سبک زندگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سبک زندگی یا لایف ستایل (life style) یکی از مفاهیم علوم اجتماعی است که شامل جنبه‌های جسمی، روانی، اجتماعی، اقتصادی، ارزش‌ها، علایق و رفتار یک فرد، گروه و یا جامعه است؛ که به تازگی افراد به آن توجهی بیشتری نسبت به گذشته دارند. سالیان سال تمامی انسان‌ها بر این تلاش بوده‌اند که با شناخت روش زندگی خود، بتوانند آن را مدیریت کنند، اما می‌توان گفت سبک‌زندگی تعریف جدیدتری می‌باشد. اهمیت سبک‌زندگی این است که می‌تواند دارای تاثیر مستقیمی در سلامتی یک فرد داشته باشد؛ همانند انسانی که به تغذیه چندان توجهی نمی‌شود، ممکن است کم کم به مشکلات اضافه وزن و چاقی مبتلا گردد. در ادامه پیرامون انواع سبک‌های زندگی، اطلاعات تکمیلی را ارائه کرده‌ایم. برای طرح هرگونه سوال در این زمینه می‌توانید از خدمات مشاوره فردی استفاده نمایید.

سبک زندگی

سبک‌زندگی به شیوه خاص زندگی یک فرد، گروه و یا جامعه گفته می‌شود که در بردارنده مجموعه‌ای از ارزش‌ها، شیوه‌های رفتاری، حالت‌ها و سلیقه‌ها می‌باشد. در واقع لایف استایل می‌تواند منجر به جهت گیری‌های علایق، نظرات و رفتارهای یک فرد شود.

محققان بر این باور هستند که رفتارها اولین نشانه‌های سبک‌زندگی انسان‌ها می‌باشند، اما از آنجایی که نمی‌توان انتخاب‌ها را همیشه و همه‌جا کنترل کرد، برای شناخت سبک‌زندگی یک انسان، کافی است به نشانه‌های دست دوم یعنی انتخاب‌هایی که او در طول روز دارد، توجه کرد.

بنابراین سبک‌زندگی یعنی یک انسان چگونه زندگی می‌کند، دارای چه نگرش‌ها و دارایی‌هایی است. بسیاری از مردم ممکن است تا به حال به لایف استایل خود فکر نکرده باشند و یک سبک‌‌اتفاقی برای خود انتخاب کرده باشند. اما این اشتباه است و هر کسی باید به بدن و ذهن خود توجه مستقیم بکند.

انواع سبک زندگی

یکی از روانشناسان برجسته با نام آدلر، معتقد است که تمامی انسان‌ها در مقابله با مشکلات مختلف در زندگی و همینطور مواجهه با کار، عشق، ازدواج، ارتباط با دیگران و … معمولا یکی از چهار سبک زندگی را انتخاب می‌کنند که در ادامه پیرامون آن‌ها اطلاعاتی را ارائه کرده‌ایم:

  1. سلطه‌گر یا حکمران : علاقه اجتماعی در افراد با سبک‌زندگی سلطه‌گر و یا حکمران کم است و همین موضوع سبب می‌شود که به دیگران حمله کنند، دستور بدهند و یا مستبد و بزهکار شوند.
  2. سبک‌زندگی گیرنده : اغلب افراد با سبک‌گیرنده هستند، به این معنی که انتظار دارند همه چیز را از دیگران دریافت کنند و در واقع به اطرافیان خود وابسته هستند.
  3. اجتنابی : افراد با سبک‌زندگی اجتنابی هیچ گاه برای رویارویی با مشکلات زندگی خود تلاش نمی‌کنند و به دلیل اجتناب از مشکلات، احتمال شکست را کاهش می‌دهند. روانشناسان معتقد هستند که سبک‌زندگی اجتنابی رابطه بسیاری با اختلال شخصیت اجتنابی دارد.
  4. سودمند اجتماعی : دسته چهارم سبک‌های‌زندگی سودمند اجتماعی را برای خود انتخاب می‌کنند. این افراد قادر هستند با دیگران همکاری کنند و در چهارچوب علایق اجتماعی با مشکلات زندگی نیز کنار می‌آیند.

برای آشنایی با راه های رسیدن به موفقیت در زندگی کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

علاقه اجتماعی چیست؟

کسانی که دارای سبک سلطه‌گر، گیرنده و اجتنابی هستند، فاقد علاقه اجتماعی می‌باشند. اما علاقه اجتماعی به چه معناست؟ 

افرادی که دارای علاقه اجتماعی هستند، تمایل دارند در مسیر اهداف جامعه حرکت کنند. در واقع اهداف این دسته از افراد همگام با جامعه است. انتخاب‌های این دسته از انسان‌ها ضمن اینکه منجر به ارتقای خودشان می‌شود، سبب پیشرفت جامعه نیز هست. 

می‌توان گفت علاقه اجتماعی دارای پیوند نزدیکی با مفاهیمی شامل همکاری، روابط اجتماعی، همانندی با گروه، همدلی و … می‌باشد. علاقه اجتماعی به خودی خود پرورش پیدا نمی‎‌کند و زندگی کردن در جو خانوادگی سالم سبب شکل گیری این ویژگی می‌شود. 

بهترین سبک زندگی چیست؟

تعریفی به عنوان بهترین سبک‌زندگی وجود ندارد. فقط کافی است در زندگی خود به برخی نکات توجه داشته باشید. به عنوان مثال به آمادگی ذهنی و سلامت روان خود به اندازه سلامت جسمی توجه کنید، می‌توانید سبک‌زندگی منحصر به فرد خودتان را داشته باشید. در ادامه به برخی از سبک‌های زندگی که افراد مختلف دارند، اشاره کرده‌ایم.

1.سبک‌زندگی فعال

کسانی که بیش از اندازه فعال و یا اجتماعی هستند، سبک‌زندگی فعال را برای خود انتخاب کرده‌اند. در این سبک از زندگی داشتن فعالیت روزانه، معاشرت با مردم و اطرافیان، عضو شدن در گروه‌های مختلف و … از ویژگی‌های بارز افراد است.

2.سبک‌زندگی سالم

سبک‌زندگی سالم به این معنی است که فرد در تمامی جنبه‌های زندگی از خود مراقبت می‌کند. این سبک‌اززندگی تا حد زیادی نزدیک و متناسب با سبک‌زندگی فعال است. توجه به تغذیه و ورزش روزانه و اجتناب از عادات بد از مهم‌ترین مواردی است که در لایف ستایل های سالم به آن توجه می‌شود.

3.سبک‌زندگی غیرمتعارف

سبک‌زندگی غیرمتعارف، در واقع سبک‌زندگی کسانی است که تمایل دارند کمی از روزمره خارج شوند و هر روز تجربیات جدیدی را به دست آوردند. افرادی که دائما به سفر می‌روند و به دنبال ماجراجویی هستند و یا تمایل دارند با ظاهری متفاوت در جامعه حضور پیدا کنند، این‌سبک اززندگی را برای خود انتخاب کرده‌اند.

4.سبک زندگی عشایری

سبک‌زندگی عشایری به سبکی گفته می‌شود که افراد در آن در یک شهر ساکن نیستند و مدام از محلی به محل دیگر منتقل می‌شوند. بسیاری این سبک‌از زندگی را دوست ندارند چراکه آن‌ها را از ثبات و امنیت دور می‌کند.

5.سبک زندگی انفرادی

افرادی که تمایل دارند همواره تنها باشند و انسان‌هایی مستقل هستند، دارای سبک‌زندگی انفرادی می‌باشند. لازمه این‌سبک از زندگی، مسئولیت پذیری بالا است.

6.سبک زندگی روستایی

انسان‌هایی که عاشق طبیعت، حیوانات، پرورش محصول، مناطق روستایی و … هستند، سبک‌زندگی روستایی را برای خود انتخاب می‌کنند و تمایل دارند هر روز، اوقات خود را در مزرعه و میان میوه و سبزیجات بگذرانند. 

عوامل تاثیر گذار بر روی سبک زندگی

سبک‎زندگی منجر به تاثیر بر روی نحوه لباس پوشیدن تا انتخاب شغل یک فرد می‌گردد. در ادامه به موارد مهمی اشاره کرده‌ایم که کمک گرفتن از آن‌ها می‌تواند منجر به تغییر لایف استایل شود.

  1. برنامه‌ریزی : عدم برنامه‌ریزی می‌تواند منجر به شکست در زندگی شود. افراد برای داشتن یک سبک‌زندگی سالم، لازم است که برنامه‌ریزی کنند و به زمان و نحوه انجام کارها اهمیت بدهند.
  2. تغذیه : ایجاد تغییر در تغذیه و مواد خوراکی روزانه، منجر به بروز نتایج شگفت‌‌انگیزی خواهد شد که تاثیر خود را بر روی سلامت مغز و افزایش بازدهی کارها خواهد گذاشت.
  3. نحوه تفکر و نگرش : داشتن تفکرات تاریک و غم انگیز پیرامون جهانی که در آن در حال زندگی هستیم، می‌تواند منجر به داشتن یک زندگی اندوهگین نیز شود. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که نوع نگاه به مسائل و مشکلات زندگی خود را تغییر دهیم تا به سبک بهتری از زندگی برسیم.
  4. یادگیری مهارت ها : یادگیری مهارت‌های مختلف در زندگی سبب می‌شود که افراد استفاده موثرتری از دانش و تخصص خود داشته باشند. در واقع این مهارت‌ها است که منجر به تعامل با اطرافیان می‌شود و سبب می‌شود افراد از فعالیت‌های شغلی و تحصیلی خود رضایت داشته باشند و یک سبک‌زندگی شاد را تجربه کنند.

نقش سبک زندگی در سلامتی

همه انسان‌ها همواره نگران سلامتی خود و خانواده‌شان هستند و تمایل دارند از راهکارهایی برای رسیدن به سلامتی و تندرستی استفاده کنند؛ به همین دلیل سعی می‌کنند آزمایش‌ها و چکاپ‌های دوره‌ای را انجام دهند؛ در حالی که غافل از سبک‌زندگی می‌باشند. 

فراموش نکنید یکی از عوامل مهم ایجاد بیماری‌ها در انسان، لایف استایل آن‌هاست؛ به طوری که روانشناسان می‌گویند، اصلاح سبک‌زندگی اشتباه می‌تواند در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها موثر باشد. 

چند توصیه برای داشتن سبک زندگی بهتر

برای اینکه بتوانید سبک‌زندگی خود را اصلاح کنید، فقط کافی است به برخی عادات حتی کوچک در زندگی توجه کنید و کم کم آن‌ها را تغییر دهید. در ادامه به چند نکته کوچک اشاره کرده‌ایم که می‌توانید با انجام دادن آن‌ها سبک‌زندگی‌تان را تغییر دهید:

  • مرتب کردن تخت خواب پس از بیدار شدن از خواب 
  • گذاشتن هر چیزی در سر جای خود
  • جمع کردن آشغال‌ها قبل از خواب 
  • داشتن برنامه‌ریزی روزانه
  • توجه به رژیم غذایی، تغذیه و تناسب اندام 
  • مثبت اندیشی و خوشبین بودن

در صورتی که تمایل دارید بهترین سبک زندگی را داشته باشید، اما نمی‌دانید چگونه و از کجا باید شروع کنید، می‌توانید برای دریافت راهنمایی‌های تخصصی با روانشناسان و مشاوران مرکز مشاوره ذهن نو در ارتباط باشید. برای آشنایی با برخی از روش های تغییر زندگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سبک‌زندگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید. 

سؤالات متداول

بهترین نوع سبک زندگی کدام‌سبک است؟

افرادی دارای بهترین سبک‌زندگی هستند که به سلامت روان و سلامت جسم خود به طور همزمان اهمیت می‌دهند و برای ارتقای آن تلاش می‌کنند. 

چگونه می‌توان سبک زندگی را تغییر دارد؟

سبک‌زندگی هر فردی در طول چندین سال و با انتخاب‌های کوچک و بزرگ شکل گرفته است، اما می‌توان با تغییر عادت‌ها و رفتارهای خود، سبک‌زندگی سالمی را برای خود انتخاب کرد. بدیهی است اینکار نیازمند صبر و حوصله و زمان می‌باشد چراکه تغییر دادن رفتارهایی که سال‌هاست شکل گرفته‌اند، ممکن است کمی مشکل باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره