کودک بی پدر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تربیت کودک بی پدر برای بانوانی که از همسرشان طلاق گرفته‌اند یا شوهر خود را بر اثر مرگ از دست داده‌اند یکی از چالش‌های مهم زندگی است؛ چرا که در این شرایط مادران مجبور هستند وظایف مرتبط با نقش پدر را نیز بر دوش بکشند و برای پیشگیری از آسیب دیدن کودک تلاش‌های مضاعفی از خود نشان دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که کودکان نیز در این موقعیت فشارهای زیادی را تحمل می‌کنند و ممکن است با اختلالات رفتاری نظیر پرخاشگری و لجبازی به موقعیت موجود واکنش نشان دهند. اگر فرزندتان یکی از والدین را در کنار خود ندارد، توصیه می‌کنیم حتما مشاوره کودک دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک بی پدر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

تربیت کودک بی پدر | آسیب‌هایی که کودکان را تهدید می‌کنند

تربیت کودک بی پدر

نبود پدر در زندگی کودک می‌تواند به طور بالقوه میزان آسیب پذیری روانی او را افزایش دهد. این مسئله به خصوص زمانی که پدر به طور ناگهانی از زندگی فرزند خود حذف می‌شود به میزان بیشتری مشاهده می‌گردد. در این شرایط بسیاری از کودکان نمی‌توانند بپذیرند چرا پدرشان دیگر در زندگی آن‌ها حضور ندارد.

کودکان تا قبل از دوران نوجوانی توانایی اندکی برای درک مسائل انتزاعی دارند. از همین رو استدلال‌هایی نظیر مرگ، رفتن پدر نزد خدا و مسائلی از این دست را به خوبی درک نمی‌کنند. همچنین اگر پدر به دلیل متارکه حضور نداشته باشد بازهم کودک ممکن است نتواند علت غیبت او را درک کند. در این شرایط بسیاری از کودکان به دلیل برخورداری از ویژگی خود مرکز بینی احساس می‌کنند خودشان مقصر اختلاف پدر و مادر هستند و همین مسئله اضطراب و ناراحتی زیادی را به آن‌ها تحمیل می‌کند.

فروشگاه آرامیس

با این همه با توجه به توانایی کمتر کودکان برای پردازش هیجان‌های منفی آن‌ها اضطراب‌های خود را در قالب مشکلات روان شناختی و رفتاری نشان می‌دهند. از جمله رایج‌ترین مشکلاتی که در این زمان مشاهده می‌شود می‌توان به بروز پرخاشگری، لجبازی، دچار شدن به مشکلات خواب نظیر کابوس‌های شبانه و مشکلات جسمانی مرتبط با استرس نظیر دل درد اشاره کرد. برای آشنایی با بهترین و جدیدترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

تربیت کودک بی پدر | توصیه‌هایی برای مادران

تربیت کودک بدون حضور پدر برای مادران کار آسانی نیست. شما در این شرایط مجبور هستید نقش پدر خانواده را نیز به دوش بکشید و وظایفی بیش از آنچه برای یک مادر تعریف می‌شود را انجام دهید. توجه کردن به برخی توصیه‌های روانشناسی به شما کمک می‌کند تا بتوانید اوضاع پیش رو را بهتر مدیریت کنید و به بهترین شکل به چالش‌های موجود در زندگی خود پاسخ دهید. اگر احساس می‌کنید که کنترل اوضاع برای شما بسیار سخت شده است و در حال تحمل کردن فشار زیادی هستید بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید. ما در ادامه به چند توصیه مهم در زمینه تربیت کودک بی پدر اشاره کرده‌ایم. توصیه می کنیم مقاله توضیح مرگ برای کودکان را مطالعه نمایید.

1- در مورد نگرانی‌های کودک با او گفت و گو کنید

بسیار اهمیت دارد که به فرزند خود آزادی بیان بدهید و فضایی ایجاد کنید تا او بتواند ترس‌ها و نگرانی‌هایش را با شما در میان بگذارد. در واقع لازم است زمان‌های خاصی را به گفت و گو با کودک اختصاص دهید و به او بگویید در مورد افکار و احساساتی که در نبود پدر تجربه می‌کند با شما صحبت کند. همین که فرزندتان بتواند هیجانات خود را با شما در میان بگذارد تا حد زیادی در زمینه پیشگیری از مشکلات روانشناختی موثر خواهد بود. توصیه می کنیم مقاله رفتار با کودک یتیم را مطالعه نمایید.

2- احساسات خود را به کودک بی پدر تحمیل نکنید

اگر از شوهر خود طلاق گرفته‌اید تلاش نکنید نگرش فرزندتان را در مورد پدرش منفی کنید. در این شرایط کودکان درگیر هیجانات متعارضی می‌شوند که می‌تواند تا حد زیادی آن‌ها را آشفته کند. در واقع کودکان هنوز از نظر شناختی توانایی کافی برای قضاوت کردن ندارند. در این شرایط بدگویی شما در مورد پدرشان باعث می‌شود که به خاطر دوست داشتن یکی از شما احساس گناه کنند و از این بابت نزد خود شرمنده شوند. در نتیجه لازم است تا حد ممکن از تحمیل احساسات خود به فرزندتان خودداری کنید.

3- با برنامه ریزی پیش بروید

تربیت کودک بی پدر باعث می‌شود که مادر وظایف و نقش‌های زیادی را متحمل شود. در واقع ممکن است همواره احساس کنید زمان کمی در اختیار دارید و نمی‌توانید به همه کارها به خوبی رسیدگی کنید. در این شرایط داشتن برنامه ریزی و زمان بندی مناسب تا حد زیادی به شما کمک خواهد کرد. در همین راستا تلاش کنید برای هر روز اولویت‌های کاری خود را مشخص کرده و پیش از هرچیز سراغ آن‌ها بروید.

4- به فرزندتان اطمینان دهید که دوستش دارید

جدایی از پدر به خصوص زمانی که ناگهانی و در اثر مرگ اتفاق می‌افتد می‌تواند کودکان را تا حد زیادی مضطرب کند. در این شرایط اکثر بچه‌ها احساس ناامنی می‌کنند. در واقع آن‌ها می‌ترسند که روزی شما نیز او را ترک کنید یا محبتتان را از او دریغ نمایید. در نتیجه ممکن است چسبندگی بسیار زیادی به شما پیدا کنند و از نبودتان دچار وحشت شوند. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که در مورد عشق و علاقه خود به صورت کلامی با فرزندتان صحبت کنید و به او اطمینان خاطر بدهید که همواره در کنارش خواهید بود.

5- به سلامت روان خود اهمیت دهید

در بسیاری از مواقع کودکان بیش از نبود پدر از زندگی و بودن در کنار مادر افسرده یا مضطرب است آسیب می‌بینند. در نتیجه برای مراقبت کافی از کودک بی پدر ابتدا باید مراقب خودتان باشید. اگر احساس می‌کنید پس از جدایی یا از دست دادن شوهرتان نمی‌توانید با شرایط جدید کنار بیایید و احساساتی نظیر غمگینی مفرط عملکرد شما را در جنبه‌های مختلف زندگی تضعیف می‌کند لازم است از یک متخصص روانشناس برای مدیریت بهتر اوضاع کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک بی پدر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

فرزندم بعد مرگ پدرش بسیار منزوی شده و عملکرد تحصیلی اش نیز تا حد زیادی افت پیدا کرده برای کمک به او باید چه کار کنم؟

پیش از هرچیز  بهتر است از یک مشاور و روانشناس متخصص در حیطه کودک کمک بگیرید. روانشناس وجود مشکلاتی نظیر افسردگی و اضطراب دوران کودکی را ارزیابی کرده و در مورد بهترین روش تربیتی اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار می‌دهد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره