برخورد با شخصیت اسکیزوتایپال

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برخورد و رفتار صحیح با شخصیت اسکیزوتایپال تا زمانی که با عقاید و باورهای نامتعارف او درگیر نشوید، کار چندان سختی نیست. اما هر چه به این شخصیت نزدیک‌تر شوید، مشکلات ارتباطی بیشتری با او تجربه خواهید کرد. باورهای خرافی و عقاید سفت و سختی که با استدلال‌های منطقی قابل تغییر نیستند، شما را کلافه کرده و ممکن است در طولانی مدت نتوانید چنین شرایطی را تحمل کنید. گاهی همزیستی با این شخصیت‌ها افکار شما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. شخصیت اسکیزوتایپال نیاز به بستری ندارد، انزوا نیز حال او را بدتر می‌کند. پس با کسب آگاهی های لازم برای اتخاذ رفتاری مناسب با شخصیت اسکیزوتایپال می‌توانید به روند بهبودی او کمک کرده و ارتباطی سالم برقرار کنید. در ادامه چگونگی رفتار در جمع و عقاید این شخصیت ذکر شده است.

 

برخورد با شخصیت اسکیزوتایپال

این افراد معمولا خصوصیات و ویژگی‌های به خصوصی را از خود بروز می‌دهند که باید با شناسایی درست و درک صحیح از موقعیت موجود، رفتاری مناسب در برابر آن‌ها از خود نشان دهید.

اگر می‌خواهید در برخورد با شخصیت های اسکیزوتایپال دچار مشکل نشوید و یا به نحوی به آن‌ها کمک کنید، باید قبل از هر چیز نسبت به این اختلال اطلاعات کافی به دست آورید. برای آشنایی با نشانه های اختلال شخصیت اسکیزوتایپال کلیک کنید. در ادامه نیز به رفتارهای مناسب با شخصیت اسکیزوتایپال پرداخته ایم.

رفتار با شخصیت اسکیزوتایپال در جمع ها و میهمانی ها

چنین افرادی عموما منزوی و گوشه گیر هستند و میلی به شرکت در جمع‌های دوستانه و خانوادگی یا دورهمی های مختلف ندارند. اگر در جمعی که همه در حال تعامل و گفتگو هستند، شخصیت‌اسکیزوتایپال در تنهایی خود فرو رفته است، می‌توانید پیش او رفته و به گونه ای سر صحبت را با او باز کنید. برای جلب توجه او از موضوعات مورد علاقه اش استفاده کرده و او را تشویق به صحبت و اظهار نظر در مورد آن‌ها کنید.

پس از این که کمی از حالت انزوا خارج شده و مقداری با شما گرم گرفت، او را وارد جمع دوستان صمیمی یا دورهمی خانوادگی که در آن مان حضور دارند بکنید (ترجیحا افرادی که از قبل با فرد آشنایی دارند). به یاد داشته باشید که این افراد علاقه ای به حضور در جمع ندارند پس مواظب باشید که در میانه راه او را به حال خود رها نکرده و همواره پا به پای صحبت ها و اظهار وجودهایی که در برابر جمع انجام می دهد بایستید و به نظراتش اهمیت دهید. در این صورت او احساس مهم و با ارزشمند بودن خواهد کرد و تمایل بیشتری به شرکت در مجامع عمومی و اظهار نظر نشان خواهد داد.

فروشگاه آرامیس

بیشتر بخوانید : تست شخصیت شناسی

برخورد مناسب با عقاید شخصیت اسکیزوتایپال

تا جای ممکن او را از این تصمیم که در مقابل دیگران به بیان عقاید و بحث درباره آن‌ها بپردازد دلسرد نکنید، هر چند که نظرات او با باورهای شما مغایرت داشته باشد. نگذارید که صحبت های صمیمی و دوستانه جای خود را به نزاع و جبهه گیری در برابر دیگران بدهند و همواره از صحبت های مثبت و امیدوار کننده در سخنان‌تان با این شخصیت‌ها استفاده کنید.

اسکیزوتایپال‌ها عموما باورها و اعتقادات به خصوصی دارند که در جامعه رایج نبوده و تنها خاص خود فرد می‌باشند. هنگامی که در مورد این عقاید و باورهای غیرمعمول خود با شما صحبت کرد، به بحث و مجادله با او نپردازید و سعی نکنید که نظرات عقلانی و درست خود را به آن‌ها تحمیل کنید.

از تکنیک بیان شک و تردید یا Voicing Doubt استفاده کنید. بطور مثال اگر می‌گوید که “من با عالم غیب در ارتباطم و می‌توانم آینده را پیش بینی کنم ” شما باید به جای حمله کردن به وی و جدال لفظی با او از این جمله استفاده کنید: “من می دانم که خیلی از آدم ها به فال گیری علاقه دارن ولی اگر کسی بتونه آینده رو واقعا پیش بینی کنه حتما تا حالا دانشمندا اون راه رو اثبات می کردن .” ممکن است شخص همچنان به مخالفت با شما برخیزد و بگوید “ولی من از همه دانشمندا بیشتر میدونم” در این صورت دیگر بحثی با او نکنید. ممکن است او همچنان بر روی عقیده خود اصرار داشته باشد اما بعد از گذشت مدتی در تنهایی خود به این شک و تردیدی که در او ایجاد کردید فکر خواهد کرد و همین خط فکری به او کمک می‌کند.

برخورد با  افکار غیر واقعی شخصیت اسکیزوتایپال

اسکیزوتایپال‌ها به طور معمول در درک درست از پدیده‌ها و بازشناخت واقعیت‌ها از اوهام و توهمات دچار مشکل هستند. در این مورد می‌توانید افکار و کارهای فرد را به سمتی غیر از تصورات غیرواقعی و خارج از منطق او سوق دهید و ذهن او را به سمت دیگری منحرف کنید.

مثلا وقتی می‌بینید شخصیت‌اسکیزوتایپال در حال صحبت در مورد اتفاقات و پدیده هایی است که در دنیای واقعی عملی نیستند و از واقعیت به دورند، تا جای ممکن به گسترش این افکار دامن نزده و با تغییر جهت فکری او به کاری دیگر، ترجیحا فعالیت‌ها و سرگرمی های مورد علاقه‌اش، او را از آن موضوع خرافی و وهمی دور کنید و فکرش را به چیز دیگری مشغول سازید.

شناسایی شخصیت‌های اسکیزوتایپال

نداشتن دوستان فراوان و محبوب نبودن در میان گروه‌های اجتماعی لزوما به معنی درگیری با این اختلال روانی نیست، بلکه باید در این مورد به رفتار فرد در محیط های کاری یا در مقاطع مختلف تحصیلی یا سایر حیطه های فعالیتی او نگاه کنید تا منشا مشکلات ارتباطی و اجتماعی موجود را بیابید. برای آشنایی با روش های درمان شخصیت اسکیزوتایپال کلیک کنید.

لازم است که تشخیص قطعی توسط یک شخص آگاه به انواع اختلالات روانی مانند یک روان درمانگر داده شود تا با برگزاری جلسات مشاوره، علائم و نشانه های بارز شناخته شده و همچنین با برنامه ریزی جهت کاهش تنش های بیماران در روابط بین فردی و کنترل صحیح عواقب آن‌ها، شخص بتواند به موفقیت های بزرگی برسد و بدون نگرانی و مشکل خاصی به درک درستی از واقعیات دست یافته و بتواند در جامعه حضوری فعال و سازنده به عمل آورد.

 

برای دریافت مشاوره تلفنی در زمینه شخصیت ها می‌توانید با برترین متخصصان در مجموعه مشاوره روانشناسی ذهن نو در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چرا شخصیت‌های اسکیزوتایپال ارتباط کمی با دوستان خود دارند؟

الگوی تفکر و باورها و اعتقادات شخصیت اسکیزوتایپال به طور کلی تحت تاثیر قرار گرفته و تغییر کرده اند. از این رو فرد با قرار گرفتن در میان سایر مردم، احساس ناامنی و بی اهمیت بودن کرده و ترجیح میدهد که از شلوغی و ازدحام ها فاصله بگرد و در گوشه خلوت و امن خود قرار گیرد.

در برابر عقاید خرافی و اعتقادات غیر واقعی شخصیت اسکیزوتایپال چه رفتاری از خود نشان دهیم؟

باید از روش ایجاد شک و تردید در فرد مبتلا استفاده کنید و اعتقادات و باورهای او را به چالش بکشید تا او بتواند بعدها در مورد صحیح یا نادرست بودن اظهارات خود بیندیشد و آن ها را بازبینی کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره