تاثیر دود سیگار بر نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تاثیر دود سیگار بر نوزاد چگونه است؟ امروزه مصرف سیگار در بین زنان و مردان با رشد فزاینده‌ای همراه بوده است. بسیاری از این افراد والدینی می‌باشند که صاحب فرزند هستند و یا تصمیم به بچه دار شدن دارند. عوارض مصرف سیگار توسط والدین و اطرافیان در هر فاصله‌ای از نوزاد که باشد می‌تواند بهداشت جسمی و روانی فرزندتان را به خطر بیاندازد و او را مستعد ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات مختلف کند. در برخی موارد والدین به دلیل عدم آگاهی از این آسیب‌ها مصرف سیگار را ادامه می‌دهند. آگاهی و آشنایی با این عوارض و مشکلات احتمالی سبب می‌شود تا والدین نسبت به ترک کردن این ماده زیان آور اقداماتی انجام دهند. در همین راستا بهره بردن از مشاوره کودک کمک می‌کند تا بتوانید با اتخاذ راهکارهای مناسب برای سلامت جسمانی و روانی کودک خود اهمیت قائل شوید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر دود سیگار بر نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

تاثیر دود سیگار بر نوزاد

دود سیگاری که توسط والدین یا هر یک از اعضای خانواده در محیط یکسان با نوزاد پخش می‌شود سلامت نوزاد را به خطر می‌اندازد و او را مستعد ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات مختلف می‌کند. دود سیگار می‌تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر وضعیت سلامتی نوزاد و حتی جنین داخل رحم تاثیر منفی داشته باشد که در ادامه به انواع مشکلاتی که در پی این موضوع به وجود می‌آید اشاره خواهیم کرد.

تاثیر بر رشد جنین

مصرف سیگار علاوه بر این که می‌تواند بر روی نوزاد متولد شده تاثیر منفی داشته باشد، در دوران بارداری هم می‌تواند بر روی جنین تاثیر منفی بگذارد. مصرف سیگار در دوران بارداری توسط مادر باعث می‌شود تا نیکوتین و سایر مواد مضر موجود در سیگار به بدن جنین منتقل شود. از جمله آسیب‌هایی که ممکن است جنین با آن مواجه شود می‌توان به زودرسی، نارسی، تاثیر بر ریه و بروز مشکلات مادرزادی و سقط جنین اشاره کرد. حتی اگر مادر هم سیگار نکشد اما در معرض دود سیگار اطرافیان قرار داشته باشد باز هم می‌تواند دچار این آسیب‌ها شود.

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

یکی از مشکلاتی که معمولاً نوزادان زیر یک سال و تازه متولد شده با آن مواجه می‌شوند سندرم مرگ ناگهانی نوزاد است که نوزاد بدون دلیل واضح و مشخصی ناگهان در خواب می‌میرد. یکی از عوامل احتمالی بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، مصرف سیگار توسط والدین و اطرافیان است که باعث افزایش احتمال ابتلای کودک به این مسئله می‌شود. 

فروشگاه آرامیس

برای آشنایی با نیازهای نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

تاثیر دود سیگار بر نوزاد | بیماری‌های تنفسی

شاید بتوان گفت رایج‌ترین اتفاقی که برای نوزادان به دلیل مصرف سیگار توسط والدین یا اطرافیان رخ می‌دهد بروز مشکلات تنفسی است. بیماری‌ها و مشکلات تنفسی با کشیدن سیگار ارتباط مستقیمی دارند. قرار گرفتن در معرض دود سیگار افزایش احتمال تنگی نفسی، ابتلا به بیماری آسم، سرفه‎‌های شبانه و خس خس سینه در نوزادان و کودکان را افزایش می‌دهد. همچنین اگر نوزاد یا کودکی به یکی از بیماری‌های تنفسی به صورت مادرزادی مبتلا باشد، مصرف سیگار توسط والدین یا اطرافیان به دلیل کاهش جریان‌ ‌هوا می‌تواند سبب شدت گرفتن و عود بیماری‌اش شود.

عفونت گوش میانی

احتمال ابتلا به عفونت گوش میانی در دوره نوزادی و کودکی بسیار رایج است و یکی از مسائلی که می‌تواند باعث شدت گرفتن التهاب گوش میانی شود قرار گرفتن در معرض دود سیگار می‌باشد.

تاثیر دود سیگار بر نوزاد | افزایش احتمال ابتلا به سرطان

مصرف سیگار توسط والدین هم می‌تواند به طور مستقیم باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان در والدین مصرف کننده شود هم می‌تواند بر سلامت نوزاد تاثیر بگذارد به صورتیکه یکی از عوامل خطر جدی برای وجود سرطان‌های مختلف مانند سرطان ریه یا سرطان خون در سنین جوانی و ونوجوانی، مواجهه با دود سیگار است. علاوه بر این به دلیل وجود نیکوتین، دود سیگار می‌تواند احتمال ایجاد غدد لنفاوی بدخیم را در کودکان افزایش دهد.

پوسیدگی دندان

مصرف سیگار و دود آن می‌توان سلامت دندان فرد مصرف کننده و حتی فردی که در مواجهه با دود آن قرار دارد را کاهش دهد. به طوریکه مواجهه با دود سیگار باعث افزایش ماده‌ای در خون به نام کوتینین می‌شود که افزایش این ماده ارتباط مستقیمی با پوسیدگی و خرابی دندان کودکان دارد.

بیماری‌های قلبی عروقی

علاوه بر اینکه دود سیگار می‌تواند باعث مشکلات ریوی شود، بر وضعیت قلب و عروق هم تاثیر منفی می‌گذارد. نوزاد و یا کودکی که به طور ناخواسته در معرض دود سیگار قرار دارد به احتمال بیشتری به تصلب شرایین دچار می‌شود. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که این تاثیرات می‌تواند به طور دائمی و همیشگی برای نوزاد و یا کودک وجود داشته باشد، در واقع تاثیرات منفی سیگار بر وضعیت قلب و عروقی نوزاد به طور غیرقابل برگشت و همیشگی است. به همین خاطر لازم است که والدین برای ایمنی و سلامت نوزاد و کودک خود اهمیت قائل شوند.

برای آشنایی بیشتر درباره سیستم ایمنی نوزاد کلیک کنید.

تاثیر دود سیگار بر نوزاد | پریشانی‌های روانی

تاثیرات منفی دود سیگار مختص به مشکلات جسمانی نیست، وجود نیکوتین و مواد موجود مضر دیگر در دود سیگار می‌تواند منجر به برهم زدن تعادل سطح انتقال دهنده‌های عصبی نوزاد و یا کودک شود به طوریکه ممکن است این مسئله بر فرآیند رشد و تکامل نوزاد تاثیر منفی داشته باشد و او را مستعد ابتلا به اختلالات و پریشانی‌های روانی نظیر افسردگی و اضطراب کند. کودکان علاوه بر این بسیاری از رفتار‌هایشان را از طریق مشاهده والدین یاد می‌گیرند و الگو برداری می‌کنند، مصرف سیگار توسط والدین و اطرافیان نزدیک او باعث می‌شود تا خود کودک هم در سال‌های بعد به کشیدن و مصرف سیگار روی بیاورد.

مشکلات گوارشی

به طور کلی می‌توان گفت دود سیگار می‌تواند بر تمام اعضای بدن نوزاد تاثیر بگذارد. یکی دیگر از قسمت‌های بدن نوزاد که آسیب می‌بیند دستگاه گوارش است. دود سیگار می‌تواند باعث رفلاکس معده و بازگشت شیر شود و همچنین احتمال ابتلا به کولیک، زخم‌های پپتیک و گاستریت را افزایش دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر دود سیگار بر نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

والدینی که سیگار می‌کشند چه زمانی باید مصرف سیگار را ترک کنند؟

به طور کلی مصرف سیگار توسط والدین می‌تواند از همان دوران بارداری بر وضعیت جنین تاثیر منفی داشته باشد. در نتیجه اگر والدین سیگار می‌کشند و تصمیم به بدنیا آوردن فرزند دارند بهتر است قبلا از بارداری شروع به ترک سیگار کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره