علل خودکشی در ایران چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

علل خودکشی برای هر گروه سنی بسیار نزدیک به هم هستند. شاید علت خودکشی یک نوجوان برای کسی که در 40 سالگی قصد خودکشی دارد، بسیار پیش پا افتاده باشد، اما در نظر متخصصان علت اقدام به خودکشی هر کس در هر گروه سنی بسیار اهمیت دارد. چرا که باید دید مساله برای اون شخص چقدر سخت و طاقت‌فرساست.

بنابراین اولین قدم برای کمک پی بردن به علل خودکشی است، سپس با توجه به آن می‌توان جهت حل مساله اقدام لازم را انجام داد. در بسیاری از موارد اختلالاتی چون افسردگی و اختلال شخصیت موجب بالا رفتن خطر خودکشی می‌شود. متخصصان با تشخیص به موقع درمان مناسب را پیش گرفته و مانع از فاجعه جبران ناپذیر می‌شوند. در ادامه به برخی از علل خودکشی پرداخته‌ایم. برای آشنایی با علائم و نشانه های خودکشی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علل خودکشی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

علل خودکشی و اهمیت بررسی آن

برخلاف تصورات عموم متخصصین سلامت روان بر این باورند که خودکشی پدیده‌ای قابل پیشگیری است. زیرا بسیاری از کسانی که دست به خودکشی می‌زنند از مدت‌ها قبل به آن فکر می‌کنند؛ در نتیجه اگر اطرافیان نشانه ها و علل خودکشی را بشناسند، می‌توانند به موقع از یک درمانگر کمک بگیرند و اقدامات لازم برای نجات جان عزیزشان را انجام دهند. برای اطلاع از میزان احتمال خودکشی کلیک کنید.

مهم ترین علل خودکشی

مهم ترین علل خودکشی چیست

 

طبق مطالعات پژووهشی مهم‌ترین علل خودکشی که می‌توانند زمینه بروز افکار مرگ و اقدام به خودکشی را فراهم کنند موارد زیر را در برمی‌گیرند. برای آشنایی بیشتر با شرایط بازماندگان خودکشی کلیک کنید.

?علل خودکشی | دچار بودن به اختلالات روانشناختی

یکی از مهم‌ترین دلایل اقدام به خودکشی درگیری شدید با اختلال افسردگی اساسی است. مبتلایان به افسردگی اغلب احساس ناامیدی زیادی دارند و رنج مفرطی را تحمل می‌کنند. در این شرایط ممکن است احساس نمایند که تنها راه رهایی از رنج‌ها و فشارهای روانی مرگ است.

در واقع خودکشی برای آن‌ها یک حل مسئله اشتباه است که از فشار روحی زیاد ناشی می‌شود. علاوه بر افسردگی اختلالات روانشناختی دیگری نیز می‌توانند در بروز علل خودکشی نقش داشته باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به اختلال دوقطبی، اختلال شخصیت مرزی، اختلالات خوردن و اسکیزوفرنیا اشاره کرد. برای آشنایی با انواع افسردگی کلیک کنید.

?خودکشی به علت مواجه شدن با رویدادهای آسیب زا در زندگی

مواجه شدن با رویدادهای بسیار آسیب زا و استرس‌های شدید که در اصطلاح تخصصی به آن‌ها تروما گفته می‌شود، از جمله عللی است که ریسک بروز خودکشی را افزایش می‌دهد.

از جمله این تروماها می‌توان مواجهه با سوء استفاده جنسی در دوران کودکی، تجربه تجاوز، جنگ و هرگونه سوء استفاده جسمی یا روانی را مثال زد. ناتوانی در کنار آمدن با این رویدادها و پیامدهای روانی بعد از آن که به اختلالاتی نظیر افسردگی یا استرس پس از سانحه می‌انجامد، عامل کلیدی است که می‌تواند خطر خودکشی را در پی داشته باشد. در واقع یکی از اصلی ترین علل خودکشی عوامل محیطی و نداشتن مهارت برای مواجه صحیح با آنهاست. برای آشنایی با انواع افکار خودکشی کلیک کنید.

?زایل شدن مغز به خاطر مصرف مواد و اعتیاد

یکی از ویژگی‌های مواد مخدر و الکل این است که بر احساسات انسان تاثیر می‌گذارند و میزان بازداری رفتاری را کاهش می‌دهند. از همین رو افراد تحت تاثیر مواد، هیجانات را به طور شدیدتری تجربه می‌کنند و بیشتر احتمال دارد که بدون فکر کردن به عواقب کارهای خود دست به یک اقدام عجولانه بزنند.

در واقع مواد مخدر و الکل میزان تکانشگری فرد را بالا می‌برد که این مسئله تا حد زیادی ریسک خودکشی را افزایش می‌دهد. مصرف مواد مخدر و اعتیاد به آن از علل خودکشی محسوب شده که به تنهایی سلامت فرد را به خطر می‌اندازند.

?خودکشی به علت تکانشگری و ناتوانی در کنترل‌احساسات

یکی دیگر از علل خودکشی تکانشگری و ناتوانی در کنترل احساسات است. تکانشگری یکی از ویژگی‌های شخصیتی است که منشا زیستی دارد. کسانی که تکانشگری بالایی دارند، از قدرت آینده نگری کمی برخوردار هستند. به طوری که اغلب تحت تاثیر عواطف خود عمل می‌کنند و نمی‌توانند پیامدهای کارهایشان را در نظر بگیرند. این افراد هنگامی که تحت تاثیر استرس‌های شدید قرار می‌گیرند، بیش از دیگران امکان دارد که شتابزده رفتار کنند و دست به اقدامات خود آسیب رسان نظیر خودکشی بزنند.

?درگیری با بیماری های جسمی مزمن

کسانی که درگیر یک بیماری مزمن و پیشرونده جسمی هستند، بیش از دیگران دچار افکار مرتبط با مرگ و خودکشی می‌شوند. به خصوص در مواردی که بیمار رنج زیادی را تحمل می‌کند و امیدی به درمان وجود ندارد، ریسک خودکشی به میزان بسیار بیشتری بالا می‌رود. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به سرطان، آسیب‌های مغزی، ایدز، پارکینسون، دیابت، مشکلات قلبی، فشار خون و صرع اشاره کرد. در این شرایط بروز علل خودکشی به تدریج زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و او را مستعد بروز رفتارهای پرخطر می‌کند.

?جلب توجه

بسیاری تصور می‌کنند که خودکشی یکی از راه های جلب توجه و ترحم دیگران است. اما نباید به این دلیل نشانه های مربوط به خودکشی را نادیده گرفت و یا به چنین فردی اهمیت نداد. حتی اگر فرد به دلیل گرفتن توجه نیز اقدام به خودکشی کرده باشد؛ بازهم باید آن را جدی گرفت و بیشتر از قبل به فرد اهمیت داد. چرا که راه های زیادی برای برقراری ارتباط موثر با دیگران وجود دارد؛ اما او بدترین راه ها انتخاب کرده و باعث بروز آسیب هایی به خود و اطرافیان می‌شود. این فرد نیاز به کمک داشته و باید علل خودکشی او را با دقت بررسی کرد.

نشانه های تمایل فرد به خودکشی

پیش از هر چیز بهتر است رفتارهای فرد را زیر نظر داشته و نشانه های خودکشی را در او شناسایی کنید. شاید فرد از هر نظر در شرایط سختی قرار داشته باشد؛ اما به خودکشی فکر نکند. از طرف دیگر گاهی با وجود رفاه و عدم وجود مشکلات؛ باز فرد از زندگی خود ناراضی بوده و به خودکشی فکر می‌کند بهتر است علاوه علل خودکشی، به نشانه های آن نیز در افراد، توجه داشته باشیم.

احساس درماندگی و بی چارگی

فرد در حال تحمل دردی بدون علت، به نظر می‌رسد

بروز اختلال در خواب و اشتها

حرف های او مانند وصیت به نظر می‌رسند

گوشه گیری و دوری از جمع

مصرف مواد مخدر و یا الکل بیش از اندازه

بروز رفتارهای پرخط مثل رانندگی با سرعت زیاد

بخشیدن وسایل به دیگران

متوقف کردن فعالیت های مختلف

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

آمارهای مربوط به علل خودکشی

شاید مطلع شدن از آمارهای مختلف جهانی در زمینه علل خودکشی، بیشتر حساسیت افراد را در این مورد برانگیزد. به طورکلی آمار میزان خودکشی میان سفیدپوستان بیشتر از بقیه نژاد هاست. همچنین طبق آخرین آمارها رایج ترین روش برای خودکشی استفاده ار سلاح گرم است. خفگی و مسمویت در رتبه های دوم و سوم قرار می‌گیرند. خودکشی دهمین علت مرگ در آمریکاست که متاسفانه بعد از همه گیری کرونا در جهان، این آمار افزایش نیز یافته است. در واقع در کشور ژاپن علل خودکشی بیشتر از ویروس کرونا، جان انسان ها را می‌گرفت. این آمارها مربوط به خودکشی هایی است که منجر به مرگ می‌شوند.

اما در مورد اقدام به خودکشی، آمار دقیقی در دسترس نیست. به طور تقریبی نیم درصد از بزرگسالان بالای 18 سال، تقریبا یک بار دست به خودکشی زده اند. آمار خودکشی زنان 1.5 برابر بیشتر از مردان است. البته مردان از روش های رادیکالی تری برای خودکشی استفاده می‌کنند. به این معنا که آمار خودکشی های موفق میان مردان بسیار بیشتر از زنان است.

در صورت بارز بودن علل خودکشی چه اقداماتی لازم است؟

اقدامات لازم علل خودکشی

 

آشنایی با علل خودکشی کمک می‌کند تا بفهمیم چه زمانی خود یا عزیزانمان در شرایط خطر قرار داریم. آنگاه می‌توانیم اقدامات پیشگیرانه ضروری را انجام دهیم. برای مثال اگر دیدید یکی از عزیزان‌تان تحت شرایط خاصی نظیر افسردگی احساس ناامیدی شدیدی می‌کند و دائما در مورد مرگ حرف می‌زند، سعی کنید شنونده همدلی برای او باشید و بدون قضاوت به او اجازه دهید تا احساسات و افکارش را با شما در میان بگذارد.

همچنین باید برای مداخله در بحران از یک روانشناس نیز کمک بگیرید. بسیار اهمیت دارد که خطر خودکشی را جدی گرفته و با توجیهاتی نظیر تلاش برای خودنمایی آن را پشت گوش نیاندازید. این موضوع را در نظر داشته باشید که حتی اگر افراد برای خودنمایی و جلب توجه تهدید به خودکشی را مطرح کنند احتمالا درگیر یک اختلال روانشناختی نظیر اختلال شخصیت مرزی هستند که نیازمند دریافت مداخلات درمانی است. برای آشنایی با روش‌های تشخیص و درمان افسردگی کلیک کنید.

سخن پایانی

علل خودکشی یکی از موضوعات مهم در هر جامعه ای محسوب می‌شود. افراد باید نسبت به آن اطلاعات کافی داشته و از آن جلوگیری کنند. این موضوع به دلیل اینکه با جان انسانها در ارتباط است؛ نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. این موضوع نباید از کسی پنهان بماند. بهتر است هر چه سریعتر به خانواده و اطرافیان در این مورد هشدار داده و آنها را مطلع کنید. اگر فردی با شما در این مورد صحبت کرد؛ بهتر است او را تنها نگذاشته؛ اشیای پرخطر را از او دور کرده و حتما برای کمک به او از یک روانشناس کمک بگیرید. این افراد به روانپزشک ارجاع داده می‌شوند تا برای بستری شدن، اقدامات لازم انجام گیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه علل خودکشی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا خودکشی قابل پیشبینی است؟

بله؛ بسیاری از افرادی که دست به خودکشی می‌زنند از مدت‌ها قبل درگیر افکار مرتبط با مرگ بوده‌اند. اگر این افکار به موقع شناسایی شوند و تحت درمان قرار بگیرند ریسک خودکشی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

    1. نمی خوام امید بیخودی بدم ولی اگر به تاریخ نگاه کنید آدم های زیادی رو میبینید که از اعماق فلاکت تونستن به خواسته ها و اهدافشون برسن

    1. سلام و درود بله خیلی اوقات فرد بارها نسبت به این خودکشی صحبت کرده و نظر بقیه رو جویا میشه. آدم ها به یک شکل واکنش نشون نمیدن. بعضی ها هرگز در این باره صحبت نمیکنند اما می توان از روی نشونه های رفتاری پی به قصد خودکشی برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره