آموزش بچه های بیش فعال با 7 اصل

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آموزش بچه های بیش فعال همواره برای پدر و مادرها با چالش‌های زیادی همراه است. بسیاری از والدین در این شرایط نمی‌دانند در برابر پرتحرکی کودک باید چگونه واکنش نشان دهند. و ممکن است تا حد زیادی از سربه هوایی فرزندشان خسته شوند. این مسئله به خودی خود می‌تواند واکنش‌های نامناسبی نظیر پرخاشگری کلامی و فیزیکی را به همراه بیاورد که با ایجاد اثرات منفی روی کودک به پیچیدگی هرچه بیشتر اوضاع می‌انجامد.

اگر فرزندتان مبتلا به اختلال بیش فعالی است و نمی‌دانید چگونه باید با او رفتار کنید در ادامه توصیه‌هایی در مورد آموزش بچه های بیش فعال ارائه کرده‌ایم که می‌توانند در این زمینه به شما کمک نمایند. در صورت وجود هر سوال برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش بچه های بیش فعال می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان  کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

آموزش بچه های بیش فعال

تربیت کودکان بیش-فعال چگونه است

آموزش بچه های بیش فعال کار ساده ای نیست. معمولا مادرانی که کودکان بیش فعال دارند، خسته می‌شوند. اما روش های برخوردی نیز با این کودکان وجود دارد که باعث بهبود کیفیت رفتار آنها می‌شود. کودکان بیش فعال نشانه هایی از خود دارند که شامل بی توجهی، بی دقتی، گم کردن وسایل و … می‌شود که هر والدی را کلافه می‌کند. اکثر والدین در جستجوی روش برخورد مناسب با این کودکان هستند. در این مقاله راجع به آموزش بچه های بیش فعال صحبت کرده ایم.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

بهترین آموزش بچه های بیش فعال بر اساس ویژگی‌های آن ها

اختلال بیش فعالی یا ADHD یکی از اختلالات عصبی رشدی است که اغلب در سنین کودکی بروز می‌یابد. کودکان بیش فعال دو نقص عمده دارند که کم توجهی و تحرک بیش از حد را شامل می‌شود. از جمله علائمی که در آموزش بچه های بیش فعال باید مد نظر قرار داد، به شرح زیر هستند. برای اشنایی بیشتر با علائم و علل اختلال بیش فعالی در کودکان کلیک کنید.

  • کودکان بیش فعال توجه چندانی به جزئیات ندارند.
  • آن‌ها در حین انجام تکالیف نمی‌توانند تمرکز خود را حفظ کنند.
  • دائما حواس‌شان جای دیگری است و هنگام مکالمه توجه کمی به فرد مقابل دارند.
  • در به پایان رساندن وظایف و تکالیف‌شان با مشکل مواجه هستند.
  • معمولا از انجام تکالیفی که نیازمند فعالیت ذهنی هستند متنفرند.
  • در اکثر اوقات وسایل خود را گم می‌کنند.
  • به راحتی حواس‌شان با محرک‌های خارجی پرت می‌شود.
  • دائما کارهای روزمره خود را فراموش می‌کنند.
  • دائما روی صندلی وول می‌خورند یا هنگامی که نشسته‌اند دست و پای خود را تکان می‌دهند.
  • نمی‌توانند به مدت طولانی روی صندلی بنشینند.
  • معمولا در مکان‌هایی که مناسبتی ندارد می‌دوند یا از در و دیوار بالا می‌روند!
  • فعالیت‌هایشان با سر و صدای زیاد همراه است.
  • دائما در حال حرکت هستند.
  • بیش از حد حرف می‌زنند.
  • وسط حرف دیگران می‌پرند.
  • اگر از آن‌ها سوال بپرسند معمولا قبل از اتمام پرسش پاسخ را می‌پرانند.
  • انتظار کشیدن در موقعیت‌هایی نظیر ماندن در صف برای‌شان بسیار دشوار است.

توصیه هایی برای آموزش بچه های بیش فعال

با توجه به علائم گفته شده در مورد اختلال ADHD تعامل با این کودکان اغلب بسیار دشوار است. از همین رو والدین در آموزش بچه های بیش فعال با چالش‌های بیشتری رو به رو می‌شوند. برای اینکه بتوانید بر این چالش‌ها غلبه نمایید علاوه بر پیگیری درمان‌های تخصصی از طریق روانشناس و روانپزشک در نظر گرفتن توصیه‌های زیر به شما کمک می‌نماید.

حتما درباره نشانه های کودکان استثنایی بخوانید.

✔️ نگرش مثبتی نسبت به فرزندتان داشته باشید و آن را حفظ نمایید

به عنوان پدر و مادر بهترین راه آموزش بچه های بیش فعال داشتن نگرش مثبت نسبت به آن‌ها است. چراکه برخی از والدین در این شرایط دائما به فرزند خود برچسب‌های زننده می‌زنند و او را با الفاظی نظیر “خنگ”، “سر به هوا”، “احمق” و … خطاب می‌کنند.

این کار با ایجاد تاثیرات منفی روی اعتماد به نفس کودک علاوه بر مشکلات مرتبط با بیش فعالی منجر به بروز مشکلات روانشناختی دیگری نیز می‌شود. که تعاملات بین فردی را بیش از پیش سخت می‌سازد. در نتیجه همواره به فرزندتان نشان دهید شرایط او را درک می‌کنید و در کنارش هستید تا مشکلات رفتاری‌اش بهبود یابند.

✔️ آموزش بچه های بیش فعال | رفتارهای مخرب را در بافت اختلال نگاه کنید

همواره به یاد داشته باشید که بسیاری از رفتارهای مخرب کودک بیش فعال عمدی نیستند. در نتیجه برای آموزش بچه های بیش فعال باید اطلاعات خود را از علائم رفتاری ADHD بالا ببرید و به یاد داشته باشید این‌ها جزئی از مشکل کودک هستند که باید برای رفع آن‌ها تلاش کرد. پس سرزنش بیش از حد خود یا فرزندتان نمی‌تواند به بهبود اوضاع کمکی نماید.

✔️ انتظارات خود را با توانمندی‌های کودک هماهنگ نمایید

برای آموزش بچه های بیش فعال باید ضعف‌هایشان را بشناسید و در آن موارد انتظارات خود را کمی تعدیل نمایید. برای مثال مبتلایان به ADHD هنگام گوش دادن به یک سخنرانی بلند یا انجام تکالیف زمان‌بر بارها دچار حواسپرتی می‌شوند. پس نمی‌توانید به مدت طولانی از آن‌ها بخواهید به حرف‌های‌تان گوش دهند یا تکالیف مدرسه‌شان را یک جا انجام دهند. در عوض می‌توانید تکالیف را به چند بخش کوتاه مدت تقسیم کنید تا فرزندتان بتواند در زمان‌های مختلف به آن‌ها بپردازد.

✔️ آموزش بچه های بیش فعال | به توانمندی های فرزندتان باور داشته باشید

اینکه کودک‌تان مبتلا به بیش فعالی باشد به معنای این نیست که نمی‌تواند در هیچ زمینه‌ای پیشرفت کند یا توانمندی خاصی ندارد. برای آموزش بچه های بیش فعال خود بهتر است توانایی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد فرزندتان را کشف کرده و همواره در مورد آن‌ها به او بازخورد بدهید. همچنین در مورد رفتارهای مشکل ساز نیز دائما به کودک یادآور شوید که می‌تواند این مشکلات را اصلاح کند و به مرور زمان اعمال بالغانه‌تری را از خود نشان دهد.

✔️ یک روتین خاص را برای کارهای مختلف کودک در نظر بگیرید

در زندگی کوکان مبتلا به بیش فعالی برخورداری از ثبات از اهمیت بسزایی برخوردار است. از همین رو بهتر است برنامه روزانه و هفتگی متداولی برای آن‌ها در نظر بگیرید. به طوری که آن‌ها هر روز به طور منظم در ساعت خاصی از خواب بیدار شوند، در زمان مشخصی وعده‌های غذایی‌شان را بخورند و در نهایت شب در ساعتی مشخص به رختخواب بروند.

برای موفقیت آمیز بودن روش آموزش بچه های بیش فعال حتما این نظم در اکثر فعالیت‌های روزمره رعایت شود. برای مثال اگر فرزندتان به مدرسه می‌رود همواره شب قبل به او کمک کنید تا وسایلش را آماده کند و زمان‌های مشخصی را به انجام تکالیفش اختصاص دهد.

✔️ روش های آموزش بچه های بیش فعال | برای انجام تکالیف محیط آرامی در اختیار کودک قرار دهید

در نظر داشته باشید که حواسپرتی به وسیله محرک‌های خارجی یکی از علائم اصلی اختلال ADHD است. در نتیجه اگر از فرزندتان می‌خواهید یک تکلیف خاص را انجام دهد، باید فضای آرامی در اختیار او بگذارید و عوامل حواسپرتی را تا جای ممکن به حداقل برسانید تا کودک بتواند عملکرد بالاتری داشته باشد. بنابراین یکی از روش های آموزش بچه های بیش فعال، فراهم کردن محیط آرام است.

✔️ مراقب نوع تغذیه کودک باشید

جهت آموزش بچه های بیش فعال، مراقب وعده های غذایی او باشید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سبک غذا خوردن مبتلایان به بیش فعالی باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشد. برای مثال آن‌ها نباید بیش از 3ساعت گرسنه بمانند. چرا که افت قندخون در افزایش تحریک پذیری و مشکلات تمرکز موثر است. در نتیجه سعی کنید میان وعده‌های کودک را افزایش دهید. همچنین به کمک پزشک و آزمایش خون اطمینان حاصل کنید که سطح مناسبی از مواد معدنی نظیر آهن و منیزیم در بدن فرزندتان وجود دارد. چرا که کمبود این مواد نیز می‌تواند علائم ADHD را تشدید نماید.

✔️ خودتان را الگوی مناسب کنید

یکی از روش های آموزش بچه های بیش فعال، الگوی رفتاری خودتان است. فرزند شما هر کاری که شما انجام می‌دهید را تکرار می‌کند. رفتار خود را اصلاح کنید، به شیوه مناسبی رفتار کنید تا الگوی مناسبی برای کودک باشید.

✔️ به شیوه صادقانه احساسات خود را بروز دهید

گاهی برای آموزش بچه های بیش فعال، لازم است تا به صورت صادقانه احساساتی که بابت رفتار کودک دارید، بروز دهید. مثلا به کودک بگویید که این رفتار تو باعث شرمندگی من میشه! یا رفتار تو باعث میشه من احساس ناراحتی کنم. در این شیوه کودک به رفتارهای خود با دقت بیشتری می‌نگرد.

✔️ شنونده مناسبی باشید

همیشه والدینی که شنونده خوبی هستند، کودکان بهتری دارند. برای آموزش بچه های بیش فعال نیز باید شنونده خوبی باشید. از کودک بخواهید تا حرف های خودش را بزند، احساساتش را بروز دهد. و در کنارش شما نیز باید درک داشته باشید.

✔️ انتقادات دائمی نداشته باشید

برای آموزش بچه های بیش فعال، نباید دائم در حال انتقاد باشید. اگر کاری را ار کودک می‌خواهید، یکبار به او بگویید. برای بار بعدی تکرار نکنید. بگذارید نسبت به کارهایی که می‌خواهید انجام دهد، مسئولیت پذیر شود.

کلام آخر

بیش فعالی یک اختلال است. کودکان مبتلا به این اختلال بسیار پر تنش و بی توجه هستند. بنابراین تربیت آنها سخت و دشوار می‌شود. علائم بیش فعالی تقریبا در همه کودکان یکسان است. اما شدت متفاوتی دارد. اما آموزش بچه های بیش فعال به خودی خود در همه کودکان بیش فعال دشوار است. برای تربیت صحیح این کودکان از روانشناس کودک کمک بگیرید تا با مشکلات بزرگ روبرو نشوید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت حضوری و تلفنی به مراجعین عزیز خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش بچه های بیش فعال می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان  کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چطور به کودک بیش فعال کمک کنیم اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد؟

والدین و سایر بزرگترها به دلیل پرتحرکی و عدم تمرکز کودکان مبتلا به ADHD اغلب بیشتر آن‌ها را دعوا می‌کنند که این مسئله روی اعتماد به نفس آن‌ها تاثیر می‌گذارد. همچنین افت عملکرد در مدرسه و عدم پذیرش از جانب همسالان نیز در این موضوع تاثیرگذار است. پرهیز از اقداماتی نظیر برچسب زدن یا پرخاشگری، کمک گرفتن از جلسات رواندرمانی و آموزش مهارت‌های اجتماعی از جمله اقداماتی است که در بهبود این مشکل تاثیر بسزایی دارند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره