ختنه مردان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ختنه مردان از آن دسته مسائل چالش برانگیزی است که مخالفان و موافقان زیادی دارد. بسیاری از مردم فکر می‌کنند ختنه صرفاً به دلیل مسائل مذهبی انجام می‌شود. اما شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که ختنه مردان از نظر جسمانی نیز فواید بسیاری داشته و بسیاری از پزشکان آن را تأیید می‌کنند. اگر به‌تازگی صاحب فرزند پسر شده باشید احتمالاً تصمیم‌گیری برای ختنه کردن او و همین‌طور مسائلی مثل بهترین زمان برای این کار تبدیل به دغدغه فکری شما شده است. به همین خاطر در این مطلب سعی می‌کنیم تا همه نکات را راجع به این موضوع مطرح کنیم. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ختنه مردان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

ختنه مردان

ختنه مردان یکی از قدیمی‌ترین عمل‌های جراحی است که بشر در طول تاریخ انجام داده است. بسیاری از تاریخ‌نگاران معتقدند که اولین‌بار این عمل در مصر باستان انجام شده است. و سپس به کشورهای دیگر نیز رسیده تا جایی که در ادیانی مانند اسلام و یهودیت ختنه مردان یک عمل واجب به حساب می‌آید. امروزه شیوع ختنه در کشورهای مختلف متفاوت است و حدود ۲۰ درصد از آقایان عمل ختنه را انجام داده‌اند.

ختنه مردان به معنای بریدن بخشی از پیش‌پوست آلت تناسلی آقایان است. منظور از پیش‌پوست، پوستی است که سر آلت تناسلی آقایان را می‌پوشاند. عملکرد پیش‌پوست یا ختنه‌گاه شامل محافظت از کلاهک آلت تناسلی و کمک به احساس لذت جنسی می‌باشد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.
 

روش‌های انجام ختنه در مردان

قراردادن حلقه پلاستیکی

یکی از روش‌های رایج ختنه نوزادان قراردادن حلقه پلاستیکی است. در این روش با استفاده از ابزار مناسب پیش‌پوست باز می‌شود و برای جلوگیری از آسیب‌دیدن حشفه یا سرنره یک وسیله گرد روی آن قرار می‌دهند. حلقه پلاستیکی را بر روی نوک آلت تناسلی و جایی که پیش‌پوست باید جدا شود قرار می‌دهند و روی حلقه را با نخ گره می‌زنند؛ پس از مدتی در حدود 5 روز تا یک هفته پوست بالای نخ به‌مرور سیاه شده و با حلقه جدا می‌شود.

فروشگاه آرامیس

ختنه کردن به شیوه سنتی یا جراحی

در این روش نیز مانند روش قبلی پیش‌پوست را باز می‌کنند و برای جلوگیری از آسیب‌دیدن حشفه یک وسیله گرد روی آن قرار می‌گیرد. سپس مقداری از پیش‌پوست که باید جدا شود با استفاده از قیچی‌های جراحی بریده شده و جای زخم بخیه زده می‌شود. یکی از نکاتی که در این روش باید به آن دقت داشت این است که از بروز عفونت‌ها جلوگیری شود.

برای آشنایی بیشتر با دستگاه تناسلی مردان کلیک کنید.

فواید ختنه مردان

ختنه مردان علاوه بر اینکه از نظر مذهبی امری واجب است فواید جسمانی بسیاری هم به همراه دارد. به عبارتی می‌توان گفت این کار از نظر بسیاری از پزشکان، حتی کسانی که مسلمان نیستند نیز تأیید شده است. از جمله مزایای ختنه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

احتمال کمتر عفونت

به عفونت سرنره یا حشفه “بالانیت” گفته می‌شود. این عفونت درصورتی‌که درمان نشود می‌تواند پیش‌پوست و حتی کلیه و مجاری ادراری را نیز درگیر کند. تحقیقات نشان داده است احتمال بروز بالانیت در مردانی که ختنه نشده‌اند بسیار بیشتر از سایر مردان است.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی

نتایج یک تحقیق نشان داده است که ختنه مردان تا حدود 30 درصد احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و به‌خصوص ویروس hpv را کاهش می‌دهد. به‌علاوه آمار ابتلا به سایر بیماری‌های مقاربتی مثل سفلیس یا ایدز نیز در مردان ختنه شده کمتر از سایرین است.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

به‌طورکلی سرطان آلت تناسلی در مردان از جمله بیماری‌های نادری است که خیلی کم دیده می‌شود. بااین‌حال مطالعات نشان داده احتمال درگیری با این بیماری در مردانی که ختنه نشده‌اند سه برابر بیشتر از کسانی است که این عمل را انجام داده‌اند.

بیماری فیموزیس یا پیش‌پوست تنگ

به طور معمول و تا پیش از رسیدن به بلوغ پیش‌پوست در پسران به عقب کشیده می‌شود. اما بعضی از مواقع این اتفاق نمی‌افتد که به آن بیماری فیموزیس گفته می‌شود. یکی از مشکلاتی که این شرایط به همراه خواهد داشت این است که ادرار زیر پیش‌پوست جمع شده و سپس با فشار تخلیه می‌شود. احتمال بروز این بیماری در مردانی که عمل ختنه را انجام داده‌اند به‌مراتب کمتر از سایرین است.

برای آشنایی بیشتر با نقاط تحریک پذیر آقایان کلیک کنید.

عوارض جسمانی ختنه

ختنه نیز مانند هر موضوع دیگری در کنار مزایا و فوایدی که دارد می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. اگرچه عوارض ختنه در همه مردان دیده نمی‌شود بااین‌حال بعضی از افراد درگیر این مشکلات می‌شوند. از جمله مشکلاتی که با ختنه ممکن است برای فرزند شما پیش بیاید عبارتند از:

  • برداشت ناکافی پیش‌پوست و شکل‌گیری ظاهر نامطلوب
  • درد و خون‌ریزی (به‌خصوص در روش سنتی ختنه)
  • عفونت مجاری ادراری
  • التهاب پوستی
  • آسیب به کلاهک آلت تناسلی
  • عوارض ناشی از بیهوشی در د‌وران نوزادی
  • زخم پوست ختنه‌گاه
  • کشیده‌شدن بیش از حد پوست ختنه‌گاه

اثرات روان‌شناختی ختنه مردان

درصورتی‌که ختنه در سنین بالاتر و در شرایط نامناسب و به‌صورت سنتی انجام شود، می‌تواند برای فرد به‌عنوان یک تروما و تجربه دردناک تلقی شود. این موضوع به‌خصوص به هویت جنسی فرزند شما و احساسی که نسبت به وضعیت جسمانی خودش دارد آسیب می‌زند. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از رسیدن فرزندتان به یک‌سالگی این کار را انجام دهید. اگر کودکی دارید که بیش از ۳ سال سن دارد و هنوز ختنه نشده بهتر است قبل از انجام ختنه با یک روان‌شناس کودک مشورت کنید.

بهترین زمان ختنه مردان

درباره بهترین زمان برای عمل ختنه در بین متخصصان اختلاف‌نظر وجود دارد. برخی بهترین زمان برای این کار  را تا حدود یک ماهگی می‌دانند. برخی دیگر هم معتقدند ختنه کردن تا قبل از سه‌سالگی مشکل جسمی و روحی به همراه نخواهد داشت. بااین‌حال به دلیل اینکه هر چه سن کودک کمتر باشد خاطره کمتری از این مسئله در ذهن وی باقی می‌ماند بهتر است این کار را در سنین پایین‌تر انجام دهید.

ختنه برای چه افرادی انجام نمی‌شود؟

به‌طورکلی هر فرد مذکری می‌تواند عمل ختنه را انجام دهد. بااین‌حال در برخی موارد به دلیل شرایطی امکان ختنه وجود ندارد که این عبارت‌اند از:

  • افراد مبتلا به بیماری هیپوسپادیاس
  • افراد با آلت تناسلی بسیار کوچک
  • افرادی که مبتلا به اختلالات و بیماری‌های خونی هستند
  • افراد با آلت پره‌دار

پیشنهاد می‌شود که حتما مقاله شناخت بدن همسر را هم بخوانید.

مراقبت های توصیه شده پس از انجام ختنه

  • توجه به عفونی نشدن آلت تناسلی
  • تعویض بانداژ ختنه به همراه تعویض پوشک
  • استفاده از وازلین یا پماد برای نچسبیده باند به زخم
  • شستشوی منظم آلت
  • عدم انجام فعالیت‌های سنگین‌ به مدت چند روز
  • پوشاندن لباس‌های گشاد

برای دریافت مشاوره در زمینه ختنه مردان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

آیا عمل ختنه بر فعالیت جنسی مردان تأثیر می‌گذارد؟

در رابطه با این مسئله بین پژوهشگران و متخصصان مختلف اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. برخی معتقدند ختنه کردن باعث کاهش احساس محر‌ک‌های جنسی می‌شود برخی دیگر هم چنین نظری ندارند. تاکنون پژوهشی منتشر نشده که به طور قطعی نشان دهد ختنه کردن باعث کاهش درک محرک‌های جنسی خواهد شد. بااین‌حال هنوز در این زمینه نتایج متناقضی وجود دارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره