سن تنها بیرون رفتن نوجوان دختر و پسر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سن تنها بیرون رفتن از خانه یکی از چالش‌های اساسی بین والدین و فرزند نوجوان آنهاست. نوجوانان در دوره سنی قرار دارند که می‌خواهند به‌تدریج استقلال خود را به دست بیاورند. به همین خاطر از شما می‌خواهند به آنها اجازه بدهید به‌تنهایی از خانه خارج شوند. اما به دلیل خطرات محیطی والدین می‌ترسند که این اجازه را به فرزند خود بدهند. با‌این‌حال تنها بیرون رفتن از خانه یکی از موضوعاتی است که در رشد شخصیت فرزند شما تاثیر بسیاری دارد. به همین خاطر باید بتوانید بین نگرانی‌های خود و درخواست‌های فرزندتان تعادل برقرار کنید.

ماندن در خانه و بیرون نرفتن نیز گاهی اوقات درست به‌اندازه بیرون رفتن‌های تنها و بیش از حد می‌تواند برای نوجوان شما خطرآفرین باشد. روان‌شناسان خانواده معتقدند بهترین راهکار برای ایجاد تعادل این است که برخی مهارت‌های لازم را به فرزندتان آموزش بدهید. زیرا تنها بیرون رفتن از خانه بیش از آنکه سن دقیقی داشته باشد به توانایی‌های فرزند شما بستگی دارد. اگر احساس می‌کنید این موضوع برای شما تبدیل به یک چالش شده بهتر است برای برطرف‌کردن آن مشاوره نوجوان دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سن تنها بیرون رفتن از خانه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

اهمیت تنها بیرون رفتن نوجوان

اولین سوالی که برای بسیاری از والدین پیش می‌آید اهمیت تنها بیرون رفتن نوجوان است. در واقع بسیاری از والدین می‌پرسند که اصلاً چرا باید به فرزندشان اجازه بدهند به‌تنهایی از خانه بیرون برود؟ بیرون رفتن از خانه و حضور در محیط اجتماع بخشی از رشد طبیعی فرزند شما است که دیر یا زود باید با آن مواجه شوید. در‌عین‌حال این کار مزایایی دارد که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

⬅️ مستقل شدن شخصیت

بسیاری از والدین از این می‌ترسند که فرزندشان نتواند در مقابل خطرات محیط بیرون از خودش مراقبت کند. به همین خاطر همه تلاششان را می‌کنند که همیشه همراه فرزندشان باشند؛ یا همه کارها را به‌جای او انجام بدهند. این کار شما باعث می‌شود فرزندتان مهارت‌هایی که لازم دارد را یاد نگیرد؛ و در تمامی موضوعات زندگی خود به شما وابسته باشد.

به همین خاطر بهتر است تا حدودی دست از نگرانی‌های خود بردارید. گاهی اوقات به فرزندتان اجازه بدهید به‌تنهایی در محیط اجتماعی حضور پیدا کند. این کار باعث می‌شود آنها استقلال شخصیت را یاد بگیرند؛ و در آینده نیز بتوانند به‌تنهایی زندگی خود را مدیریت کنند. برای آشنایی بیشتر با استقلال طلبی در نوجوان کلیک کنید.

⬅️ آشنایی با محیط اجتماعی

بسیاری از روان‌شناسان معتقدند بیماری‌هایی مثل اضطراب اجتماعی به دلیل وابستگی به والدین ایجاد می‌شوند. کودکان و نوجوانانی که به‌اندازه کافی با محیط خود ارتباط ندارند و بیشتر مواقع متکی به والدین شان هستند وقتی قرار باشد به‌تنهایی کاری را انجام بدهند دچار اضطراب می‌شوند. در حقیقت آنها باور کرده‌اند به‌اندازه کافی توانا نیستند که بتوانند کارهای خود را انجام بدهند. توجه به سن تنها بیرون رفتن به پرورش این مهارت ها ارتباط دارد.

به همین خاطر در محیط اجتماعی دچار استرس می‌شوند؛ و بسیاری از مواقع نمی‌توانند از توانایی‌های خود به‌درستی استفاده کنند. بهتر است گاهی اوقات به فرزندتان اجازه بدهید مستقل از شما در محیط اجتماعی قرار بگیرد تا بتواند اعتماد‌به‌نفس لازم برای حضور در اجتماع را پیدا کند.

⬅️ یادگیری حل مسئله در محیط‌های مختلف

وقتی فرزند شما در محیط اجتماع قرار بگیرد با مسائل مختلف مواجه می‌شود. این مسائل به وی کمک می‌کنند تا شناخت دقیق‌تری از محیط به دست بیاورد. به‌علاوه او خواهد توانست برای شرایط مختلف راهکار پیدا کند. به‌دست‌آوردن این توانایی به فرزند شما کمک می‌کند تجارب کافی برای زندگی آینده خود به دست بیاورد. اما قطعاً این تجارب می‌بایست متناسب با سن و شرایط روحی کودک شما باشند. به همین خاطر لازم است که از دور فرزندتان را کنترل کنید و در ارتباط با مسائلی که او درگیر آنها می‌شود با وی صحبت کنید. سن تنها بیرون رفتن او باید متناسب با مهارت هایش باشد.

بیشتر بخوانید : نیازهای اساسی نوجوان

مهارت های لازم در سن تنها بیرون رفتن از خانه

مهارت های لازم برای تنها بیرون رفتن

سن تنها بیرون رفتن از خانه چقدر است؟ روان‌شناسان در جواب این سوال سن مشخصی را بیان نمی‌کنند. همان‌طور که گفتیم اینکه فرزند شما به‌تنهایی از خانه بیرون برود به میزان مهارت‌های او بستگی دارد. در ادامه راجع به این مهارت‌ها صحبت خواهیم کرد. اگر احساس می‌کنید فرزندتان در این مهارت‌ها ضعیف است از یک مشاور کودک و نوجوان کمک بگیرید. برای آشنایی بیشتر با روانشناسی نوجوانان کلیک کنید.

✅ تفکر انتقادی

تفکر انتقادی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هرکدام از ما می‌باید در زندگی یاد بگیریم. این توانایی به شما کمک می‌کند صحبت‌هایی که می‌شنوید یا موقعیت‌هایی که در آن قرار دارید را از همه جوانب بررسی کنید. داشتن این توانایی باعث می‌شود فرزند شما وقتی به‌تنهایی در محیط‌های مختلف قرار بگیرد بیش از آنکه تحت‌تاثیر محیط قرار بگیرد جوانب مختلف آن را بررسی کند. در نتیجه احتمال اینکه در معرض خطر قرار بگیرد کمتر خواهد بود. سن تنها بیرون رفتن نوجوان با توجه به تفکر انتقادی او تعیین می‌شود.

✅ مهارت نه گفتن در سن تنها بیرون رفتن از خانه

بسیاری از مشکلات برای نوجوانان به این خاطر ایجاد می‌شود که آنها توانایی نه گفتن به دیگران را ندارند. به همین خاطر یکی از اولین مهارت‌هایی که فرزند شما باید یاد بگیرد این است که بتواند در مواقع لازم نظر مخالف خودش را اعلام کند و روی نظرش بایستد. بسیاری از نوجوانان از ترس اینکه مبادا دوستانشان آنها را تنها بگذارند به خواسته‌های آنها عمل می‌کنند. یا ممکن است فرزندتان به دلیل نداشتن اعتماد‌به‌نفس کافی احساس کند نظر دیگران از او درست‌تر است. به همین خاطر در اولین قدم سعی کنید این مهارت‌ها را به فرزندتان آموزش دهید.

✅ مدیریت بحران

حضور در اجتماع گاهی اوقات با مشکلات بسیاری همراه خواهد بود. برای مثال ممکن است فرزندتان درگیر مزاحمت‌های خیابانی شود؛ با توجه به اینکه این خطرات در هر سنی ممکن است برای فرزند شما پیش بیاید؛ پس قطعاً راهکار کنار آمدن با آن محدود کردن فرزندتان نیست. شما با این کار تنها باعث می‌شوید فرزندتان دیرتر مهارت‌هایی که باید را یاد بگیرد. به همین خاطر سعی کنید به‌جای مخالفت با بیرون رفتن فرزندتان این مهارت‌ها را به وی آموزش بدهید. پس با توجه به توصیه های متخصصان درباره سن تنها بیرون رفتن شما نیز بستر لازم را فراهم کنید.

نوجوان باید یاد بگیرد در شرایط بحرانی چه کاری انجام بدهد. برای مثال تماس گرفتن با پلیس، در جریان گذاشتن والدین و کمک خواستن از دیگران از جمله راهکارهایی است که او می‌تواند از آنها استفاده کند. اگر احساس می‌کنید فرزندتان در این زمینه‌ها ضعیف است می‌توانید از یک مشاور بخواهید که مهارت‌های زندگی را به فرزند شما آموزش بدهد.

برای آشنایی با راه های جلوگیری از دیر آمدن نوجوان به خانه کلیک کنید.

راهکارهایی برای تنها بیرون رفتن فرزندان

شاید از نظر شما هنوز سن تنها بیرون رفتن نوجوان تان فرا نرسیده باشد؛ پس شما موظفید او را برای ورود به اجتماع آماده کنید. در ادامه راهکارهایی برای تنها بیرون رفتن نوجوانان ارائه داده‌ایم.

برای عضویت در کانال تلگرام ذهن نو و صفحه اینستاگرام ذهن نو کلیک کنید.

✨ کاهش تدریجی کنترل‌ها

همان‌طور که گفتیم تنها بیرون رفتن از خانه سن خاصی ندارد. شما می‌بایست در کنار آموزش مهارت‌ها به فرزندتان به‌تدریج کنترل خود را کاهش دهید. هرگز ناگهانی و به یکباره فرزندتان را در جامعه رها نکنید. این کار بسیاری از مواقع آسیب‌های شدیدی را به همراه دارد. برای مثال بهتر است ابتدا به او اجازه بدهید در مکان‌هایی که شما هم هستید کمی بیشتر از شما فاصله بگیرد. سپس مسیرهای نزدیک را به‌تنهایی برود و بعد به‌تدریج اجازه مسیرهای طولانی‌تر را هم به وی بدهید.

✨ سن تنها بیرون رفتن و همراهی با دوستان

خطر، نوجوانان تنها را بیشتر تهدید می‌کند. در‌حالی‌که اگر آنها با یک یا چند نفر از دوستانی باشند که شما به آنها اطمینان دارید تهدیدها کمتر خواهد بود. به همین خاطر بعضی مواقع به فرزندتان بگویید اگر می‌خواهد بدون شما جایی برود بهتر است با یکی از دوستان خود برود. البته یکی از نکات مهم این است که شما دوست فرزندتان را بشناسید و به او اطمینان کامل داشته باشید.

✨ کنترل از راه دور

وقتی فرزندتان به‌تنهایی از خانه خارج می‌شود بهتر است که از راه دور او را کنترل کنید. برای مثال گاهی به او زنگ بزنید و مطمئن شوید که مشکلی برایش پیش نیامده است. اما حواس‌تان باشد در زنگ زدن هم جانب احتیاط را رعایت کنید. طوری رفتار نکنید که فرزندتان از این کنترل‌ها خسته شود.

سن تنها بیرون رفتن و اهمیت مشاوره

موضوع تنها بیرون رفتن نوجوان یکی از آن مسائلی است که چالش بسیاری را در خانواده ایجاد می‌کند. ترس و نگرانی‌های والدین در کنار اصرارهای نوجوانان می‌تواند فضای خانه شما را تحت‌تاثیر خودش قرار بدهد. به‌علاوه بسیاری از مواقع وقتی با فرزندتان راجع به دلایل خود صحبت می‌کنید شرایط از آنچه هست هم بدتر می‌شود.

بسیاری از این مشکلات به این خاطر ایجاد می‌شوند که والدین و نوجوانان درک درستی از صحبت‌های یکدیگر ندارند. در چنین شرایطی بهتر است درباره دوران نوجوانی از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین می‌توانند زبان مشترکی بین شما و فرزندتان پیدا کنند. به‌علاوه همان‌طور که گفتیم برای اینکه فرزند شما به‌تنهایی از خانه بیرون برود باید مهارت‌هایی را آموزش ببیند. شما می‌توانید با کمک گرفتن از یک روان‌شناس متخصص این مهارت‌ها را به فرزندتان آموزش بدهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سن تنها بیرون رفتن از خانه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

از چه سنی می‌توانم به فرزندم اجازه بدهم که تنها بیرون برود؟

سن مشخصی برای دادن این اجازه وجود ندارد. شما می‌توانید از زمانی که فرزندتان برخی توانایی‌ها مثل مهارت نه گفتن یا مدیریت بحران را یاد گرفت این اجازه را به او بدهید.

چرا فرزندم روی تنها بیرون رفتن این‌قدر اصرار می‌کند؟

نوجوانی سنی است که فرزند شما تلاش می‌کند استقلال خود را به دست بیاورد و خودش را به‌عنوان بزرگسال به جامعه معرفی کند. به همین خاطر آنها تلاش می‌کنند تا از وابستگی‌شان به شما کم کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫6 دیدگاه ها

    1. این موضوع بستگی به شرایط داره. گاه فرد به حدی از بلوغ رسیده که می تواند بدون حضور والدین به همراه دوستانش بیرون برود. اما در شرایطی هم ناامنی محیط اجازه این کار را نمی دهد. پس بر اساس شرایط فرد باید موضوع رو بررسی کرد

  1. دختر دوازده سالم دوست داره تنهایی بره بیرون بهش اعتماد دارم که مراقب خودش هست ولی از طرفی نگرانم نمیدونم چیکار کنم بذارم بره بیرون یا نه نظر شما چیه

    1. سلام و درود نوجوانان هنوز مهارت های لازم برای روبرو شدن با خطرات جامعه رو ندارند. اما باید قدم به قدم با این مسائل روبرو بشوند. خروج ناگهانی اون ها از خانه بدون نظارت و حضور یک بزرگسال چندان توصیه نمیشه (مگر در شرایطی که اطمینان دارید که خطری اون رو تهدید نمیکنه). به طور کلی توصیه می کنیم که زمینه ای فراهم بشه که نوجوان بتواند با همسالان و سایر افراد خارج از محیط مدرسه و کلاس ها و خانه وقت بگذراند. محدودیت بیش از حد باعث انزوا اون شده و یا باعث خدشه دار شدن رابطه والد فرزندی می شود. در این خصوص می تونید با مشاوران ذهن نو مشورت کنید. همچنین میتونید وارد کانال تلگرامی و اینستاگرام ذهن نو بشوید و نظر متخصصان را جویا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره