پریود دردناک | علت درد شدید تخمدان ها در زمان قاعدگی چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پریود دردناک یا دیسمنوره، دردی است که برخی از زنان در دوران عادت ماهانه تجربه می‌کنند. شدت درد پریود در افراد از خفیف تا شدید متغیر است اما عمدتا دردهای ایجاد شده ناشی از دیسمنوره با داروهای مسکن بهبود پیدا نمی‌کنند و عملکرد روزانه فرد را دچار مشکل می‌کنند. پریود دردناک می‌تواند با درد‌ سایر اعضای بدن از جمله لگن، عضلات شکم، سر، کمر و پا همراه باشد. آشنایی با علل و علائم و همچنین راهکارهای کاهش درد می‌تواند به زنان کمک کند تا این درد را کاهش دهند و گامی موثر برای درمان آن بردارند.

پریود دردناک

هر فردی با توجه به شرایط بدنی خویش، پریود متفاوتی را نسبت به فرد دیگر تجربه می‌کند. به عنوان مثال درد، تغییرات هورمونی، تغییرات خلقی و… در هر فردی شدت و ضعف خاص خودش را دارد، اما گاهی شدت این مسئله افزایش پیدا می‌کند. پریود به طور طبیعی با درد همراه است اما در برخی موارد شدت این درد بسیار افزایش پیدا می‌کند. علائم و نشانه‌های پریود دردناک یا دیسمنوره شامل درد شدید ضربان‌دار، ملایم و یا مزمن، حالت تهوع، اسهال، سردرد و تحریک‌پذیری می‌باشد.

انواع پریود دردناک

پریود دردناک یا دیسمنوره به طور کلی در دو حالت اولیه و ثانویه رخ می‌دهد که عبارتند از:

1. دیسمنوره اولیه

دیسمنوره اولیه شامل درد در نواحی شکم و زیر شکم می‌باشد که حدودا یک الی دو روز قبل از خونریزی شروع می‌شود و دو الی چهار روز طول می‌کشد و شایع‌ترین نوع پریود دردناک است. دیسمنوره اولیه به دلیل ترشح زیاد پروستاگلاندین می‌باشد. به طور طبیعی در اکثر موارد درد ناشی از دیسمنوره اولیه با افزایش سن کمتر می‌شود و در دوران نوجوانی شیوع بیشتری دارد.

2. دیسمنوره ثانویه

شدت درد و گرفتگی عضلات در دیسمنوره ثانویه به وضوح بیشتر از دیسمنوره اولیه است. دیسمنوره ثانویه همیشه با یک مشکل پزشکی همراه است. دیسمنوره ثانویه در طول زمان بدتر می‌شود و ممکن است مدت‌ها قبل از آغاز هر دوره پریود شروع شود و بعد از پایان پریود همچنان ادامه یابد. از جمله دلایل دیسمنوره ثانویه می‌توان به اندومتریوز و فیبروئید اشاره کرد.

عوامل خطرساز پریود دردناک

علت پریود دردناک به طور کامل و دقیق مشخص نشده است، اما مواردی وجود دارد که می‌تواند سبب بروز پریود دردناک شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:

فروشگاه آرامیس

-سن زیر 30 سال
-کم وزنی
-مصرف سیگار
-اختلالات روانی
-اندومتریوز
-کیست تخمدان
-پولیپ رحمی
-چسبندگی رحم
-مشکلات مرتبط با التهاب لگن
-سندروم احتقان لگنی

روش‌های تشخیص دیسمنوره

تنها روش خانگی تشخیص دیسمنوره همان توجه به شدت درد است. اگر درد زیادی را در هنگام پریود تجربه می‌کنید‌ می‌توانید احتمال دیسمنوره را در نظر بگیرید. پس از شک کردن به دیسمنوره باید به متخصص مراجعه نمایید تا آن را با قطعیت تشخیص دهد. روش‌های پزشکی برای تشخیص دیسمنوره شامل آزمایش‌های مخصوص اندام‌های لگنی است که می‌توان به سونوگرافی لگن، هیستروسکوپی، هیستروسالپینگوگرافی، لاپاراسکوپی لگن، گرفتن عکس رنگی از رحم و نمونه‌برداری از ترشحات گردن رحم اشاره کرد.

روش‌های درمان دیسمنوره

درمان پریود دردناک شامل روش‌های مختلفی نظیر جراحی، دارودرمانی و تکنیک‌های کاهش درد می‌باشد. بسته به نوع و علت دیسمنوره روش درمانی هم متفاوت خواهد بود. داروهای غیر استروییدی ضد التهابی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن که از تولید پروستاگلاندین در بدن جلوگیری می‌کنند، می‌توانند درد ناشی از دیسمنوره اولیه را کاهش دهند. استفاده از داروهای جلوگیری از بارداری هم می‌توانند درد ناشی از پریود را کاهش دهند. همچنین استفاده از دستگاه IUD می‌تواند درد ناشی از پریود را کاهش دهد زیرا باعث می‌شود تا پروستاگلاندین کمتری در بدن تولید شود.

اگر پریود دردناک به دلیل مسائلی نظیر فیبروم و اندومتریوز باشد، بهترین روش درمان جراحی است. به طوریکه می‌توان بافت در حال رشد را به وسیله عمل جراحی باز شکم و یا لاپاراسکوپی از بدن خارج کرد و به دنبال برطرف شدن این مشکل، درد ناشی از پریود هم برطرف خواهد شد. در موارد شدید‌تر عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی انجام می‌شود. از جمله سایر روش‌های درمانی می‌توان به مصرف ویتامین B1، ماساژ و طب سوزنی اشاره کرد.

روش‌های تسکین درد ناشی از پریود دردناک

هر فردی ممکن است با یکی از روش‌های زیر اثربخشی بیشتری را احساس کند. در نتیجه باید مسائل مختلف را امتحان کنید تا متوجه شوید کدام روش برای شما اثربخش‌تر است.

1. تمرینات ورزشی

انجام تمرینات ورزشی مانند ورزش‌های هوازی، پیاده روی، شنا و… باعث ترشح هورمون‌هایی می‌شود که به طور مستقیم بر گیرنده‌های درد تاثیر می‌گذارند و درد را کاهش می‌دهند. همچنین ورزش کردن باعث افزایش خلق و کاهش مشکلات روانشناختی نظیر افسردگی می‌شود.

2. گرما درمانی

گرما دادن به محلی که درد می‌کند یکی از روش‌های قدیمی و سنتی کاهش و تسکین درد است. می‌توانید کیسه آب‌گرم، بطری آب گرم و… را بر روی شکم خود قرار دهید تا درد تسکین پیدا کند.

3. خواب مناسب

بهداشت خواب می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شود و همین مسئله اگر رعایت شود می‌تواند درد ناشی از پریود دردناک را تسکین ببخشد.

4. ریلکسیش و کاهش استرس

مشکلات روانشناختی نظیر استرس، افسردگی، اضطراب و… می‌توانند بر ادراک درد اثر بگذارند و باعث شدت درد شوند. برطرف کردن مشکلات روانشناختی از طریق ریلکسیشن، یوگا و… می‌تواند درد را کاهش دهد. برای آشنایی بیشتر با تکنیک‌های کاهش درد می‌توانید به یک روانشناس مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا درد ناشی از پریود در بزرگسالی بیشتر می‌شود؟

درد ناشی از پریود یا دیسمنوره می‌تواند در هر خانمی رخ دهد. اما با افزایش سن این مئسله کمتر رخ می‌دهد و شدت درد آن هم کمتر است. به نوعی در اوایل جوانی شدت درد ناشی از پریود بیشتر از بزرگسالی است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره