اقدامات قبل از بارداری | 14 اقدام ضروری قبل بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اقدامات قبل از بارداری به مجموعه مراقبت‌هایی گفته می‌شود که در راستای سلامت مادر و جنین در طول دوران بارداری انجام می‌گیرد و باعث می‌شود که بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها از بین برود. در واقع با یک سری از مراقبت‌های ساده شما می‌توانید بارداری لذت بخشی را تجربه کنید. لازمه انجام این کار این است که پدر و مادر شرایطی را فراهم کنند تا بارداری با کمترین خطر و مشکلات صورت گیرد. اگر برای چنین تجربه‌ای آماده شده‌اید و تصمیم قطعی برای بچه دار شدن را گرفته‌اید، با ما همراه باشید تا با اقدامات لازم قبل از بارداری آشنا شوید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اقدامات قبل از بارداری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

اقدامات قبل از بارداری چگونه است؟

برای باردار شدن برخی از نکات را باید رعایت کرد. اقدامات قبل از بارداری باید به کمک پزشک باشد که با برنامه ریزی های مناسب، غذای سالم و مولتی ویتامین ها شروع کنید. زمانی که تصمیم به بارداری می‌گیرید؛ باید با سیگار، الکل و مواد مخدر خداحافظی کنید. همچنین ضروری است که از مواد آلاینده و سمی دور بمانید. خانم هایی که برای بارداری اقدام می‌کنند باید از لحاظ جسمانی و روحی نیز سلامت باشند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که برای افزایش سلامت روان از روانشناس برای قبل از بارداری اقدام کنید. در این مقاله از اهمیت اقدامات قبل از بارداری حرف زده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

اهمیت اقدامات قبل از بارداری

اقدامات قبل از بارداری شامل مراقبت‌هایی می‌شود که زوجین قبل از تلاش برای بچه دار شدن باید انجام دهند. این مراقبت‌ها کمک می‌کند تا مادر و جنین در طول دوران بارداری سلامت جسمی و روانی بالایی را تجربه کنند و از بسیاری مشکلات و بیماری‌ها پیشگیری گردد. در صورتی که تصمیم به باردار شدن دارید بهتر است ابتدا تمامی شرایط را فرآهم کرده تا دوران لذت بخشی را سپری کنید و زایمان راحتی داشته باشید. توجه کنید که این اقدامات مربوط به هردوی زوجین می‌شود چراکه پدران نیز لازم است اصول و مراقبت‌هایی را انجام دهند که به سلامت همسر و فرزندشان کمک می‌کند. 

برای آشنایی با راه های غلبه بر ترس از بچه دار شدن کلیک کنید.

14 اقدام ضروری قبل از بارداری

اقدام ضروری قبل از بارداری

بهترین زمان برای اقدامات قبل از بارداری، 6 ماه قبل می‌باشد. این مدت زمان مناسبی است که اقدامات اولیه صورت گیرد و شرایط مناسب برای شروع دوران بارداری فراهم شود. برای آشنایی با مراقبت های قبل از بارداری کلیک کنید.

? مراجعه به متخصص زنان

اولین اقدامات قبل از بارداری، مراجعه به متخصص زنان و اطمینان از سلامت بدن مادر است. در جلسه معاینه معمولا مواردی چون قد، وزن و فشار خون بررسی می‌شود و سوالاتی در مورد اینکه آیا زن و شوهر مشکلات جسمانی و جنسی خاصی دارند یا داروی خاصی مصرف می‌کنند، پرسیده خواهد شد.

? اقدامات قبل از بارداری | انتخاب زمان مناسب برای لقاح

از جمله مهمترین اقدامات قبل از بارداری این است که بدن از لحاظ شرایط تخمک گذاری در وضعیت مطلوب قرار داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌گردد لقاح در زمانی اتفاق بیفتد که بدن، بیشترین تخمک گذاری را دارد. برای آشنایی با نحوه برنامه ریزی برای بچه دار شدن کلیک کنید.

? انجام آزمایش ژنتیک

یکی از اقدامات قبل از بارداری، انجام آزمایش ژنتیک است. انجام این آزمایش به ویژه زمانی ضرورت پیدا می‌کند که سابقه بیماری‌های ژنتیک در خانواده زوجین وجود داشته باشد. همچنین زمانی که زن و مرد دارای رابطه خویشاوندی نزدیک می‌باشند انجام آزمایش ژنتیک قبل از بارداری توصیه می‌شود. انجام این آزمایش براحتی انجام می‌گیرد و تنها با ارائه یک نمونه بزاق دهان یا خون زوجین امکان پذیر خواهد بود. برای آشنایی بیشتر درباره معاینات عمومی پیش از بارداری کلیک کنید.

? انجام تست سرطان دهانه رحم

انجام تست سرطان دهانه رحم از مهم ترین اقدامات قبل از بارداری می‌باشد. یکی از مهمترین خطراتی که می‌تواند در دوران بارداری آسیب‌های جبران ناپذیری ایجاد کند، بیماری سرطان دهانه رحم است. به همین دلیل بسیار مهم و حیاتی است که زنان قبل از اقدام به بارداری توسط متخصص مورد غربالگری و ارزیابی قرار گیرند. تشخیص این بیماری با استفاده از تست پاپ اسمیر انجام می‌گیرد و به زنان جوان توصیه می‌شود سالانه 2 بار خود را مورد تست و بررسی قرار دهند تا از صحت سلامت خود اطمینان کسب نمایند.

? اقدامات قبل از بارداری | مراجعه به دندانپزشک

به دلیل اینکه در زمان بارداری مراجعه به دندانپزشک و رسیدگی به بیماری‌های دهان و دندان برای مادر محدودیت دارد، بهتر است قبل از آغاز بارداری به دندانپزشک مراجعه کرده و مورد معاینه قرار بگیرید.

? ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی مناسب

ورزش و رژیم غذایی را در دسته اقدامات قبل از بارداری قرار دهید. چربی‌های اضافه بدن می‌تواند محدودیتی برای داشتن یک بارداری راحت ایجاد کند، به همین خاطر الزاما می‌بایست قبل از زمان بارداری برنامه غذایی مناسبی تنظیم شود و رژیم غذایی متناسب با بارداری رعایت گردد. این فرآیند کمک خواهد کرد که وزن ایده‌آل خود را بدست آورده و بتوانید بارداری راحتی را سپری کنید. خانم‌هایی که با داشتن اضافه وزن اقدام به بارداری می‌کنند با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. رژیم غذایی در کنار ورزش‌هایی مثل پیاده روی، یوگا و مدیتیشن علاوه بر اینکه در رسیدن شما به وزن ایده آل کمک می‌کند باعث می‌شود آرامش بیشتری کسب کنید.

? مصرف مکمل‌های دارویی

یکی از اقدامات قبل از بارداری، مصرف مکمل های دارویی است. به منظور داشتن دوران بارداری راحت و رشد مناسب جنین، مادر می‌بایست مکمل‌های دارویی را با تجویز متخصص مصرف کند. اگر مکمل خاصی توسط مادر استفاده می‌شود باید توسط متخصص مورد تایید قرار بگیرد. مکمل‌های مختلفی امروزه در بازار وجود دارند سعی کنید از مصرف دارویی که اطلاعات کافی درباره آن ندارید و یا متخصص آن را تاکید نکرده خودداری فرمایید. 

برای آشنایی با میزان و نحوه مصرف فولیک اسید در بارداری کلیک کنید.

? اقدامات قبل از بارداری | ترک دخانیات

در اقدامات قبل از بارداری باید به ترک دخانیات بپردازید. مصرف دخانیات باعث بروز اختلالات و بیماری‌های خاصی در بدن می‌شود. به جهت اینکه این پیامدهای نامطلوب بر رشد جنین نیز تاثیرات منفی می‌گذارد و رشد او را با ناهنجاری‌هایی مواجه می‌سازد، می‌بایست مدتی قبل از بارداری مصرف دخانیات ترک شود و پس از گذشت چندین ماه بارداری انجام شود زیرا پاکسازی بدن از مواد سمی که در اثر استفاده از دخانیات در بافت‌های بدن نفوذ یافته است چند ماه طول می‌کشد. پدران نیز لازم است که مصرف الکل و دخانیات را کنار گذاشته و برای سلامت جنین و خانواده ارزش قائل شوند. 

? گفتگو درباره زمان بارداری و تولد نوزاد

حتما به خاطر داشته باشید که از مهم ترین اقدامات قبل از بارداری، گفتگو در رابطه با زمان بارداری و تولد است. متاسفانه بیشتر زنان بدون در نظر گرفتن اینکه آیا برای پذیرفتن نقش مادری آماده هستند یا خیر، باردار می‌شوند. در حالی که بیشتر آن‌ها هیچ درک درست و متناسبی از مسئولیت‌های بعدی خود ندارند. این وضع فقط به زنان اختصاص نمی‌یابد بلکه مردان نیز در شرایطی متوجه بارداری زنان خود می‌شوند که درک درستی از نقش پدری و مسئولیت‌های آن ندارند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود مدتی قبل از شروع بارداری زن و مرد با یکدیگر گفتگو نمایند و نسبت به وضعیت و شرایطی که با شروع بارداری و تولد نوزاد با آن مواجه خواهند شد، آگاهی کسب نمایند.

برای اشنایی با بهترین زمان برای غربالگری جنین کلیک کنید.

? بهبود رابطه و حل مسائل خانوادگی با مراجعه به مشاور و روانشناس

از دیگر اقدامات قبل از بارداری، بهبود رابطه و حل مسائل است. مشکلات و نوسانات زندگی زناشویی گاهی زوجین را در شرایط نامطلوب روحی و روانی قرار می‌دهد. افسردگی از جمله مهمترین مشکلات روانی است که در بیشتر افراد  دیده می‌شود. به ویژه که نرخ ابتلا به افسردگی در زنان دو برابر مردان می‌باشد. حال اگر فردی که دچار افسردگی است با بارداری غیر منتظره روبه‌رو شود ممکن است واکنش‌های غیر معمولی نشان دهد و نوعی ترس بر وی غالب شود. در موارد وخیم مشکلات روانی مادر می‌تواند پیامدهای نامطلوبی بر جنین داشته باشد. به همین خاطر مراجعه به روانشناس و اطمینان از وضعیت روحی و روانی مناسب قبل از اقدام به بارداری بسیار مهم و حیاتی است. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

? قطع راه های کنترل بارداری

یکی از اقدامات قبل از بارداری، قطع راه های کنترل بارداری است. اگر قصد دارید که باردار شوید؛ باید هر روشی که قبلا برای جلوگیری استفاده می‌کردید را فراموش کنید. با قطع روش های جلوگیری از بارداری باید پریود را تجربه کنید که بعد از آن با کمک سیکل قاعدگی شروع به برنامه ریزی برای بارداری کنید. 

? آزمایش های مختلفی را انجام دهید

از اقدامات قبل از بارداری می‌توان به آزمایش های مختلف نیز اشاره کرد. شما به عنوان یک مادر باید از سلامت جسمانی خود مطمئن شوید و سپس برای بارداری اقدام کنید. در این بخش مقاله آزمایش های مختلف قبل از بارداری را نام برده ایم. 

? هرپس

? هپاتیت ب

? آبله مرغان

? سرخچه 

? ایدز

? بیماری های مقاربتی

? تیروئید

? دیابت

? عفونت انگلی

? تقویت رحم

از دیگر اقدامات قبل از بارداری، تقویت رحم است. خانم ها برای اینکه بارداری سالمی داشته باشند؛ نیازمند رحم قوی هستند. برای اینکه به تقویت رحم بپردازید لازم است که به نکات زیر توجه کنید. 

➰ کاهش مصرف کافئین

➰ مشورت با متخصص زنان 

➰ داشتن تحرک و فعالیت های فیزیکی

➰ کاهش استرس  

➰ ترک سیگار و دخانیت

➰ ورزش آگاهانه و هدفمند

? اقدامات قبل از بارداری برای آقایان نیز ضروری است

حتما باید به اقدامات قبل از بارداری برای آقایان نیز توجه کرد. مردان نیز مانند خانم ها حتما باید قبل از بارداری از سلامت روانی و جسمانی خود مطلع باشند. اقداماتی که آقایان باید انجام دهند به شرح زیر است. 

? از مصرف داروهای خاص جلوگیری کنید. 

? در محیط های آلوده قرار نگیرید. 

? از گرم شدن بیضه ها جلوگیری کنید. 

? پیروی از برنامه غذایی سالم.

کلام آخر

جدا از اقدامات قبل از بارداری که گفته شد؛ باید در نظر داشته باشید که در طول بارداری نیز باید از وجود یک روانشناس در کنار خود بهره ببرید. تغییرات روحی و روانی که شما در طول 9 ماه تجربه می‌کنید می‌تواند تاثیرات زیادی بر روی شما و فرزندتان بگذارد. همچنین بعد از بارداری نیز احتمال افسردگی پس از زایمان برای هردوی زوجین وجود دارد. به همین خاطر از زمانی که تصمیم به اقدامات لازم قبل از بارداری گرفتید موضوعات را با یک روانشناس در میان بگذارید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اقدامات قبل از بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا ورزش کردن می‌تواند در باروری تاثیر گذار باشد؟

بله. در صورت انجام تمرینات ورزشی مناسب قبل از بارداری احتمال افزایش لقاح پذیری و باروری افزایش می‌یابد.

چند مدت قبل از بارداری باید روش‌های جلوگیری از بارداری را کنار گذاشت؟

بسته به اینکه چه نوع روش جلوگیری استفاده می‌شده است زمان بارداری متفاوت خواهد بود. برای مثال اگر جلوگیری به واسطه مصرف قرص‌های ضد بارداری انجام گرفته است مدت زمان بیشتری طول می‌‌کشد که اثرات این قرص‌ها از بدن دفع شود و زمینه برای باروری فراهم گردد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره