مراقبت های قبل از بارداری برای زن و مرد | 5 غذای ضروری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مراقبت های قبل از بارداری بسیار مهم است و آینده فرزند شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. شکل‌گیری و رشد سالم جنین تنها به مراقبت‌های دوران بارداری مربوط نمی‌شود بلکه به جهت تولد یک نوزاد سالم رعایت مراقبت های قبل از بارداری حائز اهمیت است. متاسفانه اکثر خانم‌ها بدون توجه به این نکته و عدم رعایت مراقبت‌های پیش بینی شده قبل از بارداری، تنها با عقب افتادن زمان قاعدگی خود متوجه باردار بودنشان می‌شوند. این در حالیست که بیشتر آن‌ها از لحاظ شرایط جسمی، روحی و اجتماعی در وضعیت مطلوب نیستند و بدون مراقبت‌های لازم باردار شده‌اند.

با توجه به اهمیت زمان طلایی مربوط به رعایت مراقبت های لازم، در این مطلب نکات مهمی در مورد مراقبتهای قبل ازبارداری ارائه خواهد شد و به خانم‌ها توصیه می‌شود با مطالعه دقیق آن قبل از اقدام به بارداری مراقبت‌های لازم را انجام دهند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مراقبت های قبل از بارداری 

منظور از مراقبت های قبل از بارداری  چیست؟

مراقبت های قبل از بارداری در دسته های مختلفی قرار دارد. قبل از اینکه برای بارداری اقدام کنید باید مراقبت ها را انجام دهید. پزشک سوابق خانوادگی، شخصی، وضعیت سلامتی و … را می‌سنجد. سپس موارد احتیاط لازم برای شروع بارداری را به شما آموزش می‌دهد. این مراقبتها شامل سن مادر، تزریق واکسن، تغذیه، وزن و … می‌شود.

مراقبت های قبل از بارداری تنها در زنان خلاصه نمی‌شود. آقایان نیز باید قبل از فرزندآوری شرایط خوبی برای خود فراهم کنند تا از آسیب های احتمالی کاسته شود. حتما به مراقبت های روحی و روانی نیز اهمیت بدهید و از روانشناس راهنمایی بگیرید تا مادر و پدری با سلامت روانی خوب باشید. در این مقاله تمامی موارد مورد نیاز در زمینه مراقبتهای قبل ازبارداری را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

مراقبت های قبل از بارداری شامل چه مواردی می‌شود؟

توجه به موارد زیر در مراقبت‌ های قبل از بارداری اهمیت بسزایی دارد که باید قبل از بارداری به آن ها توجه شود. برای اطلاعات بیشتر حتما مقاله برنامه ریزی برای بچه دار شدن را بخوانید.

✔️ سن مادر

بارداری در دو گروه از زنان با خطر بیشتری رو به رو است و باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرند. مادرانی که در اواخر سن بارداری قرار دارند و مادرانی که نوجوان هستند و شرایط بدنی مناسب را برای بارداری ندارند. به همین دلیل توصیه می‌شود همه مادران به ویژه این دو گروه مراقبتهای قبل بارداری را با دقت بیشتری مورد توجه قرار دهند. مادران نوجوان معمولا با خطر کم خونی و زایمان زودرس مواجهه هستند.

بنابراین الزاما باید مورد معاینه پزشک قرار بگیرند و مراقبت‌های لازم را دریافت نمایند. این در حالیست که مادرانی با شرایط سنی بالا با خطر دیابت و افزایش فشار خون مواجه می‌شوند و ممکن است اختلالات کروموزومی در آن‌ها اتفاق بیفتد. به همین دلیل این مادران باید قبل از بارداری مورد معاینه پزشک قرار بگیرند و مراقبتهای قبل از بارداری را رعایت نمایند.

✔️ تزریق واکسن سرخچه و آبله مرغان

مراقبت های قبل از بارداری در دسته تزریق واکسن نیز قرار می‌گیرد. در صورتی که مادران درمورد بیماری‌هایی چون سرخچه و آبله مرغان احساس ناایمنی می‌کنند، باید چند ماه قبل از اینکه باردار شوند مورد معاینه قرار بگیرند و واکسن سرخچه و آبله مرغان را تزریق کنند.

✔️ مراقبت های قبل از بارداری | مصرف اسیدفولیک

به دلیل اینکه جنین به ویژه در سه ماهه اول بارداری با خطر ناهنجارهایی عصبی رو به رو است، الزاما شروع مصرف فولیک اسید قبل از بارداری توصیه می‌شود. ضمن اینکه استفاده از این مکمل‌های دارویی در طول دوران بارداری اکیدا توصیه می‌گردد. بنابراین مصرف اسید فولیک را در مراقبتهای قبل ازبارداری مورد توجه قرار دهید. 

✔️ تغذیه

زنان در طول دوران بارداری به ویژه در سه ماهه اول که نوزاد در حال رشد و تکامل اولیه است باید به طور تقریبی معادل 2000 کیلو کالری دریافت نمایند. باید رژیم غذایی مناسب را در مراقبت های قبل از بارداری برنامه ریزی کنند که در این مورد مراجعه به کارشناس تغذیه و استفاده از راهنمایی‌های وی بسیار کارساز خواهد بود. مادران باردار باید قبل از شروع بارداری به این نکته توجه داشته باشند که مصرف مواد غذایی با چربی زیاد و شیرینی زیاد را به حداقل برسانند.

✔️ مراقبت های قبل از بارداری | ویتامین ها

ویتامین ها از موارد مهم در مراقبتهای قبل ازبارداری هستند. یک بارداری موفق و تولد یک نوزاد سالم به این امر بستگی دارد که بدن مادر در شرایط مطلوب باشد و به اندازه کافی ویتامین‌های لازم را دریافت کند. استفاده از مکمل‌های حاوی ویتامین و حتی غذاها و میوه‌هایی که سرشار از ویتامین هستند در قبل و طول مدت بارداری توصیه می‌شود و باید مورد توجه قرار بگیرد.

✔️ وزن

مراقبتهای قبل ازبارداری به وزن مادر نیز بستگی دارد. مادران باید قبل از آغاز بارداری به پزشک متخصص رجوع کرده و با تشخیص وی اقدام به بارداری نمایند. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مراقبتی قبل از ازدواج که توسط پزشک اکیدا مورد توجه قرار می‌گیرد، وزن است. اگر مادر دچار چاقی باشد امکان دارد با آغاز بارداری با مشکلاتی چون فشار خون، دیابت حاملگی و مشکلات رشد جنین رو به رو شود. ضمن اینکه این مادران به احتمال زیاد مجبور به سزارین و زایمان زود رس خواهند شد. بنابراین حتما قبل از اقدام به بارداری به وزن مناسب برسید و سپس باردار شوید.

پیشنهادهای مراقبتی برای زنانی که قصد بارداری دارند

موارد زیر پیشنهادهای مفیدی برای مراقبت های قبل از بارداری است که حتما باید مورد توجه قرار بگیرند. علاوه بر موارد زیر مقاله اقدامات قبل از بارداری را نیز بخوانید.

✒️ مصرف چربی‌های حاوی امگا 3

در مراقبتهای قبل ازبارداری باید چربی های امگا 3 را قرار دهید. روغن ماهی تاثیر بسیار زیادی بر رشد سیستم عصبی مرکزی و شبکیه جنین دارد. به همین دلیل یشنهاد می‌شود زنان قبل از لقاح و آغاز بارداری در طول هفته معادل تقریبی 140 گرم ماهی پخته مصرف نمایند.

✒️ مراقبت های قبل از بارداری | دوری از الکل

به منظور اینکه از تولد نوزاد با اختلال سندروم الکلی جلوگیری شود، الزاما  باید مصرف الکل را چندین ماه قبل از آغاز بارداری ترک نمود. بنابراین دوری از الکل باید در دسته مراقبت های قبل از بارداری قرار بگیرد. 

✒️مصرف ویتامین دی

به دلیل اینکه رشد استخوان‌های نوزاد از همان اوایل بارداری منوط به این است که میزان کافی ویتامین دی جذب نماید، به مادران توصیه می‌شود مراقبتهای قبل ازبارداری به مصرف ویتامین‌ها به ویژه ویتامین دی مبادرت داشته باشند تا بدنشان شرایط لازم برای رشد جنین را فراهم کند.

✒️ مراقبت های قبل از بارداری | مصرف اسید فولیک

یکی از پیشنهادات مراقبت های قبل از بارداری، مصرف اسید فولیک است. با توجه به اهمیت اسید فولیک بر سلامت جنین و شروع یک بارداری موفق، زنان باید به طور مرتب قبل از آغاز بارداری، روزانه 400 میکرو گرم اسید فولیک دریافت کنند. 

✒️ آزمایش های پزشکی

مراقبت های قبل از بارداری در زمینه آزمایش های پزشکی نیز قرار دارد. خانم هایی که قصد بارداری دارند باید تست ها و آزمایش هایی که در ادامه ذکر کرده ایم را انجام دهند تا سلامت فرزند به خطر نیوفتد. 

  •  تست ایدز
  •  آبله مرغان
  • هرپس
  • آزمایش سرخچه
  • تست هپاتیت ب
  • مشکلات تیروئید
  • بیماری های مقاربتی مانند سفلیس، سوزاک و کلامیدیا
  • عفونت های انگلی
  • دیابت
  • کم خونی داسی شکل
  • تالاسمی
  • بیماری های ژنتیکی

✒️رحم خود را تقویت کنید

مراقبت های قبل از بارداری به تقویت رحم نیز مرتبط می‌شود. رحم سالم برای بارداری از اهمیت بسزایی برخوردار است. برای داشتن رحم سالم رعایت برخی نکات ضروری است که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

– تحریک و فعالیت خود را افزایش دهید.

– مصرف کافئین را کاهش دهید. 

-با متخصص زنان مشورت بگیرید.

– ورزش هدفمند و آگاهانه داشته باشید. 

– استرس خود را درمان کنید. 

-سیگار و دخانیات را ترک کنید. 

✒️ راه های کنترل بارداری را قطع کنید

مراقبت های قبل از بارداری در زمینه قطع راه های کنترل نیز قرار دارد. اگر قصد فرزندآوری دارید؛ حتما روش هایی که قبلا برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کردید را قطع کنید. سپس بعد از اولین چرخه قاعدگی برای بارداری اقدام کنید. البته به خاطر داشته باشید که برخی از خانم ها با گذشت چند ماه باردار می‌شوند. بارداری برای همه افراد در زمان مشخص نیست.

✒️ مراقبت های قبل از بارداری در ازدواج فامیلی

یکی از موارد مراقبتهای قبل ازبارداری، بررسی ازدواج فامیلی است. معمولا در ازدواج های فامیلی به دلیل تداخل ژنتیکی باید تحت نظر پزشک باشید. 

✒️دریافت مشاوره قبل بارداری

مشاوره قبل بارداری برای خانم‌هایی که قصد اقدام به بارداری دارند، می‌تواند بسیار مفید باشد چرا که مشاور با توجه به سن، وزن و شرایط فیزیکی خانم بهترین روش‌ها را ارائه می‌دهد. بنابراین حتما برای مراقبت های قبل از بارداری، مشاوره روانشناسی را در نظر داشته باشید. 

✒️ مراقبت های قبل از بارداری در مردان

مردان نیز باید در مراقبتهای قبل ازبارداری سهیم باشند. خیلی از آقایان اطلاع ندارند که سلامت اسپرم به اندازه سلامت تخمک اهمیت دارد. مردان نیز به عنوان پدر باید مراقبت هایی در این زمینه داشته باشند تا فرزند سالمی را پرورش دهند. در این بخش مقاله به این مراقبت ها اشاره کرده ایم.

➰ تحرک و فعالیت داشته باشید. مثلا روزی 30 تا 45 دقیقه ورزش هوازی انجام دهید. 

➰ مصرف الکل را قطع یا کمتر کنید.

➰اگر اضافه وزن دارید؛ برای کاهش وزن خود اقدام کنید. 

➰ مصرف روزانه ویتامین را با راهنمایی و تجویز پزشک افزایش دهید. 

➰ بیماری های مقاربتی خود را درمان کنید و از روش های پیشگیری از این بیماری ها استفاده کنید. 

➰سابقه پزشکی و ارث خانوادگی را بررسی کنید. 

➰ از شریک احساسی خود مراقبت کنید. 

✒️ متفورمین مصرف کنید

در مراقبت های قبل از بارداری از متفورمین نیز استفاده می‌کنند. این دارو برای درمان سندرم پلی کیستیک است که طبق نظر پزشک تجویز می‌شود. برای کاهش انسولین، تخمک گذاری و تنظیم قاعدگی از آن استفاده می‌کنند. 

در مراقبت های قبل از بارداری چی بخوریم؟

در مراقبت های قبل از بارداری چی بخوریم؟

برای اینکه بارداری خوبی داشته باشید؛ باید در مراقبت های قبل از بارداری مواد غذایی را رعایت کنید. از نظر سطح ویتامین ها و مواد معدنی بدن شما باید غنی باشد. بنابراین جهت دریافت مواد مغذی باید از پزشک راهنمایی بگیرید. در تغذیه دوران بارداری به موارد زیر توجه کنید. 

میوه وسبزی زیاد مصرف کنید. 

غذاهای سبوس دار را جایگزین غذاهای فرآوری شده کنید. 

آواکادو، مغز بادام، گردو و ماهی مصرف کنید. 

از خوردن چربی های بد مثل غذا های سرخ شده و کیک اجتناب کنید. 

از نوشیدنی های قندی و گازدار جلوگیری کنید. 

کلام آخر

در این مقاله راجع به مراقبت های قبل از بارداری توضیح داده ایم. زمانی که قصد بارداری دارید؛ حتما از لحاظ روحی نیز باید تحت مراقبت باشید. هرگز فرزند شما علاقه ای به مادر مضطرب و افسرده ندارد. بنابراین از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید تا خدمات روانشناسی برای سلامت روانی شما صورت بگیرد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

دلیل اهمیت مراقبت های قبل از بارداری چیست؟

مراقبت های قبل بارداری اهمیت بسزایی در سلامت جنین و همچنین مادر دارد. در واقع شکل‌گیری جنین و رشد سالم او تنها به مراقبت های دوران بارداری مربوط نمی‌شود و جهت تولد یک نوزاد سالم رعایت مراقبت های قبل از بارداری نیز حائز اهمیت می‌باشد.

مراقبت های قبل بارداری شامل چه مواردی است؟

توجه به تغذیه مناسب، ویتامین‌ها، کنترل وزن، مصرف اسید فولیک و امگا3، حذف الکل و دخانیات، کاهش تنش‌ها، توجه به سن و دریافت مشاوره‌های قبل بارداری از جمله موارد مهم می‌باشد. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره