دولوکستین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دولوکستین از جمله داروهای تجویزی برای درمان برخی اختلالات خلقی و عصبی به شمار می‌رود و در مواردی همچون افسردگی، اختلال اضطرابی، دردهای ناشی از آسیب عصبی در بیماران دیابتی تجویز می‌گردد. بیماران دچار افسردگی معمولا خلق پایینی دارند که بسته به شرایط شدت یافته و زندگی شخصی، کاری و فعالیت‌های روزانه فرد را تحت الشعاع قرار می‌دهد. دولوکستین با تنظیم سطح عصب‌های شیمیایی در مغز (سروتونین و نوراپی نفرین) به برطرف کردن علائم افسردگی کمک می‌نماید. به علاوه از این دارو برای بهبود اختلالات دیگری که در ادامه شرح داده‌ایم استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با داروهای ضد افسردگی کلیک کنید.

دولوکستین

قرص دولوکستین عمدتا به عنوان دارویی برای کاهش نشانه های افسردگی و اختلالات اضطرابی تجویز می‌شود. اما مشخص شده که این دارو بر نشانه های دردهای عصبی دیابتی و دردهای مفاصلی و عضلانی تاثیر دارد.

این دارو با کنترل سطح سروتونین و نوراپی نفرین وضعیت بیماران افسرده را بهبود می‌دهد. البته باید توجه کنید که به مانند سایر داروهای افسردگی، درمان قطعی نبوده و همراه با دارو حتما نیاز به دریافت مشاوره وجود دارد. پس برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

روش مصرف قرص دولوکستین

دولوکستین دارویی خوراکی است و یک یا دو بار در روز، با غذا یا بدون غذا مصرف می‌شود. اگر دچار تهوع هستید، بهتر است دارو را همراه با غذا مصرف کنید. از جویدن کپسول، خراشیدن یا شکستن آن یا ترکیب محتویات آن با غذا یا آب اجتناب کنید. بهتر است قبل از شروع مصرف بروشور مصرف دارو را با دقت مطالعه کنید و اگر سوالی در مورد نحوه مصرف این دارو دارید از پزشک خود بپرسید.

میزان مصرف دارو بر اساس سن، شرایط جسمانی و واکنش مصرف کننده به دارو متفاوت خواهد بود. برای کاهش خطر عوارض جانبی مصرف دارو را به میزان کم شروع کرده و به تدریج آن را افزایش دهید. به منظور کارایی بهتر مصرف دولوکستین آن را به طورم منظم مصرف کنید. اگر با مصرف مدت کوتاهی احساس بهبود یافتید لازم است همچنان مصرف دارو را ادامه بدهید. توقف مصرف ناگهانی دارو باعث می‌شود برخی نشانه‌ها بدتر شوند. به علاوه علائمی مانند سرگیجه، آشفتگی، نوسانات خلقی، سردرد، خستگی، اسهال، تغییر در خواب و احساساتی شبیه به شوک الکتریکی حس می‌کنید. میزان مصرف این دارو به تدریج کاهش پیدا می‌کند تا خطر بروز عوارض جانبی از بین برود.

موارد مصرف داروی دولوکستین

قرص دولوکستین معمولا برای درمان اختلالات زیر تجویز می‌شود:

فروشگاه آرامیس
  • اختلال اضطراب عمومی
  • اختلال افسردگی شدید
  • درد نوروپاتی محیطی دیابتی
  • درد عضلانی – اسکلتی مزمن

برای آشنایی بیشتر با علائم افسردگی کلیک کنید.

میزان تجویز دوز داروی دولکستین برای بزرگسالان

دولوکستین دوز ۲۰ میلی گرم دو ﺑﺎر در روز و ۶۰ میلی گرم ﺑـﻪ ﺷـﻜﻞ یک ﻳﺎ دو ﺑﺎر در روز توسط پزشک تجویز می‌شود.

دارو ﺑﺎ دوز ۳۰ میلی‌گرم روزاﻧﻪ آﻏﺎز می‌شود ﺗـﺎ ﻋﻮارض ﺟﺎنبی ﻛﺎﻫﺶ ﻳﺎﺑﺪ و ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺗـﺎ دوز ۶۰ میلی‌گرم روزاﻧـﻪ اﻓـﺰاﻳﺶ داده می‌شود، ﺑﻌﻀـی ﺑﻴﻤﺎران ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ از اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺎ دوز ۱۲۰ میلی‌گرم ﻧﻴﺰ احساس بهبودی داشته باشند.

توجه داشته باشید که نحوه مصرف و تغییر دوز و قطع دارو حتما باید با نظر متخصص صورت بگیرد. در غیر این صورت ممکن است با عوارض ناخوشایندی مواجه بشوید.

عوارض جانبی مصرف دولکستین

ادرار کردن دردناک و دشوار، مشکل در تمرکز، مشکلات حافظه، ضعف، احساس ناپایدار، تشنج، تنفس کم عمق یا تنفسی که متوقف می‌شود، واکنش شدید پوست – تب، گلو درد، تورم صورت و زبان، سوزش در چشم، درد پوست، احساس خستگی. تهوع خفیف یا از دست دادن اشتها، یبوست، عضلات بسیار سفت (سفت و سخت)، تب بالا، عرق کردن، گیجی، لرزش. کبودی، خون‌ ریزی غیر معمول، درد بالای معده، خارش، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، یرقان (زردی پوست و چشم)، مدفوع سفالی رنگ؛ توهم، اضطراب،  تب، ضربان قلب سریع، اسهال، رفلکس بیش از حد فعال، استفراغ، از دست دادن هماهنگی از عوارض این دارو است که ممکن است هر فردی بعضی از این عوارض را تجربه نماید. در صورتی که عوارض دارو برای شما مشکل ساز شود حتما به متخصص خود اطلاع دهید.

تداخلات دارویی

اگر این دارو را مصرف می کنید با درمانگر خود قبل از مصرف هر گونه دارویی مشورت نمایید. داروهایی که حتما باید اطلاع دهید شامل آسپیرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، پیروکسیکام می‌باشند.

همچنین رقیق کننده خون مانند وارفارین، کومادین؛ بوسپیرون. سایمتیدین. ادرارآور یا قرص آب، فنتانیل. لیتیوم. ترامادول. تریپتوفان، سوماتریپتان، ناراتریپتان، ریزاتریپتان، هر گونه داروی ضد افسردگی دیگر مانند دزیپرامین، فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین از جمله دارو هایی هستند که با دولکستین تداخل دارویی دارند. در صورتی که قصد مصرف دولکستین را دارید حتما با پزشک تماس گرفته و وضعیت خود و داروهایی که مصرف می‎‌کنید را برای او شرح دهید؛ چراکه تداخلات دارویی می‌تواند اثرات جبران ناپذیری داشته باشد. برای آشنایی با سایر روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره افسردگی در مورد خودتان یا هرکدام از عزیزانتان می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس حاصل نمایید. 

سوالات متداول

آیا مصرف داروی دولکستین ممکن است سبب اختلال جنسی شود؟

در نتیجه مصرف این دارو  بروز برخی ﻣﺸـﻜﻼت جنسی گزارش شده است، اﻣـﺎ اﻳﻦ ﻣﺸﻜﻞ، در اﺛﺮ اﺳﺘﻔﺎده از داروی دولکستین از نظر پزشکی تایید نشده است.

آیا مصرف دولکستین در زمان بارداری تجویز می شود؟

به طور قطع نمی توان گفت که مصرف این دارو در زمان بارداری به جنین شما آسیب میرساند یا خیر؟ اما اگر باردار هستید یا قصد بچه دار شدن را دارید حتماً در استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت نمایید.

آیا مصرف داروی دولکستین در زمان شیر دهی تجویز می شود؟

از آنجایی که دولوکستین می‌تواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب برساند. هرگز نباید در دوران شیردهی از این دارو استفاده نمایید

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره