دستگاه تناسلی مردان | آلت مردی و عملکرد دستگاه تولید مثل

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دستگاه تناسلی مردان به صورت غضروفی شکل است و ساختار و اجزای مختلفی دارد. این اندام نقش اساسی در تولید مثل و آمیزش جنسی ایفا می‌کند. آشنایی با بخش‌های مختلف دستگاه تناسلی مردان کمک می‌کند تا با نقش‌های هر قسمت آشنا شویم و این مسئله می‌تواند در زندگی زناشویی و فردی تاثیرات مثبتی داشته باشد. در واقع با افزایش شناخت زوجین می‌توان لذت جنسی بیشتری را در روابط تجربه کرد. دستگاه جنسی مردان از چند بخش اصلی به نام‌های کلاهک، بدنه، بیضه و کیسه بیضه تشکیل شده است. هر یک از این بخش‌ها وظایف و کارکرد خاص خودشان را دارند که در ادامه بیشتر با این اندام‌ها آشنا خواهید شد. 

برای دریافت مشاوره در زمینه دستگاه تناسلی مردان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

ساختار دستگاه تناسلی مردان

دستگاه تناسلی مردان برخلاف دستگاه تناسلی زنان از پیچیدگی کمتری برخوردار است و بیشتر اندام‌ها در بیرون از بدن مرد قرار دارند. مهم‌ترین وظیفه اندام تناسلی مردان تولید، نگهداری و انتقال اسپرم برای تولید مثل و برقراری رابطه جنسی است. اندام تناسلی مردان دارای بخش‌های بیرونی و درونی هستند که در ادامه هر یک از این بخش‌ها توضیح داده می‌شود. مشاوره جنسی به شما جهت دریافت آموزش های جنسی لازم راهنمایی لازم را ارائه می دهند.

اجزای بیرونی دستگاه تناسلی مردان

کلاهک آلت تناسلی

قسمت مخروطی شکل آلت تناسلی، حشفه یا به عبارتی کلاهک آلت تناسلی نام دارد. این بخش بیرونی ترین قسمت آلت تناسلی را تشکیل می‌دهد. پوست حشفه یا غلفه که به صورت لایه‌ای از پوست نرم است در این قسمت وجود داد. این پوست همان ناحیه‌ای است که در هنگام ختنه مردان برداشته می‌شود. از دیگر بخش‌هایی که در این قسمت وجود دارد می‌توان به دهانه مجاری ادراری یا مجرای خروج منی اشاره کرد. بیشترین میزان پایانه‌های عصبی آلت تناسلی در این ناحیه قرار دارد که نشان دهنده بیشترین میزان حساسیت به تماس، فشار، دما و تحریک جنسی می‌باشد.

بدنه اصلی

همانطور که از نام این قسمت مشخص است بدنه یا تنه آلت تناسلی را تشکیل می‌دهد. این قسمت از بافت اسفنجی و استوانه‌ای شکل تشکیل شده است. این بافت‌ها دارای شمار زیادی از رگ‌های خونی کوچک هستند که در زمان تحریک جنسی از خون انباشته می‌شوند که منجر به نعوظ می‌‌گردد. این قسمت از اندام تناسلی نسبت به فشار، تماس و دما حساس است اما میزان این حساسیت از قسمت کلاهک آلت تناسلی کمتر می‌باشد.

کیسه بیضه

در زیر آلت تناسلی پوستی به طور کیسه مانند وجود دارد و بیضه‌ها، عصب‌ها و رگ‌های خونی در آن جای گرفته‌اند. عضلاتی در کیسه بیضه وجود دارد که امکان انقباض و انبساط و تنظیم دمای کیسه بیضه را فراهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید : نقاط تحریک پذیر آقایان

اجزای داخلی دستگاه تناسلی مردان

بیضه

بیضه‌ها اندامی بیضی شکل هستند که وظیفه تولید اسپرم و هورمون تستوسترون بر عهده آن‌هاست. به طور عادی و در صورت نبود ناهنجاری‌های ژنتیکی تمام مردان با اندام تناسلی کامل متولد می‌شوند اما عملکرد بیضه‌ها یعنی توانایی تولید اسپرم تا زمان بلوغ به تعویق می‌افتد. تولید اسپرم از طریق لوله‌های منی ساز که به صورت توده‌های مارپیچی شکل است انجام می‌شود.

اپیدیدیم

اپیدیدیم لوله‌ای باریک و طولانی است که در پشت بیضه‌ها قرار داشته و وظیفه خروج و انتقال اسپرم را از بیضه برعهده دارد. انقباضات انجام شده توسط اپیدیدیم اسپرم را به طرف مجرای منفی هدایت می‌کند. همچنین بلوغ اسپرم یا توانایی لقاح به وسیله اپیدیدیم انجام می‌شود که به طور میانگین حدودا 18 ساعت این فرایند طول می‌کشد.

مجرای منی

مجرای منی لوله‌ای است که از اپیدیدیم به سمت حفره لگن و پشت مثانه ختم می‌شود و وظیفه منتقل کردن اسپرم را به پیشابراه دارد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.
 

دستگاه تناسلی مردان | پیشابراه

وظیفه خروج ادرار یا منی از مثانه به بیرون بدن توسط پیشابراه انجام می‌شود. نکته‌ای که هست این است که تنها یک مجرا برای خروج ادرار و خروج منی وجود دارد و امکان تخلیه همزمان ادرار و منی نیست به عنوان مثال جریان ادرار در هنگام ارضا و تخلیه منی قطع می‌شود تا ارضا و خروج منی انجام گیرد.

کیسه‌های منی

کیسه‌های منی اندام‌هایی کیسه مانند می‌باشند که سرشار از قند فروکتوز هستند. بیشترین حجم مایع انزال یعنی حدود 60 درصد را کیسه‌های منی تشکیل می‌دهند. ماده‌ دیگری که در این قسمت تولید می‌شود و برای تولید مثل و نگهداری مایع منی در دهانه رحم زن مفید است، ماده‌ای است که منجر به چسبناک شدن یا ژله‌ای شدن منی بعد از انزال می‌شود.

دستگاه تناسلی مردان | غده پروستات

غده پروستات در زیر مثانه و در مقابل مقعد قرار دارد. غده پروستات مایعی به مایع انزال اضافه می‌کند که آنتی ژن خاص پروستات یا PSA نام دارد که به تغذیه اسپرم کمک می‌کند. هرچه غده پروستات بزرگتر باشد میزان PSA هم بیشتر می‌شود. اما بزرگ شدن بیش از حد غده پروستات که معمولا نشان دهنده سرطان است میزان PSA را کاهش می‌دهد.

غدد پیازی

غدد پیازی یا کوپرنیز به طور کلی دو عملکرد مختلف را انجام می‌دهند. ترشحات ناشی از این غدد می‌تواند دستگاه تناسلی را روان کند و با تولید و ترشح پادتن‌هایی بر باروری تاثیر بگذارد. این تاثیر گذاری می‌تواند ضد اسپرم باشد و از بارور کردن تخمک جلوگیری کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دستگاه تناسلی مردان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

آیا اندازه دستگاه تناسلی مردان برای رابطه جنسی اهمیت دارد؟

به طور کلی یک باور اشتباه وجود دارد که اندازه آلت تناسلی بزرگ منجر به لذت جنسی بیشتر می‌شود. درحالیکه که میزان لذت جنسی به پایانه‌های عصبی آلت تناسلی مردانه و اندام جنسی زنانه مربوط است که ارتباطی به سایز آلت تناسلی ندارد. برای دریافت اطلاعات صحیح در ارتباط با اندام‌های جنسی مرد و یا رابطه جنسی پیشنهاد می‌کنیم که به یک روانشناس متخصص در زمینه مسائل جنسی مراجعه کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره