کهن الگوهای یونگ

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کهن الگوهای یونگ همیشه یکی از جذاب‌ترین بخش‌های روان‌شناسی بوده است. یونگ معتقد بود همه ما انسان‌ها و در همه دوره‌های تاریخی بدون اینکه شناختی از هم داشته باشیم راجع به بعضی مفاهیم نظر مشترکی داریم. کهن‌الگوها انواع مختلفی دارند. بعضی از آن‌ها ممکن است در ذهن شما پررنگ‌تر از برخی دیگر باشند؛ و تأثیر بیشتری روی رفتارتان بگذارند. به همین خاطر شناخت کهن‌الگوهای یونگ می‌تواند تا حدودی به خودشناسی ما کمک کند. بااین‌حال به این موضوع دقت داشته باشید که شناخت دقیق این کهن‌الگوها و خودشناسی بر اساس آن‌ها باید زیر نظر یک مشاور متخصص صورت بگیرد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

کهن الگوهای یونگ چیست ؟

قبل از اینکه راجع به انواع کهن الگوهای یونگ صحبت کنیم بهتر است به این سؤال پاسخ بدهیم که اصلاً کهن الگو چه معنایی دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که کارل یونگ هم مانند فروید به وجود ناهشیار اعتقاد داشت. ناهشیار بخشی از ذهن است که امیال و خواسته‌های مخالف قانون از ابتدای کودکی در آن ذخیره می‌شود. اما تفاوت یونگ با فروید در بحث ناهشیار جمعی و دقیقاً بر سر کهن الگوهاست.

یونگ معتقد بود بخشی از ناهشیار میان تمامی مردم، در همه تاریخ و فرهنگ‌ها و بدون اینکه بین این فرهنگ‌ها ارتباطی وجود داشته باشد مشترک است. نام این بخش‌های مشترک را می‌توانیم کهن‌الگو بگذاریم. برای مثال اگر شما به افسانه‌های تمامی اقوام دقت کنید همیشه یک نفر بزرگ‌تر یا شخصیت فرزانه در این داستان‌ها دیده می‌شود.

یا برای مثال زمین همیشه نماد رویش و تولد است. این موضوع از نظر یونگ به این معناست که یک ناهشیار جمعی میان تمام مردم وجود دارد. و مفاهیمی که به‌صورت نمادین به اشتراک رسیده است همان کهن‌الگوها هستند.

کهن الگوهای یونگ

یونگ از انواع مختلفی از کهن الگوها یا آرکتایپ‌ها صحبت کرده است. بااین‌حال بعضی از این کهن‌الگوها از انواع دیگر معروف‌تر هستند. مهم‌ترین کهن الگوهای یونگ به شرح زیر می‌باشند.

پرسونا

پرسونا یکی از معروف‌ترین کهن الگوهای یونگ است. به‌طورکلی پرسونا به معنای نقاب‌هایی است که در گذشته بازیگران تئاتر روی صورت‌شان می‌زدند تا نقشی را بازی کنند. این واژه در اصطلاح نشان‌دهنده این است که یک نفر باطن خود را از دیگران پنهان کند؛ و یک ظاهر نمایشی از خود به دیگران نشان بدهد.

منظور یونگ از پرسونا نیز بخشی از وجود است که دقیقاً همین کار را انجام می‌دهد. در حقیقت پرسونا تمایلات و خواسته‌های ضداجتماعی و آن‌هایی که برخلاف مقررات جامعه است را از دیگران پنهان می‌کند. و سعی می‌کند تا یک چهره قانون‌مدار از فرد به دیگران نشان بدهد.

سایه از کهن الگوهای یونگ

سایه را می‌توان تاریک‌ترین بخش وجودی هر فرد دانست. این کهن الگو دقیقاً در برابر پرسونا قرار دارد. به همین خاطر می‌توان گفت که سایه بخشی از وجود ما است که تمامی خواسته‌های غیراخلاقی مثل حسادت، خشم، نفرت و سایر مسائل را در برمی‌گیرد. یونگ معتقد است سایه معمولاً در رؤیاها ظاهر می‌شود. اما خودش را به شکل مار، اژدها و…. نشان می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با نظریه سایه یونگ کلیک کنید.

کهن الگوی آنیما و آنیموس از نظر یونگ

از نظر یونگ همه ما علاوه بر جنسیت خود، تمایلات جنس متضاد را نیز در ذهن‌مان داریم. آنیما تمایلات زنانه در مردان و آنیموس تمایلات مردانه در زنان است. بااین‌حال فشارهای اجتماعی معمولاً باعث می‌شود که ما به این بخش از وجود خودمان توجهی نداشته باشیم. یا حتی بسیاری از مواقع وقتی زن یا مردی به این جنبه از خود توجه می‌کند این موضوع را مورد تمسخر قرار می‌دهیم. اما یونگ معتقد است یک شخصیت سالم باید بتواند بین این دو بخش از ذهن خود تعادل برقرار کند.

خود یا self

در نظریه یونگ یکپارچه شدن ابعاد مختلف شخصیت اهمیت بسیاری دارد. از نظر او یک شخصیت سالم کسی است که بتواند بین بخش‌های مختلف شخصیت خود تعادل برقرار کند. کهن‌الگوی خود بخشی از شخصیت است که با ایجاد تعادل مرتبط است. این کهن الگو به سایر جنبه‌ها کمک می‌کند تا با هم یکپارچه شده و تعادل پیدا کنند.

پیر خردمند

همان‌طور که گفتیم پیر خردمند یا حکیم فرزانه کهن‌الگویی است که راجع به دانایی او بسیار صحبت می‌شود. این شخصیت‌ها تجربه و اطلاعات بالایی دارند؛ و در شرایط مختلف می‌شود روی کمک آنها حساب کرد.

کهن الگوی معصوم یونگ

نام دیگر این آرکتایپ دوشیزه است. همان‌طور که از نام آن پیداست این شخصیت‌ها خیلی به دنبال گناه یا احساساتی مثل حسادت نیستند. آنها معمولاً به دنبال آرامش و شادی هستند؛ و این آرامش و لذت را برای همه مردم و اطرافیان می‌خواهند.

مادر

مادر یا مراقب کسی است که در مورد دیگران احساس محبت و مسئولیت بسیاری دارد. در حقیقت همان‌طور که از نام آن پیداست شخصیت‌هایی که کهن‌الگوی مادر در آنها قوی‌تر است معمولاً نسبت به دیگران احساسات مادرانه‌ای دارند.

کهن‌الگوی قهرمان

شخصیت‌های قهرمان به هیچ‌چیز به جز موفقیت و افتخار فکر نمی‌کنند. آنها دوست دارند در همه‌جا بهترین باشند و در هر کاری به موفقیت دست پیدا کنند.

شناخت کهن الگوهای یونگ در کنار مشاور

یکی از جاهایی که کهن الگوهای یونگ می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد خودشناسی است. در حقیقت شما می‌توانید با کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص به این سؤال جواب بدهید که کدام یک از کهن‌الگوها در شما قوی‌تر است. وقتی ما متوجه ویژگی‌های شخصیتی خودمان می‌شویم راحت‌تر می‌توانیم شرایط را مدیریت کنیم. برای آشنایی با سایر روش های خودشناسی کلیک کنید.

برای مثال شما متوجه خواهید شد که نقاط ضعف‌تان کجا هستند و چه دلیلی دارند. و سپس برای برطرف‌کردن آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنید. بااین‌حال به این موضوع دقت داشته باشید که شناسایی کهن‌الگوها موضوع ساده‌ای نیست. شما می‌بایست این کار را زیر نظر یک مشاور متخصص انجام بدهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رویکردهای روانشناسی و کهن الگوهای یونگ می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

کهن الگو یونگ یعنی چه؟

کهن الگو یا آرکیتایپ بخش‌هایی از ذهن ناهشیار هستند که در همه تاریخ‌ها و میان مردم همه فرهنگ‌ها مشترک هستند.

شناخت کهن الگوهای یونگ چه فایده‌ای دارد؟

یکی از فواید این کار این است که شما می‌توانید شناخت بهتری از نقاط قوت و ضعف خودتان پیدا کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره