تستوسترون در مردان | درمان کمبود تستوسترون مردان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تستوسترون در مردان هورمونی جنسی است که نقش مهمی در عملکردهای مختلف زندگی آن ها دارد. این هورمون در بدن زنان هم وجود دارد؛ ولی مقدار آن در بدن مردان بسیار بیشتر از زنان است. تستوسترون در رشد اندام‌های جنسی، تولید اسپرم، میل جنسی، ایجاد نعوظ و … تاثیر مستقیم دارد. کمبود هورمون تستوسترون در مردان با علائمی نظیر ریزش مو، افسردگی، ضعف و خستگی، پیری زودرس و … خود را نشان می‌دهد. مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند مقدار تستوسترون را افزایش دهد. بنابراین با کمک گرفتن از درمان‌های خانگی می‌‌توان کمبود تستوسترون در بدن را جبران نمود و علائم ناشی از کمبود آن را بهبود بخشید. برای دریافت خدمات مشاوره جنسی کلیک کنید.

تستوسترون در مردان و عملکرد آن در بدن

تستوسترون در مردان در سنین مختلف

تستوسترون یک هورمون جنسی و از جنس استروئیدها است که هم در بدن مردان و هم در بدن زنان یافت می‌شود. بیشترین مقدار هورمون تستوسترون در بدن مردان در بیضه‌ها و به مقدار کمتر در غدد فوق کلیه تولید می‌شود.

تخمدان‌ها و غدد فوق کلیه محل تولید هورمون تستوسترون در بدن زنان به شمار می‌روند. تولید تستوسترون در تمام طول زندگی ادامه دارد اما ترشح آن با افزایش سن کاهش می‌یابد.

هورمون تستوسترون وظایف مختلفی در بدن به عهده دارد. برخی از مهم‌ترین عملکردهای تستوسترون در بدن مردان شامل رشد اندام‌های جنسی، تولید اسپرم، ایجاد میل جنسی، ایجاد و حفظ حالت نعوظ، بم شدن صدا، رشد موی صورت، رشد عضلات و توده استخوانی می‌‌شود. هم‌چنین تستوسترون بر رشد عضلات و حفظ توده استخوانی در بدن زنان نیز موثر است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

کمبود تستوسترون در مردان چه علائمی ایجاد می‌کند؟

کمبود تستوسترون در مردان

چند نمونه از مهم‌ترین علائم کمبود تستوسترون در بدن شامل موارد زیر است:

کاهش انرژی

ضعف و خستگی

خواب‌آلودگی و مشکلات خواب

کاهش میل جنسی

ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ

کاهش تعداد دفعات نعوظ خودبه‌خودی

کاهش اندازه بیضه

کاهش مقدار مایع منی

ناتوانی در تمرکز

مشکلات حافظه

افزایش چربی بدن

کاهش قدرت عضلات

کاهش توده استخوانی و پوکی استخوان

ریزش موهای سر و صورت

گر گرفتگی

نوسانات خلقی مانند افسردگی، تحریک‌پذیری

مشکلات پوستی: جوش، آکنه، منافذ باز روی صورت

برای آشنایی با انواع اختلالات جنسی مردان کلیک کنید.

درمان خانگی کمبود تستوسترون در مردان

غذاهای مناسب برای کمبود تستوسترون

گاهی استرس، بی‌خوابی و سبک زندگی ناسالم منجر به کاهش هورمون تستوسترون در بدن می‌شود. برای درمان این موارد می‌توانید از کمک روانشناس و جلسات مشاوره بهره ببرید. استفاده از برخی منابع غذایی به عنوان درمان خانگی کمبود تستوسترون شناخته شده که اثرات مطلوبی نیز دارد.

اسفناج

اسفناج سرشار از آهن، منیزیم، ویتامین ث است و این مواد در ساخت تستوسترون موثرند. هم‌چنین اسفناج می‌تواند سطح هورمون استروژن را نیز پایین بیاورد.

درمان کمبود تستوسترون در مردان با تخم مرغ

ویتامین دی، امگا۳، پروتئین، چربی اشباع شده و کلسترول از جمله مواد ضروری برای ساخت تستوسترون محسوب می‌شوند. تخم مرغ یک منبع غذایی سرشار از این مواد است و به عنوان یکی از روش‌های درمان خانگی کمبود تستوسترون نیز کاربرد دارد.

پیاز

خوردن پیاز نسبت به سایر مواد غذایی در درمان کمبود تستوسترون موثرتر عمل می‌کند. از آنجا که بهترین تقویت‌کننده ترشح تستوسترون در بدن پیاز است، توصیه می‌شود آن را روزانه در کنار وعده‌های غذایی خود قرار دهید تا به نتایج مطلوب‌تری در درمان برسید.

درمان کمبود تستوسترون در مردان با بادام

بادام حاوی روی است. خوردن یک مشت بادام به افزایش قدرت و نیروی جنسی در مردان و زنان کمک می‌کند.

موز

آنزیم بروملین موجود در موز به تقویت و افزایش ترشح هورمون تستوسترون کمک می‌کند. هم‌چنین موز انرژی و نیروی جنسی شما را بالا می‌برد و بهتر است قبل از رابطه و فعالیت جنسی از موز استفاده کنید.

سایر مواد غذایی

میگو، انگور، سیب‌زمینی، عسل، کلم، مرکبات، کشمش، غلات سبوس‌دار، زنجبیل، شنبلیله، جنسینگ، لوبیا، گوشت گوساله و … از جمله منابع غذایی موثر در درمان خانگی کمبود تستوسترون به شمار می‌روند. کربوهیدرات، ویتامین دی، برخی آنتی‌اکسیدان‌ها، عنصر بور (موجود در کشمش)، روی، پروتئین، کلسترول از مواد موثر در ترشح تستوسترون بوده که در درمان کمبود تستوسترون در مردان می‌توانند نقش داشته باشند.

درمان دارویی کمبود تستوسترون در مردان

در مواردی می‌توان با کمک درمان خارجی تستوسترون افراد مبتلا به کاهش تستوسترون را درمان نمود. مردانی که سابقه بیماری‌های قلبی، غلظت خون بالا، کم‌خونی، سرطان سینه و پروستات دارند؛ گزینه مناسبی برای دارو درمانی نیستند.

دارو درمانی و درمان خارجی با تستوسترون از راه‌های مختلفی صورت می‌گیرد. می‌توان تستوسترون خارجی را از طریق تزریق، ژل، قرص‌های زیر زبانی، کاشت ایمپلنت‌های آزادکننده هورمون تستوسترون به بدن وارد کرد. علائم کمبود تستوسترون معمولا ۴ تا ۶ هفته پس از درمان با تستوسترون خارجی رفع خواهد شد.

سخن آخر

کمبود تستوسترون در مردان معمولا در دوران بعد از بلوغ شناسایی می شود. تستوسترون علاوه بر عملکرد جنسی بر بخش های دیگر جسم مردان مثل رشد موها، نحوه تفکر، قدرت ماهیچه ها، استخوان ها، مفاصل و… تاثیر دارد. بنابراین در صورت مشاهده علائم کمبود تستوسترون در مردان باید هرچه زودتر برای درمان اقدام کنید. درمان کمبود تستوسترون در مردان به روش های خانگی و پزشکی صورت می گیرد. در درمان های خانگی معمولا با رژیم غذایی مناسب می توان هورمون تستوسترون را تنظیم کرد.

اما در روش های پزشکی با استفاده از داروها و سایر روش ها کمبود تستوسترون در مردان را درمان می کنند. اگر شما یا همسرتان در این زمینه دچار مشکل شده اید؛ هر چه زودتر برای بهبود اوضاع با شماره های درج شده تماس گرفته و از خدمات درمانی استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان کمبود تستوسترون در مردان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره