پنتوباربیتال | نحوه مصرف، عوارض و تداخل داروی پنتوباربیتال

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

داروی پنتوباربیتال یکی از داروهای مربوط به خانواده باربیتورات‌ها است. باربیتورات‌ها به دلیل عوارض جانبی خطرناکی که ممکن است برای فرد به وجود آورند، نباید خودسرانه استفاده شوند و تجویز آن‌ها تنها با اجازه پزشک ممکن است. پنتوباربیتال را به صورت تزریق عضلانی یا وریدی برای درمان مشکلات خواب و حملات صرع به کار می‌برند. بهتر است قبل از استفاده از پنتوباربیتال با موارد کاربرد، عوارض جانبی، تداخلات دارویی و مطالب مهم مصرف آن آشنا گردید. برای جلوگیری از عوارض برای دریافت خدمات درمان اضطراب کلیک کنید.

موارد کاربرد پنتوباربیتال

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم‌پنتوباربیتال (Pentobarbital) در گروه دارویی باربیتورات ها دسته‌بندی می‌شود. باربیتورات‌ها خاصیت آرام‌بخشی و خواب‌آوری دارند. علاوه برپنتوباربیتال، داروهای دیگری مانند فنوباربیتال نیز در گروه باربیتورات‌ها قرار می‌گیرند. در مقایسه با داروهای موجود در گروه بنزودیازپین‌ها و سایر آرام‌بخش‌ها، استفاده از داروهای گروه باربیتورات خطرات و عوارض جانبی کمتری برای فرد داشته و هم‌‌چنین احتمال سوء استفاده از آن‌ها نیز پایین‌تر است.

پنتوباربیتال یک باربیتورات کوتاه اثر است. ازپنتوباربیتال به عنوان آرام‌بخش در درمان مشکلات خواب و بی‌خوابی، القا خواب قبل از عمل جراحی، درمان حملات صرع و تشنج، و تا حدودی برای درمان کوتاه مدت دوره‌های اضطراب استفاده می‌گردد.

مکانیسم اثر Pentobarbital

معمولا پنتوباربیتال با تضعیف سیستم ایمنی اثرات درمانی خود را القا می‌نماید. به دنبال اتصال به گیرنده‌های گابا (GABA) در مغز، تغییراتی در ساز و کار کانال‌های انتقال‌دهنده یون کلر به وجود آمده و در نتیجه آن، اثرات آرام‌بخشی، خواب‌آوری، ضد تشنجی و … پنتوباربیتال دیده خواهد شد.

نحوه مصرف پنتوباربیتال

پزشک معالج با بررسی دقیق وضعیت سلامت شما، سن، بیماری‌هایی که به آن‌ها مبتلایید و داروهایی که مصرف می‌کنید؛ شایدپنتوباربیتال را برای شما تجویز کند. به علت احتمال ایجاد وابستگی دارویی و بروز عوارض جانبی از مصرف خودسرانه آن خودداری کنید.

شکل دارویی پنتوباربیتال به صورت تزریقی است. تزریق آن به صورت وریدی یا عضلانی است و تاثیر آن به صورت تزریقی سریع‌تر و بیشتر است. ضربان قلب، تنفس و علائم حیاتی فرد پس از تزریق داروی پنتوباربیتال‌در مراکز درمانی بررسی و کنترل می‌گردد.

فروشگاه آرامیس

برای دریافت خدمات مشاوره استرس کلیک کنید.

شرایط منع مصرف پنتوباربیتال

در صورت ابتلا به برخی بیماری‌ها نمی‌توانید از داروی پنتوباربیتال استفاده کنید. شرح‌حال و وضعیت سلامت خود را به طور کامل به اطلاع پزشک برسانید تا در مورد تجویز پنتوباربیتال تصمیم درستی بگیرد. برخی از بیماری‌ها و شرایطی که استفاده از پنتوباربیتال در آن‌ها ممنوعیت دارد؛ عبارتند از:

  • سابقه وابستگی جسمی و روانی به داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش
  • ابتلا به بیماری‌های کبدی
  • مشکلات کلیوی
  • حساسیت به مصرف باربیتورات‌ها
  • بیماری پورفیری
  • اعتیاد به الکل و مواد مخدر

هم‌چنین استفاده از پنتوباربیتال در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است. پزشک با بررسی شرایط و در صورتی که فواید استفاده از دارو بیشتر از مضرات آن باشد، تجویز می‌شود.

عوارض جانبی مصرف پنتوباربیتال

هر دارویی ممکن است عوارض جانبی برای فرد مصرف‌کننده داشته باشد. بعضی عوارض پس از مدتی خودبه‌خود از بین می‌روند، در مقابل برخی دیگر از عوارض به مدت طولانی‌تری باقی‌مانده و گاهی نیاز به مداخله پزشک دارد. از جمله عوارض جانبی مهم و شایع پنتوباربیتال به موارد زیر اشاره می‌کنیم.

_عدم تعادل و از دست دادن هماهنگی حرکات بدن

_مشکلات گوارشی: تهوع، استفراغ، یبوست

_کابوس دیدن

_تغییرات خلقی: افسردگی، بی‌قراری، سردرگمی

_به وجود آمدن افکار خودکشی

_خواب‌آلودگی: پس از مصرف دارو از انجام فعالیت‌های نیازمند به تمرکز و هوشیاری مانند رانندگی خودداری کنید.

_آلرژی و حساسیت: تورم گلو و زبان، تنگی نفس، مشکلات پوستی

_ضعیف شدن نبض

_پایین آمدن ضربان قلب

تداخلات دارویی Pentobarbital

تداخل دارویی می‌تواند شدت عوارض جانبی دارو را افزایش دهد. هنگام مراجعه به پزشک برای جلوگیری از تداخلات دارویی، لیست کاملی از داروهایی که استفاده می‌کنید (داروهای شیمیایی، گیاهی و مکمل‌ها)، در اختیار پزشک قرار دهید. گروه‌های دارویی که در صورت مصرف همزمان با پنتوباربیتال تداخل دارند، شامل موارد زیر است:

ضد تشنج‌ها: فنی‌توئین، والپروئیک‌اسید

کورتون‌ها: متیل‌پردنیزولون

بلوک‌کننده‌های کانال کلسیم: آدالات (نیفیدیپین)

مهارکننده‌های MAO: متیلن‌بلو، فنلزین، لینزولید، سلژیلین

آنتی‌هیستامین‌ها: دیفن‌هیدرامین، سیتریزین

بنزودیازپین‌ها: آلپرازولام، دیازپام

خواب‌آورها: زولپیدم

مسکن‌ها: کدئین

الکل

قرص‌های ضد بارداری: پنتوباربیتال می‌تواند اثرات قرص‌های ضد بارداری را کاهش دهد و موجب بارداری ناخواسته شود. توصیه می‌کنیم سایر روش‌های مطمئن پیشگیری از بارداری مانند استفاده از کاندوم را جایگزین کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره