کاپ قاعدگی | مزایا و عوارض استفاده از کاپ قاعدگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کاپ قاعدگی این روزها، جایگزین محبوبی برای تامپون و پدهای بهداشتی شده اند. به طوری که اگر یکبار از آن استفاده کنید، شاید دیگر کمتر به سراغ پد بهداشتی و تامپون بروید. خوبی این کاپ ها این است که اکثر آن ها برای مدت زمان طولاتی قابل استفاده می باشند و نسبت به سایر محصولات بهداشتی کمی راحت تر هستند.

از طرفی این کاپ ها برخلاف تامپون و پدهای بهداشتی، دوست دار محیط زیست می باشند. در این مقاله، درباره کاپ قاعدگی از جمله مزایا، معایب و نحوه استفاده از آن را می خوانید. اگر در این زمینه سوالی دارید می توانید از خدمات مشاوره تلفنی زنان استفاده کنید.

کاپ قاعدگی چیست

کاپ قاعدگی چیست

کاپ قاعدگی یک وسیله ای انعطاف پذیر به شکل زنگ است که فرد می تواند آن را در واژن خود فرو کند تا خون قاعدگی در آن جمع شود. اکثر کاپ ها از سیلیکون، لاستیک یا پلاستیک درجه پزشکی ساخته شده اند و معمولا قابل استفاده مجدد هستند. می توان آن ها را شست و دوباره استفاده کرد. اما نوع یکبار مصرف آن نیز وجود دارد که باید پس از هربار استفاده آن را دور انداخت.

کاپ قاعدگی مانند تامپون یا پد خون را جذب خود نمی کند، بلکه آن ها را در خود جمع می کنند. کاپ های قاعدگی مزایایی دارند که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

برای آشنایی با روند سالم سیکل قاعدگی کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

صرفه جویی در هزینه

استفاده از کاپ های قاعدگی در مقایسه با پدهای بهداشتی، بسیار مقرون به صرفه می باشد. به این دلیل که کاپ های قاعدگی چند بار مصرف هستند و می توان آن ها را پس از هربار مصرف تمیز کرد و دوباره استفاده کنید. از طرفی هر فرد می تواند 6 تا 12ساعت از یک کاپ استفاده کند. باتوجه به اینکه میزان خونریزی شدید است یا نرمال این ساعات متغیر می باشد.

راحتی

خیلی از خانم هایی که از کاپ قاعدگی استفاده کرده اند، آن را راحت تر از سایر محصولات بهداشتی می دانند. این کاپ ها باعث خشکی واژن نمی شوند. همچنین مانند برخی از پدهای بهداشتی، خارش و حساسیت ایجاد نمی‌کنند.

آشفتگی کمتر

زمانی که کاپ های قاعدگی به درستی مصرف شوند، دیگر نیازی به نگرانی در خصوص کثیف شدن لباس زیر یا رختخواب خود نخواهید داشت. (برخلاف پدهای بهداشتی که موجب بیرون زدگی خون می شوند). بنابراین از آن ها می‌توانید هنگام ورزش، شنا، خواب و…  بدون استرس استفاده کنید.

کاهش اثرات مخرب زیست محیطی

پدها و تامپون ها معمولا یکبار مصرف می باشند و برای تولید مواد زیادی بریا خود محصول و بسته بندی آن به کار می رود. اما اکثر کاپ های قاعدگی برای استفاده طولانی مدت طراحی شده اند. این موضوع به شدت تعداد محصولات قاعدگی را در محل های دفن زباله کاهش می دهد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

معایب استفاده از کاپ قاعدگی

علاوه بر مزایایی که کاپ قاعدگی دارد، مانند هر محصول دیگری معایبی نیز خواهد داشت. شاید معایب آن نسبت به مزایایی که دارد چندان به چشم نیاید، اما دانستن آن برای کسانی که قصد استفاده از این کاپ را دارند ضروری است.

یکی از معایب رایج این کاپ ها این است که، قرار دادن و برداشتن کاپ قاعدگی زمانی که فرد برای اولین بار از آن استفاده می کند ممکن است کمی نامرتب به نظر برسد. به طوری که اگر آن را اشتباه وارد کنید یا از اندازه درست استفاده نکنید، احساس ناراحتی خواهید کرد. دوم اینکه، کسی که جریان خون قاعدگی اش زیاد است یا مکرر لخته می شود، ممکن است مشکلاتی از جمله نشتی را تجربه کند.

برای آشنایی با علل بوی بد واژن کلیک کنید.

نحوه استفاده از کاپ قاعدگی

تا کردن کاپ قاعدگی

مارک های مختلفی از کاپ های قاعدگی در فروشگاه ها وجود دارد و اکثر آن ها در نسخه های کوچک یا بزرگ عرضه می شوند.

نسخه کوچکتر برای کسانی که جریان خون کم یا متوسط، و کمتر از 30 سال سن دارند مناسب است. نسخه بزرگتر برای افرادی است که جریان خون شدید دارند. همچنین کسانی که بالای 30 سال سن دارند یا زایمان کرده اند نیز باید از این نسخه استفاده کنند. نحوه استفاده از کاپ قاعدگی را در ادامه می خوانید.

1_ دست هایتان را بشویید

2_ یک لایه نازک از روغن یا آب را به لبه کاپ بمالید. (این کار باعث می شود که کاپ، راحت تر وارد واژن شود)

3_ کاپ را از وسط تا کنید و لبه آن را رو به بالا قرار دهید. درحالی که آن را تا شده و لبه آن را نگه داشته اید، آن را داخل واژن خود بگذارید.

جاگذاری کاپ قاعدگی

4_ کاپ را بچرخانید. هنگامی که داخل دهانه رحم یا چند اینچ زیر آن قرار گرفت دوباره آن را بچرخانید تا باز شود. (بعد از وارد کردن نباید آن را حس کنید. اگر هنوز آن را احساس کردید، پس بیرون بیاورید و دوباره امتحان کنید).

برای آشنایی با علل و درمان پریود دردناک کلیک کنید.

نکاتی که باید در مورد کاپ های قاعدگی بدانید

  • معمولا کاپ های قاعدگی از جنس سیلیکون یا لاستیک می باشند. اگر به لاتکس حساس هستید، برای جلوگیری از هرگونه مشکلی، از کاپ سیلیکونی استفاده کنید.
  • پس از هربار مصرف، کاپ را با استفاده از آب جوش یا محلول ضد عفونی کننده مناسب استریل کنید. (می توانید با آب و صابون نیز بشویید).
  • اگر جریان خون شما شدید نباشد می توانید آن را تا 12 ساعت استفاده کنید.
  • اگر یک عفونت تناسلی فعال مانند تبخال، سوزاک یا حتی عفونت مخمری دارید، نباید تا برطرف شدن بیماری تان از کاپ قاعدگی استفاده کنید.

برای آشنایی با نشانه های عفونت واژن کلیک کنید.

سخن آخر

باتوجه به شدت جریان خونی که در دوران قاعدگی دارید باید بین 2 تا 12 ساعت یکبار، کاپ قاعدگی را قبل از پر شدن بردارید. وزن خون هنگام پر شدن، کاپ را به سمت پایین می کشد. بنابراین با گذشت زمان یاد می گیرید که چه زمانی باید آن را تخلیه کنید.

به طور کلی، استفاده از کاپ قاعدگی توصیه بسیاری از متخصصات سلامت می باشد و شما می توانید با چند بار استفاده، تمامی فوت و فن های آن را یاد بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کاپ قاعدگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره