والدین سهل گیر چه ویژگی هایی دارند؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اگر بخواهیم والدین سهل گیر را در یک کلمه خلاصه کنیم آن‌ها (دموکرات‌ترین) کسانی هستند که ممکن است در زندگی ببینید، پدر و مادرانی که شاید در ظاهر خوب و مهربان به نظر برسند! زندگی در کنار چنین والدینی می‌تواند برای بسیاری از کودکان مطلوب باشد. زیرا آن‌ها در این خانواده هرگز با مخالفت روبه‌رو نمی‌شوند. بااین‌حال والدین سهل گیر خواسته یا ناخواسته پیامدهای منفی بسیاری را برای سلامت روان فرزندان‌شان می‌خرند. حتی شاید بتوان گفت که آن‌ها در آینده رابطه والد و فرزندی خوبی را هم تجربه نخواهند کرد.

این موضوع باعث می‌شود تا روانشناسان کودک همیشه و همه‌جا راجع به اهمیت توجه به سبک‌های فرزند پروری به والدین هشدار بدهند. به همین خاطر می‌خواهیم در این مطلب راجع به والدین سهل‌گیر، خصوصیات آن‌ها و مشکلاتی که به دنبال این سبک تربیتی ایجاد می‌شود صحبت کنیم. اگر پس از خواندن این مطالب احساس کردید این ویژگی‌ها در شما یا هریک از اطرافیانتان نیز وجود دارد بهتر است از مشاوره کودک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه والدین سهل گیر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

ویژگی های والدین سهل گیر

در ادامه ویژگی‌هایی را شرح داده‌ایم که نشان می‌دهد شما والدی سهل گیر هستید. با شناسایی این خصوصیات قادر به تغییر رویه خواهید بود. اگر اطلاعات تربیتی کمی دارید، حتما مقاله آموزش پدر و مادر را هم بخوانید.

کودکی‌های سخت

تجربه نشان داده که بسیاری از این والدین سهل گیر خودشان کودکی سختی را پشت سرگذاشته‌اند. آن‌ها معمولاً یک کودک آسیب‌دیده درون خودشان دارند که نیاز به دریافت محبت اطرافیان دارد. به همین خاطر می‌توان گفت رفتاری که با فرزندشان نشان می‌دهند درواقع پاسخی است که به کودک آسیب‌دیده درون خودشان می‌دهند. آن‌ها هر بار که می‌خواهند به فرزندشان سختگیری کنند یاد شرایط سخت کودکی خود می‌افتند و به همین خاطر سعی می‌کنند از بروز ناراحتی در فرزندشان جلوگیری کنند.

والدین سهل گیر هیچ قانونی ندارند

والدین سهل گیر معمولاً هیچ قانون مشخصی برای فرزندانشان در نظر نمی‌گیرند. کودکانی که در این خانه بزرگ می‌شوند هرگز مجبور نیستند چهارچوب خاصی را رعایت کنند. این خانواده‌ها فقط یک قانون دارند و آن هم این است که فرزندانشان نباید هیچ ناراحتی یا فشاری را تحمل کنند. به همین خاطر هرج‌ومرج و آشفتگی یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که در این خانواده‌ها دیده می‌شود.

تنبیه شدن معنی ندارد

همان‌طور که گفتیم در خانه والدین سهل گیر قانونی وجود ندارد. فرزندان آزاد هستند که هرطور دوست دارند رفتار کنند. پس طبیعتاً چیزی به‌عنوان تنبیه هم در این خانواده‌ها وجود ندارد. البته وقتی از تنبیه صحبت می‌کنیم منظورمان تنبیه‌های سختی مثل کتک‌زدن فرزندان نیست. اما به‌طورکلی فرزندانی که در این خانواده‌ها بزرگ می‌شوند هرگز بابت رفتار خود مسئول نیستند.

والدین سهل گیر قاطع نیستند

شخصیت والدین سهل گیر مدام بین کودکی که در درونشان دارند و پدر یا مادری که هستند جابه جا می‌شوند. به همین خاطر آن‌ها ممکن است برای سروسامان دادن به شرایط تصمیم بگیرند قوانینی وضع کنند، اما هرگز نمی‌توانند آن را اجرا کنند. برای اجرایی شدن قوانین لازم است که در درجه اول پدر و مادر در مورد آن قاطعیت داشته باشند. اما والدین سهل گیر معمولاً نمی‌توانند این اقتدار را به خرج بدهند. آن‌ها هر وقت که از فرزندشان می‌خواهند مطابق قانون باشد بلافاصله نگران این موضوع می‌شوند که نکند فرزندشان را ناراحت کرده باشند یا بیش‌ازحد به او سخت گرفته باشند. به همین خاطر خیلی زود قوانین را کنار می‌گذارند.

پیشنهاد داریم که حتما با سبک های فرزندپروری مختلف دیگر نیز آشنا بشوید.

والدین سهل گیر چطور به فرزندانشان آسیب می زنند؟

سهل‌گیری یکی از روش‌های ناسالم در تربیت فرزند است. پدر و مادرهایی که این روش را برای تربیت فرزندشان انتخاب می‌کنند باید بدانند که مشکلات بسیاری را برای آینده خود و همین‌طور فرزندان‌شان ایجاد می‌کنند. ازجمله این پیامدها به شرح زیر است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

بی‌مسئولیتی کودکان

تحقیقات نشان می‌دهد زندگی در یک خانواده سهل گیر رابطه مستقیمی با بی‌مسئولیتی دارد. کودکانی که در این خانواده‌ها بزرگ می‌شوند هرگز از هیچ قانونی تبعیت نکرده‌اند. به همین خاطر در جامعه نیز نمی‌توانند قوانین را رعایت کنند.

در واقع این کودکان در زمانی که باید، مفهوم قانون و اهمیت توجه به آن را یاد نگرفته‌اند. همچنین هرگز با پیامد کارهای اشتباه‌شان مواجه نشده‌اند؛ و این باعث می‌شود که در جامعه نیز نتوانند مطابق اصول رفتار کنند. البته که جامعه دیر یا زود آن‌ها را مجبور می‌کند به اصول احترام بگذارند؛ اما همین موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را برای این کودکان در دوران نوجوانی و بزرگسالی به همراه داشته باشد. برای آشنایی با نحوه صحیح تشویق کودکان کلیک کنید.

فرزندانی که قوانین رابطه اجتماعی را بلد نیستند

کودکی را در نظر بگیرید که همیشه در خانواده آزاد بوده است؛ هر کاری که دوست داشته انجام داده و کسی یا چیزی مانع خواسته‌های او نشده است. این کودک با رسیدن به سن مدرسه می‌خواهد روابط اجتماعی با دیگران را تجربه کند. اما ساده‌ترین اصول این روابط مانند همدلی کردن با دیگران یا احترام به حقوق آن‌ها را یاد نگرفته است. به نظر شما چه سرنوشتی در انتظار روابط اجتماعی این کودکان است؟

متأسفانه بزرگ شدن در چنین شرایطی باعث می‌شود آن‌ها از کودکی تا بزرگ‌سالی در روابط اجتماعی خود دچار مشکل شوند. این افراد یا موفق نمی‌شوند رابطه مناسبی با دیگران برقرار کنند و یا باعث ناراحتی طرف مقابل خود می‌شوند.

بیماری‌های روحی برای کودک و نوجوان

کودکانی که پدر و مادر سهل گیر دارند از خانه وارد جامعه‌ای می‌شوند که هزاران بار با آنچه تا حالا تجربه کرده‌اند فرق دارد. این شرایط باعث می‌شود که آن‌ها در روابط اجتماعی، تحصیلی و کاری خود دچار مشکلات بسیاری بشوند. به همین خاطر احساس سرخوردگی و بیماری‌های روحی مانند افسردگی یکی از مشکلاتی است که این شیوه از تربیت کودکان با خود به همراه خواهد داشت.

حتما درباره سندرم پرنسس امپراطور بخوانید.

اهمیت مشاوره در انتخاب روش تربیتی مناسب

تربیت فرزندان سخت‌ترین کاری است که والدین پیش رو دارند. تمامی رفتارهای خواسته یا ناخواسته شما روی فرزندتان تأثیر می‌گذارند. به همین خاطر سبک فرزندپروری یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. روانشناسان همیشه توصیه می‌کنند که پیش از بچه‌دار شدن و در میان آمادگی‌های لازم برای این کار جایی هم برای صحبت با مشاور کودک در نظر بگیرید. این کار باعث می‌شود تا شما به‌خوبی با نیازهای روانی فرزندتان در هر سن و همین‌طور رفتارهایی که باید با او داشته باشید آشنا شوید.

اگر پیش از بچه‌دار شدن به این موضوع فکر نکرده‌اید هنوز هم دیر نشده است. درصورتی‌که نشانه‌های والدین سهل گیر را در خود یا هرکدام از اطرافیان‌تان می‌بینید بهتر است با کمک گرفتن از یک روانشناس متخصص راهکارهای صحیحی را برای تغییر روش تربیتی خود یاد بگیرید. این کار باعث می‌شود تا فرزندتان نیز از پیامدهای منفی این سبک تربیتی در امان بماند. برای آشنایی با بهترین روش‌های تربیت کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه والدین سهل گیر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

چرا آزاد گذاشتن فرزندان کار اشتباهی است؟

وقتی فرزند شما با هیچ قانونی مواجه نشده باشد مسئولیت‌پذیری و احترام به قوانین را یاد نمی‌گیرد. این کودکان معمولاً زمانی که وارد جامعه می‌شوند با مشکلات و ناکامی‌های بسیاری مواجه خواهند شد.

والدین سهل گیر چه ویژگی‌هایی دارند؟

والدین سهل گیر معمولاً فکر می‌کنند که باید فرزندشان را کاملاً آزاد بگذارند؛ و هیچ قانون و محدودیتی برای کودک در نظر نمی‌گیرند. اگر هم زمانی قانونی وضع کنند خودشان ثبات و اقتدار کافی برای اجرایی کردن آن را ندارند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره