استرس و حالت تهوع

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

استرس و حالت تهوع در بسیاری از افراد هم‌زمان با هم اتفاق می‌افتند. ناراحتی‌های گوارشی مثل احساس تهوع، استفراغ یا اسهال و یبوست معمولاً رایج‌ترین مشکلاتی هستند که به دنبال اضطراب اتفاق می‌افتند. اگرچه این شرایط می‌تواند برای بسیاری از ما طبیعی باشد؛ اما اگر از آن دسته افرادی هستید که دائماً دچار اضطراب می‌شوند احتمالاً از این وضعیت خسته شده‌اید. این افراد معمولاً فکر می‌کنند که درگیر یک مشکل پزشکی شده‌اند. به همین خاطر تقریباً تمامی آزمایش‌های پزشکی را انجام می‌دهند. اما در آخر چیزی که می‌شنوند این است که هرچه می‌کشند از اعصاب است. در نتیجه باید راهکارهایی را برای درمان اضطراب و حالت تهوع های ناشی از استرس دنبال کنید. اگر احساس می‌کنید کنترل این شرایط برای‌تان سخت شده حتما از مشاوره کنترل اضطراب استفاده نمایید.

رابطه بین استرس و حالت تهوع چیست؟

اولین سؤالی که باید به آن جواب بدهیم این است که چه رابطه‌ای بین اضطراب و استرس و حالت تهوع وجود دارد؟ وقتی شما درگیر استرس می‌شوید برای بدن به این معناست که با یک موقعیت خطرآفرین مواجه شده‌اید. به همین خاطر تمامی بدن برای مبارزه با این خطر بسیج می‌شوند. این همان چیزی است که روان‌شناسان به آن پاسخ جنگ یا گریز می‌گویند.

مهم‌ترین ویژگی پاسخ جنگ‌وگریز این است که همه اعضای بدن شما باید در آماده‌ترین حالت خود قرار داشته باشند. به همین خاطر قلب‌تان خون بیشتری را به تمام اندام‌ها پمپاژ می‌کند و ریه‌ها اکسیژن بیشتری دریافت می‌کنند تا بدن بتواند آماده مبارزه باشد. در مقابل اندام‌هایی که فعالیت‌شان ضروری نیست در یک حالت خاموشی موقت قرار می‌گیرند. این کار باعث می‌شود تا انرژی بدن هدر نرود. یکی از بخش‌هایی که فعالیت آن کم می‌شود دستگاه گوارش است. این موضوع باعث می‌شود تا شما در معده خود احساس ناراحتی داشته باشید. این ناراحتی گاهی اوقات خود را به‌صورت دل‌پیچه، احساس تهوع و استفراغ و گاهی نیز به‌صورت یبوست یا اسهال نشان خواهد داد. برای آشنایی بیشتر با نشانه های استرس کلیک کنید.

ارتباط استرس و حالت تهوع با حملات پانیک

اگر در کنار حالت تهوع نشانه‌های دیگری مثل تپش قلب، احساس لرزش و عرق کردن، ازدست‌دادن کنترل یا برخی نشانه‌های دیگر را نیز احساس می‌کنید بهتر است احتمال ابتلا به اختلال پانیک یا حملات وحشت‌زدگی را جدی بگیرید. حمله وحشت‌زدگی یک حمله اضطرابی است که به طور ناگهانی شروع می‌شود؛ در عرض بیست دقیقه به اوج خود می‌رسد و سپس فروکش می‌کند. کسانی که این حملات را تجربه کرده‌اند معمولاً احساس می‌کنند که کنترلی روی شرایط ندارند. باتوجه به اینکه پانیک می‌تواند در هر شرایطی رخ بدهد و مشکلات بسیاری را در جریان زندگی شما ایجاد خواهد کرد، بهتر است در صورت وجود نشانه‌ها هرچه سریع‌تر از یک مشاور کمک بگیرید.

راهکارهایی برای درمان استرس و حالت تهوع

همان‌طور که گفتیم ناراحتی‌های گوارشی یکی از رایج‌ترین نشانه‌های استرس است. به همین خاطر این موضوع چیزی نیست که بخواهید نگران آن باشید. اما اگر حالت تهوع تبدیل به یکی از مشکلات روزمره شما شده است می‌توانید برای درمان آن از راهکارهای زیر استفاده کنید. برای استفاده از سایر روش‌های درمان استرس کلیک کنید.

استفاده از روش‌های آرام‌سازی

طبق تحقیقات روش‌های آرام‌سازی تأثیر بسیاری روی کاهش استرس دارند. به همین خاطر اگر می‌خواهید اضطراب خود را کاهش بدهید بهتر است روزانه و به‌صورت مرتب از این روش‌ها استفاده کنید. روش‌هایی مانند یوگا، ریلکسیشن یا حتی تکنیک‌های تنفس صحیح به شما کمک می‌کنند تا جسم‌تان را از حالت تنش و استرس خارج کنید و این می‌تواند تأثیر بسیاری روی سلامت شما داشته باشد.

به موضوعات خوب فکر کنید

یکی از روش‌هایی که در زمان اضطراب می‌تواند به شما کمک کند این است که افکارتان را تحت کنترل بگیرید. همه ما وقتی دچار اضطراب می‌شویم افکار منفی بسیاری در ذهن‌مان داریم. غرق شدن در این افکار می‌تواند اضطراب شما را چندبرابر کند. به همین خاطر سعی کنید پیش از اینکه این افکار کنترل شما را در دست بگیرند، شما آن‌ها را تحت کنترل بگیرید. بهترین روش این است که حواس‌تان را از روی موضوعی که نگران‌تان کرده پرت کنید و به کارهای دیگرتان رسیدگی کنید.

سبک زندگی سالم داشته باشید

یکی از موضوعاتی که تأثیر بسیاری روی سلامت روان شما خواهد داشت سبک زندگی سالم است. استراحت کافی و همین‌طور نوع تغذیه شما در کنار یک برنامه منظم برای ورزش‌کردن می‌تواند تا حد زیادی فشار روانی شما را کاهش دهد. البته این روش خیلی سریع به شما جواب نمی‌دهد. اما اگر این راهکارها را در زندگی به کار بگیرید متوجه مزایای درازمدت آن در زندگی می‌شوید.

اهمیت مشاوره برای درمان استرس و حالت تهوع

استرس همیشه به‌سادگی قابل درمان شدن نیست. اگر با استفاده از راهکارهای بالا نمی‌توانید اضطراب‌تان را کنترل کنید به این معنی است که باید از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. گاهی اوقات اضطراب ریشه در باورهای کودکی ما دارد. به همین خاطر کنار آمدن با آن بسیار سخت خواهد بود. در این شرایط مشاورین به شما کمک می‌کنند تا ریشه باورهای منفی خود را پیدا کنید و بتوانید باورها و افکار مثبت‌تری را به‌جای آن‌ها جایگزین کنید.

بعضی از بیماران برای کنترل اضطراب به استفاده از داروهای روانپزشکی روی می‌آورند. اما باید گفت که این داروها نمی‌توانند استرس شما را درمان کنند. این داروها تنها باعث می‌شوند که شما نشانه‌های اضطراب را نبینید. به همین خاطر به‌محض اینکه استفاده از آن‌ها را قطع کنید مجدداً نشانه‌های استرس برمی‌گردند. به‌علاوه بسیاری از این داروها اعتیادآور هستند و استفاده از آن‌ها باعث وابستگی شما خواهد شد. به همین خاطر بهتر است به‌جای استفاده از داروهای روانپزشکی یا در کنار استفاده از آنها روش‌های مشاوره را برای درمان بیماری خود استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دل درد ناشی از استرس می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور می‌توانم حالت تهوع ناشی از اضطراب را کنترل کنم؟

استفاده از راهکارهایی مانند پرت‌کردن حواس از موضوعات نگران‌کننده، استفاده از روش‌های آرام‌سازی و همین‌طور استفاده از یک سبک زندگی سالم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

آیا داروهای ضداضطراب می‌تواند حالت تهوع ناشی از اضطراب را درمان کند؟

این داروها تمامی نشانه‌های اضطراب را از بین می‌برند. اما باعث درمان اضطراب نمی‌شوند. تا زمانی که شما از دارو استفاده می‌کنید مشکلاتتان خودش را نشان نخواهد داد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره