مزاحم تلفنی | علل و نحوه برخورد با مزاحمت تلفنی از دیدگاه روانشناسی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مزاحم تلفنی چیست ؟ مزاحمت تلفنی در اکثر مواقع ممکن است یک تخلف جزئی به نظر برسد. اما می تواند برای قربانی بسیار خسته کننده و استرس زا باشد. برای کسانی که تحت تأثیر تماس های تلفنی آزار دهنده قرار گرفته اند، راه حل هایی وجود دارد. مثل مسدود کردن شماره یا دریافت حکم حفاظت و…

در بسیاری از موارد، علت ایجاد مزاحمت های تلفنی چیز پیچیده ای نیست. گاهی ممکن است افراد از روی بیکاری و یا خوش گذرانی شماره ای رندوم را برای تماس انتخاب کنند. اما در برخی مواقع، حیثیت و سلامت روانی یا جسمی قربانی به خطر می افتد. به طوری که محیط کار، منزل یا تحصیل او مسموم خواهد شد. در چنین شرایطی، لازم است که اقدامات جدی تری از سوی فرد قربانی صورت گیرد. در ادامه این مقاله علل ایجاد مزاحمت تلفنی و نحوه برخورد مناسب با آن ها از دیدگاه روانشناسی را می خوانید.

 

مزاحمت تلفنی چیست

مزاحمت تلفنی یک اصطلاح کلی است. برای توصیف هر نوع تماس تلفنی خواسته یا ناخواسته، که به منظور ایجاد ناراحتی، غم، هشدار، تهدید یا… باشد، استفاده می شود. طیف وسیعی از رفتارها از جمله تعقیب، تماس های تلفنی زشت، تماس های شوخی و تهدید آمیز افراد از طریق تلفن را در بر می گیرد. این رفتار، تجاوز به حریم خصوصی و نوعی قلدری است. تماس گیرنده ممکن است شما را بشناسد یا نتیجه یک شماره گیری تصادفی باشد. همچنین میتواند تماسی از سمت کمپین های سوء استفاده باشد. به هر  حال، به هر شکلی غیر قابل قبول است و باید متوقف شود.

 

علل ایجاد مزاحمت تلفنی

مزاحمت های تلفنی به دلایل بسیار زیادی رخ می دهد که هر کدام قابل بحث می باشد. بسیاری از آن ها برای سرگرمی و برخی از آن ها جدی هستند. اما مهم ترین مسئله هنگام وقوع این اتفاق، نحوه برخورد ما می باشد. در ادامه سعی کرده ایم برخی از شایع ترین دلایل ایجاد مزاحمت تلفنی از سوی دیگران را بازگو کنیم.

فروشگاه آرامیس

مشکلات شخصی

اگر این اواخر با کسی درگیر شده اید یا بحث جدی داشتید، پس از اینکه مزاحم تلفنی دارید تعجب نکنید. معمولا افراد در چنین مواقعی فرد مزاحم را می شناسند. این یکی از رایج ترین مزاحمت های تلفنی است که شخص در آن به تهدید و الفاظ رکیک می پردازد.

برای ایجاد سرگرمی وخوش گذرانی

بسیاری از این مزاحمت های تلفنی در سنین کم و دوران نوجوانی اتفاق می افتد. به طوری که گروهی از دوستان دور هم جمع می شوند و با شماره ای ناشناس تماس می گیرند. حتی بعضی از این افراد با آشنایان خود این کار را انجام می دهند. هم دختران و هم پسران در سنین بلوغ و نوجوانی ممکن است مرتکب این خطا شوند. به طور کلی اینگونه تماس ها جنبه سرگرمی برای مزاحمان دارد و معمولا مداوم تکرار نخواهد شد.

داشتن اختلالات روانی

برخی از مزاحمین تلفنی دارای اختلالات شخصیتی و روانی هستند. آن ها با ایجاد مزاحمت برای دیگران خود را آرام می کنند. برای اینگونه افراد مهم نیست که شما چه کسی هستید یا چه احساسی دارید. همین که با این کار شما را بترسانند، اذیت کنند یا باعث عصبانیت شما بشوند، حس خوبی پیدا می کنند.

نداشتن مهارت های ارتباطی اجتماعی و فیزیکی

در اغلب مواقع، مزاحمت های تلفنی از سوی کسانی است که از ضعف در برقراری ارتباط فیزیکی و رو در رو با دیگران رنج می برند. کسانی که، مهارت های ارتباطی ضعیفی در برخورد با دیگران دارند. تماس های تلفنی نیازی به رویارویی به صورت فیزیکی ندارد. این افراد به راحتی می توانند این گونه با دیگران ارتباط برقرار کنند. در بسیاری از موارد، چنین افرادی قصد توهین و تهدید ندارند و تنها هدفشان ایجاد ارتباط است.

 

نحوه برخورد با مزاحمت تلفنی از دیدگاه روانشناسی

تماس های تلفنی زشت یا آزار دهنده می تواند یکی از استرس زا ترین و خسته کننده ترین تجاوزات به حریم خصوصی باشد که یک فرد تجربه می کند. تماس های تلفنی ناخواسته، اگرچه در مقایسه با تماس های تهدید آمیز از پیش تعیین شده مشکل جزئی است، اما همچنان می تواند موجب آزار و ناراحتی باشد. خوشبختانه اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کمک به پایان دادن این مزاحمت ها انجام دهید. در ادامه چند مورد از مهم ترین آن ها را برایتان شرح داده ایم.

صحبت نکنید

وقتی کسی تماس می گیرد و از الفاظ فحاشی یا تهدید آمیز، یا نفس های سنگین وسکوت استفاده می کند، بهترین واکنش این است که سکوت کنید. بسیاری از مزاحمان تلفنی در تلاش هستند تا پاسخی از سمت شما دریافت کنند. بنابراین بهتر است در اولین فرصت، وقتی متوجه مزاحمت شده اید تماس را قطع کنید. حتی اگر با یک مزاحم تلفنی معمولی سرو کار دارید، به هیچ عنوان با او وارد گفت و گو نشوید. اگر چیزی به آن ها بگویید یا ابراز شوک و عصبانیت کنید، روز آن ها را ساخته اید. توصیه می کنیم مقاله مهارت های ارتباطی را مطالعه نمایید. 

تماس ها را ثبت کنید

اگر مدام مورد آزار و مزاحمت تلفنی از سمت دیگران می شوید، زمان دریافت تماس ها و آنچه گفته شده را یادداشت یا ظبط کنید. اگر این تماس ها تهدید آمیز شد یا به هر طریقی احساس خطر کرده اید، می توانید از این مدارک برای شکایت استفاده کنید. تماس های تلفنی توهین یا تهدید آمیز یک جرم کیفری است. بنابراین قانون حفاظت از آزار و اذیت، بسیاری از اشکال مزاحمت شامل تماس های تلفنی را پوشش می دهد.

شماره مخاطب را مسدود کنید

امروزه با داشتن گوشی های هوشمند، به راحتی می توانید از شر شماره های ناشناس و مزاحم خلاص شوید. اگر مزاحم تلفنی دارید که به خط تلفن همراهتان زنگ می زند، شماره آن شخص را مسدود کنید. این کار را برای پیام رسان و اپلیکیشن های مختلف نیز انجام دهید. با این کار تمام راه های ارتباطی را برای تکرار مزاحمت او می بندید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مزاحم تلفنی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول در مورد مزاحم تلفنی

1_ چه زمانی باید مزاحمت تلفنی را جدی گرفت و پیگیری قانونی انجام داد؟

اگر رفتار خصمانه یا حمله به حیثیت شما از سوی فرد مزاحم شکل گرفت. اگر تلاشی برای متوقف کردن فرد مزاحم صورت نگیرد، آزار و اذیت ادامه دار می شود

2_ چگونه به فرد مزاحم پاسخ دهم؟

در هر موردی از مزاحمت های تلفنی، بهترین گزینه این است که چیزی نگویید. لذت پاسخگویی به آن ها را سلب کنید. به این صورت دلیل آزار و اذیت آن ها را از بین می برید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله رجوع کنید.

3_ آیا مزاحمت تلفنی موجب آسیب به شخص می شود؟

معمولا افرادی که خود را در برابر این تماس ها ضعیف جلوه می دهند، مورد آسیب قرار می گیرند. بهترین کار این است که نقاط ضعف خود را نشان ندهید. بهتر است بی تفاوت باشید و آسیب پذیری خود را بالا ببرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره