برخورد با خودشیفته ها | 7 رفتار مناسب با خودشیفته

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا از روش‌های برخورد با خودشیفته ها آگاهی دارید؟ احتمالا ترجیح همه افراد براین است که از افراد خودشیفته دور بمانند و ارتباط خود را با آن‌ها به حداقل ممکن برسانند. چرا که ممکن است رابطه نزدیک با خودشیفته‌ها احساس بی‌ارزشی، ناامیدی و ناکامی را در شما ایجاد کند و آسایش‌تان را مختل سازد. ولی گاهی رابطه با شخص خودشیفته اجتناب ناپذیر است و در هر حال مجبور به ادامه و حفظ  آن هستید. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

برای مثال ممکن است اعضای خانواده مانند همسر، والدین یا فرزندان، دوستان و یا همکاران شما دچارخودشیفتگی باشند. در این صورت برای کاهش میزان آسیب پذیری چه برخوردی باید داشت؟ چه زمانی باید اقدام به قطع رابطه با افراد خودشیفته کرد و یا اصلا چنین چیزی لازم است؟ با آگاهی از نحوه برخورد با شخصیت خودشیفته می‌توانید ارتباط موثری با آنان برقرار کرده و حتی به روند درمان نیز کمک نمایید. برای اطلاع بیشتر در زمینه اختلال شخصیت خودشیفته کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با خودشیفته می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

نحوه برخورد با شخصیت خودشیفته در دراز مدت

برخورد مناسب با شخصیت خودشیفته

برای برخورد با افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته ، راهکارهایی وجود دارد که به شرح زیر هستند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

✨برخورد با خودشیفته | او را با مشکلش مواجه کنید

ممکن است سال‌ها کنار همچین فردی زندگی کرده و از کارهای او آزار ببینید ولی یک بار هم به مشکل خود اعتراف نکند و اصلا خود را خودشیفته نداند. و یا حتی خودتان هم به تازگی متوجه عمق مسئله شده باشید.

متاسفانه عموما به خاطر غرور ذاتی نهفته در وجودشان و عادت به انکار مشکل خود، احتمال مراجعه آن‌ها به متخصص و اقدام به درمان کم است. حتی شاید کمک شما را هم پس بزنند. اما اگر واقعا خواهان بهبود رابطه‌تان و برخورد با خودشیفته ها هستید و برایتان ارزش بسیاری دارد، باید در برخورد با خودشیفته خستگی ناپذیر باشید.

✨وجود او را با خودشیفتگی اش بپذیرید

امکان دارد او هیچ گاه به طور کامل درمان نشود. سطح انتظارات‌تان را پایین بیاورید و او را همان طور که هست قبول کنید. طرف مقابل شما یک فرد عادی نیست و پذیرش این مسئله اوضاع را برایتان قابل تحمل‌تر می‌‌کند پس اعتماد داشته باشید. مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید ترغیب فرد مبتلا به ادامه درمان و همکاری با روانشناس است.

✨برخورد با خودشیفته | خودشیفته ها هم قابل درک هستند، امتحان کنید

شاید درک یک فرد خودشیفته که خود را مدار هستی می‌بیند کار آسانی نباشد. همین موضوع برخورد با خودشیفته را دشوار می‌سازد. ولی غیرممکن هم نیست. همه افراد کم و بیش صفات خودشیفته را در خود دارند. کافی است اوقاتی را بیاد بیاورید که در دل شعار من بهترینم را سر داده‌اید.

از طرفی او به دلیل عدم بینش نسبت به بیماری‌اش متوجه آسیبی که به خود وشما می‌زند نیست. در زمینه‌های بروز شخصیت خودشیفته به این نکته اشاره می‌شود که تاثیر محیط و خانواده به چه مقدار زیاد است.

در واقع او نیز قربانی تربیت نادرست شده است. تبدیل شخصی شده که همه را از خود رنجانده و دور می‌کند، از برقراری روابط موثر بازمانده و در درون هم احساس کم ارزشی دارد. او واقعا تنهاست؛ پشت پرده تمام منم‌هایش کودکی در انتظار دست نوازش نشسته است.

این کودک برای حل تعارض‌های درونی و دفاع از خود، از شیوه‌های غیرمنطقی بهره جسته است. پس می‌توان درکش کرد چرا که حقیقتا نمی‌داند این خود برتربینی تا چه حد می‌تواند موجب انزجار دوستان، خانواده و همکارانش باشد.

برای اطلاع بیشتر درباره نشانه های مشترک اختلالات شخصیت دسته B (کلاستر B) کلیک کنید.

✨حرف ها و رفتارهایش را به خودتان نگیرید

در برخورد با خودشیفته نباید شخصی سازی کنید! او فقط با شما همچین رفتاری ندارد و علت اینگونه بودنش شما نیستید. خود را در قبال او مقصر و مسئول ندانید (البته اگر شخص مورد نظر فرزند شماست جریان فرق می‌کند.) نباید فراموش شود که اختلال شخصیت خودشیفته نوعی بیماری روانی است و درصدی از مردم جهان گرفتار آن هستند.

✨آیینه باشید و رفتارش را به خودش بازتاب دهید

رفتار هوشمندانه با خودشیفته ها

این روش تا حد زیادی در برخورد با خودشیفته موثر است. اجازه دهید متوجه رفتار و گفتار زننده خود شود. شاید بهتر باشد حداقل یک بار طعم دیگرآزاری مزمنش را بچشد. اما فراموش نکنید که مقصود از اینکار صرفا توجیه فرد بیمار است و پس از توضیح علت این رفتار به او، باید به پایان برسد.

او باید بداند چه احساسی به شما دست می‌دهد هنگامی که فقط خود را مهم و لایق می‌داند و شما و بقیه را نادیده می‌گیرد. این حرکت می‌تواند یک تلنگر بزرگ باشد.

او باید متوجه شود تنها خودش نیست که نیاز به توجه و محبت دارد و همه انسان‌ها مستحق دریافت حقوقی برابر از این دست می‌باشند. فقط او نیست که توانایی و مهارت دارد و هر کسی به نوعی از استعدادی برخوردار است. شخص خودشیفته باید با واقعیت موجود زندگی روبرو شود.

✨برخورد با خودشیفته | اجازه ندهید روی باورهایتان تاثیر بگذارد

فرد خودشیفته مدام به اطرافیانش آزار کلامی می‌رساند و آن‌ها را با زیر سوال بردن، تحقیر و تضعیف می‌کند. افکار و احساسات خود را فرافکنی کرده و اطرافیانش را متهم به چیزهایی می‌کند که فرسخ‌ها ازشان فاصله دارد. وقتی شما می‌دانید حقیقت چیست پس ترفند‌های او نباید احوال شما را دگرگون کند.

سلامت روانتان مهم‌ترین اصل زندگی شماست. بنابراین اگر کارها و رفتارهای او بسیار اذیتتان می‌کند، فاصله سالمی را ایجاد کنید تا فقط در مواقع لزوم با او رویارو شوید و از برخودهای غیرضروری اجتناب نمایید.

✨برای رابطه حد و مرز و چهارچوب تعیین نمایید

در برخورد با خودشیفته نباید اجازه دهید هر طور که می‌خواهد رفتار کرده و از شما سواستفاده کند. افراد مبتلا به اختلال خودشیفته عادت به کنترل پنهان اطرافیان خود دارند. برای مثال ممکن است بر اساس این باور که بهترین تفکر و انتخاب‌ها از آن اوست، نوع لباس پوشیدن و برنامه‌هایتان را به شما تحمیل کند.

طراحی یک گفتگوی محترمانه با خودشیفته و استفاده از مهارت‌های مذاکره بسیار موثرتر از جر و بحث است. در فضایی آرام و بدون تنش خطوط قرمز خود را بازگو کنید. هشدار جدی دهید که قرار نیست از موضع خود کوتاه بیایید وانتظاراتتان را واضح و شفاف بیان نمایید.

می توانید برای اطلاع از انواع روش های درمان اختلال شخصیت خودشیفته کلیک کنید.

نکات کلی در برخورد با خودشیفته ها

نکاتی در برخورد با خودشیفته ها

در صورت بالا گرفتن بحث، هرگز برای آرام کردن اوضاع  تن به هر کاری ندهید و به هر چیزی از سمت او راضی نباشید. ممکن است خلاف این برخورد با خودشیفته به او اجازه پیشروی و کنترل بیشتر بدهد و دردی را دوا نخواهد کرد. مقابله به مثل هم نکنید چراکه اگر در قبال هرسخن او به جنگ برخیزید در نهایت شما را مغلوب خواهد کرد.

دفاع کردن و توضیح دادن هم در برخورد با خودشیفته بی نتیجه خواهد بود؛ چرا که او همین را می‌خواهد. شما را در موقعیت پایین‌تر قرار داده و بر شما فرمانروایی کند. بهترین روش بی توجهی همراه با ارائه چند باره واقعیات است. تعریف و تمجید غذای روح یک فرد نارسیست است. بهتر است همیشه این امکان را به او ندهید پس طلسم را بشکنید و ناامیدش کنید.

برخورد با خودشیفته در مدت زمان کوتاه

فراموش نکنید نوع برخورد با خودشیفته به مدت زمان آن نیز بستگی دارد. چرا که مدت زمان کوتاه لزومی به تغییر دادن او نیست و نباید به خودمان و یا او سخت بگیریم. تنها کافی است مدت زمانی را سپری کرده و بعد از آن فاصله خود را با چنین فردی حفظ کنیم. بهتر است در این مدت از راه اندازی بازی های ذهنی با آنها اجتناب کرده و همچنین درگیر بازی های آنان نیز نشویم.

از طرفی جلب رضایت خودشیفته ها به دلیل اینکه غرور و تکبر زیادی دارند؛ مدت زمانی طول می‌کشد. به همین دلیل نباید از آنها انتظار داشت به راحتی خشنود شوند. به حرف های آنان گوش کرده، اما در تعریف و تمجید کردن از آنها روراست باشید. انتقادهای خود را به آرامی بیان کرده و همچنین آنها را قانع کنید که خواسته شما به نفع آنهاست.

پیامد و آثار برخورد با خودشیفته

در نظر داشته باشید که برخورد با خودشیفته ها، مخصوصا در دراز مدت، تاثیراتی بر روان شما نیز خواهد داشت. در برخی مواقع مغز به طور ناخودآگاه از دیگران تقلید کرده و مانند آنها فکر می‌کند. اما باید به این موضوع آگاه باشید که این خودشیفتگی اصلا سالم نبوده و به معنی عزت نفس نیست. پس بهتر است برای آرامش خود مدام این موضوع را به خود یادآوری کنید که این رفتارها سالم و طبیعی نیستند.

می توانید به صورت رایگان از خدمات تست شخصیت شناسی ذهن نو استفاده کنید.

سخن پایانی

با اینکه برخورد با خودشیفته ها اصلا کار آسانی نیست و آنها تنها خود را در مرکز همه چیز می‌بینند. اما به هر حال باید در این مورد آگاه بود و تن به خواسته های غیرمنطقی آنها نداد. از طرفی آنها هیچوقت برای درمان نیز اقدام نمی‌کنند. همچنین گاهی ممکن است در مواجهه با آنها دچار دام ها و تله های روانی شویم و مورد سواستفاده قرار گیریم. پس بهتر است در این زمینه حتما با یک متخصص مشورت کرده؛ هم به شرایط روانی خود اهمیت دهیم و هم فرایند درمان آنها را به آرامی آغاز کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با خودشیفته ها می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره