آزادی زنان در خانواده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آزادی زنان در خانواده موضوع بسیار مهمی است، بااین‌حال شاید کمتر به آن توجه شده باشد. بی‌توجهی به آزادی‌های زنان می‌تواند اعتمادبه‌نفس آنها را از بین ببرد و یا مشکلات روحی بسیاری از جمله افسردگی را برای‌شان به همراه بیاورد. این در حالیست که خانواده می‌تواند با قدرت دادن به زنان آن‌ها را تبدیل به شخصیت‌هایی توانمند و بانشاط کند. به‌علاوه به این موضوع نیز توجه داشته باشید که زنان امروز مادران فردا هستند. به همان اندازه که شما بتوانید آزادی و قدرت را در خانواده به آن‌ها بدهید، نسلی که در آینده تربیت می‌شوند هم نسلی تواناتر خواهند بود. به همین خاطر در این مطلب تلاش می‌کنیم تا راجع به آزادی زنان در خانواده و راهکارهایی که برای برقراری تعادل صحبت کنیم. در صورت وجود مشکل در این زمینه از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

اهمیت و تعریف آزادی زنان در خانواده

قبل از هرچیز باید راجع به این موضوع صحبت کنیم که منظورمان از آزادی در خانواده چیست؟ به‌طورکلی آزادی به این معنی است که یک نفر در خانواده چقدر اجازه صحبت‌ یا رفتار به میل خودش را داشته باشد. طبیعتاً خانواده‌هایی که صحبت‌کردن و احترام به اعضا در آن‌ها اهمیت بیشتری دارد به این موضوع نیز توجه بیشتری خواهند داشت. اما هرچقدر در یک خانواده تصمیم‌گیری‌ها را فقط یک نفر انجام بدهد در آن خانواده آزادی کمتری وجود خواهد داشت. برای آشنایی با میزان تاثیر و اهمیت خانواده در آینده فرد کلیک کنید.

حال سوال بغدی این است که آزادی زنان در خانواده چه اهمیتی دارد؟ یا اگر ما به یک زن آزادی ندهیم چه مشکلاتی برای او به وجود خواهد آمد؟ در جواب این سؤال باید گفت که آزادی در تصمیم‌گیری حق طبیعی هرکدام از ما است و هیچ‌کس نباید این حق را از دیگری بگیرد. به‌علاوه گرفتن آزادی زنان پیامدهایی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش اعتمادبه‌نفس

آزادی حق طبیعی هرکدام از ما است. وقتی دیگران به این حق ما احترام می‌گذارند و اجازه می‌دهند راجع به مسائل زندگی خودمان تصمیم بگیریم به‌تدریج شما هم احساس ارزشمندی و توانایی خواهید کرد. این احساس ارزشمندی باعث می‌شود که عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس فرد افزایش پیدا کند.

اما وقتی شما هرگز اجازه نداشته باشید که برای زندگی خود تصمیم بگیرید طبیعتاً اعتمادبه‌نفس لازم را هم نخواهید داشت. در چنین شرایطی اگر یک‌بار هم در موقعیتی قرار بگیرید که لازم باشد برای زندگی‌تان تصمیم بگیرید احتمالاً دچار استرس می‌شوید و به توانایی‌های خودتان اعتماد نخواهید داشت.

مشکلات روحی

احساس آزادی رابطه مستقیمی با سلامت روان ما دارد. همه ما دوست داریم که ابتکار عمل زندگی‌مان در دست خودمان باشد و بتوانیم هرطور که دوست داریم به آن جهت بدهیم. به همین خاطر زمانی که احساس می‌کنید یک نفر آزادی شما را از بین برده احتمالاً مشکلاتی مثل ناکامی و افسردگی را تجربه خواهید کرد.

تربیت نامناسب فرزندان

زنان نقش مهمی در تربیت فرزندان دارند. اما آن‌ها برای اینکه بتوانند شخصیت محکم و سالمی به فرزندان خود بدهند، نخست باید خودشان شخصیت‌های توانایی باشند. هنگامی که یک زن از آزادی‌های ساده‌ای مثل اظهارنظر یا تصمیم‌گیری در مورد مسائل محروم باشد طبیعتاً چیز زیادی برای آموزش‌دادن به فرزندانش نیز در شخصیت خود نخواهد داشت.

راهکارهایی برای آزادی زنان در خانواده

اجازه بدهید خودشان تصمیم بگیرند

اولین راهکاری که برای آزادی دادن به زنان باید از آن استفاده کنید این است که اجازه دهید خودشان راجع به مسائل تصمیم بگیرند. اگر احساس می‌کنید تصمیمات آن‌ها ممکن است اشتباه باشد می‌توانید به‌عنوان یک مشاور به آن‌ها کمک کنید؛ آنچه را به نظرتان می‌رسد بیان کنید و دلایل خودتان را برای اشتباه بودن نظر آن‌ها بگویید. بااین‌حال تصمیم‌گیری نهایی را به خودشان واگذار کنید. به خاطر داشته باشید که حتی اگر یک نفر در زندگی اشتباه کند به معنای این نیست که شانس او برای زندگی‌کردن تمام شده است؛ بلکه از میان همین تجربه‌ها است که فرد راه‌های صحیح زندگی را یاد می‌گیرد.

به زنان احساس ارزشمندی بدهید

سعی کنید همیشه به‌عنوان یک همراه در کنار همسر یا فرزندتان باشید. این باور را در او ایجاد کنید که حتی اگر اشتباهی داشته باشد باز هم برای شما دوست‌داشتنی است و می‌تواند روی محبت و حمایت‌تان حساب کند. این کار به طرف مقابل این شجاعت را می‌دهد که آزادانه انتخاب و زندگی کند.

کمال‌گرایی را کنار بگذارید

یکی از اشتباهاتی که آزادی زنان را از بین می‌برد کمال‌گرایی است. بعضی از ما فکر می‌کنیم همیشه باید تصمیمات صحیح و بی‌عیب‌ونقص گرفته شوند. به همین خاطر سعی می‌کنیم همه کارها را خودمان انجام بدهیم و این به معنای آن است که ما آزادی دیگران را از آن‌ها سلب می‌کنیم. به همین خاطر اگر می‌خواهید آزادی را به یک نفر هدیه کنید در اولین قدم دست از کمال‌گرایی بردارید. همان‌طور که گفتیم اشتباه کردن پایان زندگی نیست و همه ما از میان اشتباهاتی که داشته‌ایم تجربیات بسیاری را کسب کرده‌ایم.

آزادی زنان در خانواده و اهمیت کمک‌گرفتن از یک مشاور

همان‌طور که گفتیم زنان نقش بسیار مهمی در یک خانواده دارند. به همین خاطر اینکه شما فرزند دخترتان را چطور تربیت می‌کنید و یا با همسرتان چطور برخورد می‌کنید بسیار اهمیت دارد. آزادی‌های به‌جا و به‌اندازه می‌تواند به شما کمک کند یک شخصیت و همین‌طور یک نسل قوی و سالم را تربیت کنید. به همین خاطر بهتر است به موضوع آزادی‌های زنان اهمیت بدهید. یکی از بهترین راهکارها برای این موضوع این است که از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین در دو سطح می‌توانند به شما کمک کنند:

1- تربیت فرزندان

اگر صاحب فرزند دختر شده‌اید می‌توانید از همان ابتدا و برای تربیت او از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا راجع به نحوه و میزان آزادی‌هایی که در هر سن باید به آن‌ها بدهید بهتر تصمیم‌گیری کنید.

2- آزادی زنان در خانواده پس از ازدواج

پس از ازدواج مشاورین راجع به اینکه شما باید چه میزان آزادی به همسرتان بدهید و چطور این آزادی‌ها را در زندگی مشترک اعمال کنید راهکارهای مناسبی را به شما ارائه می‌کنند. برای آشنایی با اصول وضع قوانین در خانه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانه و خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آزادی زنان در خانواده چه اهمیتی دارد؟

آزادی دادن به زنان در خانواده باعث می‌شود آنها تبدیل به شخصیت‌های توانمندی شوند و در آینده نیز بتوانند فرزندانی قوی تربیت کنند. به‌علاوه ازبین‌بردن این آزادی‌ها می‌توانند مشکلات روحی مثل افسردگی یا کمبود اعتمادبه‌نفس را به همراه داشته باشد.

چه راهکارهایی برای دادن آزادی به زنان وجود دارد؟

بهتر است به آنها اجازه بدهید که راجع به مسائل مختلف خودشان تصمیم بگیرند. شما می‌توانید در کنار آنها باشید و در جریان تصمیم‌گیری به آنها مشورت بدهید اما اجازه بدهید تصمیم نهایی را خودشان بگیرند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره