دیر آمدن نوجوانان به خانه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دیر آمدن نوجوانان به خانه برای بسیاری از پدر و مادرها تبدیل به یک چالش اساسی می‌شود. از یک سو نوجوانان به دنبال به‌دست‌آوردن استقلال خود هستند؛ به همین خاطر معمولاً شما مثل دوران کودکی نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید. از سوی دیگر دیر آمدن آن‌ها و خطراتی که ممکن است برای‌شان پیش بیاید باعث نگرانی بسیاری از والدین خواهد شد. در این مواقع بسیاری از والدین برخوردهای تندی با فرزندشان می‌کنند. اما باید گفت که این کارها تنها شرایط را بدتر خواهد کرد. به همین خاطر بهتر است راهکارهای دیگری را برای حل این مساله امتحان کنید. اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید راجع به این موضوع با فرزندتان به توافق برسید بهتر است مشاوره نوجوان و خانواده دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دیر آمدن نوجوانان به خانه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

دلیل دیر آمدن نوجوانان به خانه

پیش از هر چیز باید با دلایل دیر آمدن نوجوانان آشنا شویم. این موضوع باعث می‌شود شما شناخت بهتری از شرایط پیدا کنید و طبیعتاً قدرت کنترل‌تان نیز بالاتر خواهد رفت. واقعیت این است که فرزند شما در سنین حساسی قرار گرفته است. آن‌ها در حال تبدیل‌شدن به یک بزرگسال هستند.

به همین خاطر تلاش می‌کنند تا به شما و همه اعضای جامعه نشان بدهند که دیگر بچه نیستند. یکی از کارهایی که برای رسیدن به این هدف انجام می‌دهند دیر به منزل آمدن است. در حقیقت آن‌ها با این کار می‌خواهند به شما نشان بدهند که دیگر مانند یک کودک از قوانین‌تان پیروی نمی‌کنند.

نوجوانان در این سنین در حال شکل‌دادن به قوانین خاص خودشان هستند. این رفتار از نظر روان‌شناسان توسعه فردی نامیده می‌شود؛ و به معنای این است که فرزند شما در حال شکل‌دادن به شخصیت مستقل خود است. به‌طورکلی می‌توان گفت که دیر به منزل آمدن نوجوانان یک بخش طبیعی از مراحل رشد آن‌هاست. به همین خاطر بهترین راهکار این است که در مقابل آن برخورد سنگینی نداشته باشید؛ و اجازه بدهید آن‌ها به‌سلامت از این دوره عبور کنند. برای آشنایی بیشتر با نیاز به استقلال طلبی در نوجوانان کلیک کنید.

چطور با دیر آمدن نوجوان برخورد کنیم؟

علت دیر آمدن نوجوانان به خانه

 

همان‌طور که گفتیم دیر به خانه آمدن فرزند شما بخشی از جریان طبیعی رشد او است. به همین خاطر والدین باید این بخش از رفتار فرزندشان را بپذیرند و با درک بالاتری با آن برخورد کنند. بااین‌حال این موضوع اصلاً به معنای آن نیست که شما نباید هیچ واکنشی در مقابل دیر آمدن فرزندتان نشان بدهید.

دیر آمدن نوجوانان علاوه بر اینکه برای خود آن‌ها خطرات بسیاری را به همراه دارد قوانین خانه شما را نیز از بین می‌برد و احتمال دارد الگوی نامناسبی برای فرزندان کوچک‌تر به وجود آید. به همین خاطر باید فکری به حال این شرایط کرد. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله سن تنها بیرون رفتن را نیز مطالعه کنید. در ادامه نیز راهکارهایی برای مقابله با دیر آمدن نوجوان تان آورده‌ایم.

⬅️ از برخوردهای تند اجتناب کنید

یکی از ویژگی‌های مهم دوره نوجوانی سرکشی و لجبازی است. نوجوانان برای اثبات اینکه بزرگ شده‌اند معمولاً سعی می‌کنند تا با صحبت‌های شما مخالفت کنند. در واقع آن‌ها از این طریق می‌خواهند تا هویت مستقل خود را نشان بدهند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا با مخالفت کردن به شما نشان بدهند دیگر آن کودکی نیستند که بدون فکرکردن همه قوانین شما را می‌پذیرفت.

به همین خاطر اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که از برخوردهای تند با فرزندتان خودداری کنید. این کارها تنها باعث لجبازی بیشتر نوجوان و پیچیده شدن شرایط می‌شود.

⬅️ درباره دیر آمدن نوجوانان با فرزندتان صحبت کنید

در یک فضای آرام و دوستانه با فرزندتان صحبت کنید. نگرانی‌های خود و دلایلی که برای مخالفت‌تان با دیر آمدن او دارید را بیان کنید. بااین‌حال به‌خاطر داشته باشید که اگر در صحبت‌های‌تان همدلی وجود نداشته باشد به نتیجه‌ای نخواهید رسید. به همین خاطر در ابتدای صحبت‌های‌تان از عبارت‌هایی مانند این استفاده کنید: “می‌دانم که بزرگ شده‌ای و دلت می‌خواهد …” از این طریق فرزند شما احساس خواهد کرد تا حدودی او را درک می‌کنید و این باعث می‌شود تا با تفاهم بیشتری با یکدیگر گفت‌وگو کنید.

⬅️ یک توافق دونفره ایجاد کنید

یادتان باشد که در طول صحبت‌کردن قرار نیست شما طرف مقابل‌تان را راضی کنید دقیقاً مثل خودتان فکر کند. بلکه قرار است با کمک یکدیگر به یک نتیجه‌گیری مشترک برسید. برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای هر دوی شما می‌بایست تا حدودی از خواسته‌های خود کوتاه بیایید و با خواسته‌های طرف مقابل موافقت کنید.

در غیر این صورت هرگز نمی‌توانید به نتیجه‌ای برسید که هر دو نفر راضی باشید. برای مثال سعی کنید ساعتی را برای بودن در خانه تنظیم کنید. اما این ساعت را باتوجه‌به مقررات خود، خانه و همین‌طور دلخواه فرزندتان تنظیم کنید.

⬅️ برای جلوگیری از دیر آمدن نوجوانان حریم شخصی و فضای آرام در خانه ایجاد کنید

روان‌شناسان معتقدند بسیاری از مواقع نوجوانانی دیر به خانه می‌آیند که در خانه دچار مشکلاتی هستند. یکی از این مشکلات می‌تواند نداشتن حریم خصوصی در خانه باشد. در واقع آن‌ها به این خاطر که در خانه راحت نیستند سعی می‌کنند زمان خود را در محیط بیرون از خانه بگذرانند.

در نتیجه سعی کنید فضای آرام و صمیمی را در خانه ایجاد کنید و حریم شخصی فرزندتان را رعایت کنید. این شرایط باعث خواهد شد تا نوجوان نیز انگیزه بیشتری برای ماندن در خانه داشته باشد. پیشنهاد می‌شود درباره روانشناسی نوجوان نیز مطالعه داشته باشید.

⬅️ فضایی برای معاشرت های او در نظر بگیرید

همانطور که می‌دانید نوجوانی دوره‌ای است که دوستان اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. محدودیت ها و سخت گیری های والدین در خصوص روابط و دوستی های نوجوان گاه باعث سرکشی او می‌شود. پس با ایجاد فضایی در خانه برای حضور همسالان و دوستان شما می‌توانید احساس امنیت برای معاشرت با دوستانش بدهید.

⬅️ سهم خود را در دیر آمدن نوجوانان بپذیرید

قبل از هر واکنشی برای دیر آمدن نوجوانان به خانه یک لحظه بیایستید. برای خود روشن کنید که آیا سهمی در دیر آمدن نوجوان خود به خانه دارید؟ رفتارهای شما چطور او را از خانه فراری می‌کند؟ در کدام بخش از وظایف تان کوتاهی کرده‌اید؟ آیا نوجوان و نیازهایش را درک می‌کنید؟

⬅️ اهمیت دادن را با وابستگی تلفیق نکنید

والدی را تصور کنید که بدون فرزندش هیچ تفریح و برنامه ای ندارد. او تمام مدت و انرژی خود را صرف فرزندانش می‌کند. چنین والدی به احتمال زیاد با نوجوانی که آرزوی استقلال و ورود به جامعه را دارد، رودر رو خواهد شد. این که بابت دیر آمدن نوجوانان به خانه نگران باشید قابل درک است. اینکه نگران هستید آینده و وضعیت تحصیلی و سلامت آن ها در خطر باشد، قابل درک است. اما در کنار تمامی این نگرانی ها ارتباط با نوجوان نیاز به استقلال و عدم وابستگی خود شما دارد.

⬅️ در برخورد با دیر آمدن نوجوانان منعطف باشید

حتی خود شما هم گهگاهی نمی‌توانید به موقع در محل کار یا قراری که داشتید، حاضر بشوید. پس گذشت و انعطاف شما در برخورد با دیر آمدن نوجوانان هر از گاهی نیاز است. در نتیجه اگر دیر آمدن نوجوانان به خانه دائمی نیست؛ از آن چشم پوشی کنید و از باب محبت و مهربانی از فرزندتان بخواهید که نگرانی شما را درک کنند.

⬅️ به نوجوانی که دیر به خانه آمده تهمت و ناسزا نگویید

متاسفانه برخی والدین به نوجوانی که دیر به خانه می‌آید الفاظ نامناسبی می‌چسبانند. حال از روی عصبانیت ویا هر باور دیگری تهمت هایی به نوجوان زده می‌شود. چنین موقعیت هایی برای نوجوان بسیار آسیب زاست و موجب شکاف رابطه والد فرزندی می‌شود. در نظر بگیرید که فرزند شما همیشه نیاز به عشق بی قید و شرط تان دارد. حال وقتی با تهمت ها و ناسزاهای والدینش روبرو می‌شود آن وقت است که باورش به عمق رابطه والد فرزندی از دست می‌رود. در ادامه اگر دل شکستگی ها ترمیم نشوند، مشکلاتی بعدی پیش خواهد آمد.

⬅️مسئولیت هایی به او محول کنید

نوجوانی که در خانه و خانواده دارای وظایفی باشد، مسئولیت پذیرتر خواهد شد. این وظایف می‎‌تواند در غالب هر چیزی باشد اما نباید بوی سوء استفاده بدهد. نوجوانی که احساس مفید بودن و کارآمد بودن بکند، نسبت به خانه و خانواده نیز وابستگی بیشتری پیدا خواهد کرد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.
 

دیر آمدن نوجوان و اهمیت مشاوره

دیر آمدن نوجوان به خانه موضوعی نیست که به‌راحتی بخواهید از کنار آن عبور کنید. این دیر آمدن‌ها خطرات بسیاری را برای فرزندتان به همراه خواهد داشت. به‌علاوه بسیاری از مواقع این رفتار شکل لجبازی با والدین پیدا می‌کند. در چنین شرایطی احتمال اینکه شما بتوانید با استفاده از راهکارهای بالا مشکلات خود را حل کنید بسیار کمتر خواهد بود. در چنین مواردی بهتر است درباره نیازهای اساسی نوجوانان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بسیاری از مواقع والدین برخورد نامناسبی با این رفتار فرزندشان خواهند داشت. دیر یا زود شما از دیر آمدن نوجوانان و حرف گوش نکردن‌های فرزندتان خسته می‌شوید و این شرایط شما را در وضعیتی قرار می‌دهد که با فرزندتان درگیر می‌شوید. اما همانطور که گفتیم رفتارهای تند فقط شرایط را بدتر می‌کنند.

بنابراین می‌توان گفت شما در یک چرخه معیوب قرار می‌گیرید که بیرون آمدن از آن کار ساده‌ای نیست. در چنین شرایطی بهتر است برای حل این مشکل از مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا با استفاده از یک روش مناسب مشکلی که میان شما و فرزندتان پیش آمده است را برطرف کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دیر آمدن نوجوانان به خانه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

چطور به فرزندم بگویم که باید قبل از 9 شب در خانه باشد؟

با فرزندتان صحبت کنید و دلایل خود را برای این موضوع به او توضیح دهید. سعی کنید دلایل فرزندتان را نیز بشنوید. سپس با یکدیگر بر سر یک ساعت مشخص به توافق برسید. به خاطر داشته باشید که شما نمی‌توانید فرزندتان را مجبور کنید تنها به حرف شما گوش کند و از خودش نظری نداشته باشد.

برخورد صحیح با دیر آمدن نوجوانان چگونه است؟

هنگام دیر آمدن نوجوانان بهتر است برخورد تند نداشته باشید. فضای خانه را آرام و صمیمی کنید. با او صحبت کنید. با هم به یک توافق برسید. حریم خصوصی برای او در نظر بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام دختر من ۱۶ سالشه و با دوستاش میره بیرون و گاهی حتی ۱ شب میاد چندین بار با پدرش باهاش صحبت کردیم و تذکر دادیم اما همش پرخاش میکنه و ما هم خیلی نگرانشیم ، میخواستم ببینم میشه دخترمو بیارم پیشتون باهاش صحبت کنین

    1. سلام و درود با توجه به خطری که دختر نوجوان شما رو تهدید میکنه توصیه می کنیم که هر چه زودتر برای درمانشون به متخصص خانواده مراجعه کنید. میتونید هم از طریق تلفن و هم حضوری از خدمات ذهن نو استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره