آسیب های اجتماعی نوجوانی | پیشگیری و درمان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آسیب های اجتماعی نوجوانی بیشتر در سنین 13 تا 19 سالگی بروز پیدا می‌کند. مشکلاتی که دائم با نوجوانان درگیر است شامل تغییرات هورمونی، بلوغ، فشارهای اجتماعی، فشار تحصیلی و … می‌شود. شاید این مشکلات در نوجوانان مختلف شبیه به یکدیگر نباشد و با توجه به شرایط زندگی، محیطی، اجتماعی و تحصیلی در افراد متفاوت بروز می‌یابد.

این آسیب‌های اجتماعی گاه باعث پیشرفت نوجوانان می‌شود، اما در شرایطی نیز عامل شکست در زندگی آن هاست. اما به طور کل زمانی که از مشکلات فررندتان خود باخبر شدید حتما از روانشناس کمک بگیرید. در این مقاله انواع آسیب های اجتماعی نوجوانی را توضیح داده ایم. برای دریافت خدمات مشاوره نوجوان کلیک کنید.

آسیب های اجتماعی نوجوانی

آسیب های اجتماعی دوران نوجوانی چیست؟

آسیب های اجتماعی نوجوانی در هر فرد متفاوت بروز می‌کند. زمانی که نوجوانان از تربیت مناسب و آگاهی کافی برخوردار نباشند در نتیجه با مشکلاتی روبرو خواهند شد. دوستان ناباب، رفتارهای نامناسب والدین، تغییرات هورمونی، بلوغ، فشارهای اجتماعی، فشار مدرسه و… در آسیب های اجتماعی نوجوانی نقش دارند. برای حل این مشکلات و جلوگیری از پیامدهای این آسیب ها بهتر است از روانشناس و مشاورین متخصص کمک بگیرید. مشاوره نوجوان در این زمینه بسیار کمک کننده است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

اثرات آسیب های اجتماعی نوجوانی

نوجوانان در سنین نوجوانی رفتارهایی را از خود بروز می‌دهند. معمولا این رفتارها با همسالانشان متفاوت است. در نتیجه مشکلات اجتماعی متفاوتی در افراد بروز پیدا می‌کند. حتی این اثرات در برخی از نوجوانان باعث موفقیت و در برخی دیگر موجب شکست می‌شود. در ادامه در رابطه با اثرات منفی آسیب های اجتماعی نوجوانی صحبت کرده ایم.

فروشگاه آرامیس

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشکلات و انحرافات نوجوانی کلیک کنید.

1. افسردگی

یکی از آسیب های اجتماعی نوجوانی که پیامدهای منفی دنبال دارد، افسردگی است. نوجوانان با توجه به مشکلات، رفتارهای نامناسب، استفاده از رسانه های اجتماعی، مشکلات تحصیلی و … به تدریج به افسردگی دچار می‌شوند.

2. اعتیاد از آسیب های اجتماعی نوجوانی

اعتیاد یکی از مهم ترین اثرات مخرب آسیب های اجتماعی نوجوانی است. نوجوانان در دوره های متفاوتی از زندگی برای کسب تجربه، رقابت با همسالان، احساس بزرگ بودن دست به مصرف مواد مخدر و دخانیات می‌زنند. نتیجه استفاده از این مواد، فقط اعتیاد است.

3. حاملگی در نوجوانی

زمانی که والدین تربیت جنسی درستی برای رشد نوجوان خود در نظر نگرفته باشند، احتمال حاملگی بدون ازدواج وجود دارد. جدا از حاملگی بیماری های مقاربتی نیز نقش زیادی در روابط جنسی دوران نوجوانی دارد. اگر شیوه های تربیتی مناسبی در هر سن صورت نگیرد باعث بروز آسیب های اجتماعی نوجوانی می‌شود.

4. عدم اعتماد به نفس

کاهش اعتماد به نفس و عدم عزت نفس از بارزترین آسیب های اجتماعی نوجوانی است. نوجوانان در این دوره سنی معمولا بسیار خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. اگر صحبت های مناسبی در این زمینه صورت نگیرد، نوجوان با کاهش اعتماد به نفس روبرو خواهد شد.

5. پرخاشگری از آسیب های اجتماعی نوجوانی

پرخاشگری یکی از آسیب های اجتماعی نوجوانی است. که تقریبا در تمام افراد نوجوان به وجود می‌آید. زمانی که پرخاش نوجوان کنترل نشود باعث اختلافات و مشکلات بسیار در بزرگسالی می‌شود.

6. رفتارهای گستاخانه

رفتارهای نوجوان زمانی که کنترل نشود باعث بروز آسیب های اجتماعی نوجوانی می‌شود. رفتارهای‌گستاخانه در سنین بزرگسالی نوجوان را حسابی با خود درگیر می‌کند. در نهایت آسیب های جدی به زندگی و روابط اجتماعی فرد وارد می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیر دوست در نوجوانی کلیک کنید.

مهم ترین آسیب های اجتماعی نوجوانی

مهم ترین آسیب های اجتماعی در دوران نوجوان

مهمترین آسیب های اجتماعی نوجوانی گاهی به صورت جسمی و گاه به صورت روانی بروز پیدا می‌کند. والدین باید تربیت نوجوانان را در این سنین اولویت قرار دهند. در ادامه مهم‌ترین آسیب های اجتماعی نوجوانی را توضیح داده ایم.

1. مشکلات تحصیلی

اولین و اصلی ترین آسیب های اجتماعی نوجوانی به دوران تحصیلی بر می‌گردد. مشکلات تحصیلی معمولا در مدرسه، آموزشگاه های زبان و … مشاهده می‌شود.

2. فعالیت های جنسی

زمانی که نظارت خانواده ها در امورات جنسی دخیل نباشد، باعث آسیب های اجتماعی نوجوانی می‌شود. آموزش های لازم در این دوران باید به شیوه ای باشد که نوجوان از بیماری های مقاربتی، انواع زگیل های تناسلی و حاملگی های ناخواسته آگاه شود. برای کسب آشنایی با راه های مدیریت نیاز جنسی نوجوان کلیک کنید.

3. استفاده از مواد مخدر

شاید یکی از بارزترین آسیب های اجتماعی نوجوانی، مصرف مواد مخدر باشد. نوجوانان معمولا برای کسب تجربه و رقابت با همسالان شروع به مصرف مواد مخدر می‌کنند. در نهایت به اعتیاد دچار می‌شوند.

4. رسانه های اجتماعی

با تمام فوایدی که رسانه های اجتماعی دارند. و باعث افزایش اطلاعات افراد می‌شوند. نباید اثرات مخرب آن را نادیده گرفت. مشاهده تصاویر غیر اخلاقی، خشونت و فیلم های نامناسب باعث برقراری ارتباط نوجوان با افراد نامناسب می‌شود. و خطرات جبران ناپذیری را بر جای خواهد گذاشت.

درمان آسیب های اجتماعی نوجوانی

درمان آسیب های دوران نوجوانی

درمان آسیب های اجتماعی نوجوانی باید بر اساس یک سری مراحل انجام شود. نادیده گرفتن این مشکلات نوجوان را با آسیب های جدی در دوران بزرگسالی روبرو می‌کند. برای کمک به نوجوان و پیشگیری از عواقب جدی حتما از روانشناس کمک بگیرید. در ادامه برای درمان آسیب های اجتماعی نوجوانی توضیح داده ایم.

1. تشخیص آسیب های اجتماعی نوجوانی

اولین مرحله برای درمان آسیب های اجتماعی نوجوانی، تشخیص صحیح مشکلات نوجوان است. با کمک از روانشناس و مشاور خوب بهتر است ابتدای کار مشکل نوجوان را ریشه یابی کنید. نشانه های رفتاری نوجوان را در نظر بگیرید و بررسی های لازم را انجام دهید.

مثلا الگوی خواب، رژیم غذایی، فعالیت های روزانه، وضعیت درسی، رفتار با دیگران و … را زیر نظر بگیرید. سپس با کمک روانشناس از روش های برخورد با نوجوان آگاه شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علل بزهکاری نوجوان کلیک کنید.

2. درک نوجوان و کمک به کنترل احساسات

دوره نوجوانی یکی از مهم ترین دوران زندگی هر فردی است. نوجوان در این دوران تجربه های بزرگی کسب می‌کند. اطرافیان در این برهه از رشد نوجوان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. والدین باید نوجوانان را درک کنند و به آنها کمک کنند تا احساسات خود را کنترل کنند. حریم خصوصی، خشم، سردرگمی، حسادت، نگرش ها، تفاوت های فردی و … نوجوان باید حتما درک شود.

3. انتقال آگاهی و دانش به نوجوان

برای کمک به آسیب های اجتماعی نوجوانی، با کمک روانشناس آگاهی و دانش را در اختیار نوجوان خود قرار دهید. صحبت و مکالمه از مشکلات جامعه، مشکلات فردی، اشتباهات افراد، پیامدهای رفتاری و … در رشد و کاهش خطاهای نوجوان موثر است. توجه به نوجوان و کمک به افزایش اطلاعات او باعث کمتر شدن اشتباهات نوجوان می‌شود.

کلام آخر

آسیب های اجتماعی نوجوانی بسیار فراوان تر از آنچه در این مقاله ذکر کردیم است. نوجوانان با این مشکلات اجتماعی به صورت روزانه درگیر هستند. اگر والدین از این مشکلات با خبر شوند، باید به دنبال راه چاره باشند. صحبت با نوجوان و آگاه سازی او یکی از مهم ترین کارهایی است که والدین باید انجام دهند. دریافت کمک از روانشناس بهترین شیوه برای برخورد با آسیب های اجتماعی نوجوانی است.

پس اگر با نوجوان تان مشکلی یافتید حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی به مراجعان خدمات روانشناختی در حوزه نوجوان و خانواده ارائه می‎دهد. شما با اطمینان به متخصصان این مجموعه می‌توانید از مصائب خود کاسته و آرامش را به خانه بازگردانید. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آسیب های اجتماعی نوجوانی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره