قرص ریتالین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص ریتالین چیست ؟ ریتالین یک داروی محرک سیستم اعصاب مرکزی است که با ترشح و افزایش دوپامین عملکردی بسیار زیادی در بدن اعمال می­‌کند. این دارو برای درمان بسیاری از اختلالات و بیماری‌ها مانند افسردگی، اختلالات خواب و بیش فعالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریتالین نیز مانند اکثر داروها، عوارض جانبی با خود به همراه دارد که در صورت مصرف اشتباه و بیش از حد، این عوارض بیشتر و جدی‌تر خواهند شد. امروزه مصرف خودسرانه قرص ریتالین به یک مساله عادی برای افزایش انرژی تبدیل شده که پیامدهای جبران ناپذیری را با خود به همراه می‌آورد. آگاهی جوانان و والدین در این زمینه بسیار مهم و ضروری است و به شما کمک می‌کند تا با استفاده صحیح از این دارو، بهترین اثربخشی را از آن دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص ریتالین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

قرص ریتالین چیست؟

ریتالین با نام عمومی متیل فنیدات یک داروی محرک سیستم اعصاب مرکزی است. متیل فنیدات در سال 1944  برای اولین بار توسط شرکت دارویی Ciba-Geigy اختراع و در سال 1954 اولین بار با نام ریتالین به بازار عرضه شد. پس از آن قرص ریتالین به داروی اصلی درمان اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) در کودکان تبدیل گردیده است.

بسیاری از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به ADHD می‌توانند از اثرات درمانی متیل فنیدات با حداقل عوارض جانبی بهره‌مند شوند. پزشکان در سال 1957 اظهار داشتند که ریتالین در افراد غیر مبتلا به ADHD موجب رفع خستگی، بی حالی و افسردگی می­‌شود. این دارو بعدها نشان داد که روان پریشی و افسردگی را بهبود داده و در درمان اختلالات خواب بسیار مفید واقع شده است.

مکانیسم اثر قرص ریتالین

قرص ریتالین به عنوان محرک سیستم اعصاب مرکزی، با ترشح و افزایش دوپامین در این سیستم عملکردی بسیار حیاتی دارد. این تحریکات جهت فعال سازی سیستم مهار کننده حرکتی مورد نیاز است. فعال سازی این سیستم منجر به افزایش مهار تکانه‌ها شده و در نتیجه کودکان مبتلا به ADHD کمک می‌کند تا در صورت لزوم بتوانند توجه خود را متمرکز کنند.

ریتالین چیست | فواید مصرف قرص ریتالین

ریتالین معمولاً به عنوان قرص، از راه داخل بینی یا تزریق وریدی مصرف می­‌شود. ریتالین برای درمان بسیاری از اختلالات و بیماری‌ها مانند افسردگی، اختلالات خواب، آسیب‌های مغزی، سرطان، دردهای شدید و اختلالات شناختی و بیماری‌های خود ایمنی استفاده می‌­گردد. مصرف ریتالین انرژی، تمرکز و توانایی مقابله با مسئولیت‌­های روزانه را افزایش می‌دهد. نیمه عمر قرص ریتالین تقریباً 2 ساعت بوده و بین 2 تا 7 ساعت در بدن باقی می‌ماند. قرص ریتالین تاثیر مشابه‌ای مانند اثرات کوکائین دارد. ترشح سریع دوپامین سیناپسی رخ داده و موجب ایجاد اثرات ذهنی سرخوشی و به شدت خرسند کننده می‌شود.

عوارض مصرف ریتالین

در صورتی که ریتالین از طریق بینی و یا وریدی به مقدار زیاد مصرف شود، می‌تواند از یک ماده درمانی به ماده اعتیاد آور تبدیل گردد. در صورت مصرف وریدی ریتالین، این داروها با کوکائین قابل تشخیص نبوده و میزان جذب مشابه با آن را دارد (کوکائین: 4-6 دقیقه، متیل فنیدات: 4-8 دقیقه) البته استفاده از قرص ریتالین بی ضرر نیست و گروهی از مصرف کنندگان شایع ترین عوارض جانبی مانند بی‌خوابی، معده درد، سردرد و بی اشتهایی را تجربه می‌کنند. گزارشات مربوط به علائم روانپزشکی قرص ریتالین شامل هذیان گویی، گیجی و منگی، روان پریشی و توهم است. همچنین امکان دارد که عصبانیت شدید و رفتار تهاجمی پس از سوءمصرف متیل فنیدات رخ دهد. در صورت مصرف در دوز بالا، هذیان گویی، پرخاشگری، ترس و وحشت مشاهده می‌گردد. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک ریتالین کلیک کنید.

اشتباهات رایج در مصرف

افزایش حجم کاری دانش آموزان و دانشحویان به طور پیوسته در حال افزایش است و آن‌ها برای ورود به دانشگاه خوب یا پیدا کردن شغلی مناسب به طور فزاینده­ای از طرف خانواده و جامعه زیر فشار قرار دارند. به همین دلیل این تمایل ایجاد می‌شود که با مصرف خودسرانه دارو، انرژی خود را افزایش دهند. این باور اشتباه باعث سومصرف ریتالین در نوجوانان و جوانان می‌شود و مشکلات جدی و جبران ناپذیری را با خود به همراه خواهد داشت. در صورت اعتیاد به قرص ریتالین، توصیه می‌شود که از مشاوره بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

گزارش ­هایی از عوارض مصرف قرص ریتالین

سومصرف استفاده از ریتالین از ابتدای اختراع آن مشاهده شده است. سو مصرف وریدی آن برای اولین بار در سال 1963 نشان داد که توهمات، پارانویا و اختلالات هذیانی را در مصرف کننده به همراه آورده است. گزارشی دیگر از رابطه استفاده وریدی ریتالین با بیماری و مرگ و میر پرده برداری کرد. مصرف کننده پس از استفاده قرص ریتالین، مضطرب و خارج از کنترل شده بود و احساسات خودکشی به او دست داده بود.

مورد دیگر سوء مصرف قرص ریتالین توسط یک پسر 15 ساله مبتلا به ADHD در سال 1998 گزارش شد. این پسر سابقه 2 هفته سو مصرف از ریتالین داشت که با احساس سرخوشی شروع شد و به پارانویا، افسردگی و افکار خودکشی ختم گردید. اخیرا مرگ یک نوجوان 19 ساله به دنبال سو مصرف متیل فنیدات داخل بینی گزارش شد. این نوجوان هوشیاری خود را از دست داد، به زمین افتاد و با خوردن ضربه به سرش دچار ایست قلبی ریوی گردیده و فوت کرد.

نکته مهم: توجه داشته باشید که این عوارض در صورت مصرف بیش از حد اشتباه بروز پیدا می‌‌کند و در صورتی که طبق نظر پزشک مصرف گردد، باعث بهبود حال فرد نیز می‌گردد.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی نحوه عملکرد داروها را تغییر داده و یا می‌توانند فرد را در معرض خطر ابتلا به عوارض جانبی قرار دهند. لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (شامل داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را یادداشت کرده و به جهت مصرف آن‌ها از پزشک یا داروساز خود مشاوره بگیرید. بدون تأیید پزشک، دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید. لازم به ذکر است هنگام مصرف این دارو از رانندگی یا فعالیت‌های خطرناک خودداری کنید. در ادامه  چند نمونه از تداخلات دارویی احتمالی را آورده‌ایم:

_مصرف مهارکننده های مونوآمین اکسیداز: مصرف این داروها با قرص ریتالین ممکن است باعث تداخلات دارویی جدی (احتمالاً کشنده) شود. در طول درمان با قرص ریتالین از مصرف داروهای مهار کننده مونوآمین اکسیداز مانند ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، راساژیلین، سافینامید، سلژیلین و ترانسیل پرومین خودداری نمایید.

_دگزمتیل فنیدات: متیل فنیدات بسیار شبیه دگزمتیل فنیدات است. هنگام استفاده از متیل فنیدات از داروهای حاوی دگزمتیل فنیدات استفاده نکنید.

_الکل: از نوشیدن الکل خودداری کنید. ممن است الکل باعث شود که متیل فنیدات خیلی سریع در خون آزاد شود.

اووردوز مصرف قرص ریتالین

اووردوز به معنای مصرف بیش از حد داروی توصیه شده می‌باشد. مصرف بیش از حد مقدار قرص ریتالین عملکرد طبیعی فیزیولوژیک بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عوارض حرکتی و رفتاری ناشی از مصرف بیش از حد این دارو ممکن است شامل دندان قروچه، لمس مداوم بدن، انجام کارهای تکراری، رفتارهای بی­ هدف و رفتارهای وسواس گونه باشد. همچنین امکان دارد که مصرف بیش از حد این قرص منجر به علائم جدی، مخرب و یا مرگ شود. در صورت مصرف بیش از حد این دارو و بروز علائم آن سریعا با اورژانس تماس حاصل کرده یا به مراکز درمانی مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

سخن آخر

ریتالین یکی از داروهای موثر در درمان اختلالاتی همچون بیش فعالی است اما همانطور که گفته شد عوارض جانبی نیز دارد و در صورت مصرف اشتباه مشکلات متعددی را به همراه می‌آورد. به همین منظور ضروری است که افراد از عوارض دارو و همچنین نحوه صحیح مصرف آن اطلاعات کسب نمایند. مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو این امکان را برای شما مهیا کرده تا در هر کجا که هستید با مشاوران و متخصصان این مرکز تماس گرفته و در این زمینه با آنان مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص ریتالین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. سایت بسیارخوبی است ،با خواندن مقالات بسیار خوب وعلمی این سایت متوجه میشوید که چه مشکلی دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره