خوابیدن زن باردار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بهترین حالت خوابیدن زن باردار چگونه است؟ هنگامی که فرد در دوران بارداری قرار دارد، تغییرات گسترده‌ای در بدنش اتفاق می‌افتد در نتیجه این تغییرات باعث می‌شود تا برخی از عادات و رفتارها را ترک کرده و متناسب با شرایط جدید رفتار کند. یکی از این تغییرات برای زنان باردار بزرگ شدن شکم و تغییر وضعیت خوابیدن است. نحوه خوابیدن اشتباه خانم باردار می‌تواند باعث آسیب رساندن به سلامت خود و جنین شود. از این جهت با آشنایی از شیوه صحیح خوابیدن در دوران بارداری می‌توان از بروز آسیب و مشکلات جبران ناپذیر پیشگیری کرد. در ادامه به طور کامل درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد. برای پیشگیری از مشکلات ناشی از خوابیدن در بارداری حتما مشاوره کودک دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خوابیدن زن باردار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

مشکلات خوابیدن در زنان باردار

از رایج‌ترین مسائلی که زنان در دوران بارداری از آن شکایت دارند وضعیت خوابیدنشان است و هرچه مدت زمان بارداری بیشتر می‌شود این وضعیت سخت‌تر خواهد شد. مشکلات زنان باردار در ارتباط با خوابیدن عمدتا شامل کیفیت پایین خواب، مشکل در به خواب رفتن و بیدارشدن‌های مکرر می‌باشد. عوامل مختلفی نظیر تغییرات هورمونی، بزرگ‌تر شدن شکم، درد ناشی از بارداری، تکرر ادرار، تکان خوردن جنین در شکم، احساس گرمای شدید و… در وضعیت خوابیدن مادر مشکل ایجاد می‌کند که می‌توان با طرز صحیح خوابیدن این مشکلات را کاهش داد. برای آگاهی بیشتر درباره خطرات بارداری کلیک کنید.

طرز خوابیدن صحیح زن باردار

بارداری یک وضعیت تقریبا طولانی مدت است که فرد باید به سلامتی این مسیر را طی کند. یکی از مسائلی که می‌تواند این سلامت را تضمیین کند، شیوه خوابیدن صحیح است که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

خوابیدن به پهلو

هر خانمی با توجه به وضعیتی که دارد ممکن است در یک موقعیت راحت‌تر باشد، برخی از خانم‌ها ترجیح می‌دهند به پشت بخوابند و برخی دیگر به پهلو. با این حال نتایج مطالعات بر روی خانم‌های باردار نشان داده است که خوابیدن به پهلو بهترین روش خوابیدن است چراکه در این حالت کمترین فشار به مادر و جنین وارد می‌شود. می‌توان هم به پهلوی راست خوابید و هم به پهلوی چپ، اما در بین این دو وضعیت، خوابیدن به پهلوی چپ بهتر است. در این حالت می‌توانید بین زانو‌ها یک بالشتک قرار دهید.

فروشگاه آرامیس

خوابیدن زن باردار | خوابیدن به پشت

خوابیدن به پشت ممکن است در ماه‌های اول مشکلی ایجاد نکند اما در سه ماه دوم به بعد، خوابیدن به پشت توصیه نمی‌شود. به طور کلی خوابیدن به پشت یا به اصطلاح خوابیدن طاق باز می‌تواند باعث درد کمر، فشار به ریه و مشکلات تنفسی، مشکلات گوارشی و کاهش فشار خون بین مادر و نوزاد شود.

خوابیدن به روی شکم

برخی از افراد عادت دارند که فقط به روی شکم خود بخوابند. در ماه‌های اول بارداری ممکن است خوابیدن روی شکم مشکلی ایجاد نکند اما هرچه طول مدت بارداری بیشتر می‌شود باید از خوابیدن به روی شکم اجتناب شود زیرا می‌تواند باعث آسیب رساندن به سلامت مادر و جنین و حتی مرگ جنین شود. به طور کلی بهتر است هر زمان که متوجه بارداری خود شُدید، خوابیدن به روی شکم را فراموش کنید.

غلت زدن در خواب

یکی از مهمترین نکاتی که باید همیشه به یاد داشته باشید این است که در ماه‌های انتهایی بارداری تحت هیچ شرایطی غلت نزنید، اگر می‌خواهید موقعیتتان را عوض کنید سعی کنید فقط به آرامی بچرخید. غلت زدن ناگهانی باعث می‌شود تا بند ناف به دور جنین بپیچد و منجر به خفگی جنین شود.

خوابیدن زن باردار | استفاده از تشک یا بالشتک مناسب

یکی از مواردی که بهتر است خانم‌های باردار در هنگام خوابیدن انجام دهند استفاده از بالشتک یا تشک مناسب است. با توجه به روشی که می‌خوابید می‌توانید از بالشتک مناسب استفاده کنید. به عنوان مثال از بالشتک‌های معمولی می‌توان جهت محافظت و نگهداری بیشتر در زیر شکم یا کمر استفاده کرد. افرادی که به سمت پهلو می‌خوابند می‌توانند از بالشتک‌های C شکل استفاده کنند. همچنین بالشتک‌های U شکل می‌تواند برای خانم‌هایی که به پشت می‌خوابند مفید باشد. برای شناخت بیشتر درباره بارداری کلیک کنید.

نکاتی برای خوابیدن بهتر زن باردار

نکاتی برای خوابیدن بهتر زن باردار

تغییرات ناشی از بارداری هفته به هفته سختی بیشتری برای مادر به وجود می‌آورد، از آنجا که خواب اهمیت زیادی بر سلامت جسمی و روانی مادر دارد، باید به آن توجه ویژه کرد. پیشنهاد می‌شود مقاله بی خوابی در بارداری را بخوانید و نکات زیر را برای خواب بهتر در نظر بگیرید.

مصرف مایعات

مصرف مایعات در دوران بارداری دارای اهمیت زیادی است. اما به دلیل وجود تکرر ادرار در دوران بارداری، بهتر است قبل از خواب مایعات مصرف نکنید و نوشیدن آب و… را محدودتر کنید تا به رحم فشار کمتری بیاید.

ورزش سبک

ورزش صحیح و منظم و رعایت رژیم غذایی در هر حالتی بهتر است رعایت شود. ورزش منظم و سبک باعث می‌شود تا عضلاتتان قوی‌تر شود و تولد نوزاد راحت صورت بگیرد. همچنین انجام ورزش باعث می‌شود تا بدنتان خسته‌تر شود و در طول شب راحت‌تر بخواب بروید. برای اطلاع بیشتر درباره ورزش در دوران بارداری کلیک کنید.

اجتناب از دستگاه‌های الکترونیک

در دوران بارداری بهتر است اتاق خواب و استراحتتان را از لوازم الکترونیک مانند تلویزیون، تلفن همراه، لپ‌تاپ و لوازمی که امواج الکترومغناطیسی دارند مانند مودم‌های اینترنتی و… خالی نگه دارید زیرا وجود هر یک از این ابزارها می‌تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم سبب بروز مشکلاتی در خوابیدن زن باردار شود.

مدیریت استرس و اضطراب

بارداری یک وضعیت پر استرس است و تغییرات ایجاد شده در بدن مادر و نگرانی‌ در ارتباط با سلامت جنین می‌تواند باعث استرس و اضطراب زیادی در فرد شود. همین استرس و اضطراب می‌تواند وضعیت خوابیدن فرد را تحت تاثیر قرار دهد و دچار مشکل کند. از این جهت مدیریت استرس و اضطراب می‌تواند برای تجربه یک خواب مناسب ضروری به نظر برسد. اگر استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنید و نمی‌توانید آن را مدیریت کنید بهتر است به یک روانشناس مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خوابیدن زن باردار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

بهترین حالت خوابیدن برای زن باردار به چه صورت است؟

خوابیدن روی پهلو، به خصوص خوابیدن روی پهلوی چپ بهترین موقعیت و حالت برای خوابیدن در دوران بارداری است. خوابیدن به سمت پهلوی چپ باعث می‌شود تا گردش خون بهبود پیدا کند و مواد مغذی راحت‌تر به جنین و جفت برسد.

کدام حالت خوابیدن برای دوران بارداری نامناسب است؟

بدترین وضعیت خوابیدن در دوران بارداری خوابیدن به روی شکم یا به اصطلاح دمر خوابیدن است. همچنین خوابیدن به روی پشت می‌تواند مشکلاتی را برای مادر و جنین به وجود بیاورد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره