگر میزوپروستول هم موارد منع مصرف دارد که عبارت‌اند از:

مصرف در دوران بارداری به دلایلی غیر از سقط جنین
استفاده همزمان با اکسی توسین
حساسیت به دارو
مصرف در دوران شیردهی
تمام شدن تاریخ انقضای دارو
عدم تایید متخصص
مصرف بیش از 4 عدد در روز برای کاهش علائم زخم معده
مصرف در هنگام استفاده از IUD

تداخلات دارویی با قرص میزوپروستول

هر دارویی ممکن است تحت تاثیر داروهای دیگر تاثیرات منفی بر روی بدن شما بگذارد. بنابراین باید هنگام مصرف داروهایی مثل میزوپروستول توجه زیادی به تداخلات دارویی بکنید. متخصص باید داروهای شما را بررسی کند. داروهای زیر احتمال بروز تداخلات دارویی خطرناکی دارند.

  • آنتی اسید های حاوی منیزیوم
  • اکسی توسین
  • آلکالوئیدهای وینکا
  • ضدالتهاب غیراستروئیدی
  • داروهای نئوپلاسم
  • کاربتوسین

چه مواردی باید به پزشک گزارش شود؟

شما موظف هستید که در صورت وجود شرایط خاص آن را به متخصص اطلاع دهید. بنابراین حتما موارد زیر را هنگام دریافت نسخه به پزشک یادآور بشوید.

  1. حساسیت های دارویی
  2. شیردهی
  3. اختلالات کلیوی
  4. بارداری یا قصد باردار شدن
  5. مشکلات تیروئیدی
  6. سابقه عمل یا مشکلات قلبی
  7. اختلالات کبدی
  8. مشکلات گوارشی
  9. فشار خون
  10. کمبود کلسیم و ذخیره مغز استخوان
  11. دیابت
  12. ناباروری
  13. مشکلات ریوی
  14. بیماری های عفونی

 

توجهات بالینی جهت مصرف قرص میزوپروستول

عوارض-میزوپروستول

 

1. در صورتیکه از میزوپروستال برای کاهش علائم زخم معده استفاده می‌کنید بهتر است بیش از 4 عدد قرص در روز مصرف نکنید.

2. بهتر است همیشه در یک زمان و ساعت مشخص دارو را مصرف نمایید.

3. از مصرف همزمان میزوپروستول با داروهای آنتی اسید حاوی منیزیم خودداری کنید.

4. در هنگام دوره درمانی توسط میزوپروستول از مصرف الکل اجتناب نمایید.

5. اگر میزوپروستول برای سقط جنین بعد از هفته نهم بارداری مصرف شود دیگر تاثیری ندارد و می‌تواند مشکلات جدی‌تری به وجود بیاورد.

6. در صورتیکه دچار بارداری خارج رحم شدید، تحت هیچ شرایطی از میزوپروستول استفاده نکنید.

7. در صورت بروز خونریزی و درد شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

8. اگر در سنین بارداری هستید، پس از یک ماه (یا یک دوره کامل پریود) برای پیشگیری از بارداری باید از قرص یا کاندوم استفاده نمایید. اگر احتمال بارداری می دهید، حتما به متخصص مراجعه نمایید.

9. در صورت مصرف بیش از حد میزوپروستول احتمال مسمومیت وجود دارد. پس با مشاهده علائمی مثل سرگیجه، حالت تهوع، ضربان قلب نامنظم، خواب آلودگی و… سریعا به اورژانس مراجعه نمایید.

برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری و تصمیمگیری درباره آن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا مصرف میزوپروستول در دوران شیردهی برای درمان زخم معده مضر است؟

به طور کلی مصرف میزوپروستول برای سقط جنین استفاده می‌شود اما با این حال در مواردی برای درمان زخم معده هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف میزوپروستول در دوران شیردهی ممنوع است چراکه اثرات منفی برای نوزاد و مادر برجا می‌گذارد و مشکلات جدی‌تری را به وجود می‌آورد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره