رفتار با کودک یتیم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مواجهه، برخورد و رفتار با کودک یتیم یکی از چالش‌های بزرگی است که می‌تواند برای افراد در طول زندگی پیش بیاید. در این شرایط افراد سرآسیمه می‌شوند و نمی‌دانند که باید چگونه رفتار کنند. بسیاری از کودکان یتیم به دلیل عدم حضور والدین مشکلات جسمانی و روانی زیادی را تجربه می‌کنند. در این شرایط کمک اطرافیان می‌تواند تا حد زیادی بر زندگی آنان تاثیر بگذارد. آگاهی از روش‌های رفتار با کودک یتیم و مراجعه به متخصص کمک بسیار زیادی به آنان می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با کودک یتیم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

احساسات کودکان یتیم

مرگ والدین تاثیر منفی بسیار زیادی بر کودکان می‌گذارد و آن‌ها را دچار استرس و اضطراب و حتی ناامیدی از زندگی می‌کند. کودکانی که والدین خود را از دست می‌دهند، امکانات رفاهی زندگیشان تا حد بسیار زیادی تغییر می‌کند. در این شرایط کمک اطرافیان می‌تواند تا حد زیادی کیفیت زندگی آنان را افزایش دهد. 

شاید بارها و بارها کودک یتیم درباره علت و چگونگی مرگ والدین‌‍اش سوال کند. از سوالات تکراری او نرنجید و حتما اگر تعداد و دفعاتش زیاد شد و یا پاسخ هایتان او را قانع نکرد، حتما از متخصص کودک کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات لازم در این باره و نحوه رفتار با کودک یتیم مقاله توضیح مفهوم مرگ برای کودک را بخوانید.

نحوه رفتار با کودک یتیم

کودکان یتیم حساسیت‌های مخصوص به خود را دارند. آن‌ها اغلب در سنین پایین پدر و مادر خود را از دست داده‌اند و همین امر باعث می‌شود که دائما به دنیای پیرامون بی اعتماد باشند. آن‌ها هم چنین ممکن است کمک‌های شما را پس بزنند و از دوره شدن توسط افراد غریبه دچار اضطراب و پریشانی شوند. در این شرایط توصیه‌های زیر تا حد زیادی به شما کمک می‌کند.

1- تماس با نهادهای رسمی

اگر کودک یتیمی را در کوچه و خیابان یافتید لازم است در اولین فرصت با خطوط مشاور صدای بهزیستی یا اورژانس اجتماعی تماس بگیرید. آن‌ها به شما نحوه رفتار با کودک یتیم و آرام کردن او را می‌آموزند. همچنین در این زمان باید به کودک آرامش دهید که افرادی که پس از این از او مراقبت خواهند کرد در پی آسیب او نیستند و می‌توانند نیازهایش را برطرف نمایند.

2- کمی از غذاهای سالم در اختیار کودک قرار دهید

بسیاری از کودکانی که یتیم هستند یا توسط پدر و مادر خود رها شده‌اند، از سوءتغذیه رنج می‌برند. در این شرایط لازم است تا قبل از سپردن کودک به نهادی دیگر کمی غذای سالم در اختیار او قرار دهید تا از گرسنگی مفرط نجات پیدا کند. گاهی برای کودکان هیچ چیز خوشحال کننده‌تر از یک غذای خوشمزه نیست!

3- رفتار با کودک یتیم | در کنار غذا به کودک آب و نوشیدنی دهید

بسیاری از کودکان یتیم و بی سرپرست نمی‌توانند از منابع آب سالم تغذیه کنند. آن‌ها اغلب در مکان‌های آلوده زندگی کرده و از آب غیر آشامیدنی مصرف می‌کنند. در نتیجه اگر اتفاقی این بچه‌ها را پیدا کردید، لازم است در کنار غذا، آب و نوشیدنی سالم نیز در اختیارش قرار دهید.

4- فرصت آموزش را فراهم کنید

بسیاری از کودکان یتیم از فرصت آموزش و یادگیری محروم هستند. آن‌ها مجبورند به کارهایی نظیر کارهای خیابانی و دستفروشی برای امرار معاش روی بیاورند. در برخورد با این کودکان پیش از هرچیز آن‌ها را به درس خواندن تشویق کنید. هم چنین اگر یک کودک یتیم را از آسایشگاه به فرزندی قبول کردید حتما برنامه جامعی برای تحصیل و درس خواندن او فراهم نمایید. هرگز این موضوع را از یاد نبرید که دسترسی به آموزش و تحصیل یکی از حقوق اولیه همه انسان‌هاست.

برای آشنایی با نیازهای آموزش به کودکان کلیک کنید.

5- عدم مقایسه کودک یتیم با سایر فرزندان

اگر کودک یتیمی را به فرزندی قبول کرده‌اید، باید تا جایی که امکان دارد با او همانند سایر فرزندان خود رفتار کنید. محبت بیش از حد یا بالعکس بی توجهی و نادیده گیری منجر به اختلاف‌های بسیار عمیق و شدید در میان فرزندان تنی و ناتنی می‌شود. در نتیجه قبل از اینکه کودک یتیم را به سرپرستی بگیرید به کمک یک روانشناس آمادگی روحی لازم را در خود ایجاد نمایید و نگرانی‌هایتان را با او در میان بگذارید. در هفته های آینده نیز خدمات مشاوره‌ای در زمینه رفتار با کودک یتیم را جویا بشوید.

6- به سوالات کودک در مورد مرگ پدر و مادر درست پاسخ دهید

پاسخ به سوال کودک یتیم در مورد مرگ والدینش تا حد زیادی به سن کودک بستگی دارد. افراد در سنین پایین‌تر یعنی زیر 10 سالگی توانایی کمی برای درک مفاهیم انتزاعی دارند. پس جملاتی مثل “آن‌ها به جای بهتری رفته‌اند” یا ” خدا آن‌ها را نزد خود برده” بیشتر سردرگم شان می‌کند. هم چنین در این شرایط کودکان ممکن است از خدا یا والدینشان که مسبب این جدایی هستند خشمگین و عصبانی شوند. پس در رفتار با کودک یتیم بسیار باید محتاطانه عمل کنید.

در نتیجه برای کودکان کوچک‌تر باید از مفاهیمی ساده‌تر استفاده نمایید. شما می‌توانید یک اسباب بازی را مثال بزنید که در صورت خراب شدن باتری از کار می‌افتد. انسان‌ها نیز همین گونه هستند و در صورت از دست دادن قلب و مغز خود نمی‌توانند مجددا به زندگی عادی برگردند. در نتیجه پدر و مادر در بروز این رویداد مقصر نیستند.

7- رفتار با کودک یتیم | با کودک در مورد افکار و احساساتش صحبت کنید

صحبت کردن به خودی خود یک روش عالی برای تخلیه هیجانات و آرام‌تر شدن فرد است. در این شرایط لازم نیست که راه حل خاصی ارائه دهید. تنها بگذارید کودک در مورد افکار، احساسات و نگرانی‌های خود با شما صحبت کند. این کار به او کمک می‌کند تا حد زیادی از شر احساسات منفی رها شود و شما نیز با رفتارتان به او نشان می‌دهید که هرگز او را قضاوت نمی‌کنید و در کنارش هستید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با کودک یتیم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا کودکان یتیم بیشتر احتمال دارد که درگیر بزهکاری و مشکلات قانونی شوند؟

یتیم شدن به خودی خود ریسک درگیری با آسیب‌های اجتماعی را بالا نمی‌برد. اما اگر این فرزندان فرصت زندگی در مکان‌های سالم را پیدا نکنند و نزد افرادی که خود خلافکار هستند بزرگ شوند، بله امکان دارد به این رفتارهای روی بیاورند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره