قرص ام دی ام ای (MDMA)

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص ام دی (MD) یا ام دی ام ای (MDMA) بیشتر از هر نام دیگری به اسم‌اکستازی شناخته می‌شود. ام‌دی یااکستازی‌ اولین بار به‌عنوان دارویی برای کاهش اشتها مورداستفاده قرار گرفت. بااینکه این دارو تأثیر بسیار بالایی در کاهش اشتها و لاغری دارد بااین‌حال اثرات اعتیادآور آن باعث شد که خریدوفروش و استفاده از ام‌دی خیلی زود ممنوع اعلام شود. اما متأسفانه از همان زمان تاکنون قرص ام‌دی به‌صورت غیرقانونی خریدوفروش می‌شود

. یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش استفاده از قرص ام دی این است که بعضی‌ها به‌اشتباه تصور می‌کنند ام‌دی اعتیادآور نیست. اما واقعیت این است که استفاده از این دارو تأثیرات مخرب بسیاری روی مغز و سایر قسمت‌های بدن می‌گذارد. به همین خاطر اگر نشانه‌های استفاده از این دارو را در هر یک از اطرافیان می‌بینید و یا خودتان درگیر استفاده از آن شده‌اید هرچه سریع‌تر راجع به این موضوع از یک متخصص ترک اعتیاد کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره تلفنی در زمینه قرص ام دی ام ای در هر ساعت از روز می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

قرص ام دی چیست

ام‌دی نام اختصار یافته ‌ام‌دی‌ام‌ای یا (متیل‌دی‌اکسی‌مت‌آمفتامین) است. این ماده با نام‌های قرص اکس، اکستازی، آدم و قرص‌های شادی‌بخش هم در بین جوانان شناخته می‌شود. ام‌دی خالص درواقع یک پودر سفیدرنگ است که بوی بسیار بدی هم می‌دهد. اما به‌صورت قرص، کپسول و همین‌طور برچسب‌های پوستی و در رنگ‌های مختلف هم دیده می‌شود.

برای آشنایی با سایر انواع توهم زا ها کلیک کنید.

عملکرد قرص ام دی

ام‌دی‌ام‌ای ماده‌ای شبیه به آمفتامین است. با ورود ام‌دی به بدن ترشح سه ماده شیمیایی سروتونین، دوپامین و نور آدرنالین افزایش پیدا می‌کند. با توجه به نقشی که این سه ماده در افزایش انرژی و همین‌طور احساس شادی و سرخوشی دارند ام‌دی را می‌توان یکی از داروهای محرک دانست. استفاده از این دارو باعث افزایش انرژی، احساس سرخوشی و همین‌طور کاهش نیاز به خواب خواهد شد.

نشانه های استفاده از قرص ام دی

در هر قرص بین 9 تا 117 میلی‌گرم ام‌دی‌ام‌ای وجود دارد. به همین خاطر اینکه فرد پس از استفاده از این قرص چه نشانه‌هایی را تجربه می‌کند به غلظت ماده موجود در هر قرص بستگی دارد. حالت خلقی فرد، میزان مصرف و همین‌طور سابقه اعتیاد ازجمله دیگر عواملی هستند که روی بروز نشانه‌ها اثر خواهند گذاشت. نشانه‌های استفاده از ام‌دی ظرف 3 تا 4 ساعت به اوج خود می‌رسد. بااین‌حال در حدود 12 ساعت طول می‌کشد تا این ماده به‌طور کامل از بدن خارج شود. ازجمله نشانه‌هایی که خبر از مصرف ام‌دی می‌دهند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • احساس شادی و سرخوشی که با حالت همیشگی فرد تفاوت دارد
  • بالا رفتن اعتمادبه‌نفس
  • برقراری روابط اجتماعی بیش‌ازحد با دیگران
  • کاهش اشتها و احساس نکردن گرسنگی
  • افزایش انرژی و کاهش نیاز به خواب

دقت داشته باشید که این نشانه‌ها می‌توانند در صورت استفاده از سایر محرک‌ها هم ایجاد بشوند. به همین خاطر زمانی که با این نشانه‌ها در کسی مواجه می‌شوید به‌جای تشخیص گذاری یا درمان‌های خانگی هر چه سریع‌تر فرد را به یک مرکز درمانی انتقال دهید.

عوارض جانبی قرص ام دی

عوارض کوتاه‌مدت جسمی و روانی

  • تنش عضلانی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تیرگی دید
  • حرکت سریع مردمک چشم
  • تعریق
  • خشکی دهان
  • بی‌قراری حرکتی
  • تپش قلب
  • اضطراب شدید و حملات پانیک
  • کاهش قدرت تمرکز
  • توهم

عوارض بلندمدت جسمی و روانی

  • آسیب‌های جدی به بخش‌هایی از مغز که مسئول خواب و یادگیری هستند
  • اختلالات حافظه و دمانس
  • بیماری‌های روحی مثل افسردگی و اضطراب
  • بدبینی یا پارانویا
  • بیماری‌های کبد
  • کاهش سیستم ایمنی بدن

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دلایل اعتیاد به قرص ام دی ام ای

یکی از جدی‌ترین سؤالات این است که با وجود این‌همه پیامد منفی چرا باز هم روزبه‌روز بر تعداد کسانی که به سراغ استفاده از این ماده می‌روند افزوده می‌شود؟ یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع جذابیت حالاتی است که پس از استفاده از این دارو تجربه می‌شود. افزایش انرژی و احساس خوشحالی و سرخوشی چیزی است که بسیاری از ما به دنبال رسیدن به آن هستیم. به‌علاوه گاهی اوقات دوستان و اطرافیانی که از این ماده استفاده کرده‌اند چنان با جذابیت از آن صحبت می‌کنند که شخص برای استفاده از آن تحریک می‌شود.

سؤال بعدی این است که چرا استفاده از این ماده ادامه پیدا می‌کند؟ رفتارگرایان معتقدند انسان‌ها ذاتاً به دنبال کسب لذت و حال خوب هستند. به همین خاطر اگر رفتاری این احساس لذت را در آن‌ها زنده کند قطعاً آن را تکرار خواهند کرد. استفاده از قرص ام دی هم در چند بار اولی که مورداستفاده قرار می‌گیرد همین‌طور است.

درواقع فرد با مصرف آن احساس لذت می‌کند و به همین خاطر استفاده از این ماده را ادامه می‌دهد. اما زمانی که بدن و روان شما به این ماده وابسته می‌شود دیگر برای کسب لذت استفاده از آن را ادامه نمی‌دهید. در این شرایط مصرف نکردن قرص ام دی باعث بروز نشانه‌های ناخوشایند روانی مثل تحریک‌پذیری می‌شود و به همین خاطر شما مجبورید برای رسیدن به حالت تعادل یا به‌عبارت‌دیگر جلوگیری از حال بد به مصرف دارو ادامه دهید.

ترک اعتیاد به قرص ام دی

همان‌طور که گفتیم قرص ام دی هم مانند سایر داروهای محرک اعتیادآور است. به همین خاطر درصورتی‌که نشانه‌های استفاده از آن را در خود یا هر یک از اطرافیان می‌بینید برای جلوگیری از عوارض منفی بیشتر هرچه سریع‌تر به یک متخصص مراجعه کنید.

برای آشنایی با عوارض و ترک انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

اهمیت مشاوره در ترک

ام‌دی مانند سایر مواد محرک وابستگی روانی شدیدی ایجاد می‌کند. یعنی فرد به‌صورت روانی احساس می‌کند نیاز دارد این ماده را پیدا کرده و از آن استفاده کند. به همین خاطر است که بسیاری از مواقع کسانی که تجربه اعتیاد به قرص ام دی را دارند حتی پس از ترک بازهم به سراغ استفاده از این مخدر می‌روند. درواقع تا زمانی که وابستگی روانی به این ماده از بین نرفته باشد تمامی فعالیت‌های دیگر برای ترک اعتیاد بی‌نتیجه خواهد ماند. به همین خاطر است که متخصصان همیشه توصیه می‌کنند جلسات روان‌درمانی و بازپروری را در ترک اعتیاد به هر نوع ماده مخدر جدی بگیرید.

برای دریافت مشاوره تلفنی در زمینه قرص ام دی ام ای در هر ساعت از روز می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

قرص ام‌دی چیست؟

ام‌دی نام مختصر ام‌دی‌ام‌ای است که در میان مردم بیشتر با نام قرص اکس یا اکستازی شناخته می‌شود.

آیا قرص ام‌دی اعتیادآور است؟

ام‌دی مانند سایر داروهای محرک اعتیادآور است. اما اعتیاد به آن بیش از آنکه حالت وابستگی بدنی داشته باشد به‌صورت تمایل روانی به مصرف مجدد خود را نشان می‌دهد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره